גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הפכה סודאן ממרכז להכשרת טרוריסטים לבת ברית של ישראל

בעיניים הישראליות סודאן הייתה מדינת אויב עוד ממלחמת העצמאות ● היא הייתה גם לתחנת מעבר של נשק ותחמושת שהוברחו לארגוני הטרור הפלסטינים ● כעת, בעזרת הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן שעובד בראש המועצה הריבונית, היא מתנקה מטרור איסלמיסטי ויוצאת מרשימת המדינות שתומכות בטרור

יו"ר המועצה הזמנית בסודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן / צילום: Mohamed Nureldin Abdallah, רויטרס
יו"ר המועצה הזמנית בסודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן / צילום: Mohamed Nureldin Abdallah, רויטרס

איך קרה שסודאן, דווקא סודאן, שהייתה מרכז עולמי להכשרת טרוריסטים איסלמיים, בתמיכת איראן ומדיניות יצוא המהפכה (האיסלמית) שלה, דווקא היא מצטרפת לגל הנורמליזציה עם ישראל. ואולי ישראל היא חבל ההצלה של סודאן אחת מהמדינות העניות באפריקה, אל קידמה ורווחה.

עידן השליטה של הגנרל שהפך לנשיא, עומאר אל באשיר, החל ב-1989 בהפיכה צבאית, לאחר כאוס של מלחמת אזרחים, ובהשראת ראש ממשלתו א-סאדק אל מהדי, העניק למדינה תפנית איסלמית מובהקת תוך הידוק הקשרים עם איראן. התמורה הייתה הפיכת סודאן לבסיס טרור, אימונים, והברחות נשק. לא רק ארגונים המחוברים לאיראן השיעית פעלו משם, אלא גם אל קאעידה וקיצונים איסלמיים אחרים. מתקפות טרור שיצאו משם פגעו ביעדים אמריקאים, כך פיגועי התופת של אל קאעידה בשגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה ב-1998 שגרמו למותם של יותר מ-220 בני אדם, ואחר כך הפיגוע במשחתת קול ב-2000 שבו נהרגו 17 מלחים אמריקאים. היא הוכרזה מדינה תומכת טרור ב-1998 וארצות הברית תקפה את בסיסי האימון של הטרוריסטים בשטחה.

בעיניים הישראליות סודאן הייתה מדינת אויב עוד ממלחמת העצמאות, כשכוחות סודנים רבים השתתפו בקרבות בדרום עם הצבא המצרי. בועידת חרטום ב-1967 התקבלת החלטת שלושת הלאווים של מדינות ערב ששללה הכרה, מו"מ ושלום עם ישראל. בעשורים האחרונים סודאן הייתה מחסום ליהודי אתיופיה שביקשו לעלות לישראל, ובמדבריותיה מתו רבים מהם. אחד מהמבצעים המדהימים של המוסד היה בהעברת העולים שהגיעו בחשאי מאתר צלילה לחופי ים סוף אל ישראל, מבצע שהונצח גם בסרט "אתר הצלילה בים האדום".

סודאן הייתה גם לתחנת מעבר של נשק ותחמושת שהוברחו לארגוני הטרור הפלסטינים חמאס, הג'יהאד האיסלמי ואחרים. נשק שהגיע בעיקר מאיראן. ישראל כך לפי פרסומים זרים, תקפה מהאוויר לא מעט שיירות נשק כאלה, שיעדן היה מעבר דרך מצרים ובסיני לרצועת עזה. ב-2012 יוחסה לישראל גם תקיפה של מפעל ליצור נשק בחרטום הבירה.

השינוי חל בשלהי כהונתו של אל-באשיר, שבינתיים הוכרז גם פושע מלחמה, במסגרת נסיונותיו לצאת מהעיצומים והאמרגו על ארצו שדרדר אותה, ביחד עם מלחמות האזרחים, למצב כלכלי חמור ולרעב קשה. הוא ניסה לעשות כן כשהפנה עורף לאיראן, ופנה לסיוע מדינות המפרץ, אלא שהנסיון כשל, והוא הודח לבסוף לפני שנתיים במהלך מהומות והפגנות נגד המשטר.

מגמת ניקוי מארגוני טרור איסלמיסטים

במדינה שולטת כעת המועצה הריבונית הזמנית שבראשה הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, הוא הביא בין השאר למינוי ראש הממשלה, עבדאללה חמדוכ, כלכלן שהובא להציל את כלכלת המדינה. בשנתיים שחלפו, אל בורהאן המשיך את מגמת ניקוי המדינה מארגוני הטרור האיסלמיסטים, גם אם לא לגמרי, ועשה מאמצים ניכרים להוצאתה מרשימת המדינות תומכות הטרור. הוא הבין מה שרבים בעולם מבינים, שהדרך לשכנוע וושינגטון קלה הרבה יותר אם ירושלים לצידך. וכך לאחר מגעים חשאיים שארכו חודשים רבים, בפברואר נפגש אל-בורהאן באוגנדה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. כמה משרי הממשלה התנגדו בחריפות, ולמעשה הוויכוח הפנימי הזה עדיין לא הוכרע סופית, אבל אחד מהמתנגדים החשובים, ראש הממשלה חמדוכ, החליט להצטרף ליוזמה, בתנאי שהמועצה המחוקקת (שנמצאת בתהליכי הקמה) תאשר את המהלך.

במהלך השבוע הודיע נשיא ארה"ב טראמפ על הוצאתה של סודאן מרשימת המדינות תומכות הטרור, צעד שפותח בפניה אפשרויות למענקים והלוואות ממדינות וגורמים בינלאומיים כמו הבנק העולמי להצלת הכלכלה, ולקידום פרוייקטים של תשתית הנחוצים לה כאוויר לנשימה. לפי ההערכות ההסכם עם ארה"ב מכיל הפחתת חובותיה של סודאן, וחבילת סיוע כלכלית שלה יהיו שותפות ככל הנראה מדינות המפרץ. אלה (האמירויות וסעודיה) היו בסוד העניינים כל העת, ונתנו לסודאנים את הערבות הכלכלית וגם הפוליטית למהלך.

ישראל תיתן לסודאן בפרוייקטים שיהיו שותפים גם למדינות המפרץ, ידע טכנולוגי בתחומים הקריטיים, חקלאות ומים, ומן הסתם גם בתחומים אחרים.

בהקשר הזה, שר הכלכלה של האמירויות עבדאללה בין טוק אמר בראיון ל"גלובס" כי בכוונת ארצו לפתח שותפויות משולשות עם ישראל ומדינות בצפון ומזרח אפריקה לרבות סודאן לפרוייקטים כלכליים בתחומי האנרגיה, החקלאות והמים.

מצרים, שכנתה של סודאן מצפון, הייתה גם היא שותפה למהלכים והאינטרס שלה קשור גם למאבק מול אתיופיה בסוגיית הקמת הסכר על הנילוס הכחול, העובר בשלוש המדינות.

שלוש מדינות ערביות תוך חודשיים

חשיבות ההסכם לישראל היא ברורה, וההישג מרשים מאוד. בתוך חודשיים שלוש מדינות ערביות, אחת מהן שהשתתפה בפועל במלחמות נגדה, חותמות הסכמי שלום ונירמול יחסים. כל זאת תוך מחיקת ההתניה של שלום עם ישראל רק לאחר פתרון הסוגיה הפלסטינית. המחסום הפסיכולוגי של מדינות ערב נשבר ויהיו עוד בדרך. טראמפ הבטיח אתמול (ו') חמש כאלה ובהן סעודיה, והכוונה כנראה גם למדינות בצפון אפריקה. אבל הסתייגות הכרחית הנובעת מקרבתן של הבחירות בארה"ב והאפשרות כי טראמפ יצא מהבית הלבן.

ההישג הישראלי כאן בולט לנוכח כשלון ההנהגה הפלסטינית. במקרה הזה, בניגוד להודעות על נרמול היחסים עם איחוד האמירויות ובחריין, מילה אחת לא נכתבה בהודעה המשותפת עם סודאן, על הסוגיה הפלסטינית או על פתרון שתי המדינות.

ההנהגה ברמאללה עומדת בפני קריאות מכיוונים רבים לחשב מסלול מחדש ולכל הפחות לקיים דיון מהותי בשל המצב החדש, אבל נדמה שהיא ממתינה קודם כל לתוצאות הבחירות בארצות הברית. הניסיונות לפיוס עם חמאס ולקידומן של בחירות לפרלמנט ולנשיאות, שהיו מעין תגובה להסכמי השלום, נתקלו במבוי סתום.

חמאס בעזה שקיבל בעבר סיוע רב משלטונו של עומאר אל-בשיר פרסם הודעות גינוי קשות לנורמליזציה עם ישראל ובכל תקשורת שלו טענו כי סעודיה תממן את הפיצויים שהוכרחה סודאן לשלם לקורבנות פיגועי הטרור שיצאו משטחה.

הגיהאד האיסלאמי פרסם הודעה ולפיה מדובר בבגידה בפלסטין. "המשטר בחרטום מנחית את סודאן לחיקה של ישראל ומעניק לה מתנה חינם. בכך הוא רושם דף שחור בהיסטוריה של סודאן, 'ארץ שלושת הלאווים'", לשון ההודעה.

עוד כתבות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר