גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדוע בליכוד יעשו הכל כדי למנוע בדיקה פרלמנטרית של הליך רכישת הצוללות

נאמניו של נתניהו מסבירים שוב ושוב שהליך רכישת הצוללות היה תקין לחלוטין ● ואם כך, מדוע בליכוד פועלים בכזו היסטריה סביב ההצעה להקמת ועדת בדיקה בנושא? ● ומדוע הצוללת אח"י דרקון מוכנה ומזומנה במספנות בגרמניה אך עדיין לא עושה עליה?

מנכ"ל TKMS רולף וירץ ומפקד הצי המצרי חאלד חסאן בטקס מסירת הצוללת בספטמבר השנה / צילום: רויטרס
מנכ"ל TKMS רולף וירץ ומפקד הצי המצרי חאלד חסאן בטקס מסירת הצוללת בספטמבר השנה / צילום: רויטרס

ביום רביעי נחשפה במליאת הכנסת ההיסטריה של הליכוד מההצעה להקמת ועדת חקירה לבדיקת פרשת הצוללות. בנושא רכש הצוללות וכלי השיט. מצד אחד ניהול קואליציוני כושל של יו"ר הסיעה ח"כ מיקי זוהר שלא היה בקשב, לא ארגן את הרוב הדרוש לקואליציה, ולא הגיש מבעוד מועד את הבקשה לערוך את ההצבעה כשמית. מצד שני, אם לראש הממשלה בנימין נתניהו אין כל נגיעה לסיפור, ובליכוד חותמים על העמדה שהגיש היועץ המשפטי לממשלה לעליון בנושא, מדוע שלא תתקיים בדיקה מקיפה של התהליך.

עשרות בכירים, קצינים בדימוס, בכירים בזרועות הבטחון מתריעים פעם אחר פעם שתהליך רכש הצוללות וספינות המגן היה מושחת, והנתיב הפלילי שמתנהל באיטיות מרשימה על ידי פרקליטות המדינה לא מספק תשובות.

האחרונים להצטרף למצעד הארוך של קובלים נגד עסקת רכש הצוללות הם מנכ"ל משרד הבטחון לשעבר דן הראל, ושליחו האישי של נתניהו למו"מ לשחרור גלעד שליט, איש המוסד לשעבר דוד מידן. מידן לא היה קשור לרכש הצוללות, ולאחרונה הצטרף למפגיני בלפור מתוך דאגה לעתיד המדינה. בראיון שלו לרשת ב' לפני מספר חודשים, הוא אמר כי מכירת הצוללות למצרים, תוך כדי שמירה על כך בסוד, היא בלתי סבירה. "יכול להיות מצב שראש ממשלה עושה מהלך ושומר אותו בסוד ואחר כך מעדכן את מי שצריך. זה יכול לקרות. אבל לא בנושא ביטחוני. המקרה הזה (הצוללות - ט"ש) למיטב שיפוטי קשה להסבר", אמר מידן.

בימים האחרונים מופיעים טורי דעה של שניים מנאמניו של נתניהו, אנשים בעלי משקל ציבורי רב, המנסים להסביר לציבור את המהלכים שאירעו לפני כעשור סביב הגדלה אפשרית של סד"כ הצוללות מחמש צוללות לתשע, כאשר הזמנת הצוללת השישית כבר היתה בשלבים מתקדמים.

הכותבים הם היועץ לבטחון לאומי לשעבר, אלוף מיל' יעקב עמידרור, מי שמילא את התפקיד בין 2011-2013, ותא"ל מיל' יעקב נגל, מי שנכנס לתפקיד ממלא מקום היועץ לבטחון לאומי ב-2016 ואח"כ שימש כיועץ בפועל אך לא קיבל מינוי מלא עד שהוחלף ב-2017 על ידי מאיר בן שבת.

עמידרור ונגל פרסמו טורים ב"הארץ" וב"ישראל היום" במקביל, וכתיבתם מתקבלת בביקורת וסערה בקרב בכירים רבים במנגונים הבטחוניים, שרואים את הדברים באופן שונה לחלוטין. אל מול משקלם של שני היועצים, ניצבים ראש ממשלה לשעבר אהוד ברק, אשר היה בתפקיד שר הבטחון בעת רכישת הצוללת השישית, שר הבטחון לשעבר משה יעלון שגילה בדיעבד על אישור ישראלי למכירת צוללות למצרים, תוך כדי תפקידו כשר בטחון, וגם היועצים לבטחון לשעבר גיורא איילנד ועוזי ארד, כאשר האחרון היה יועץ לבטחון לאומי תחת נתניהו. השניים מתריעים בוקר וערב מפני סתירות רבות בגרסאות של לשכת נתניהו לפרשה, וארד אף התייחס לפרשה בספרו 'המל"ל' (שיצא בהוצאת 'דביר' ונכתב עם לימור בן-הר).

בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

במקום או בנוסף?

התחקיר הראשון בנושא פורסם על ידי רביב דרוקר בתכנית המקור, באמצע נובמבר 2016. למחרת ב-17 בנובמבר התראיין עמידרור בתכניתו של עודד בן עמי בערוץ 2 וסיפר שהוא זה שהציע לנתניהו (אי שם בין 2011 ל-2013) שישראל תגיע לצי של תשע צוללות, וכי נתניהו חשב יש להסתפק ב 3 צוללות נוספות. עמדירור הסביר אז "אני רציתי 6 והוא החליט 3. ההחלטה התקבלה מתוך צרכים אמיתיים לטווח הארוך. הוא החליט על מחצית".

צריך לזכור כי בין השנים 2011-2013 ישראל נערכה למערכה אסטרטגית עצומה נגד איראן - באימונים, בדיונים, בשיח מול הממשל האמריקאי. ארה"ב עוד לא החלה באותו השלב את המו"מ מול איראן, ונתניהו קיווה שבבחירות 2012 ברק אובמה יפסיד ומיט רומני יהיה לנשיא הרפובליקני הבא, דבר שלא קרה. כאשר עמידרור היה היועץ לבטחון לאומי, הצרכים בעיניו היו מבוססים על התרחשויות דאז.

באותו הראיון עם בן עמי, לא מופיע ההסבר של עמידרור לכך ששלוש הצוללות הנוספות, שמספרן 7,8,9 מיועדות להחליף את הצוללות 1, 2, 3 שנרכשו על ידי ישראל בסוף שנות ה-90. אולם כעבור יממה בטור שכתב עמידרור ב-18 בנובמבר בעיתון ישראל היום, הוא חידד: "ברור היה, וכך נאמר במפורש, שהצוללות החדשות תחלפנה את הישנות על פי קצב הוצאתן מהשירות, בזמן הקצוב להן מראש ושאינו ניתן להארכה", כתב עמידרור.

אנשים רבים, כולל יעלון וארד, ואחרים חשבו ואמרו במשך השנים שההסבר של החלפת צוללות 1,2,3 נולד אחרי הפרסום של דרוקר, ושבזמן אמת דובר בהחלט על הגדלת הסד"כ ל-9 צוללות. מבלי קשר ליציאת צוללות מסוימות משירות.

ההסברים שניתנים כיום, ללוחות הזמנים של יציאת צוללות משירות וכניסת צוללות חדשות נראים לא סבירים. "החלטנו להמליץ שצי הצוללות של צה"ל ימנה חמש צוללות" כתב השבוע אלוף במיל' גיא צור במאמר ב'הארץ', "לשם כך צריך היה לקנות צוללת אחת (כדי להחליף את הצוללת הראשונה, הישנה). את הצוללת השישית - אם כך היינו מחליטים - נכון היה להתחיל לרכוש בין חמש לעשר שנים מאוחר יותר… צה"ל לא מתכנן 39 שנים קדימה, עד 2050, ובוודאי לא עד שנות ה-90 של מאה הזאת, כפי שעושה עמידרור במאמרו", הוא כתב.

אולם יש דברים נוספים מטרידים במאמר של עמידרור. מצרים הזמינה וקיבלה 4 צוללות. שתי צוללות הוזמנו על ידי מצרים מחברת טיסנקרופ בשנת 2011 והן הגיעו כבר. שתי הצוללות הנוספות של מצרים הוזמנו ב-2015 והשנה נמסרו בטקסים מרשימים, אחת מהן באפריל 2020 והשניה לפני חודש.

לוח הזמנים של מצרים ברכש מן הגרמנים עומד על 4-5 שנים של אספקה. מנגד, עמידרור מציין שהצוללת השישית שהוזמנה על ידי ישראל נמצאת בלוח זמנים של עשר שנים. אולי יש כאן צורך להרכיב מערכות מיוחדות, אבל משך הזמן הכפול נראה מוגזם.

אח"י דרקון מחכה

ל"גלובס" נאמר שהצוללת השישית הישראלית - אח"י דרקון - מוכנה זה מכבר וניצבת במספנה בגרמניה, זמינה לרדת לים. אם כך, מדוע היא אינה מגיעה לישראל? במקור היא היתה אמורה להגיע לישראל ב-2019, אך לפני מספר שנים פורסם שהמועד נדחה לסוף 2020. על כל פנים, אנחנו כבר בסוף 2020 והצוללת עוד לא הגיעה.

אחת הסיבות לכך יכולה להיות העלות הכבדה (מאוד) על צה"ל של אחזקת הצוללת למן הרגע שהיא יורדת למים. הסבר נוסף עשוי להיות המצב הכלכלי החמור בישראל והנזק התדמיתי שיגרם לצבא, משרד הבטחון וראש הממשלה עם הגעת צוללת שישית יקרה, וזאת גם לאור התפשטות ההפגנות וחוסר האמון של הציבור בסיפורים של בכירי הממשל סביב פרשת הצוללות וכלי השיט.

ואולי הסיבה לכך שצוללת 6, אח"י דרקון, עדיין לא עשתה עליה, היא מכיוון שצה"ל לא באמת זקוק לה כרגע מבחינה אסטרטגית? ואם כך הדבר, מה היה הלחץ בהזמנתה לפני מספר שנים? כזכור סביב החתימה על מזכר ההבנות לרכש צוללות 7,8,9 (הסכם עתידי שאינו בתוקף), הוסיפו הגרמנים סעיף 'העדר שחיתות'. גם זה מעלה תהיות רבות, מה היה הצורך בסעיף זה, האם היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט ליווה את ניסוח הסעיף הזה ומדוע חששו הגרמנים, אם לפי עמדת הליכוד, אין כלום ולא היה כלום?

טורו של יעקב נגל בישראל היום לפני כמה ימים, מסביר בפירוט מסוים את תהליכי קבלת ההחלטות ומציג תהליך נקי, לטעמו. הוא אפילו מאשר את מה שמסבירים נציגי צה"ל בעת ההיא, שהם התנגדו לצוללת שישית וחשבו שסד"כ של 5 צוללות לצה"ל צריך להספיק.

אולם נגל כותב: "בשום נקודת זמן שהייתי שותף לה, לא דובר על תשע צוללות, או על כל סד"כ גדול משש". נגל מתעלם מכך שעמיתו לטורי ההגנה על נתניהו, עמידרור, בהחלט מספר שהוא דיבר על סד"כ של תשע צוללות.

עמדתם של שניים, עמידרור ונגל, ניצבת אל מול דיווחים ותצהירים וראיונות של רבים אחרים: דן הראל, עמוס גלעד, עוזי ארד, משה יעלון, אהוד ברק, דוד מידן, גיורא איילנד, גיא צור (ועוד רבים), וזה לפני שדיברנו על שני רמט"כלים בדימוס, גבי אשכנזי ובני גנץ שטענו בכל תוקף (עד שהפכו לשותפיו של נתניהו) שהנושא מחייב ועדת חקירה ממלכתית.

מנדלבליט טען בפני בג"ץ שאין בידיו ראיות כדי לקשור את נתניהו לעניין ולכן לא פתח בחקירה. אך רבים מאותם 'בדימוסים' לעיל טוענים כי מנדלבליט בחר שלעצום עיניים אל מול דברים מסויימים, וכאשר החליט לצמצם את מרחב הבדיקה שלו, בוודאי שלא מצא ראיה. כאשר הוא לא חוקר, והכנסת בולמת בדיקה כלשהי, מה נותר לציבור הרחב לחשוב?

אם הכל היה מנהל תקין וניהול על מי מנוחות, כפי שמתארים עמידרור ונגל, אז הרינו חוזרים לכנסת ישראל ב-21 באוקטובר 2020. על מה היתה המהומה ומדוע בליכוד מוכנים להישכב על הגדר, לבטל תוצאת הצבעה ולו רק שנושא הצוללות לא יבדק? 

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם