גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ברקת רוצה ממשק דיגיטלי ומיידי בין כל השחקנים בעולם החיסכון הפנסיוני ב-2025

רשות שוק ההון שבראשות הממונה משה ברקת פרסמה טיוטת חוזרים ונייר התייעצות שמטרתם לשפר את הממשקים הנוכחיים להעברת מידע וכסף בין החוסכים, המעסיקים, המפיצים והגופים המוסדיים ● הרשות מצביעה על הצורך בשיפור הטכנולוגיה שמשמשת כיום את הגופים המוסדיים להעברת המידע

משה ברקת / צילום: רפי קוץ
משה ברקת / צילום: רפי קוץ

עולם החיסכון הפנסיוני, שבו מנוהלים נכסי ציבור בהיקף אדיר של מאות רבות של מיליארדי שקלים יעבור בשנים הבאות הליך דיגיטציה כך שיהיה מיידי ומקוון. זהו החזון הדיגיטלי של ד"ר משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שפרסם נייר התייעצות על השוק בנושא "פנסיוני 2025", ושנועד לסמן את הדרך לשחקנים בעולם הפנסיוני שמהווה את כרית הביטחון הסוציאלי העיקרית של ציבור העובדים בישראל, מעבר לקצבאות ביטוח לאומי ולצד הפנסיה התקציבית.

על מנת להגיע למטרה על הרשות לקדם ולשפר את התשתיות להעברת מידע וכסף בענף, שכיום עדיין לא יכולות לספק את מה שהרשות רוצה שיהיה. אם וככל שהמהלך יקרה זה יקל על היבטי התפעול בעולמות הפנסיוניים, דבר שברשות מקווים שישפר את מצב השוק ויקטין את הפוטנציאל לאי מיצוי זכויות החוסך הפנסיוני.

בשוק כיום יש בעיה למעבר לעולם דיגיטלי מלא בעיקר בשל בעיה באיכות המידע כיום, שכולל שגיאות בכמות לא זניחה, ובפרוטוקול של תהליכי העברת מידע בחיסכון הפנסיוני. לכן, על מנת להגיע ליעד מכוונת הרשות לכך שהמסלקה הפנסיונית תרחיב את שירותיה והמידע שעובר דרכה, בכפוף לכמה אבני דרך, בהן העברת מידע באופן מיידי העברת טופס קוביות (אותו קובץ שמאפשר לפצל את הכספים שמגיעים אצל היצרן הפנסיוני) ממוכן מבעל רישיון לכלל המעסיקים כבר בתחילת 2023. על פי תוכנית הרשות, באותו מועד גם יתאפשר מעבר למענה מיידי לייזום בקשת ניוד החיסכון הפנסיוני מגוף אחד לאחר ומתן מענה לבקשת מידע מיידי ולבקשת הצטרפות.

כך, הממונה רוצה שבעוד שנים ספורות הממשק בין הלקוחות, המעסיקים, המפיצים והחברות המנהלות יהיה דיגיטלי לגמרי וזאת תוך קיצור לוחות זמנים לביצוע פעולות. בין היתר מדובר על הצטרפות דיגיטלית מיידית לחיסכון הפנסיוני, מעבר דיגיטלי בין גופים ובין מסלולי השקעות, עדכון דיגיטלי של מסלולי ביטוח ומינוי מוטבים מקוון. לצד זאת הרשות מסמנת כצורך לשפר ולהפוך לדיגיטלי ומיידי את הממשק שמחבר בין הגופים המנהלים לבין המעסיקים לצרכי פיצולי הכסף שמגיע מהמעסיקים עבור העובדים, לפוליסות ולקרנות השונות שיש לאותו עובד.

רשות שוק ההון פרסמה בהקשר זה שלוש טיוטות חוזרים שנוגעות למבנה אחיד להעברת מידע ונתונים בשוק החיסכון הפנסיוני, אופן הפקדת תשלומים לקופות גמל וחובת שימוש במערכת סליקה פנסיוניות מרכזית. למעשה, ברשות עצמה מודעים לכך שכיום המצב אינו מתקדם דיו, כשהם מציינים כי "בעשר השנים האחרונות התבססו הוראות הרשות בדבר אופן העברת מידע במבנה אחיד בין גורמים שונים בשוק החיסכון הפנסיוני על העברת מידע באמצעות קבצי XML תוך שימוש בכספות". לכן הם קוראים להגיש הצעות לגבי אופן הטמעת טכנולוגיות חדשות בתהליכי העברת מידע וסליקת כספים בשוק החיסכון הפנסיוני.

הרשות בוחנת שילובן של טכנולוגיות חדשות

בהקשר זה מציינים ברשות כי "כמו כן, על רקע התמורות הטכנולוגיות החלות במערכות פיננסיות בארץ ובעולם, הרשות בוחנת שילובן של טכנולוגיות חדשות בשוק, אשר יביאו לשיפור בתהליכי העברת המידע והכספים בין הגורמים השונים הפועלים בשוק, ולהאצת קצב העברת המידע וביצוע הפעולות. בין היתר, בוחנת הרשות את אופן שילוב טכנולוגיית API (ממשק המאפשר לגורמים חיצוניים להתחבר למערכת ולקבל נתונים על לקוחות שמעוניינים בכך, ר"ש) במסגרת הגדרת הפרוטוקול האחיד".

המסלקה הפנסיונית הוקדמה ביוזמת ובפיקוח רשות שוק ההון, עוד כשהייתה אגף במשרד האוצר, כבר ב-2013, במטרה לאפשר לחוסך או לבעל רישיון הפועל מטעמו (סוכן ביטוח או יועץ), לקבל מידע מכלל הגופים המוסדיים באמצעות פרוטוקול אחיד שהגדירה הרשות לאורך השנים האחרונות, כפי שמסבירים ברשות.

המסלקה תלויה גם באיכות הנתונים שמתקבלים מהגופים הפנסיוניים השונים ולא אחת יש בעיה באיכות הנתונים, כפי שעולה מדברי הרשות בנייר ההתייעצות לפיהם "בכוונת הרשות לפעול להידוק המעקב והבקרה אחר איכות המידע המועבר במסלקה ואף לפרסם מדדים המלמדים על איכות ניהול הזכויות של המבוטחים".

משום כך הרשות מבהירה כי היא אינה מרוצה דייה מהמצב הנוכחי של המסלקה, והיא "מזמינה את הציבור להגיש הצעות לעניין שיפור איכות המידע המועבר כיום במסלקה, שיפור אופן הנגשת המידע במסלקה, והצעות לעדכון הפרוטוקול האחיד לשם הרחבת המידע המועבר במסלקה".

אך לא רק זאת אף זאת: רשות שוק ההון מזהה בעיות נוספות בעולם הפנסיוני הנוכחי, שייפתרו בעולם מקוון, מיידי ואמין. מדובר בין היתר בכך ש"הרשות מזהה כי שיעור לא מבוטל מהכספים המועברים לחשבונות מעבר בגופים המוסדיים, מקורם בליקויים שנמצאו בתהליך ההצטרפות אצל אחד מהגורמים המעורבים בתהליך - המעסיק, הגוף המוסדי, בעל הרישיון או העובד עצמו. בהיעדר סנכרון מיטבי בין גורמים אלו ונוכח ריבוי תהליכים ידניים המאפיינים את שלב ההצטרפות למוצר פנסיוני, נוצרים עיכובים בתהליכי קליטת הכספים ועולה חשש לפגיעה בזכויות הפנסיוניות של העובד", קובעת הרשות. בהקשר זה היא מבהירה כי תשמח להצעות מהשוק "לשיפור תהליך ההצטרפות למוצרי החיסכון הפנסיוני".

עוד מפרטת הרשות כי היא בוחנת עם בנק ישראל ועם מס"ב (שמקיימת את הסליקה במערכת הבנקאית) מהלך להנגשת מידע על הפקדות כספים במערכת הבנקאית, שמוקפדים לגופים המוסדיים. בהקשר זה מפרטת רשות שוק ההון כי "על מנת להבטיח העברת מידע מלא, לרבות מידע אודות זהות המפקיד, בוחנת רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון פתרון בשיתוף עם בנק ישראל ומס"ב. בהתאם לפתרון המוצע, גוף מוסדי יפנה למס"ב בשאילתה אודות תנועות הכספים שאינן מזוהות בחשבון הבנק שלו. במסגרת השאילתה האמורה יציין גוף מוסדי את פרטי ההפקדה שהועברה אליו, לרבות: סכום ההפקדה ותאריך הערך. כנגד המידע האמור תעביר מס"ב לגוף המוסדי את פרטי ההפקדה המלאים, לרבות, פרטי הזיהוי של הגורם המפקיד, כפי שיתקבל מהבנק מעביר הזיכוי".

עוד כתבות

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

התוכנית שמסייעת למפונים לחזור לשוק העבודה בלי לאבד קצבאות

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; קסטרו קופצת בכ-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

המקורב של א־סיסי שעושה מיליונים מדי יום מפליטים מעזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם