גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ייצרתי הכנסות למדינה, ממע"מ ומס הכנסה, של קרוב ל-5 מיליון שקל"

דן פרמן הוא בעלים של "תזונה לחיים בריאים", יבואנית כלי הבישול הבריאותיים של Salad master ● "אם זה היה בידיי ביטוח לאומי הכול היה עובד נפלא, אבל אנחנו נפלנו על רשות המסים, שיש להם מערכת שיודעת רק לקחת" ● "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

דן פרמן / צילום: ערן ירדני - digital-motion
דן פרמן / צילום: ערן ירדני - digital-motion

"אני נלחם על העסק שלי בשיניים. אני בעל ואבא לארבעה ילדים, וכל התא המשפחתי שלנו מבוסס על העסק. בשמונה השנים מאז שפתחתי את החברה מכרתי כלי בישול בשווי 25 מיליון שקל בארץ וייצרתי הכנסות למדינה, ממע"מ ומס הכנסה, של קרוב ל-5 מיליון שקל, ואני רוצה לעשות את אותו דבר עוד 8 שנים קדימה. אבל אם המצב יימשך ככה, אז זה יהיה בלתי אפשרי. אבל אנחנו פה כדי להיות, אז אנחנו נלחמים. אנחנו אוהבים את מה שאנחנו עושים ואוהבים לעשות את החברה בריאה יותר. אני מקווה שזה יימשך", אומר דן פרמן, בן 46, בעלים של "תזונה לחיים בריאים", יבואנית כלי הבישול הבריאותיים של Salad master.

רגע לפני המשבר, פרמן, בעל שליטה שכיר ובעל מניות יחיד, העסיק את אשתו כמנהלת שיווק ואדמיניסטרציה ואת אביו כמנהל מחסן. בנוסף הוא סיפק עבודה קבועה ל-20 שפים עצמאיים שהעבירו סדנאות בישול בריאותיות ללקוחות. העסק היה מבוסס על סדנאות בישול חינמיות שנערכו בבתים ובמוסדות שהזמינו סדנאות ועל מכירות המוצרים - כלי בישול בריאותיים (בישול ללא שמן ומלח ובשיטת וואקום למשל) שבהם השתמשו בסדנה. "מדי חודש היינו עושים 25 סדנאות אישיות-משפחתיות ובין פעם לפעמיים בשבוע התקיימה סדנה קבוצתית, שבה היו עשרות אנשים ואפילו 100 איש בסדנה. הסתובבנו בכל הארץ. בסביון, רשפון, ירושלים ועוד. בעקבות הסדנאות היו מכירות של מוצרים, כלי בישול ואביזרים שבהם אנחנו משתמשים בסדנאות. הרעיון היה לבשל ולאכול מהכלים, ורק אחר כך לרכוש. זו הייתה חווית טעמים וריחות", אומר פרמן.

ואז הגיעה הקורונה

ואז הגיעו הקורונה והסגר של חודש מרץ, שהובילו את פרמן לשלוח את אשתו ואביו לחל"ת ואת כל השפים העצמאיים הביתה. "שלחתי את אשתי לחל"ת ומתברר שדמי האבטלה שהיא מקבלת זו ההכנסה היחידה היציבה שיש לנו היום. גם את אבי בן ה-76 נאלצתי להוציא לחל"ת, והוא כנראה לא יחזור לעסק כבר. הוא היה פעיל מאוד ועבד היטב, והזדקן לי פתאום בבת אחת מהלבד הזה בבית. אנשים מתבגרים בקורונה. כשיש עבודה אתה חי, ושכאין פחות. יש לי 20 שפים פרילנסרים שעבדו איתי שנים, מ-2012, ולא הייתה לי עבודה לתת להם בחודשים מרץ-אפריל, אז יש להם סיפורים קשים של זוגות צעירים שנאלצו לחזור לגור אצל ההורים וכאלה שקשה להם לעבור את החודש".

במשך הסגר הראשון המשרדים הראשיים של העסק של פרלמן - שהיו ממוקמים במבנה של 150 מטר ששכר בעפולה (עיר מגוריו של פרמן), ועוד 50 מטר שנשכרו לטובת המחסן - היו סגורים לחלוטין, אך פרלמן המשיך לשלם את השכירות ככל שיכל. כשכבר לא היה לו כסף לשכירות - העסק פונה מהמבנה. "במרץ כבר כמעט לא הייתה עבודה. שבועיים לפני הסגר החלו הביטולים של סדנאות מהחשש מהקורונה, וב-15 במרץ הכל כבר נסגר. מבחינה תזרימית ירדנו ממאה לאפס. באפריל הייתי עם אפס הכנסות. המשכיר שלי פינה אותי מהמשרדים כי לא שילמתי לו את השכירות על חודש יוני. על אפריל ומאי שילמתי ביוני, וביוני כבר לא שילמתי, כי לא היה לי את הכסף".

לא קיבלת מענקים מהמדינה או הלוואה בערבות המדינה?
"9 ימים אחרי שפינו אותי מהמשרדים קיבלתי את המענק מהמדינה. זה סכום נמוך מאוד אבל לפחות הייתי יכול לשלם שכירות. רק שהוא הגיע מאוחר מדי. אני זוכר שבמרץ ראיתי את ביבי וכחלון בטלוויזיה והם אמרו 'אנחנו נדאג לכם', אז זה נתן לי ביטחון ושקט שאנחנו העצמאים בידיים טובות, אבל זה היה ביטחון מזויף. הם הציגו אז את התכנית של ההלוואות בערבות המדינה. עוד לא היו מענקים, אז הגשתי בקשה להלוואה מיד אחרי שניתן היה ודחו את הבקשה שלי.

"אני שכיר בעל שליטה, ואני רואה שסביבי אנשים מקבלים סכומי כסף שונים כמענקים, אבל נגמר אפריל ואנחנו השכירים בעלי השליטה לא קיבלנו כלום. בהתחלה בכלל לא התייחסו אלינו. להלוואה סירבו לנו כי אני נחשב לענף מסוכן, תחום האוכל. עד היום אני מגיש בקשות בקרן בערבות המדינה, אני כבר בגוף הפיננסי השביעי, ואנחנו עדיין מנסים לגייס כסף. במאי קיבלנו אופק כשהתחילו מענקי ההוצאות הקבועות, אבל התברר כי גם פה המדינה לא ממהרת להעביר לנו את הכסף שהבטיחה. היא לא ממהרת לתת מענקים".

למה הכוונה "המדינה לא ממהרת לתת מענקים"?
"אני עומד בכל תנאי הפגיעה שנקבעו במענקים, אבל מעבירים לי את הכסף בפעימות קטנות ולא את מלוא הסכום. וכל חודש מורידים עוד את הסכום. במרץ היה לי מחזור של 100 אלף שקל במקום 400-300 אלף, באפריל היה לי מחזור אפס ובמאי שוב רק מאה אלף במקום 300-400 אלך שקל ביחס לשנה שעברה. ירדנו בהתחלה לפגיעה של 90% ואח"כ לפגיעה של 65%, כי בינתיים הקמתי מערך הדיגיטלי, ועכשיו נפגענו שוב מהסגר.

"במרץ אפריל הייתי זכאי למענק השתתפות בהוצאות של 75 אלף וקיבלתי אותו. הגשתי בקשה למענק השתתפות בהוצאות על מאי יוני ב-17 באוגוסט, ובספטמבר קיבלתי מקדמה של 20 אלף שקל מתוך 67 אלף שאמרו שמגיעים לי (במקום 75 אלף), ועד היום לא קיבלתי את המענק כולו. ביולי אוגוסט נתנו לי מקדמה עוד יותר קטנה - 10,000 שקל בשתי פעימות, וגם שוב הפחיתו לי את הסכום של המענק שאני זכאי לו, ל-37 אלף שקל, למרות שההוצאות שלי זהות. כל חודש הוריד את הסכום באופן תמוה. הרבעון האחרון של השנה - ספטמבר עד דצמבר - אלה החודשים החזקים שלי בעסק, בייחוד חודשי החגים, אז אני צפוי עכשיו לפגיעה הכי חזקה שלי והמענקים רק יורדים".

מסבירים לך את הירידה בסכומים?
"ההסברים לא מספקים. רשות המסים היא צינור החמצן שלנו, העצמאים והשכירים בעלי השליטה, וזו הייתה טעות שהממשלה עשתה שהעבירה את זה לטיפולם. אם זה היה בידיים של מאיר שפיגלר מהמוסד לביטוח לאומי אז הכול היה עובד נפלא, כי יש להם מערכת שיודעת לתת כסף, אבל אנחנו נפלנו על רשות המסים, שיש להם מערכת שיודעת לקחת ולא לתת.

"במשפחה שלי יש עוד עצמאים קטנים יותר ולא במחזורים שלי וכשעזרתי להם להגיש את הבקשות למענקים, ראיתי איך בלחיצת כפתור הם קיבלו את הכסף. אנחנו, שכירים בעלי שליטה, שיש לנו הנהלת חשבונות כפולה ודיווחים ואנחנו הכי מבוקרים, לא סומכים עלינו על בסיס הצהרה ולא נותנים לנו את הכסף. למה אצלנו צריך מכתבי דחייה ועיכובים בכסף ושערעור לוקח 180 יום ונקבל את הכסף רק בעוד שנה כשהעסק ימות? כי זה הרבה כסף. את הכסף הגדול המדינה לא רוצה לתת. המדינה מחכה ש-30-40% מהעסקים יפלו ואז היא לא צריכה לשלם".

אז איך שורדים כלכלית?
"ניסיתי מתחילת הדרך להילחם על החברה. הקמתי מערך דיגיטלי מאפס והעברתי את הפעילות לאינטרנט, אבל איך מעבירים טעמים לזום ולאינטרנט? איך מה שאדם היה טועם ואוכל יעבור בסדנה דיגיטלית? זה היה האתגר הגדול.

"בכל זאת, קרה לנו דבר טוב מהקורונה וזה שהקשר עם הלקוחות התחזק, כי בזום אני יכול לעשות יותר סדנאות מאשר המפגשים הפרונטליים ואני יכול להיות בכל הארץ במקביל, באילת ובקרית שמונה יחד. אני אופטימי ותמיד מחפש את הטוב אבל לצערי יש הרבה רע. בכל זאת, העסק נהיה קטן. פעמיים בשבוע יש לנו סדנאות זום של 50 איש ואני עושה גם כמה סדנאות פרטיות בשבוע. אני נאלץ לעשות הרבה יותר פעילות חינמית. יש לי יותר הוצאות שיווקיות וכשפתחו את הסגר הקודם עשינו גם סדנאות שבועיות בבתים, אבל היום השוק נמצא במגננה, כולם מחכים לראות מה יהיה ולכולם יש פחות כסף, אז זה הופך את העבודה לקשה יותר.

"אחרי שפינו אותנו מהמשרדים הבנתי שאני לא יכול לסמוך על הממשלה, נכנסתי לכוננות ספיגה ועשיתי עוד צעדי התייעלות. שינינו את התכנית העסקית והוזלנו אותה. נאלצתי להקטין את השכר של מעבירי הסדנאות בדיגיטל, מה שגרם כמובן לאי שביעות רצון ואיבדתי כוח אדם, כי חלק לא הסכימו לעבוד כך".

המעבר לדיגיטל החזיר אותך למחזורים של לפני המשבר?
"ממש לא. אני מוכר היום כ-35% ממה שהייתי מוכר קודם. אני פגוע קבוע ב-65%, ולפעמים יותר".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il

עוד כתבות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות ; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב