גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שבוע לבחירת דירקטורים חדשים בבנק הפועלים: ברור שמאזן הכוחות ישתנה

נראה כי בקרב הגופים המייעצים יש קונצנזוס סביב אישור המועמדות של סטנלי פישר כדירקטור רגיל בבנק הפועלים ושל רונית אברמזון לכהונה נוספת כדח"צית

סטנלי פישר / צילום: תמר מצפי, גלובס
סטנלי פישר / צילום: תמר מצפי, גלובס

לאחר עימותים וסערות חסרי תקדים בהליך בחירת ששת המועמדים הסופיים לארבעה מקומות פנויים בדירקטוריון בנק הפועלים, ביום חמישי הבא יהיה רגע השיא. בסופו ישנה דירקטוריון הבנק את פניו, וזאת חודשים ספורים לאחר פטירתו של היו"ר הקודם, עודד ערן המנוח, והחלפתו בהליך מהיר על ידי הדירקטור ראובן קרופיק.

ב-22 באוקטובר תתקיים האסיפה הכללית שבה יצביעו בעלי מניות של הבנק על זהות הדירקטורים שיצטרפו או יישארו בבנק: שני דירקטורים רגילים, שייבחרו מבין פרופ' סטנלי פישר, ישראל טראו ותמר בר-נוי גוטלין; ושני תפקידי דח"צים עליהם מתחרה שלישיה אחרת: הדירקטוריות המכהנות בבנק דליה לב ורונית אברמזון ומולן הח"כ לשעבר עיסאווי פריג'.

הגם שמוקדם לקבוע מסמרות לגבי התוצאות הצפויות, נראה כי יש קונצנזוס בקרב הגופים המייעצים סביב אישור המועמדות של פישר, לשעבר נגיד בנק ישראל, סגן יו"ר הפדרל ריזרב האמריקאי, סגן יו"ר סיטיגרופ ובכיר בקרן המטבע העולמית, וסביב אישור המועמדות של רונית אברמזון לכהונה נוספת כדח"צית.

למעשה, אם מינויה של אברמזון משדר יציבות הרי שהצטרפותו הצפויה של פישר, ומעמדו בארץ ובעולם, תוביל כנראה לשינוי במאזני הכוחות בדירקטוריון - גם אם הוא לא ישאף להפוך ליו"ר הבנק באופן מיידי. בכל מקרה יהיו עוד מצטרפים חדשים לדירקטוריון, שיביאו לשינוי, בבנק שחווה תהפוכות אדירות בשנה וחצי האחרונות - מההודעה של המנכ"ל הקודם על התפטרותו, דרך בחירה במנכ"ל חיצוני ועד לפרידה המצערת מהיו"ר הקודם, וכל זאת בעולם שחווה משבר כלכלי יוצא דופן בחומרתו.

בנק הפועלים הוא בנק ללא גרעין שליטה וככזה הוא מאופיין בריבוי בעלי מניות, כשאלה שקובעים את הכיוון הם בעיקר הגופים המוסדיים. ברוב החברות הציבוריות המקומיות המוסדיים הדומיננטיים הם אלה המקומיים, אלא שבמקרה של הפועלים מדובר בדומיננטיות גם של מוסדיים מחו"ל.

כמו שקורה בחברות ציבוריות רבות, בימים האחרונים נפגשים כמה מהמועמדים עם המוסדיים בתקווה לשכנע אותם להצביע להם. "כל המועמדים אנשים מנוסים טובים, כשאלה שבאים מנסים להאיר על היתרונות שלהם ולא יוצאים כנגד מועמדים אחרים. זה קורה בעיתונות ומאחורי הקלעים, אם וככל שזה קורה", אומר גורם בשוק.

"ברור שאם יש דירקטור מכהן זה יתרון, כי לוקח זמן להכיר את הבנק", אומר גורם אחר בשוק, שמציין כי "זה עדיין לא חד-חד ערכי. כולם מועמדים טובים ומנוסים, שמדברים על עצמם ומודעים לתהליך ולכך שהוא מתנהל גם בתקשורת". גורם מוסדי נוסף שיתף אותנו באומרו כי "המאבקים האלו בבנקים לא ממש מעניינים אותנו כאנשי השקעות. אנו מצביעים לגופו של עניין ואין לאיש מושג איך זה יסתיים".

אין קונצנזוס גורף בין המייעצים לאסיפה

עם זאת, אם לרוב ניתן להעריך מה יקרה בהצבעות שכאלה דרך קונצנזוס של החברות המייעצות הרי שהפעם קשה לצייר בביטחון רב יחסית את המועמדים המובילים, להוציא שניים שכאמור מצבם כנראה טוב משל היתר.

במה מדובר? חברת הייעוץ אנטרופי בעד מינויו של פישר לדירקטור רגיל בחברה (כשיש המעריכים שהוא רוצה בעתיד להפוך ליו"ר הבנק, הגם שהוא לא הצהיר דבר בנושא באופן פומבי) כשלצדו הם ממליצים לבחור גם בטראו, כשהם ממליצים נגד מועמדותה של בר-נוי גוטליב לתפקיד. בנוגע לדח"צים, באנטרופי ממליצים לבעלי המניות לבחור באברמזון ובפריג' ולהתנגד לכהונה נוספת של לב.

מנגד, חברת הייעוץ הבינלאומית ISS, שנגישה בהרבה למשקיעים הזרים בפועלים, גם בעד המועמדויות של פישר ושל אברמזון, אך הם חלוקים על דעת אנטרופי ביחס לשני הצמדים האחרים שמתחרים על שני המקומות האחרים. כך, ב-ISS בעד גוטליב ונגד טראו לתפקיד דירקטור רגיל, והם נגד פריג' ובעד לב לתפקיד הדח"צ הנותר לצד אברמזון.

ישנה חברת ייעוץ נוספת שכוחה בקרב המוסדיים המקומיים עלה בשנה החולפת והיא חברת עמדה. ככל הידוע ל"גלובס" אין לעמדה המלצה מיוחדת כשהם אומרים שכולם ראויים ומתאימים ועל המוסדיים לבחור את מי שהם רוצים.

כרוניקה של סערות שבסופה הדירקטוריון ישתנה

כאמור, הליך המינוי הנוכחי בפועלים רווי סערות, כפי שהיה גם הליך בחירת המנכ"ל בבנק שהתקיים במחצית השנייה של 2019. בסוף אוגוסט האחרון הודיעה הוועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה, אז עוד בראשות השופט בדימוס משה גל, על שישה מועמדים מטעמה: פישר, טראו ואליהו קצב שנועדו להתמודד על שני תפקידי דירקטור רגיל (שיאפשר לאחר מכן מינוי גם ליו"ר הבנק). לצדם נבחרו אברמזון, אירה סובל ופריג' כמועמדים לשני תפקידי דירקטור חיצוני בבנק.

מעבר לעניין האדיר שפרץ בשל מועמדותו של פישר, הבחירה של הוועדה היוותה למעשה הודעה מובלעת על הדחתה של לב שכבר מכהנת בבנק קדנציה אחת כדח"צית. למעשה, הבחירה בפישר לא עברה חלק כשמיד לאחר הפרסום התברר כי הבחירה בו נעשתה בניגוד לעמדתו ותוך נטרול הצבעתו של נציג בנק הפועלים היחיד בהליך, הדירקטור דוד אבנר - דבר שהוביל להתפטרותו החריגה של אבנר מהוועדה, תוך הטחת האשמות שהטילו צל כבד על הממשל התאגידי של הוועדה. זה קרה לאחר שהנציג השני של בנק הפועלים בוועדה נאלץ לעזוב אותה בשל הפיכתו ליו"ר הבנק, קרופיק, וזאת מבלי שהחברים הקבועים בוועדה אישרו את החלפתו בנציג אחר למרות שככל הידוע הבנק ביקש לעשות כן.

אך כאן לא הסתיימה סערה סביב ועם הוועדה. כעבור זמן מה נודע שוועדת הביקורת בבנק פסלה את מועמדותם של סובל ושל קצב "בשל מניעויות סף", וזה הוביל את הוועדה למינוי דירקטורים לסלול את חזרתה של לב למרוץ במקומה של סובל, וצירופה של בר-נוי גוטלין שבאה במקום קצב. 

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, העיר הדרומית בארץ פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים