גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פורטנייט נגד אפל: חברות הגיימינג בישראל - תתאגדו, אתן הבאות בתור

המחאה של חברת "אפיק גיימס", מפתחת פורטנייט, נגד אפל עשויה להוביל לבדיקה מקיפה לגבי זכויותיהן של ענקיות הטכנולוגיה בחניות הווירטואליות שהן מפעילות ● בישראל פועלות חברות רבות בתחום הגיימינג והן צריכות לקחת צד בסכסוך כדי להגן על עצמן

גיימינג / צילום: שאטרסטוק
גיימינג / צילום: שאטרסטוק

ענף משחקי הווידאו והגיימינג העולמי עובר בשבועות האחרונים טלטלה. המחאה שמובילה חברת "אפיק גיימס", מפתחת המשחק הוויראלי פורטנייט, נגד ענקית הטכנולוגיה אפל, עשויה להוביל לבדיקה מקיפה של זכויותיה של אפל כבעלים של האפ-סטור ואגב זה לשאלת הפגיעה האפשרית של אפל בחוקי התחרות, בשל כוחה זה. ההכרעה בתיק יכולה להיות צעד שישנה את תחום האפליקציות ומשחקי המחשב לעד.

המחאה החלה לאחר שאפל הורידה מחנות האפליקציות שלה App Store את המשחק פורטנייט של חברת אפיק גיימס, אחד מהמשחקים הפופולאריים ביותר בכל הזמנים. הצעד הקיצוני הזה הגיע לאחר שחברת המשחקים עודדה שחקנים שמשחקים בסמארטפון לבצע קניות במסגרת המשחק ישירות דרך האפליקציה וחברת המשחקים, ולא דרך מערכת התשלומים של אפל.

באופן זה התשלום יבוצע ישירות מול אפיק גיימס ויחסוך לחברה את העמלה הגבוהה במיוחד שגובה ענקית הטכנולוגיה על כל קנייה המתבצעת בחנות האפליקציות שלה העומדת על לא פחות מ-30%. בכך למעשה הפרה אפיק גיימס את הכללים של אפל בנוגע לשימוש במערכות תשלומים של צדדים שלישיים.

הצעד שבו נקטה אפל - הורדת המשחק פורטנייט מחנות האפליקציות שלה - חושף את כוחה המשמעותי של אפל ושל חנות האפ-סטור שלה. בהורדת המשחק, אפל מנעה מיותר מ-116 מיליון גיימרים את הנגישות למשחק בפלטפורמת ה-IOS.

כך התגלה כי IOS היא פלטפורמת המשחקים הגדולה בעולם, יותר מזו של פלייסטיישן, Xbox ונינטנדו הגדולות. כך נכתב במסמך שהגישה חברת המשחקים לבית המשפט בקליפורניה כאשר ביקשה ממנו להתערב במהלך של אפל ולמנוע ממנה לחסום את המשחק למשתמשים.

הכוח האמיתי של ענקית הטכנלוגיה: 'גייטקיפר' לאפליקציות

באופן הזה, נחשף הכוח האמיתי של ענקיות הטכנולוגיה ואפל בראשן. אפל, בהחלטה פשוטה, יכולה למנוע מכל אפליקציה או שירות שניתנים בפלטפורמת ה-IOS את החשיפה המשמעותית והגדולה ביותר שלהם, לפגוע בצמיחתם ואף להביא לקריסתם.

כך יכולה לנהוג אפל בכל מקרה שבו חברה, קטנה כגדולה, תפתח אפליקציה מתחרה או תאיים לפגוע בהכנסותיה באופן אחר. חברות אלה נמצאות תחת עננה כבדה שעלולה להקטין את התמריץ שלהן להתפתח שמא יהוו תחרות או איום לענקית הטכנולוגיה.

יתרה מכך, היכולת של אפל לגרום לקריסתן, מאפשרת לה להציב תנאים בלתי סבירים, כגון עמלות בשיעורים פנטסטיים, אשר ימנעו התפתחות של אפליקציות אשר עשויות לתרום לציבור וכן לפגוע בצמיחתן ובהצלחתן של חברות רבות.

כוחה של אפל נובע מהיותה "גייטקיפר" של הפלטפורמה שפיתחה, המאפשרת לה לשלוט באופן בלעדי בהפצה של אפליקציות לעשרות מיליוני משתמשי אייפון ואייפד. הפלטפורמה של אפל היא זו שלמעשה מאפשרת את ה"תיווך" בין מפתחי האפליקציות לבין משתמשי הקצה.

לכן אותם מפתחים, שמבקשים להביא את מוצריהם למשתמשים, חייבים לקבל מאפל גישה לפלטפורמה ובפרט לחנות האפליקציות שלה. מצב שבו אפל מונעת מהם גישה, או קובעת תנאים בלתי סבירים לצורך קבלתה, עשוי להוליד שלל הפרות לפי דיני התחרות.

כך למשל, אם קיים שוק של הפצת אפליקציות למשתמשי IOS ואפל היא בעלת נתח שוק גבוה במיוחד בו, סירוב להעניק גישה לפלטפורמה, או הצבת תנאים בלתי סבירים, עלולים להיות גם הפרה של חוקי התחרות המקומיים.

כך גם קביעת תעריפי עמלות גבוהים במיוחד עלולים להיתפס בנסיבות מסוימות כמחירים גבוהים בלתי הוגנים. אולם, גם אם אפל היא רק אחת מבין מפיצי האפליקציות האפשריים, ברור שכוחה בהפצת אפליקציות - מכוח מעמדה של חנות האפ-סטור - הוא עצום.

גישה לאפ-סטור של אפל מהווה, יחד עם מתי מעט אחרים, תנאי הכרחי ליכולת ההצלחה של אפליקציות. תמחור שירותיה בשיעורים אשר נתפסים על פני הדברים כגבוהים באופן בלתי סביר, עלול לפגוע בפיתוחים העשויים לפעול לטובת ציבור המשתמשים.

בינתיים, לפני מספר ימים אפיק גיימס נכשלה בבקשתה לקבל צו מניעה זמני אשר כופה על אפל להשיב את המשחק פורטנייט לחנות האפליקציות תוך הפעלת מערכת תשלומים עצמאית.

השופטת בבית המשפט הפדרלי בקליפורניה קבעה בהחלטתה כי הגם שאפיק גיימס העלתה "שאלות רציניות" בנוגע למעמדה של אפל והפרקטיקות בהן היא נוקטת שפורטו בבקשתה, אפיק גיימס לא הצליחה להראות כי קיימת סבירות גבוהה להצלחתה בתביעה העיקרית נגד אפל וכי יגרם לה נזק בלתי הפיך אם לא יינתן הצו.

פסיקה זו מגיעה מספר ימים לאחר שפאנל ההגבלים העסקיים של ועדת השיפוט בקונגרס האמריקאי פרסם דו"ח היסטורי ותקדימי שמצא שענקיות האינטרנט והטכנולוגיה, וביניהן אפל, מחזיקות בכוח שוק משמעותי וניצלו בשנים האחרונות את כוחן לרעה בדרכים שונות. בדו"ח זה גם ניתנה התייחסות מפורשת לאפל ושליטתה בפלטפורמת ה - IOS והעמלות אותן היא גובה ממפתחים.

אירועים אלה יכולים להוות נקודת מפנה בספרי הימים של חברות המשחקים, שמאז יציאת המכשירים החכמים לשוק, משתמשות בהם כפלטפורמה לחשיפה המונית והגעה למקסימום משתמשים.

ישראל נודעת כאומת הסטארט-אפ, אך היא גם ידועה בקרב קהילת חברות המשחקים כאומת הגיימינג ונמצאות בישראל חברות רבות, פורצות דרך, בתחום זה. ייתכן שהגיעה העת של חברות הגיימינג הישראליות לקחת עמדה, להתאגד ולעמוד לצד אפיק גיימס ולצד חברות נוספות שכבר הצטרפו למאבק נגד אפל, בין אם כי זהו המעשה הנכון שיטיב גם עם המשתמשים וגם עם החברות המופצות באמצעות IOS, ובין אם כי התוצאה הסופית של סאגת אפיק גיימס-אפל תהיה תוצאה תקדימית שממנה גם חברות הגיימינג הישראליות יפגעו.

הליך שכזה ייתכן שיוכל להתבצע בכלל בישראל - לבתי המשפט המקומיים הוגשו בשנים האחרונות תביעות ייצוגיות רבות כנגד חברות זרות בשל השפעת מעשיהן בישראל. אין ספק כי למעשיה של אפל השפעות גם על הצרכן הישראלי. 

עו"ד ניב זקלר, היועץ המשפטי של רשות התחרות לשעבר ועו"ד שירן סופר ממשרד זקלר ארגוב, המתמחים בדיני תחרות

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

בצל הלחצים: גלנט יאשר בקרוב מינוי של ראש אמ"ן חדש

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בתל אביב; היום עדכון המדדים, אלה שיוצאות ואלה שנכנסות למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר