גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכנסת ישראל יש בועת שמאל כלכלי, ואף אחד לא מדבר עליה

הדיונים שהתקיימו לאחרונה בוועדות הכנסת בנושא המחסור בביצים ובחלב, נערכו בשליטה מוחלטת של תפיסות מהשמאל הכלכלי, בניגוד לדעת רוב הציבור שסובל מההשלכות של השוק המתוכנן • הסיבה שלא שמעתם על זה, היא כי העיתונות הכלכלית לא טרחה לדווח על כך

פתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת
פתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת

השיח התקשורתי בישראל נסוב בעבר סביב שאלות ביטחוניות, בשנים האחרונות הוא נוגע בעיקר בסוגיות "כן ביבי לא ביבי", ובמשבר הקורונה ניתן לראות מדי פעם הבלחות של שיח תקשורתי ענייני סביב הטיפול בקורונה. השיח הכלכלי עודנו בחיתולים אבל צובר תאוצה אט אט. ישנה יותר עיתונות כלכלית בישראל, יותר כותבים, פובליציסטים ואושיות רשת למיניהן. נראה שהמודעות הציבורית לסוגיות כלכלית עולה ודעת הקהל מתעצבת בהתאם.

אולם, הצצה קטנה לכנסת ישראל מלמדת שחלקים נרחבים ממנה נותרו עדיין בשנות החמישים. אני מבקש מבט מהיר לשני דיונים בוועדות הכנסת שהתקיימו בחודשים האחרונים. הדעות בשני הדיונים נעו על הספקטרום שבין מפ"ם למפא"י, כאשר ברור שהציבור הישראלי ברובו לא מזדהה עם מנעד דעות כל כך צר.

הדיון הראשון נערך בתאריך 15.6.2020 בנושא מכסות ייצור הביצים לשנת 2020, וגם בלי להיכנס לעצם העובדה שבישראל 2020 עדיין יש מכסות ייצור, אני רוצה לצטט כמה מהפנינים בדיון. נציג משרד החקלאות טען כי המחסור בביצים השנה נבע מ"עודף ביקוש ולא מחוסר יכולת ייצור", או במילים אחרות - הציבור רצה יותר מדי ביצים. כן כן, טיעון לפיו אזרחי ישראל מוגבלים בכמות הביצים אותה הם מעוניינים לצרוך, הוא העמדה הרשמית של משרד ממשלתי בישראל.

הנציג גם הסביר שמכסות הייצור מחולקות לפי ממוצע צריכה ולא לפי שיא הצריכה, כך שבאופן מבנה לפי השיטה הנוכחית בזמני שיא ישרור מחסור. דעות נוספות בדיון היו של יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) שציין שמכיוון שבאנו לבנות מדינה ולא עסק צריכים שוק מתוכנן, וח"כ רם בן ברק מ"יש עתיד" (תזכרו אותו להמשך) הבהיר שגם בשוק חופשי צריך שווקים מתוכננים, ואף הציע שהמדינה תבנה לולים עבור לולנים. כאילו מה שחסר בענף הלול זה עוד מעורבות ממשלתית.

היחידים שדיברו מהצד השני היו ח"כ מתן כהנא (ימינה), שטרח להזכיר שקרטל כמו זה שקיים בענף הביצים היה נחשב עבירה פלילית בכל מדינה מתוקנת, וח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) שדאג להסב את תשומת לב הוועדה למחיר ההגנה על תוצרת מקומית - לדבריו ישראל יותר יקרה מ-150 מדינות בתחום הביצים.

בדיונים בוועדות לא מדברים רק חברי כנסת. נציגים שונים מטעם לובי ענף הלול קיבלו רשות פיזית לדבר בחדר הוועדה. למעשה, רק להם הותר להגיע לחדר הוועדה פיזית, לעומת 23 ארגונים נוספים להם נאמר להתחבר מרחוק, כאשר רק אחד מהם קיבל רשות דיבור - אבשלום (אבו) וילן מזכ"ל התאחדות החקלאים.

דיון נוסף התקיים בשבוע שעבר בוועדה לביקורת המדינה, שם עסקו במחסור הביצים והחלב שפקדו את ישראל בשנה האחרונה. גם שם מנעד הדעות לא היה רחב בהרבה. אחרי שמנכ"ל מועצת החלב התרברב בכך שלא היה מחסור במוצרי חלב אלא בחלב 1% ו-3% "בלבד", הוא ציין כמובן שזה לא נבע מירידה בייצור החלב של הרפתנים.

הסיבה כמובן שוב הייתה ביקוש מוגבר. כשנציג האוצר ניסה לטעון שבשוק מתוכנן תמיד ייווצר חוסר הוא נתקבל בח"כ רם בן ברק שנזף בו ש"אין מקום לדעות כאלו", משל הוא קומיסר הבעת הדעה בכנסת. ח"כ בן ברק גם הסביר שאם נפתח את השוק לתחרות הוא יקרוס כמו שקורה בכל העולם. הטענה, כמובן, לא נכונה, אך לא היה מי שיאמר לו את זה. לדעה הזו הצטרפו גם אבו וילן מזכ"ל התאחדות החקלאים וכן עוד ועוד נציגי מועצות חקלאיות ונציגי חקלאים. למעשה, למעט נציג האוצר וד"ר אשר מאיר מפורום קהלת, לא היה מי שיטען בעד פתיחת השווקים.

אין פלא שכמעט לא שמעתם על הוועדות הללו. הן לא סוקרו בערוצי הטלוויזיה הגדולים וגם לא בתחנות הרדיו. גם העיתונות הכלכלית לא הכירה אותם. למעשה, למעט עיסוק בן שש דקות בוועדה לביקורת המדינה בערוץ 20, אף אחד לא שמע כלל על הוועדות הללו. כפי שניתן להתרשם, הדעות בוועדות הללו, נעות על הספקטרום של השמאל הכלכלי הקיצוני, עם מעט מאוד נציגות מהמרכז והימין הכלכלי. כל עוד התקשורת תמשיך לא לדווח על כך לציבור, הכנסת תישאר בועה קומוניסטית שעבר זמנה, אך משפיע חיי היומיום שלנו. 

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד האינטרס שלנו - הלובי שלך בכנסת, מיזם המקיים לובי למען כלכלה חופשית

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן