גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המשטרה נמצאת במשבר הגדול ביותר שהיה לה. מישהו רוצה להשאיר אותה חלשה"

מאור צור, ראש דסק פלילים הנכנס ב"חדשות 13", מספר על השלכות הקורונה הכלכלית ● "הנה תחזית שלא לוקחים בחשבון: אנחנו עומדים בפני אלפי מובטלים שישארו בלי כסף מזומן, ייקחו הלוואות בשוק אפור שיגדיל את הנפח שלו בעשרות אחוזים, עבריינים שייגבו חובות"

מאור צור, ראש דסק הפלילים, חדשות 13 / צילום: איל יצהר, גלובס
מאור צור, ראש דסק הפלילים, חדשות 13 / צילום: איל יצהר, גלובס

"המשטרה זה ארגון ענק שיש בו טעויות ויש בו מחדלים אבל באיזה מקום זה לא קיים? בסוף יש שוטרים שמסכנים את החיים שלהם יום יום והם הדבר האחרון שמונע אנרכיה במדינה", כך אומר ראש דסק הפלילים הנכנס של חדשות רשת 13 מאור צור. צור הוא אורח המדור בתקופה בה המשטרה עומדת תחת מטח ביקורת ציבורית בצל התנהלותה במשבר הקורונה.

הזירה

השוק הישראלי: "שוק התקשורת בישראל הוא אחד מהתחרותיים והמרתקים שקיימים, הרי במה אני מתמחה ? במידע וידע. בתחום הפלילי מידע זה משהו שקיים בכל מקום בכל שעה ואתה צריך להשתמש בידע, בקשרים ובניסיון כדי להגיע דווקא לזה שמסתירים ולפעמים לסחור במידע שיש לך כדי להשיג אחר.

"היום עיתונאי הוא מעצמת תקשורת של איש אחד. עד לאחרונה היה לרשת שיתוף פעולה עם הרדיו האזורי ואני עבדתי ב'שלושה' כלי תקשורת שונים, טלוויזיה, אינטרנט, רדיו וכמובן רשתות חברתיות כמו טוויטר, פייסבוק ואינסטגרם.

"עם הזמן פיתחתי שיטות עבודה לכל מדיום ואיך להפוך את עומס של העבודה ליתרון. לפני כמה זמן הייתה לי הרצאה בפני אנשי קהילת המודיעין באחד מגופי הביטחון. הנושא היה עבודה מול מקורות והשגת מידע, אז הסברתי להם שסיפור שהיה מגיע אלי בבוקר בפרסום ראשון הייתי מפרסם באתר, הסיפור צובר נפח, תגובות, עולה כמו גל בכלל תוכניות האקטואליה, עד שבערב אני כבר מספר את הסיפור כולו במהדורה. לפעמים גם להיפך, מה שהתחיל בערב בטלוויזיה עבר בבוקר לרדיו ויום למחרת כבר יש לך פולואפ. הכל שאלה של עבודה נכונה עם המידע. צריך לזכור שבתחום הפלילי יש אפס מקום לטעויות, הכול עלול לצאת משליטה ברגע אחד. מצד שני יש דברים שאני אקח אותם גם לקבר"

החיים עצמם: "בתחום שלי אתה לומד מה חשוב בחיים, מה הפרופורציות הנכונות, הרי אני פוגש אנשים שעד לפני רגע היו אימפריות, חשבו שהם מסוגלים להכל - בין אם זה מיליארדר, פרופסור או ראש ארגון פשיעה - הם חשבו שהם חסינים וכל יכולים אבל החיים יותר חזקים מהכל, וברגע אחד הכל משתנה. זה לימד אותי להבין מה החשיבות של המשפחה, הילדים, הערכים, להיות עם רגליים על הקרקע ולא לשמור טינה לאף אחד. כמובן לא לעבוד עם אגו, זה הדבר הכי מסוכן. 'הבל הבלים' אמר קהלת החכם באדם: אם יש אנשים שחושבים שהם מעל אחרים והם ישארו ככה לנצח, אז יש לי חדשות בשבילם".

המתחרים: "התחום הפלילי הוא תמיד בווליום גבוה והמתחרים שלי עושים עבודה מצוינת. לכל קולגה שלי יש את היתרון שלו. האחד הוא חיית שטח, האחר שנים בתחום השלישי הוא עיתונאי מהזן הנדיר, שועל ותיק. אז אני בחברה טובה.

"הפלילי הוא תחום שתראה אותו לאורך היום בכלל תוכניות האקטואליה ולפחות ארבע פעמים בכל מהדורה כי הוא כולל את כל תחומי החיים. כך למשל גם בתקופת הקורונה, בין אם זה קשור לעבירות בגלל המצב הכלכלי, להפגנות שיש בהן עימותים עם שוטרים, שחיתות ציבורית ובכלל עבריינות רחוב. כך שלכולנו הרבה עבודה וההישג הוא להיות במקום הנכון בזמן הנכון, כל הזמן, גם כשהקולגות שלך מחכים לך מעבר לפינה (תרתי משמע). איך מישהו אמר לי פעם: "אם עולם הפשע היה כמו כדורגל הייתי קונה כרטיסים לכל המשחקים".

על הצופה הישראלי: "מצד אחד אנחנו חיים בעולם של רשתות חברתיות ופייק ניוז אבל כאשר הצופה הישראלי רוצה מידע אמין הוא מגיע אלינו, לתקשורת המסורתית - למרות שנדמה שמופנית כלפינו שנאה. ונתוני הצפייה בטלוויזיה בכלל ובתקופת הקורונה בפרט מעידים על כך. אני חושב שהצופים שלנו הם חכמים, מביני עניין ובעלי דעה בכל נושא אבל בסוף הם רוצים את האמת. אני מבין שאני צריך להיות מאוד מדויק, להתאמץ להביא משהו שעוד לא ראו. מבחינתי, זה מצוין כי זה גורם לי להשתפר כל הזמן".

פוליטי

מה דעתך על התנהלות המשטרה במשבר הקורונה - האלימות, אכיפת היתר והטענות לחד צדדיות?
"אני לא חושב שזה נכון. ראשית, משבר הקורונה זה דבר שטרם נראה עד היום. לקחו שוטרים שמערכת ההפעלה שלהם היא ברובה נגד פושעים ושמו אותם להתמודד כל היום עם אזרחים נורמטיבים, לא מפרי חוק, לא עבריינים אלא פשוט לבצע חיכוך יומיומי עם אנשים שרוצים לחזור לשגרה ולחיות. אני אומר לכולם בפשטות: שימו מסכה, אל תצאו מהבית, אל תגיעו להפגנה, אל תתפללו, זה משבש את כולם. המשטרה זה ארגון ענק שיש בו טעויות ויש בו מחדלים אבל באיזה מקום זה לא קיים?

"יש מורכבות שונה בכל אזור, בכל מגזר, בכל עיר ובכל שכונה. המשטרה היא גוף אחד שצריך לעבוד בכל אלו ולבצע אכיפה תחת הנחיות שממילא קשות ליישום ולא מדוייקות. המשטרה נמצאת במשבר אולי הגדול שהיה לה אי פעם, יש סקרים שמראים שאמון הציבור במשטרה פשוט בקריסה וזה מצב מאוד מסוכן, המשטרה מותקפת על ידי האזרחים, התקשורת, מפגינים, על ידי רבנים, על ידי אוכלוסיות שלמות, על ידי פוליטיקאים. מה אומרים לבני נוער, איזה מסרים זה מעביר לפורעי חוק, שהם בסדר והמשטרה זה הרעים. זה לא עובד ככה, בסוף יש שוטרים שמסכנים את החיים שלהם יום יום והם הדבר האחרון שמונע אנרכיה במדינה".

למה המדינה לא ממנה מפכ"ל? 
"נדמה לי שמישהו רוצה להשאיר את המשטרה חלשה, בלי דמות שמחזירה מלחמה. שיוכלו לטפס עליה מכל כיוון בערך כמו שאנחנו רואים עכשיו. הנה תחזית שלא לוקחים בחשבון: אנחנו עומדים בפני אלפי מובטלים שישארו בלי כסף מזומן, ייקחו הלוואות בשוק אפור שיגדיל את הנפח שלו בעשרות אחוזים, עבריינים שייגבו חובות, מעשי שוד של כסף מזומן, אנשים שיקרסו כלכלית וישימו קץ לחייהם. בין 2019 ל-2020 עבירות האלימות הפיזית ופגיעה בגוף עלו ב-40%. זה גל עכור מאוד שמתרומם מתחת לפני השטח, המשטרה עסוקה בקורונה ובהתגוננות. בינתיים מוטי כהן ממלא המקום עושה עבודה טובה בתקופה בלתי אפשרית אבל זה לא יכול להימשך".

אייטם שאתה ממש גאה בו: "אני חושב שכל נושא ההתעללות בגנים שנשאבתי אליו. אני לקחתי את זה כמשהו שצריך להיות על סדר היום ולא לוותר. זה לא ארגוני פשע, זה לא סקסי, אבל זה החיים. יש ילדים בפעוטונים שמרסקים להם את הגוף והנשמה בכל יום מבלי שאף אחד יודע, המדינה פשוט מפקירה אותם. זה נורא.

עוד תופעה שאני מוביל בסיקור שלה היא סמי האונס, והשקעתי בזה לא מעט. זה טירוף מוחלט ואף אחד לא יודע מה המימדים של התופעה. עשיתי פרוייקט גדול על העובדה שרק עכשיו הצליחו פעם ראשונה בישראל להרשיע על תקיפה מינית באמצעות סם האונס. כמה בנות צעירות יש שעברו חוויה נוראית והן להם הוכחה, אין למי לפנות והן מתמודדות עם זה לבד. יש לי ילדה בת 6 וכשהיא נולדה אני הבטחתי לעשות הכל כדי שהעולם שלה יהיה יותר בטוח. אני מתכוון לעמוד בזה".

משהו שהיית רוצה למחוק: "את הטוויטר מהנייד שלי. אני שם רק בגלל שזה כלי עבודה. זה מקום מלא שנאה, ריבים וויכוחים. העובדה שאין שם דיאלוג אמיתי וקשב בעייתית לדעתי. ולכן הסיכוי שתתפוס אותי בשרשור בלתי נגמר או בוויכוח עם מישהו, כמעט אפסי. עם זאת, אני מבין שזה חלק בלתי נפרד מהעבודה, אז אני שם".

אישי

הגלגול: "בגיל 23 התחלתי להיות מתדלק, לפני שהייתי מחלק את העיתון למכוניות הייתי מדפדף בו וזה התחיל לעניין אותי. לקחתי את הרגליים למקומון הקרוב למקום מגוריי בראשון לציון, פגשתי עורכת מקסימה בשם חגית מהלא והיא נתנה לי הזדמנות. אני תמיד אשמור לה מקום חם בלב. משם הכל היסטוריה".

דמות להערצה: "אמא שלי. כשהייתי בן 13 היא נפטרה מדום לב. ההורים שלי היו גרושים, היא הייתה גננת ונלחמה בשיניים בשבילי ובשביל האחים שלי, שלא אהיה ברחוב . היא לימדה אותי מוסר, עבודה קשה, טוב לב וערכים של משפחה. היו לה חיים מאוד קשים ובכל זאת היא נתנה לי הכל, בזכותה אני האדם שאני היום". 

על רגל אחת
תפקיד: עיתונאי, מסקר את תחום הפלילים בחדשות 13
גיל: 38
מצב משפחתי: נשוי עם שני ילדים, שי-לי בת 6 ולביא בן 4
ותק: כמעט 15 שנים בעיתונות
הישגים בולטים: בין היתר חשף צור את פרשת יו"ר הקואליציה לשעבר דוד ביטן וחובותיו לשוק האפור ואת פרשת אלנבי 40

המספרים מדברים
רייטינג ממוצע למהדורה: 10.3% צפייה
רייטינג שיא למהדורה ב-2020: 16.1% צפייה

עוד כתבות

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה