גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההתנגדות החריגה, ההתפטרות הסוערת והביקורת החריפה: הפרוטוקול של בחירת סטנלי פישר לדירקטוריון הפועלים

"אינטרסטים", התקפות אישיות", "תיאום עמדות" - פרוטוקול מקוצר מדיון הוועדה שדנה במועמדותו של סטנלי פישר חושף חילופי האשמות קשים ● דוד אבנר, שהתפטר מהוועדה לאחר שחבריה הקבועים ביטלו את הצבעתו נגד פישר, תקף: "מתאמים עמדות והחלטות מחוץ לפגישות הוועדה"

סטנלי פישר  / צילום: רויטרס
סטנלי פישר / צילום: רויטרס

"נראה לכם ראוי לפעול כך מאחורי הגב ולתאם עמדות? לדעתי זה לא בסדר", אמר דוד אבנר, דירקטור חיצוני בבנק הפועלים, לחברים הקבועים בוועדה למינוי דירקטורים בבנק ללא גרעין שליטה לאחר שהסתבר לו שהם החליטו לבטל את הצבעתו נגד המועמדות של פרופ' סטנלי פישר לתפקיד דירקטור בפועלים ולהביא לבחירה בפישר בניגוד לעמדתו. ואז הוא נענה במילים חריפות לא פחות מצד יו"ר הוועדה, השופט בדימוס משה גל: "אין מניעה לכך וזה ראוי יותר מהצבעה כל כך חריגה וכל כך אינטרסנטית וכל כך פוגענית, ואני לא רוצה להוסיף עוד מילים".

חילופי הדברים החריגים והחריפים הללו הולידו את התפטרותו של אבנר שזעם על החלטת חברי הוועדה הקבועים, שמצדם ראו בהצבעתו כהצבעה טקטית שבאה לנטרל את דעת הרוב, כפי שהייתה צריכה להיות לדעתם, והיא לטובת פישר. מאז, נזכיר, פישר כבר נבחר לדירקטוריון הבנק, כשבדרך הוועדה למינוי דירקטורים בבנק ללא גרעין שליטה נאלצה לשנות את הרשימה המומלצת המקורית על ידה ולהחליף שני מועמדים מטעמה. בסופו של יום, הדח"צית שלא נבחרה על ידי הוועדה במקור, והוכנה לרשימת המועמדים שהועלו להצבעה באסיפה הכללית - דליה לב, נבחרה לכהונה נוספת בדירקטוריון הבנק. בחירתה של לב לא הייתה מתאפשרת לולא הבנק היה פוסל שניים מהמועמדים בשל "זיקה משמעותית לבנק".

הפרוטוקול המקוצר ששחררה הוועדה היום מספק הצצה קטנה ולא מלאה להליך החריג לבחירת דירקטורים בבנק הפועלים, שבא לסופו לאחרונה, ושבמסגרתו לא רק שאבנר התפטר מהוועדה שיצאה חזיתית נגדו, אלא גם שרוב ההליך התקיים מבלי שהיו לפועלים שני נציגים, כפי שאמור להיות. זה קרה משום מינויו של החבר השני בוועדה מטעם הפועלים, ראובן קרופיק, ליו"ר הבנק ומבלי שלבנק ניתן להחליף אותו בנציג אחר מטעמו.

הפרוטוקול הקצר שפורסם היום הוא ביחס ל"דיון הנוסף" במועמדותו של פישר כדירקטור, לאחר שבדיון הראשון מועמדותו נפלה על פניו, בשל הצבעה שלילית וחריגה מצד אבנר. על פי הפרוטוקול, ביום א' ה-16 באוגוסט התקיים דיון נוסף בעניין פישר, לאחר דיון שנעשה ביום חמישי שקדם לו, ה-13 באוגוסט, ושבו רואיין פישר על ידי חברי הוועדה. מרבית חברי הוועדה, יו"ר הוועדה דאז השופט גל, אורית קורן ופרופ' מומי דהן, סברו שפישר עבר את הראיון בציונים גבוהים, בעוד שאבנר נתן לו ציון נמוך מאוד, שבפועל הביא לבחירה במועמדת אחרת.

אבנר מסר היום כי "אני מצטער ללמוד שהוועדה בחרה להסתיר את הפרוטוקול העיקרי, מהישיבה מה-13 באוגוסט, שבה התראיין פרופ' פישר". 

"הרוב סבורים שפרופ' פישר מתאים הרבה יותר"

השופט גל אמר בדיון הנוסף בעניין העדפת מועמדת אחרת על פני פישר בשל הצבעת אבנר כי "אני לא חושב שזה מספיק שכן ההחלטה צריכה לשקף את עמדת רוב חברי הוועדה והרוב סבורים שפרופ' פישר מתאים הרבה יותר. לא יכול להיות שמועמד שרוב חברי הוועדה סבורים שהוא פחות מתאים יומלץ על פני מועמד שרוב חברי הוועדה סבורים שהוא יותר מתאים, כל שכן בשל הצבעה חריגה".

או אז אמרה קורן כי "אני מסכימה עם הניתוח שלך", תוך שהוסיפה כי "על פי נסיונה של הוועדה עד כה אכן התקיים מתאם בין הניקוד המצטבר של המועמדים לבין עמדת רוב חברי הוועדה מי צריך להיכלל ברשימת המומלצים. ואולם, במקרה זה נותר באורח חריג פער בין עמדת רוב חברי הוועדה לבין הניקוד המצטבר שניתן לפרופ' פישר".

עוד אמרה קורן בהמשך לדברי גל, ובאותו הקשר ובאותה דעה, כי "הוראת החוק ברורה והיא קובעת מפורשות כי החלטת הוועדה תתקבל לפי הכרעת רוב חבריה. משנוצר פער כאמור, מצוות החוק היא כי עמדת הרוב היא אשר קובעת את עמדת הוועדה. דברים אלה יפים ומחייבים אף אם משמעות הדברים היא סטייה מדרך הדברים הרגילה בה נוהגת הוועדה. לא כל שכן, מקום בו הכרעה על פי הניקוד מביאה לתוצאה בעייתית שכן המועמד שלשיטתי הוא בעל הנתונים הכי מרשימים שנתקלנו בהם עד כה בוועדה לא יומלץ". בכך הכשירו קורן וגל את ההתעלמות מסדר הדברים הרגיל בוועדה ואת פסילת ההצבעה של אבנר.

גם החבר הקבוע השלישי בוועדה, מטעם הציבור, פרופ' דהן, הסכים עם העמדה של קורן וגל. "יש פה מקרה מאוד מיוחד ובו פער גדול מאוד בניקוד שלנו. הסתכלתי על סטיית התקן של מועמדים שראיינו ובמקרה של פרופ' פישר היא פי שלושה מהממוצע וזה יוצא דופן", אמר. עוד ציין דהן כי "זה מקרה מיוחד מאוד שכן לחבר דירקטוריון יש זכות וטו על מועמד וזה מצב, בעיני, לא רצוי".

או אז חשד אבנר כי השלושה מתואמים וכי דיברו בנושא, בלעדיו, דבר שהביא לדין ודברים החריף בינו לבין יו"ר הוועדה, כפי שנכתב מעלה, ושהוביל אותו להתפטר מהוועדה. זה קרה לאחר שהשופט גל אמר כי "אחרי הישיבה הקודמת הייתי בהלם. בהמשך אותו יום אורית דיברה איתי והבנתי שלדעתה משפטית התוצאה צריכה להיות שונה... חשבתי על כך כל השבת וברור לי שזו המסקנה הנכונה".

עם לכתו מהישיבה האשים אבנר את השלושה כי התקיפו אותו "התקפה אישית" ושהם "מתאמים ביניכם עמדות והחלטות מחוץ לפגישות הוועדה" כמו גם "משנים את החוקים בדיעבד". בעקבות התפטרות אבנר הכריעו שלושת חברי הוועדה הקבועים כי "הוחלט פה אחד כי פרופ' פישר יהיה המועמד הנוסף שיומלץ על ידי הוועדה (נוסף על ישראל טראו שנבחר לדירקטוריון הבנק ולאליהו קצב שמועמדותו נפסלה בהמשך, ר"ש), כאשר לדעת כל חברי הוועדה הקבועים מועמדותו עדיפה על המועמדים האחרים". בכך ביטלו השלושה את קולו של אבנר.

אלא שלמעשה, מדובר בשקיפות מדומה, מאחר ומה שפורסם היום על ידי הוועדה לא שופך אור חדש מעבר למעט שכבר הוסבר ופורסם מטעמה במהלך אוגוסט, זמן קצר לאחר פרוץ הסערה ולאחר שאבנר התפטר ממנה ויצא חוצץ בפומבי כנגד החלטתה לבחור בפישר על פני המועמדת השנייה שהייתה עדיפה עליו אליבא הציון הכולל שקיבלה ולאחר שקלול הציון הנמוך מאוד שאבנר נתן לפישר על מנת למנוע בחירה בו.

כך או כך, הגילוי שנתנה הוועדה שעתה היא בראשות השופט בדימוס דוד חשין שהחליף את השופט בדימוס משה גל לאחרונה, הוא חלקי ואינו כולל פירוט לגבי דיון שככל הנראה נעשה מחוץ לישיבות הרשמיות של הוועדה, ללא השתתפותו של דוד אבנר שסומן על ידי החברים הקבועים בוועדה כלעומתי.

מטעם הוועדה נמסר היום כי "קטע הפרוטוקול הנוגע לריאיון האישי שקיימה הוועדה עם פרופ' פישר ולדיון הפנימי בוועדה בעקבותיו, כמו כל ריאיון אישי אחר שמקיימת הוועדה עם מועמד והדיון הפנימי בוועדה בעניינו, אינו מפורסם". בוועדה מסבירים שבחרו בכך "כדי למנוע הרתעת אנשים מלהגיש את מועמדותם לוועדה ולאפשר לחברי הוועדה להתבטא בחופשיות בנוגע למועמדים. להערכת הוועדה אנשים רבים יירתעו מלהגיש מועמדות אם ידעו כי הריאיון האישי איתם והדיון הפנימי בעניינם המפרט את כישוריהם או חולשותיהם, יפורסמו. פרסום פרוטוקולים של הראיונות גם עלול לפגוע בפרטיותם של אנשים", ציינה הוועדה שכיום היא בראשות חשין.

עוד כתבות

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-15%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו