גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכירי ענף הרכב הישראלי, חברות סיניות ומשקיעים מדובאי: נמל חיפה מופרט בתקופת משבר, והעולם מתעניין

סגר, מגפה עולמית ומשבר בשוק הספנות לא מנעו ממשקיעים רבים לגלות עניין בכנס משקיעים לקראת הפרטת הנמל ● כיצד הצליחה ספינת מטען מדובאי להצית את דמיון המשתתפים, מה חיפשו בכנס חברות סיניות, מה יגידו האמריקאים, ואיזה שחקנים משוק הרכב הישראלי גילו עניין בנמל הצפוני

נמל חיפה. המכרז יוצא לדרך בזמנים קשים לענף הספנות / צילום: איל יצהר, גלובס
נמל חיפה. המכרז יוצא לדרך בזמנים קשים לענף הספנות / צילום: איל יצהר, גלובס

בשבוע שעבר נפרק בנמל חיפה אחד המטענים החשובים והיקרים בתולדותיו. המטען עצמו כלל רק ברזל, "ציוד כבאות" ומוצרים אלקטרוניים, אבל את הערך המוסף יוצא הדופן העניק לו היעד ממנו הגיעה הספינה - איחוד האמירויות - ובעיקר העיתוי, שלושה ימים לפני כנס המשקיעים המקוון, שערכו רשות החברות, בראשותו של יעקב קוינט, והנהלת נמל חיפה לקראת מכרז ההפרטה.

סגן מנהל רשות החברות רועי כחלון בכנס / צילום: הצלמניה של שרונה

אז מה עושים? ממנפים את הסכם השלום בין ישראל לאמירויות לטובת המכרז ומעניקים סיקור גלובלי וממלכתי לאוניית המטען הראשונה מדובאי, שעוגנת בחיפה באופן רשמי. ברקע מוסיפים עוד כמה ציטוטים מעורפלים של אנשי עסקים מדובאי על כך שנמל חיפה הוא "שער מטענים למדינות ערב" ( בעתיד הרחוק) ומקבלים סיקור נלהב בכל סוכנויות הידיעות בעולם תחת הכותרת "היסטוריה".

התרגיל הצליח בצורה מרשימה כפי שיכולה להעיד נבחרת רצינית של גופי ספנות, לוגיסטיקה, השקעה ועסקים מישראל ומהעולם, שנרשמו לכנס המשקיעים לקראת הפרטת הנמל, שנערך בשבוע שעבר.

האיום המתחרה: יש נמל חדש במפרץ 

יש להניח, שהחברות והשותפות שמביעות עניין במכרז, מכירות היטב את עסקי ההובלה הימית. אבל, התחרות מול נמל המפרץ העתידי, שיופעל על ידי SIPG הסינית, תציב מולן מעצמה, שחולשת על משאבי הספנות הגדולים בעולם ויש לה אורך נשימה פיננסי כמעט בלתי מוגבל.

הסינים גם לא מנסים להסתיר את העובדה, שבפרויקט נמל המפרץ החדש הושקעו עד כה כשלושה מיליארד דולר (כולל ציוד ועלות החכירה) במטרה לשלב אותו בתוכנית "דרך המשי החדשה" (OBOR) של ממשלת סין, שמטרתה להשיג יעדים, שחורגים מעבר למטרה המקובלת של רווחיות.

לטובת הספקנים, הנה כמה ציטוטים מתוך דבריו של נשיא SIPG בכנס, שנערך בסין בינואר השנה, שמשרטטים את התמונה הרחבה: "הנתיב הימי של פרויקט OBOR מכסה כמעט 70% מתעבורת המטענים הימית... ההקמה והפיתוח של נמלים לאורך הנתיב תסייע לקדם את האינטגרציה הכלכלית לאורכו... נמל המפרץ החדש מאמץ טכנולוגיה הטענה חצי אוטומטית ומתוכנן לטפל בקיבולת שנתית של 1.06 מיליון מכולות תקניות (TEU) בשלב הראשון. לאחר שלב ההקמה, הקיבולת המתוכננת לכל שטח הנמל היא 1.86 מיליון מכולות בשנה. זה יהיה הנמל החדיש והמתקדם ביותר לאורך כל חופי הים התיכון... השלמת הנמל על ידי SIPG היא יוזמה חשובה של סין שנועדה לחיבור אקטיבי שלו לפרויקט דרך המשי".

"הקשר הסיני" למכרז להפרטת נמל חיפה לא מסתכם רק בשכנים החדשים של נמל המפרץ, שיתחילו לפעול בשנה הבאה. SIPG מחוברת ל"כוורת" הגלובלית של חברות סיניות ממשלתיות, שמנוהלות מלמעלה, ובהן כמה מחברות הספנות הגדולות בעולם, שהן גם לקוחות של נמל חיפה הישן, דוגמת COSCO.

סין גם נחשבת מובילה עולמית בטכנולוגיית הנמלים נמל "החצי אוטומטים", שהוזכרה לעיל, שהתשתית שלה כבר פרושה בשטח נמל המפרץ. זו כוללת בין השאר מנופי ענק עם שליטה מרחוק, שערוכים לטפל באוניות המכולה הגדולות בעולם, מערכות אספקת כוח אוטונומית וחכמה בשטח הנמל, מערכות שינוע רובוטיות, מערכות תקשורת אלחוטיות מדור חמישי ועוד.

כל אלה ייאלצו את הזוכה העתידי במכרז להפעלת נמל חיפה "הישן" להיכנס למרוץ יקר רק כדי לסגור את הפער הטכנולוגי בין הנמל הישן לנמל המפרץ, שלא לדבר על יתרון העלויות השוטפות, שישתקף מן הסתם במחירים, שיוכלו להציע שני הנמלים הסמוכים לאותם לקוחות.

האמריקאים יאשרו? רצף סיני ברציפי הנמל

מנגד, כניסה למכרז על הנמל הישן היא מהלך הגיוני לחברות סיניות, שמחוברות גם הן לאותה "כוורת", בשיתוף עם גורמים ישראלים שעבורם זו יכולה להיות דלת למערת אוצרות עסקית. לפיכך לא הופתענו לגלות, שברשימת החברות, שנרשמו לכנס המשקיעים, הופיעו בגלוי שתי נציגות כאלה - ענקית התשתיות הסינית הממשלתית CREC וחטיבת ניהול הנמלים של קונצרן הצ'ינסון, בבעלות פרטית, מהונג-קונג - ועוד שלישית בצורה עקיפה.

הרשמה לכנס אינה מעידה בהכרח על כוונות קונקרטיות להשתתף במכרז העתידי, אלא לעיתים רק על "גישוש" ואיסוף מודיעין תחרותי. יתר על כן, לא מן הנמנע שחלק לא מבוטל מהמתעניינים, כולל מסין, יוצגו בכנס על ידי גורמים מתווכים, כמו משרדי עורכי דין גדולים, חברות ייעוץ וגופי מימון גדולים, שמטפלים בענף הספנות. כאלה אכן מצאנו ברשימה בשפע.

שתי החברות הסיניות, שנרשמו לאירוע באופן רשמי, שונות זו מזו. חטיבת הנמלים של האצ'ינסון היא חברת ענק שמנהלת קיבולת של כ-86 מיליון מכולות בשנה ומחזיקה או מנהלת שישה נמלים בסין, שישה באירופה ועוד שמונה בדרום אמריקה, אוסטרליה, אסיה והמזרח התיכון.

לקונצרן האצ'ינסון עצמו יש לא מעט החזקות בישראל, וכבר ב-2004, בביקורו של מנכ"ל הקבוצה בישראל, הובע עניין להשתתף בהפרטה של נמל חיפה או אשדוד. מדובר בחברה פרטית, אבל זה לא הפריע לאחרונה לממשל האמריקני לפעול מאחורי הקלעים כדי לבלום את כניסתה למכרז ההתפלה בשורק.

הקבוצה השנייה היא CREC - קונצרן הנדסת המסילות והרכבות של סין. זוהי חברה ממשלתית עם הכנסות של יותר מ-100 מיליארד דולר ב-2018, שמתמקדת בהנדסת תחבורה ומסילות. זו אחת מזרועות הביצוע החשובות ביותר בפרויקט "דרך המשי", אבל אין לה פעילות מוצהרת בתחום הנמלים והספנות. עם זאת, לא פעם החברות הממשלתיות הסיניות הן כמו בובת ה"מטריושקה" הרוסית הידועה: אתה קונה את המעטפת החיצונית ומקבל הרבה הפתעות בפנים.

באירוע השתתפה גם חברת "הנהלת נמל סלוניקי" ביוון, שיש לו קשרים הדוקים עם תאגיד הסחר והספנות הסיני הענק צ'יינה מרצ'נטס. החברה הזו, אגב, היא בעלת מניות מרכזית ב-SIPG, שתנהל את נמל המפרץ החל מהשנה הבאה. האם הכול נשאר במשפחה?

בענף הספנות מעריכים כי הממשל האמריקאי מפעיל לחץ כבד על ישראל במטרה למנוע את שילובן של חברות סיניות במכרז, ולמנוע יצירת "רצף שליטה סיני" בכל מפרץ חיפה. השגרירות האמריקאית בירושלים ועוד כמה גופים פדרליים היו ברשימת הנרשמים לאירוע.

אז מה הסיכוי, שחברה סינית אכן תקטוף את המכרז? אם השיקול הוא כלכלי בלבד, ספק אם יהיו הרבה מתמודדים שיוכלו להביס את ההצעות של חברות סיניות ממשלתיות. אבל, חברות כאלה גם צריכות לקבל אישורים ממערכת הביטחון כתנאי להשתתפותן במכרז. לאור המתח ביחסי סין-ארה"ב לא בטוח, שהאישור יתקבל אוטומטית. מנגד, בממשלת ישראל קיים גרעין פרו-סיני חזק, בהובלת שר האוצר, כך שלא היינו פוסלים שום תרחיש.

המכרז להפרטת נמל חיפה הישן והמנומנם הופך בהדרגה משיווק של נמל "אנדר-דוג" לזירה מרתקת של מאבקים מקומיים, אזוריים ובין מעצמתיים. הישארו עמנו לפרקים הבאים. 

הישראלים באים: ענף התחבורה מתעניין

ברשימת הנרשמות לכנס המשקיעים נכחו גם כמה שחקנים מוכרים מעולם הרכב. קבוצת DP WORLD מדובאי כבר הודיעה על כוונה להשתתף במכרז לצד מספנות ישראל של שלומי פוגל ומשפחת שמלצר. פוגל היה יבואן רכב (לאדה) בעברו הרחוק ומשפחת שמלצר חולשת על קבוצת הליסינג הגדולה בישראל, לצד זיכיונות של מותגי רכב קל וכבד מסין.

נכחה באירוע זרוע התשתיות של קבוצת אלייד, שהיא בין השאר יבואנית רכב קבוצת פולקסווגן וגם לקוחה לא קטנה של נמל חיפה בתחום הובלת כלי הרכב. אלייד היא קבוצה רב-תחומית עם השקעות אסטרטגיות בכל ענפי המשק, כולל תשתיות, והפעלה של נמל חיפה, בשותפות עם חברה בין לאומית, יכולה להשלים היטב את הפורטפוליו שלה.

נכחה בכנס גם "תעבורה אחזקות", החברה האם של משפחת לבנת, שפעילה בין השאר בייבוא משאיות ואוטובוסים ובתובלה יבשתית ונחשבת גם לשחקנית אסטרטגית בתחום המלט, שנמל חיפה הוא אחד משערי הייבוא הגדולים שלו לישראל. גם תעבורה עשויה להתייחס לשליטה בנמל כאל פעילות אסטרטגית, שמשלימה היטב את פעילות התחבורה והתשתיות שלה ופותחת לה שער להתרחבות בין לאומית.

נרשמה לכנס גם קבוצת יוניון של ג'ורג' חורש, יבואן טויוטה ובעל החזקות נרחבות בעולם הסחר הישראלי. חורש נחשב בעל קשרים הדוקים עם תעשיית ההובלה הימית היפנית. נכחה גם משפחת אונגר, הבעלים של חברת ספנות בין לאומית גדולה בתחום הובלת כלי רכב ומטען כללי ויבואני קיה לישראל. לחברה היכרות קרובה מאוד עם כל השחקנים בשוק הספנות הישראלית ולא מן הנמנע שהיא מזהה כיום הזדמנויות חדשות לסחר ו/או הקמת מסופי מטענים שישרתו את הצי שלה שפועל באזור כולו.

כאמור לכל אחת מהקבוצות הללו יש אינטרס שונה להחזיק בנמל חיפה, שאולי ייחשפו בעתיד, ולכל הפחות יש להן עניין בהתפתחויות. אבל המשותף לכולן הוא נזילות, שמאפשרת להן להתמודד במכרז בהיקף של כמיליארד שקל מבלי לבקש הלוואות מהבנק. 

תקופה קשה לצאת למכרז על נמל בעייתי  

העיתוי של המכרז בעייתי מאחד. תעשיית הספנות והנמלים העולמית עדיין מדממת, למרות שכיום מורגשת התאוששות הדרגתית בפעילות וברווחיות של סקטורים מסוימים בתעשייה, סקטורים אחרים וקריטיים עדיין מתקשים לצוף.

כך, למשל, הסקטור הרווחי של אוניות ה"קרוז" ומסופי הנוסעים עדיין בקיפאון. שוק המכליות סובל מעודף קיבולת וחוסר ניצולת בשל הביקוש הנמוך לנפט בעולם. תעשיית הרכב איבדה השנה שליש מנפח המכירות הגלובלי שלה, מה שבא לידי ביטוי בירידה בנפח ההובלה הימית. לא מעט קווי תובלה ימיים בינלאומיים חשובים עדיין פועלים "על ריק", מה שמכונה בענף הספנות "BLANK". התוצאה - נמלים ומסופי מטען רבים ברחבי העולם צופים לעבר אופק עסקי מעורפל.

בטווח הארוך משבר הקורונה יחלוף (יש לקוות) ומי שרוכש או חוכר נמל מביט עשרות שנים קדימה. אבל לנמל חיפה יש מאפיינים ייחודיים, שהופכים אותו למקרה קשה במיוחד. נשים רגע בצד את העובדה שהוא ממוקם שתי אצבעות מצידון ומשמש כמטרה בעת מתיחות ביטחונית. רק לאחרונה איים נסראללה "אני מכיר את נמל חיפה טוב יותר מאשר את נמל ביירות".

נתעלם מהעובדה, שנמל חיפה הוא גם נמל צבאי אסטרטגי של חיל הים הישראלי (ולא רק) ולפיכך מפעיליו האזרחיים העתידיים יצטרכו לשחות במבוך של מגבלות ביטחוניות ותפעוליות, כולל אישורים של גופי הביטחון לחברות הבינלאומיות שייכנסו כשותפות. לא נתייחס כאן אפילו ל"גיבנת" של יחסי העבודה המורכבים בנמל, להתחייבויות הפיננסיות הכבדות לעובדים הקיימים, שמובנות במכרז, וגם לא למחיר השאפתני.

הבעיה האמיתית היא, שהנמל הישן עתיד להתחרות בקרוב על אותה קיבולת מטענים מול עוד שלושה נמלים ובראשם "נמל המפרץ" החדש, שנמצא במרחק עשר דקות ממנו, ואמור להימסר למפעילה הסינית הממשלתית SIPG החל מהשנה הבאה. 


מעידן עופר ועד גורג' חורש: מי מתעניין בנמל חיפה

תעבורה - חברת התשתיות וההובלה בשליטת משפחת לבנת

מנרב - חברת בנייה בשליטת אברהם קוזניצקי

כיל וצים - עידן עופר

מספנות ישראל - שלומי פוגל, סמי קצב ומשפחת שמלצר

אלייד - חברת ההשקעות של יצחק סוארי

קבוצת דאו - קבוצת הספנות של רמי אונגר, יבואן קיה

יוניון מוטורס - יבואנית הרכב של ג'ורג' חורש

שפיר הנדסה - ענקית התשתיות של האחים שפירא

סונול - חברת הדלק שמוביל דודי ויסמן

נטפים - יצרנית אביזרי ההשקיה מקיבוץ חצרים

אבן קיסר, יצרנית משטחי מטבח ואמבטיה, קיבוץ שדות ים

קרן טנא - מתמחה בהשקעות בחברות קיבוציות

קרן אלומה - בהובלת אורי יוגב

מרסק - חברת הספנות הגדולה בעולם (דנמרק)

CREC - חברת הרכבות הסינית

האצ'יסון - קונצרן ענק סיני

עוד כתבות

תל אביב או וול סטריט? / צילום: Shutterstock

תל אביב או וול סטריט: איפה עדיף להשקיע?

הבורסה המקומית הייתה משיאניות התשואה במערב השנה, ומשקיעי S&P 500 פיגרו מאחור ● אז למה בכל זאת המומחים משוכנעים ש"אי אפשר בלי וול סטריט"

סשימי בית צפאפא / צילום: אופק שלום

מה קורה כשסבתא ירושלמית פוגשת את ת"א? התשובה במסעדה הזו

בג'קו הכשרה מציעים מה שיש בעוד מקומות בודדים בעולם: מאכלים שאוכלים כמעט בכל בית ירושלמי עם אינטרפרטציה עכשווית וחכמה

''לורד אוף דה בורד'' של ביץ' באם / צילום: צילום מסך

חברת משחקי השש-בש מרעננה מפטרת 10% מהעובדים

חברת ביצ' באם שנמכרה לפני ארבע שנים לחברת וודו הצרפתית, מפטרת 10% מכוח האדם שלה בישראל ● לגלובס נודע כי הסיבה לכך היא חוסר ההצלחה של אחד מהמשחקים שפיתחה לאחרונה

איראן דורשת מאייל עופר: כופר של 170 מיליון דולר לשחרור ספינה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: באיראן דורשים כופר לשחרור ספינה "ישראלית", בגרמניה קוראים לחקור כיצד פעיל חמאס הועסק בערוץ טלוויזיה, ויהודים בארה"ב חוששים מניצחון של ממדאני בבחירות בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

וול סטריט ננעלה בירידות; נטפליקס הכריזה על פיצול מניות של 10 ל-1

נעילה מעורבת באירופה ● מטא מגייסת 30 מיליארד דולר באג"ח, ההנפקה הגדולה ביותר מאז 2023 ● הרשי: המכירות לעונת האלווין היו מאכזבות מהצפוי ● באירופה הבנק המרכזי הותיר את הריבית ללא שינוי ● הביקוש העולמי לזהב זינק לשיא כל הזמנים ברבעון השלישי של השנה, בהובלת גל השקעות בקרנות סל ומחירי זהב חסרי תקדים ●  הדולר האמריקאי מתחזק לשיא של שלושה חודשים

מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock

יותר ממחצי מהמכירות: מותגי הרכב מסין שברו שיא נוסף באוקטובר

ישראל מטפסת לצמרת יעדי היצוא של סין ברכבים בהנעה היברידית וחשמלית ● במקביל: טסלה מתקרבת לקבלת אישור על מערכת הנהיגה האוטונומית שלה בישראל, ורנו ואופל משיקות דגמים חדשים בשוק המקומי ● השבוע בענף הרכב

איך לשלם פחות מס שבח בעקבות הלכת השיתוף? / צילום: Shutterstock

איך לשלם פחות מס שבח בעקבות הלכת השיתוף?

בפסק דין תקדימי קבע העליון כי התנהגות בני זוג במהלך חייהם המשותפים עשויה להעיד על שיתוף בנכסים, גם כשאין הסכם ממון כתוב - ואף בנכסים שהתקבלו במתנה או בירושה טרם הנישואים ● פסק הדין עשוי להשפיע גם על מיסוי מקרקעין

תשואות הגמל והפנסיה / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

המסלול שעשה יותר מ-20% השנה וזה שנותר מאחור: מה קרה לקרן ההשתלמות שלכם?

למרות שהחל בירידות, גם אוקטובר היה חודש חיובי במיוחד לחוסכים ● אלו במסלולים הכלליים צפויים ליהנות מתשואה חיובית של 1.5% ואלו במנייתיים יהנו מ-2.3% ● 2025 בדרך להיות אחת השנים הטובות בהיסטוריה של החוסכים, אך דווקא אלו שבמסלולי ה-S&P 500 נוחלים אכזבה ● ואיך אנחנו ביחס לעולם?

טילי MR-SAM של התעשייה האווירית / צילום: משרד הביטחון

המטוסים של הצבא הטורקי זוכים לשדרוג, והודו רוכשת טילים מתע"א

מינהל הרכש הביטחוני של הודו יתכנס בשבועות הקרובים לאישור עסקאות ביטחוניות בשווי של כ-3.7 מיליארד דולר, כולל טילים שפיתחה התעשייה האווירית ● הענקית הביטחונית לוקהיד מרטין מעוניינת ליטול חלק בתוכנית ההגנה האווירית של הנשיא טראמפ ● וגם: הבריטים משדרגים את מטוסי התובלה הצבאיים של ארדואן ● השבוע בתעשיות הביטחונית

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עופר עמרם

אקטיביזם רגולטורי: הרשות לניירות ערך תסייע במימון תביעה ייצוגית נגד אייסקיור מדיקל

התביעה נגד החברה, שמפתחת טיפול בהקפאה לגידולים שפירים וממאירים בשד, הוגשה ביולי 2021, ורק לאחרונה היא קיבלה אישור FDA לשיווק המוצר שלה לסרטן השד ● זו אינה הפעם הראשונה שהרשות מממנת תביעה ייצוגית, שם מסבירים כי המטרות הן לאפשר פיצוי למשקיעים שספגו נזק, וכן לחזק את ההרתעה והציות בשוק ההון

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר

הפקקים חזרו, ולא רק בשעות השיא: מה צריך לקרות כדי שהמצב ישתנה?

נתונים של נתיבי איילון מגלים שביחס לתקופה שלפני החגים, באוקטובר חלה החרפה בפקקים בנתיבים העמוסים בארץ - ולא רק בשעות השיא ● לצד השקעה לוקה בחסר בתחבורה ציבורית, היעדר תיאום בין בנייה למגורים לתשתיות תחבורה החריף את הבעיה ● מומחים מתריעים כי המצב עשוי להקצין ללא שינוי בגישה התכנונית: גם הכללים שהיו נכונים בעבר אינם רלוונטיים עוד

מטה חברת נובו נורדיסק בדנמרק / צילום: Shutterstock

הקרב על תרופת ההרזיה: נובו נורדיסק הגישה הצעה על חברה שהייתה כבר בכיס של פייזר

חברת התרופות נובו נורדיסק הציעה 6 מיליון דולר כדי לרכוש את חברת מטסרה, אשר לה מוצרים מתקדמים בתחום הטיפול בהשמנה ● אלא שמטסרה כבר הסכימה להצעת רכישה מחברת פייזר, בסכום נמוך יותר ● כעת, יש לפייזר ארבעה ימים להגיש הצעה חדשה

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

נדל"ן, ביטחוניות ותשתיות: "בליץ" המדדים החדשים שמשיקה הבורסה

אל שני המדדים שהושקו לאחרונה בבורסת ת"א יצטרפו בשבועיים הקרובים עוד שלושה - בתחומי הנדל"ן, התעשיות הביטחוניות והתשתיות ● בבורסה בונים על ביקושים גבוהים על רקע צפי להורדות ריבית, הגדלת תקציבי הביטחון בעולם והצורך בעבודות שיקום לאחר המלחמה

מגדל אלקטרה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

700 מיליון שקל? מה מסתירה ההודעה על חוזה השכירות במגדל אלקטרה

חברת אמפא הודיעה כי פירמת עוה"ד גולדפרב, גרוס, זליגמן חתמה על חוזה שכירות חדש במגדל אלקטרה, והעריכה את שוויו במאות מיליונים ● אלא שמתברר כי החישוב כולל הרבה "חורים" ואלמנטים לא ודאיים, כמו ההכנסות עבור תקופות האופציה ושטחים נוספים שהפירמה עשויה לשכור בעתיד ● הנוסחה שבעזרתה התקבל הסכום המצוין לא ברורה

אנדי ג'סי, מנכ''ל אמזון / צילום: Reuters, Ted S. Warred

אמזון עקפה את הציפיות ברבעון; מזנקת בכ-10% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 180 מיליארד דולר והרווח 1.95 דולר למניה, בהרבה מעל הצפי ● עקפה את תחזיות השוק בשני מנועי הצמיחה המרכזיים שלה: בשירותי הענן, ההכנסות עמדו על 33 מיליארד דולר, לעומת צפי של 32.42 מיליארד דולר, בתחום הפרסום ההכנסות הסתכמו ב־17.7 מיליארד דולר, גבוה מהצפי

מנכ''ל אפל, טים קוק / צילום: ap, Godofredo A. Vásquez

אפל עקפה את ציפיות הרווח, אך פספסה במכירות האייפונים

הכנסות החברה היו 102.5 מיליארד דולר, רשמה רווח של למניה 1.85 דולר למניה לעומת צפי של 1.77 דולר ● ההכנסות ממכירות האייפון היו 49 מיליארד דולר, מעט פחות מהצפי

ניר פרי (עם נציגי סמסונג) / צילום: יח''צ

הסטארט־אפ הישראלי שזכה בתחרות היוקרתית של סמסונג

סייברייט הישראלי נבחר כאחד הזוכים בתחרות של ענקית הטכנולוגיה סמסונג ● קבוצת הרכישה "כאן ועכשיו" של מוזיאון ישראל פתחה את העונה באירוע חגיגי וביקור ביריד האמנות בפריז ● התאחדות המלאכה והתעשייה משיקה פורום סיוע לעסקים שנפגעו מהמלחמה ● וגם: מינויים חדשים בקומרה קפיטל ובחברת סימילרווב ● אירועים ומינויים

אמבולנסים של מד''א / צילום: דוברות מד''א

שוטר לשעבר הצית את עצמו מול בית בכירה באגף השיקום

בעקבות ההצתה השוטר לשעבר נפצע קשה ופונה לבית החולים הדסה עין-כרם ● בלבנון מדווחים על הרוג ופצועים מתקיפת צה"ל ● תחקיר הקרב במושב עין הבשור: כיתת כוננות מול 16 מחבלים חמושים בטילי כתף ונשקי צלפים ● עמירם קופר וסהר ברוך נחטפו בחיים ב־7 באוקטובר, וגופותיהם הושבו אמש לישראל ● השבת גופתו של סהר ברוך ז"ל: ההערכה היא כי סהר מצא את מותו במהלך מבצע חילוץ שנכשל ב-8 בדצמבר 2023 ● עדכונים שוטפים 

סניף אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

פרשת אוטומקס: רוה"ח שהתפטרו מושכים את מסמכי הביקורת

פירמת BDSK, בן דוד שליו קופ, ששימשה כרואי החשבון המבקרים של אוטומקס, מרחיקה את עצמה מהאירועים סביב החברה - והודיעה הבוקר על משיכת חוות-הדעת, דוחות הסקירה ומכתב ההסכמה שערכה באשר לדוחות הכספיים של אוטומקס

הרצל בקונגרס הציוני הראשון בבאזל, 1897 / צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

בין הרצל ליאיר נתניהו: מה התפקיד של המוסדות הלאומיים?

השר מיקי זוהר הכריז על מינוי בנו של ראש הממשלה להנהלת ההסתדרות הציונית, ופרצה סערה רבתי ● מהם אותם מוסדות לאומיים, מי נהנה מהכסף שלהם ומאיפה בכלל הוא מגיע? ● וגם: על הגורל של הניסיונות לסגור אותם