גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בירושלים רוצים לחבר את שני חלקי העיר עם פארק ומגדלים של 40 קומות. לא כולם מרוצים

התוכנית לקירוי דרך בגין בירושלים תעלה כ-1.2 מיליארד שקל ותמומן ממכירת דירות • התושבים השכנים מתנגדים, אולם בעירייה בטוחים שהפרויקט הוא ניצול מצוין של הקרקע ויאפשר פיתוח משמעותי

קירוי דרך בגין בירושלים (בעיגול: תחילת העבודות כיום) / הדמיה: דגן פתרונות ויזואליים, משרד אדריכלים קולקר-קולקר-א
קירוי דרך בגין בירושלים (בעיגול: תחילת העבודות כיום) / הדמיה: דגן פתרונות ויזואליים, משרד אדריכלים קולקר-קולקר-א

בשבוע שעבר אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של העיר ירושלים את תוכנית קירוי דרך בגין, במקטע באורך של כ-1.6 קילומטרים, בין קמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית ובין שכונת בית הכרם.

על האזור המקורה, ששטחו יהיה כ-210 דונמים, יוקם פארק, ולצידו מבני מגורים בגובה של עד 40 קומות, וכן מבני מסחר, תעסוקה וציבור. עלות הקירוי מוערכת ב-1.2 מיליארד שקל.

התוכנית: לחבר בין שני חלקי העיר

דרך בגין הוא כביש באורך כ-16 קילומטרים החוצה את ירושלים מאזור הכניסה המערבית לעיר ועד שכונת גילה בדרום הבירה. תוכנית הקירוי מקיפה רק חלק קטן מהכביש, והיא מקודמת על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ועיריית ירושלים באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים. על התוכנית חתום משרד האדריכלים קולקר קולקר אפשטיין.

על פי חזונה של עיריית ירושלים, תוכנית קירוי כביש בגין תיצור רצף אורבני בין שכונת בית הכרם לקמפוס גבעת רם וקריית הלאום.

התוכנית תוסיף 1,800 יח"ד, כ-250 יח"ד לדיור מוגן או מלונאות, כ-10,000 מ"ר עבור מסחר וכ-36 אלף מ"ר שטחי תעסוקה. בנוסף ייבנו פארק, ומסלולי הליכה ואופניים.

מהנדס עיריית ירושלים, יואל אבן, משרטט את לוחות הזמנים: "אני מעריך שבסוף השנה הבאה התוכנית תהיה מאושרת סטטוטורית, מתוך כוונה שבשנת 2025 נראה שהבינוי קורם אור וגידים. הבינוי במסגרת התוכנית ייעשה בשלבים: תחילה העתקת תשתיות, קירוי, ותוך כדי שיווקי קרקע. זה די דומה למה שאנחנו עושים היום בשער העיר. כל התהליכים קורים בד בבד".

המימון: 650 אלף לקרקע לדירה

מאיפה יבוא המימון לתוכנית המורכבת, שעלותה מוערכת ב-1.2 מיליארד שקל?
אבן: "בשבועות האחרונים סגרנו יחד עם רמ"י את המתווה הכלכלי של התוכנית, והתאמנו את הבינוי לצרכים הכלכליים".

איציק לארי, מנכ"ל עיריית ירושלים, מוסיף: "החלוקה בינינו ובין רמ"י היא בעיקרון חצי חצי. בהערכה מאוד שמרנית, בהנחה שיש שם קופה סגורה, השווי של ערך קרקע ליחידת מגורים הוא 650 אלף שקל. זה אזור מאוד יקר ואטרקטיבי. גם אם הפיתוח יעלה 1.2 מיליארד שקל, רק התשלום עבור יחידות הקרקע למגורים נותן לנו 1.3 מיליארד שקל. רמ"י תשווק את הקרקע כי הם מומחים בשיווק, אבל הבעלות על הקרקע משותפת".

אנשי בית הכרם ביקרו בעבר את התוכנית למגדלים בטענה שספק אם יהיה ביקוש למגדלים בגובה 40 קומות באזור זה. יש מצב שאתם עושים תוכניות שלא יתממשו?
"אתה צוחק? רמת בית הכרם היא אחת השכונות היקרות בארץ. אין שם יחידות דיור. התוכנית הזו מתכתבת היטב עם פארק ההייטק שמוקם בגבעת רם בימים אלה. רוצים להביא לשם אנשי הייטק, מרצים. 650 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור זו הערכה שמרנית. אנשים יתנפלו על זה הרבה יותר".

המחלוקת: שיקום פצע או תוכנית פוגענית

התוכנית, שתצטרך עוד לקבל את אישור הוועדה המחוזית, שנויה במחלוקת. בעוד שהעירייה מדברת על שיקום "הפצע" שיצרה דרך בגין, טוענים תושבים מהשכונה הוותיקה הסמוכה, בית הכרם, שמדובר ב"תוכנית רעה ופוגענית".

עיריית ירושלים, בדברי ההסבר שלה לתוכנית, מודה שפרויקט הקירוי הוא ניסיון לשיקום הנזק האסתטי, האורבני והסביבתי שיצרה הקמתה של אוטוסטרדה בלב המרקם האורבני.

תושבי שכונת בית הכרם, לעומת זאת, חוששים מהפרויקט החדש. המוזיקולוגית ד"ר אלישבע רגבי, ממובילי ועד התושבים "להציל את בית הכרם" וחברת הוועדה לתכנון פיזי במינהל הקהילתי, סבורה שהתוכנית "רעה ופוגענית, מגלומנית ושאין בה צורך".

"עצם הקירוי זה דבר טוב. גם לעשות פארק. העניין הוא שהולכים לבנות שם מגדלים של 40 קומות ועוד חומת בניינים, בשטח שיתנשא מעל שכונת בית הכרם ויטיל על הצד המזרחי של השכונה צל במשך מרבית שעות היום. הרצועה הזאת שבונים היא כמו שרוך, זה בכלל לא שכונה, זה לא מעודד עירוניות. כל השירותים העירוניים ייפלו על בית הכרם".
רגבי גם חולקת על היומרה של מתכנני התוכנית לחבר את חלקי העיר באמצעות הפארק: "קמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם הוא מתחם מגודר שאי אפשר להיכנס אליו. גם דיירי השכונה לא יוכלו להיכנס אליו. לא יהיה שום חיבור".

נוסף לכך יש לה ביקורת רבה על איכות הפארק המוצע: "יהיה שם 1.5 מטר עומק של אדמה וזה לא יאפשר לעצים לצמוח ולהתפתח. גם עוד 70 שנה לא יהיו פה עצים גדולים".

גם ארבעת מגדלי המגורים שהולכים להיבנות מעל הקירוי אינם מקובלים על תושבי האזור. בנייר עמדה שהוציא דני טאובר, חבר הנהלת המינהל הקהילתי בית הכרם, הוא טוען כי המגדלים יפגעו בצביון האזור: "המגדלים מגמדים את בניין המנהלה ההיסטורי של קמפוס גבעת רם, שהוא אחד מסמליו של הקמפוס ואינם מדברים חזותית ותפקודית עם סביבתם.

"מגדלי ענק אלה, אם בכלל יצלחו כלכלית, ואנו מסופקים בכך, צפויים למשוך בעיקר משקיעים או אוכלוסייה אמידה ביותר, שאינה סובלת ממצוקת דיור מלכתחילה". עוד טוענים התושבים ש"הרציונל" להקמת המבנים הוא כספי ולא נועד אלא לממן את הקירוי.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, רואה בתוכנית מהלך אורבני חשוב: "תוכנית קירוי כביש בגין היא תוכנית אסטרטגית המהווה נדבך חשוב נוסף בקידום העיר לעבר עתיד טוב יותר. התוכנית תסיר מפגע סביבתי תוך שהיא מוסיפה שטחים ירוקים רבים לעיר, לרווחת הציבור, ותוך ניצול קרקעות בצורה מיטבית".

מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן, מדבר אף הוא על סוג של תיקון: "כביש בגין הוא כביש סואן, עמוס בתנועה. התוכנית מנצלת מצוין את הקרקע והופכת את כביש בגין למקורה ועליו פיתוח אורבני משמעותי".

אבן מדגיש שהמיקום שנבחר הוא מיטבי, הן מבחינת הטופוגרפיה ובעיקר בגלל הקירבה למרכז העיר: "המקום הזה יכול לייצר רצף אורבני אמיתי. הפארק החדש יכול להוות המשך לגן השחר, הצמוד לבית הכרם".

מה התגובה שלך לטענת תושבי בית הכרם שהבנייה החדשה תייצר שכונה ליניארית, סוג של חומה?
"אני בטוח שכשהתושבים יראו את התוכנית, הם יבינו את האיכויות של הפרויקט. רמת הרעש שכביש בגין מייצר תפחת, יהיה שצ"פ גדול במקום הכביש, יהיו פה יתרונות אורבניים רבים".

אבן מסביר שהמגדלים בני 40 הקומות צמודים לרובע הכניסה לעיר ולא ישפיעו לרעה על הנוף העירוני: "אני זוכר כשהקמנו את גן השחר באו תושבי השכונה והביעו געגוע לעמק הצבאים שהיה שם לפני הכביש. היום אנחנו מתקנים את הפצע הזה".

ללמוד מאחרים: העלות מתנפחת

כדי לתפוס את קנה המידה של הפרויקט המתוכנן, אפשר להסתכל על מה שנעשה כבר בעולם. אחד הפרויקט המפורסם ביותר הוא הביג דיג בבוסטון, שבמהלכו שוקעה אוטוסטראדה קיימת ומעליה נבנו פארקים. העלות המוערכת שלו עמדה על 2 מיליארד דולר, ולפי הערכות שונות, הוא עלה לבסוף למעלה מ-20 מיליארד דולר.

בעיר דאלאס בנו פארק קטן יותר, Klyde Warren Park בשטח כ-20 דונם, מעל אוטוסטראדה בת שמונה נתיבים. הפארק יצר גם הוא קשר בין שתי גדות העיר. הוא עלה 110 מיליון דולר, אבל הוא פשוט יותר מבחינה הנדסית בהשוואה לפרויקט בירושלים שכן לא נבנו עליו בנייני מגורים.

בישראל מקודמת תוכנית לקירוי נתיבי איילון, בעלות של כ-2 מיליארד שקל, וגם ראשת העיר נתניה מרים פיירברג הביעה רצון לתוכנית שתחבר את שני חלקי עירה, מעל כביש החוף.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס