גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הממשלה תדון מחר בהקמת ועדת מנכ"לים לבחינת עתיד התעשייה במפרץ חיפה

הוועדה תגיש את מסקנותיה לממשלה בתוך 90 יום מהקמתה, ובראשה יעמוד נציג משרד ראש הממשלה ● הוועדה תדון בעתיד התעשייה הפטרוכימית באזור המפרץ, אך ארגוני סביבה דורשים לדון גם בזיהום באזור התעשייה באשדוד

מפעלי מפרץ חיפה / צילום: גיל ארבל
מפעלי מפרץ חיפה / צילום: גיל ארבל

לאחר מאבק רב שנים של ארגוני הסביבה ודוח מקינזי קבלן את הכדאיות הכלכלית של המשך קיום התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, מחר (יום א') תקיים הממשלה דיון בהצעת המחליטים של המשרד להגנת סביבה להקמת ועדת מנכ"לים שתבחן את עתיד התעשייה במפרץ העיר.

לאחר סיכומים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, באם תאושר ההצעה להקים ועדת מנכ"לים שתדון בפיתוח ובקידום מפרץ חיפה ועתיד התעשייה הכבדה במפרץ, היא תגיש את מסקנותיה לממשלה בתוך 90 יום מהקמתה.

בראש ועדת המנכ"לים הבין-משרדית לפיתוח וקידום מפרץ חיפה יעמוד נציג משרד ראש הממשלה והרכבה יהיה: מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ או נציג בכיר מטעמו, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד יהלומי; מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, מנכ"ל משרד האנרגיה, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, מנכ"ל משרד הביטחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, ראש המועצה לביטחון לאומי, מנכ"ל משרד הפנים, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, מנכ"לית מנהל תכנון והיועץ המשפטי לממשלה או משנהו.

הוועדה הבין-משרדית תדון, בין היתר, בעתיד התעשייה הכבדה, בדגש על התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה; תשתיות האנרגיה במפרץ חיפה והשפעתן על משק האנרגיה הלאומי בעתיד; צורכי דיור ופיתוח עירוני של מטרופולין חיפה; פיתוח כלכלי ואזורי, הגברת הפריון ועידוד השקעות; צורכי תעסוקה עתידיים במטרופולין חיפה; סיכונים מחומרים מסוכנים; זיהום אוויר, שיקום קרקע והיבטים סביבתיים נוספים במפרץ חיפה.

השרה גמליאל הציבה עם כניסתה לתפקיד את פינוי המפרץ מהתעשייה הפטרוכימית כיעד. כעת, היא אומרת כי "תעשיית הדלקים הפוסיליים שייכת לאתמול, האנרגיות המתחדשות שייכות למחר. החזון הוא שהתעשיות המזהמות יפנו את מקומן ומפרץ חיפה יהפוך להיות מוקד לפיתוח תעשיות ירוקות וחדשניות לטובת תושבי האזור".

פעילי הסביבה שנאבקים לאורך שנים על קידום פינוי המפרץ בירכו על הקמת הוועדה, כאשר ברקע תלוי ועומדת תוכנית רמי לפינוי התעשייה, ניקוי הקרקע ופיתוח האזור למגורים. מדובר בתוכנית ארוכת טווח, שכן עדיין ישנו צורך להמתין להערכות באשר לניקוי הקרקע בשטח מזיהום התעשייה הכבדה.

לפני כשנה, מתח מבקר המדינה ביקורת על הפיקוח של המשרד להגנת הסביבה באזור, וקבע כי הוא לא מצליח לפעול כראוי נגד התעשייה באזור, בדגש על מפעלי הזיקוק. כך למשל, המשרד דיווח שביצע מאות בדיקות פתע במפעלים, אך בפועל ביצע רק חלק קטן מהן. על כן, להציע המבקר להקים ועדה ציבורית שתדון בתעשייה במפרץ, ותשקול להעתיק מפעלים למקום אחר.

בארגון "אדם, טבע ודין" פנה לשרה ודרש ממנה כי הוועדה תבחן את עתיד כלל תעשיית הזיקוק בישראל ואת סגירתה, שכן הזיהום אינו נחלתה של חיפה בלבד. עו"ד לי-היא גולדנברג ראש תחום כלכלה סביבה ומשאבי טבע, כתבה לשרה כי "לא ניתן להתעלם מההפרות הבוטות והנזק של התעשייה באשדוד. הקמת ועדת מנכ"לים שתתמקד רק במפרץ חיפה תבטיח השגה חלקית של מטרות המשרד. יש להרחיב את מנדט הוועדה".

פרופ' עדי וולפסון, מומחה לקיימות מהמכללה להנדסה סמי שמעון, אומר בנושא כי "דיון על עתיד התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, חייב לקחת בחשבון את ההשלכות על התעשייה בכלל מדינת ישראל, ולאמץ עקרון מפתח לפיו לא מעבירים את הזיהום למקום אחר. לדוגמא, צריך לדאוג שתעשיית הזיקוק באשדוד לא תתרחב, ואפילו תקטן, ושמתקנים תעשייתים שאין להם יתרון יחסי מקומי לא יעברו לנגב. בתוך כך, צריך לדאוג שתהליך הפינוי של התעשייה והטיפול בקרקע המזוהמת ובמקורות המים יעשה על פי הסטנדרטים המחמירים ביותר ובפיקוח הדוק".

הצד החבוי של הזיהום

ואמנם, הוועדה המסתמנת, גם לא תדון כלל במקור זיהום אוויר מרכזי מאוד בחיפה: הנמל. מסקר שנערך עבור המשרד להגנת הסביבה, עולה כי זיהום האניות בנמלי חיפה ואשדוד, שקול לכ-15% אחוזים מכלל הפליטות של כמה מזהמים מסכני בריאות בישראל, שחשיפה אליהם יכולה להגביר תחלואה ותמותה. השינוי בתמהיל הדלקים שהתבצע לאחרונה עשוי להפחית חלק מהמזהמים, אך ניטור של הנעשה בנמלים הינו מורכב וחלקי.

לפי מבקר המדינה, כתוצאה מאזלת ידה של המדינה בנושא, הפעילות של כלי השיט בנמל חיפה כמעט שאינה כפופה למגבלות פליטה כלשהם, בדומה למגבלות המוטלות על מקורות פליטה אחרים מהתעשייה ומכלי תחבורה, וממילא אין מדידה של הפליטות שמקורן בכלי השיט, במתקנים ובכלי התחבורה בנמל. כמו כן, בהיעדר מגבלות והנחיות רגולטוריות בנושא, פעילות המייצרת פליטות חריגות שמקורם בכלי שיט אינה בת-אכיפה, ולא ניתן לדרוש את צמצומה.

בשנת 2015, במסגרת כינון התוכנית הלאומית להפחתת זיהום האוויר במפרץ חיפה, נקבע כי עד תום 2017 שרי התחבורה והגנת הסביבה יקבעו בתקנות את יישום הנספח השישי לאמנת מרפול, בו חובות שיחולו על מפעילי כלי שיט, בהן הפחתת תכולת הגופרית בדלקים לכלי שיט והקמת תשתית לחיבור כלי שיט למתח חשמל על החוף בעת עגינה בנמלי הים החדשים, בחיפה ובאשדוד, כדי לצמצם את הצורך בהפעלת מנועים מזהמים. שלוש שנים אחרי היעד, הנמלים והתושבים ממתינים למדינה, התקנות לא נקבעו ותשתית מתח חופי אינה קיימת לא בנמלים החדשים ולא במסופי המכולות בנמלים הקיימים, ואף מבקר המדינה נדרש לנושא, והדגיש שהתקנות מתעכבות מאוד, למרות שהיה מקום להתקינן זה שנים ארוכות, מבלי להמתין להנחיה בתוכנית הלאומית למפרץ חיפה.

זיהום הנמלים, אם כן, איננו חדש, ובכל זאת - מטופל בעצלתיים. ביוני 2014 הגישה עמותת "אזרחים למען הסביבה" למשרד להגנת הסביבה מסמך שחיבר מומחה לזיהום אוויר שעבד בעבר במשרד, וממנו עולה כי הזיהום שמקורו בנמל חיפה הקיים הוא ניכר. על פי המסמך, כמות המזהמים שנפלטת לאוויר מהאוניות בלבד גדולה ככל הנראה מכמותם הכוללת של כל המזהמים שנפלטת מבתי הזיקוק. גם בעבודה שבוצעה עבור המשרד להגנת הסביבה עצמו ופורסמה השנה, נקבע כי הספינות בנמלי חיפה ואשדוד מזהמות כמו תחנת כוח גדולה המשתמשת בדלק המזהם ביותר. יחד עם זאת, ההערכות בנוגע לפליטות הנמלים עודן הערכות חסר, כשהן אינן נמדדות באופן שיטתי ומקיף דיו.

לאחרונה פרסם המשרד להגנת הסביבה את דו"ח מרשם הפליטות לסביבה של המפעלים בישראל (המפל"ס), המציג את פליטות המזהמים של 69 המפעלים הגדולים בישראל. הדו"ח מציג את הפליטות המוקדיות (מהארובה וכד') והבלתי מוקדיות (ממכלי אחסון, מצנרת ועוד) ממגזר התעשייה והאנרגיה (תחנות כוח), לצד מצאי הפליטות ממגזרי התחבורה, הפסולת ועוד. במרבית המזהמים, הפליטות ממגזר התחבורה הימית והיבשתית מהוות כ-20-30% מסך הפליטות, אך הטיפול בתחום התחבורה מדשדש, כאשר חלקה של התחבורה הפרטית עולה משנה לשנה והמעבר לתחבורה חשמלית מתבצע בעצלתיים, כך לפי דוח מבקר המדינה.

איגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים הגיב להצעת המחליטים ואמר: "התעשייה הישראלית עשתה בעשור האחרון צעדים מהמשמעותיים בעולם ומשתמשת כיום בטכנולוגיות המתקדמות ביותר כדי לבסס פעילות כלכלית עם אחריות סביבתית מלאה. נשתף פעולה בכל תהליך מקצועי ואחראי אשר אלו מטרותיו".

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה