גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארבע שנים אחרי שאישרה בקשה לתובענה ייצוגית, השופטת דחתה אותה

השופטת דחתה על הסף תובענה ייצוגית נגד עיריית רחובות בטענה כי כלל לא
הייתה לה הסמכות לדון בה ● בעבר דווקא הדפה את טענת חוסר הסמכות

השופטת מיכל נד"ב / צילום: דוברות הרשות השופטת
השופטת מיכל נד"ב / צילום: דוברות הרשות השופטת

בצעד יוצא דופן ונדיר, שופטת בית המשפט המחוזי בלוד מרכז, מיכל נד"ב, דחתה על הסף תביעה ייצוגית בסך יותר מ-36 מיליון שקל נגד עיריית רחובות בעניין תחשיב היטל הסלילה שגבתה העירייה. זאת אף שארבע שנים קודם לכן אישרה להגיש את התביעה כתובענה ייצוגית.

בתובענה הייצוגית טענה התובעת יעל הרמן, באמצעות באי כוחה, כי נפלו פגמים בתחשיב היטל הסלילה של העירייה ל-2014. לכתב התביעה צורפה חוות דעת המוכיחה את טענותיה. בית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לענייניים מנהליים קיים דיון הוכחות בבקשת האישור של התביעה כייצוגית, שבמסגרתו הופיעו מומחים משני הצדדים להליך.

בסופו של הדיון השופטת דחתה את בקשת העירייה לסילוק התביעה על הסף מחמת חוסר סמכות עניינית לנהל את ההליך כתובענה ייצוגית מנהלית ואישרה את הבקשה. בקשת ערעור שהגישה העירייה על ההחלטה נדחתה בבית המשפט העליון והתביעה הושבה לדיון לגופה בבית המשפט המחוזי.

נשיאת העליון אסתר חיות כתבה בדחיית בקשת רשות הערעור של העירייה כי "מחוות דעתו של הכלכלן מטעם המשיבה אייל דדיה עולה לכאורה כי הצבת הנתונים שפורטו בתחשיב בנוגע לעלויות הסלילה בעבר ובעתיד ובנוגע לשטחי הבניינים והמגרשים בהווה ובעתיד מניבה תוצאות שונות מהתוצאות שהגיעו אליהן עורכי התחשיב ואומצו על ידי העירייה.

"עוד עולה לכאורה מחוות הדעת כי התעריפים שאומצו על ידי העירייה מתקבלים כאשר משמיטים מהחישוב רק את הנתונים בנוגע לשטחי הבניינים והמגרשים בעתיד, וכי אם היו מושמטים גם הנתונים בנוגע לעלויות הסלילה בעתיד (כפי שלטענת העירייה נעשה) היו מתקבלות תוצאות אחרות. די בכך כדי לבסס ברמה הלכאורית הנדרשת את טענת המשיבה שלפיה נפלה בתחשיב טעות אריתמטית מהותית ולא ראיתי מקום להתערב בקביעותיו של בית המשפט קמא בעניין זה".

"טענות התובעת שגויות ומטעות"

במסגרת הליך הוכחות נוסף טענו עו"ד אשר אילוביץ ועו"ד אריאל ליבר, ממשרד פריש, שפרבר, ריינהרץ ושות’, באי כוחה של העירייה, כי טענות התובעת שגויות ומטעות, וכי אין כל פגם בתחשיב הסלילה וכי בית המשפט מחוסר סמכות לדון בתביעה הייצוגית זאת לאור הלכות חדשות של בית המשפט בסוגיות תקיפת חוקי עזר עירוניים.

לפני כשבוע קיבלה השופטת נד"ב את טענת חוסר הסמכות, שדחתה מלכתחילה כאמור. היא הסתמכה על "הלכת אלפריח" של בית המשפט העליון ממרץ 2019, שקבע כי אין לאפשר תקיפה עקיפה של חוק עזר אלא בהליך של תקיפה ישירה וכי תובענה ייצוגית אינה הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בנסיבות העניין.

השופטת נד"ב ציטטה את החלטת שופט בית המשפט המחוזי חיפה מנחם רניאל, שאישר תובענה ייצוגית שעניינה השבת סכומים שנגבו ביתר בגין היטל שמירה שנקבע לפי תחשיב שגוי, ודחה בקשה לסילוק על הסף מחמת היעדר סמכות עניינית. זאת לדבריו, משום "שפסק דין אלפריח לא קבע שאין לבית המשפט לעניינים מנהליים סמכות לדון בתובענה ייצוגית להשבת סכומים שנגבו על פי תעריף שהסתמך על הנחות שגויות מבחינה עובדתית".

נד"ב ציינה כי בית המשפט העליון דחה את פרשנותו של רניאל להלכת אלפריח וקבע כי אכן לבית המשפט לעניינים מנהליים אין סמכות לדון בתביעה שכזו.

לדבריה, "הטעויות הנטענות בתחשיב אינן בגדר ‘פגם חוקיות מובהק שאינו שנוי במחלוקת או שהוא גלוי על פניו ותוצאתו ברורה כגון מעשה שנעשה על פניו ללא סמכות או בהיעדר פרסום כדין של חיקוק או חוק עזר שלא אושר על ידי שר הפנים’, שמצדיק תקיפה עקיפה. על כן נוכח הלכת אלפריח אין מקום לתקיפה עקיפה ודין בקשת האישור להידחות על הסף".

השופטת נד"ב התייחסה למצב החריג שבית המשפט מקבל טענת דחייה על הסף לאחר שלא קיבל את הבקשה מלכתחילה אלא אישרה את ניהול ההליך כתובענה ייצוגית. לדבריה, "החלטת האישור היא אך החלטת ביניים שאינה מהווה מעשה-בית-דין ועל כן הערכאה שהחליטה לגביה בראשונה רשאית לשוב ולדון בה ואף לשנותה. ובענייננו מתבקש השינוי עקב ההלכה החדשה שיצאה מלפני בית המשפט העליון".

העירייה: "תעודת כבוד לביהמ"ש המחוזי"

חרף זאת דחתה השופטת את התביעה. "אציין כי הנתבעת טענה כבר בתגובתה לבקשת האישור ביום 2.11.14 לדחייה על הסף של התובענה, מהטעם שלבית המשפט אין סמכות עניינית לדון בתקיפה ישירה של דבר חקיקה. על כן התובעת הייתה מודעת זה מכבר לטענת הגנה זו וזו לא עלתה רק לאחר פסק הדין בעניין אלפריח".

לדבריה, אין מדובר בביטול הלכה שיפוטית קיימת אלא בפרשנות הדין, בהקשר לתובענה ייצוגית. בנסיבות אלה גם לתובעת, שעניינה של התובענה טרם הוכרע בעניינה לאחר הליך הוכחות, לא עומד אינטרס ההסתמכות ועל כן אין סיבה לסטות מן הכלל".
בסיום פסק הדין כתבה נד"ב כי "בנסיבות אלה לא מצאתי להידרש לטענות הנוספות לעניין שאלת תקינותו של התחשיב".

עוה"ד אשר אילוביץ ואריאל ליבר, ממשרד פריש, שפרבר, ריינהרץ ושות’ שייצגו את העירייה, מסרו כי "מדובר במקרה חריג ונדיר מאוד שבו בית המשפט הנכבד, במסגרת הדיון בתביעה הייצוגית בהיקף אדיר, מבטל את ההחלטה הקודמת שלו שאישרה לדון בתביעה כתביעה ייצוגית, ודוחה את ההליך על הסף. נוסף על כך, בית המשפט דחה בתחילה את הבקשה לדחייה על הסף שהוגשה מטעמנו, ואולם לבסוף קבע כי יש לדחות את התביעה הייצוגית מאותם נימוקים. אין ספק כי החלטה חשובה זו מהווה תעודת כבוד לבית המשפט המחוזי". 

עוד כתבות

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

מגמה אדומה באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג משיל מערכו 1.6% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב יורדות קלות לאחר שזינקו אמש ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה שלילית ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם