גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התחלה חדשה: המשפחתית החדשה של ניסאן שונה לחלוטין מקודמתה 

העיצוב מתוחכם ויש לה מוניטין של אמינות, אבל המנוע של סנטרה 2020 מתקשה לעמוד בסטנדרטים האירופים ● המחיר גבוה יחסית, אבל הנחות אגרסיביות עשויות לסלול את דרכה למרכז השוק

השקה של משפחתית בנזין חדשה בישראל בימים טרופים אלה דורשת הרבה אופטימיות. פלח המשפחתיות החל לדעוך זמן רב לפני תחילת משבר הקורונה בעקבות הנדידה ההמונית של הלקוחות לכל מה שנראה או מרגיש כמו "קרוס-אובר". אבל אז הגיע המשבר ומוטט באופן יסודי את הביקוש לרכב של ציי הרכב והליסינג, שנחשבו ל"מבצר השיווקי האחרון" של הפלח לצד קומץ של לקוחות פרטיים בעלי העדפות שמרניות. עם תנאי השוק הקשוחים הללו מנסה להתמודד ניסאן סנטרה החדשה, שהשקתה הרשמית בארץ נפלה בדיוק על תחילת הסגר השני.

הסנטרה היוצאת הייתה אחת השחקניות האלמוניות ביותר בשוק הישראלי, והיא שמרה על נוכחות שיווקית בעיקר בזכות ערוץ ה"אפס קילומטרים" של חברות הליסינג, שבו היא נמכרה בהנחה של 25-30 אלף שקל ממחיר המחירון הרשמי - נתון חריג אפילו ביחס ל"בזאר" הזה.

אבל סנטרה 2020 היא מכונית חדשה לגמרי, שהדבר היחיד שאותו היא חלוקת עם קודמתה הוא השם. יש לה עיצוב חדש לחלוטין, פלטפורמה חדשה, מתלים משודרגים, מנוע וגיר חדשים. האם היא תצליח להתחמק מהאלמוניות בה לקתה קודמתה?

העיצוב החיצוני בהחלט מספק את הסחורה. בניגוד לקודמתה העצובה, לסנטרה החדשה יש קווי מתאר זוויתיים ודינמיים, שמזכירים גרסה מוקטנת במעט של האחיות הגדולות מקסימה ואלטימה. החרטום מחצין גריל מאסיבי עם פנסי LED עדכניים וביחד עם אורך מרשים של כ-4.64 מ' ואופציה לצביעה דו-גוונית, היא מטפסת כמה וכמה דרגות במעלה הסטטוס, אם כי לטעמנו המכונית ראויה לחישוקים גדולים יותר מה-16 אינץ' הצנועים שמגיעים במפרט התקני.

כמקובל במכוניות שמיועדות לשוק הצפון אמריקאי, המרחב הפנימי מכובד. בסיס גלגלים של 2.72 מ', מהגדולים בפלח, ומושב אחורי רחב ושטוח מאפשרים לאכלס מאחור שלושה מבוגרים גבוהים מהממוצע עם מרחב טוב מהממוצע לברכיים ולכתפיים. המושבים הקדמיים רחבים ונוחים מאוד לישיבה ממושכת ותא המטען רחב ועמוק. מערך הפיקוד טיפוסי למכוניות ציים אמריקניות עם לוח מחוונים מסורתי שבמרכזו צמד מחוונים אנלוגיים ענקיים, שמקבלים גיבוי ממסך LCD פנימי עתיר מידע.

רכב

מערכת המולטימדיה מאכזבת

המתגים גדולים, מאורגנים היטב וקלים ותפעול, אך מערכת המולטימדיה מאכזבת בשל מסך דהוי ומיושן וקלט איטי. הצבע השולט בתא הוא אפור-שחור אבל איכות החומרים טובה עם הרבה דיפונים רכים בטווח מגע וטקסטורות נעימות למראה ולמגע. איכות הייצור של המפעל במקסיקו טובה עם בידוד רעשים יעיל מאוד.

האבזור התקני מיישר קו עם המקובל בפלח המחיר הזה וכולל בין השאר התנעה ללא מפתח וחבילת בטיחות אקטיבית עדכניתו, שכוללת בקרת שיוט אקטיבית אם כי ללא מערכת לסיוע אקטיבי בשמירה על הנתיב.

אנחנו אישית פחות מתחברים למערכות הללו, שנוטות לחבל באופן יסודי בהיזון החוזר של ההיגוי, ולפיכך קיבלנו את חסרונה כברכה. "באג" יותר מטריד ברשימת האבזור הוא העדר כוונון לגובה במושב הנוסע שלצד הנהג, שעלול להיות בעיה עבור נוסעים נמוכים מהממוצע. מנגד, המזגן מקפיא את תא הנוסעים בצורה מהירה ויעילה ומתאים מאוד לאקלים הישראלי.

את מנוע ה-1.8 ליטר האנמי של הדור היוצא מחליף כעת מנוע 2 ליטר בנזין "מסורתי", שמייצר 149 כ"ס ומומנט צנוע יחסית של 20 קג"מ, נתון נמוך משל מנועי הטורבו המודרניים. נתוני התאוצה תואמים את הממוצע בפלח, קצת פחות מ-10 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, אבל ההספק והמומנט מושגים בסל"ד גבוה יחסית. ביחד עם תיבה רציפה, שמכוילת בעיקר לטובת חיסכון, למנוע יש איזור נוחות מוגדר מאוד. האצה מעמידה מתבצעת במרץ והשיוט על הכביש המהיר במהירויות גבוהות שקט ונטול מאמץ. אבל האצה בעליה, יציאה לעקיפה או כל מהלך נמרץ אחר נענים בווליום גבוה, שאינו תואם את קצב צבירת המהירות. התיבה הרציפה שייכת לדור החדש, שמצליח לייצר תחושה של תיבה אוטומטית "אמיתית" אם כי אין אפשרות לשלוט בה ידנית.

צריכת דלק אמריקאית

כפי שניתן לצפות ממכונית שמיועדת לשוק הצפון אמריקאי, שליטר בנזין עולה בו כ-2.3 שקל לליטר, נתוני הצריכה של הסנטרה די רחוקים מהממוצע האירופי/יפני. הנתון הרשמי נוקב בצריכה של כ-14 קילומטר לליטר בממוצע אך נהגים כבדי רגל יתקשו להפיק יותר מ-10 קילומטרים לכל ליטר אוקטן 95, שאצלנו עולה פי שניים וחצי יותר מאשר בארה"ב.

על הכביש הסנטרה היא מכונית רגועה ונעימה לנהיגה יום יומית. ההיגוי אינו הכי חד אבל מספק יותר היזון חוזר משציפינו, השלדה מגיבה די בזריזות לפקודות שינוי כיוון, אחיזת הכביש על הצמיגים הצנועים סבירה בהחלט והיציבות הכיוונית במהירויות גבוהות סבירה פלוס. כבישים מאתגרים יותר כבר חושפים נטיית גוף גבוהה מהמקובל כיום בתוצרת העדכנית של יפן ואירופה, אבל השלדה עדיין יותר מדויקת ורהוטה ממה שמקובל ברוב קרוס-אוברים למיניהם, שמשמשים כתחליף פופולרי למשפחתיות. ספיגת הזעזועים סבירה בהחלט למעט מהמורות עירוניות גבוהות ובסך הכל זו מכונית נוחה מהממוצע, לא מעט בזכות צמיגים בפרופיל מתון.

ניסאן סנטרה SV עולה בארצות הברית כ-23 אלף דולר מה שמציב אותה כאחת המכוניות המובילות בצפון אמריקה בכל הנוגע ל-VALUE - במיוחד אם לוקחים בחשבון את מוניטין האמינות המרשים שלה (האחוזון העליון בדירוג J.D POWER). בישראל, אחרי מסים, היא עולה רשמית כ-135 אלף שקל, או 38 אלף דולר באמריקנית. זה לא מחיר חריג לפלח, אבל כמובן הוא מציב אותה במקום שונה לחלוטין על מטריצת התמורה לכסף.

בשורה התחתונה, זו מכונית שנראית מכובדת ומתוחכמת, מציעה הרבה מרחב פנים ותספק את כל מאוויהם של לקוחות רגועים, שמרנים ושוחרי אמינות, שאינם רגישים במיוחד לצריכת הדלק. אבל אנחנו, ברשותכם, נעדיף להמתין לראות את המחיר שלה בערוץ ה"אפס קילומטר". 

המתחרות

סקודה אוקטביה 

137 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של סקודה אוקטביה החדשה, שהושקה לאחרונה. למכונית יש ממדים חיצוניים מכובדים, תא נוסעים מרווח מאוד ותא מטען ענק של 553 ליטר. המנוע בגרסת הבסיס הוא 1 ליטר טורבו עם 110 כ"ס אבל משקל עצמי נמוך מאפשר לה להאיץ מאפס ל-100 ב-10.6 שניות

יונדאי אלנטרה 2021

135 אלף שקל עולה יונדאי אלנטרה הנוכחית עם מנוע 1.6 ליטר בהספק 127 כ"ס. היא ניצבת על בסיס גלגלים של 2.7 מ', מציעה תא נוסעים מאובזר ובנוי היטב וממדים חיצוניים מכובדים. הדור החדש, שיגיע אלינו בשנה הבאה בתקינה אירופאית תצויד ככל הנראה במנועי טורבו מתקדמים

רנו מגאן סדאן

134 אלף שקל עולה רנו מגאן סדאן, שמציעה ממדים רחבים ותא נוסעים מרווח ועתיר אלקטרוניקה. המנוע הוא 1.3 ליטר טורבו עם 140 כ"ס ו-24 קג"מ שמשודך לתיבה כפולת מצמדים והתאוצה ל-100 אורכת 9.2 שניות. גרסה מתוחת פנים עם אלקטרוניקה עדכנית תופיע בשנה הבאה

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: ap

וול סטריט ננעלה בעליות; שער הביטקוין עומד על כ-84 אלף דולר

לאחר יום מסחר תנודתי - נעילה מעורבת באירופה ● הביטקוין ממשיך בדעיכה ויורד מתחת ל-84 אלף דולר למטבע ● המסחר באסיה נסגר בירידות חדות: הקוספי צלל ב-3.8% והנייקי ירד ב-2.3% ● אמש, וול סטריט ננעלה בירידות, למרות מיני ראלי בתחילת המסחר ● שער הדולר עומד כעת על 3.29 שקלים

יאן לקון. זכה בפרס טיורינג הנחשב / צילום: Reuters, Ron Sachs - CNP

40 שנה הוא צדק לגבי הבינה המלאכותית. עכשיו הוא חושב שכולם טועים

יאן לקון המציא רכיבי בסיס רבים של ה-AI המודרני ● כעת האיש החריג במטא משוכנע שרוב השחקנים בתחום מסונוורים ממודלי שפה גדולים כמו ChatGPT ושבתוך חמש שנים לכל היותר, הם יעלמו: "אף אדם שפוי לא ישתמש בהם יותר"

בכובע DOGE: מאסק בבית הלבן / צילום: Reuters, Nathan Howard

שנה אחרי הקמת המחלקה של מאסק: מה יצא מריצת האמוק הזו

בינואר הוקמה בסערה המחלקה לייעול ממשלתי, עם אילון מאסק כנער הפוסטר שמצהיר על קיצוץ של טריליון דולר ● המהלכים שלה גרמו למאות אלפים לאבד את עבודתם, יש שאומרים גם עלו בחיי אדם, ומנגד התומכים מתעקשים שהיא משמעותית ● מה קרה בסיכום השנה הזו

עמירם שחר / צילום: Upwind

לפני פחות משנה הסטראט־אפ הישראלי הזה נמכר. עכשיו הוא עומד להיסגר

כשנה לאחר שפלקסרה רכשה מ־NetApp את חברת הענן הישראלית ספוט, שנמכרה במקור ב־450 מיליון דולר, החברה האמריקאית מחליטה לסגור את פעילות הסטארט־אפ בארץ ● העובדים המקומיים פוטרו, והפיצויים הוענקו לפי ותק

Plasan SandCat MK-IV / צילום: צילום מסך

המדינה הדרום אמריקאית שתרכוש רכבים ממוגנים מישראל

משרד ההגנה של פרו בחר במכרז לרכישת 56 רכבים משוריינים מתוצרת פלסן סאסא תמורת כ־23.8 מיליון דולר ● רפאל הציגה טיל חדש מסדרת ספייק ● ברפובליקת מאלי קיימו את התערוכה הביטחונית הראשונה של המדינה, אך ללא הזמנה של מדינות מערביות ● וגם: אנדוריל האמריקאית מתכננת הקמת מיזם משותף עם הקונגלומרט הביטחוני האמירותי אדג' ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מהו שיא גינס לאדם שחטף הכי הרבה מכות ברק ושרד? / צילום: Shutterstock

מהו שיא גינס לאדם שחטף הכי הרבה מכות ברק ושרד?

איזו זמרת עבר ידועה היא נסיכה, מי טבעו לראשונה את המונח "סטארט־אפ ניישן" ביחס לישראל, ומה שמה של מעצבת הלוגו של גוגל? ● הטריוויה השבועית

ליטל לשם / צילום: באדיבות Protego

בילדות היא נדדה בין בסיסי צה"ל. היום היא מובילה קרן לחברות ביטחוניות

"החודש קרביין נמכרה ב–625 מיליון דולר. למרות שאני כבר לא שם, האקזיט משמעותי מאוד מבחינתי, כי לא מכרתי את המניות שלי בניגוד לאחרים" ● שיחה קצרה עם ליטל לשם, מייסדת קרן פרוטגו להשקעה בטכנולוגיות ביטחוניות

מאור מלול, עומר אדם ונסים גאון / צילום: עידן כהן, שי פרנקו

לפי שווי של מיליארד ש': קרן אמריקאית רוכשת 20% מחברת חוות השרתים של עומר אדם, מאור מלול ונסים גאון

קרן ההשקעות האמריקאית BGA רוכשת 20% מחברת חוות השרתים של היזמים מאור מלול, נסים גאון ועומר אדם ● לפי ההערכות, העסקה מגלמת לחברה שווי של מיליארד שקל ותאפשר לה לרכוש קרקעות נוספות ולהתרחב לפרויקטים נוספים

לירון עזריאלנט ודניאל רודיטי / צילום: Nir Slakman

בהיקף של 70 מיליון דולר: מירון קפיטל משיקה קרן השקעות שלישית

לאחר ששתי הקרנות הראשונות של מירון קפיטל גייסו יחד 100 מיליון דולר, קרן ההון סיכון משיקה היום (ה') את הקרן השלישית שלה, בהיקף של 70 מיליון דולר ● במקביל, גיל שי, יזם בעברו ואנג'ל פעיל בזרת הטק, מצטרף לקרן כשותף מנהל

אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו פרסום ברשתות החברתיות, 07.11.25 / צילום: שלומי יוסף

לא מתגייסים, לא מצביעים? זה הלקח מהניסיון העולמי

בצרפת ובגרמניה אוסרים הצבעה בצו בית משפט, בנורווגיה ובאוסטרליה הזכות נשללת ממורשעים בבגידה ● מספר מדינות מגבילות משמעותית את זכות ההצבעה, וגם גופים בינלאומיים הכירו באפשרות הזאת ● אבל ההצעה של לפיד וליברמן הולכת הרבה יותר רחוק

צילום: Shutterstock

מה גורם לעלייה בסרטן המעי הגס? מחקר חדש מציע אפשרות לא צפויה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מחקר שפורסם בכתב-העת הרפואי המוביל "לנסט" הראה עלייה בשיעור המקרים של סרטן המעי הגס בקרב צעירים בני פחות מגיל 50 ● הסיבות עשויות להיות קשורות לאורח החיים, אך מחקר אחר טוען כי הסיבה עשויה להיות רעלן

LeapMotor C10 פלאג־אין / צילום: יח''צ

הפלאג-אין הסינית החדשה מרווחת ומתומחרת היטב, אבל יש מקום לשיפור

לגרסת הפלאג־אין החדשה של הקרוס־אובר הסיני יש עדיין מה לשפר באגף התוכנה, אבל היא משלבת תא נוסעים מרווח ומאובזר היטב ביחד עם יכולת שיוט חסכונית למרחקים ארוכים

בודקים את המיתוס. הקרמבו הוא לא המצאה כחול לבן / צילום: אביעד לוי

הקרמבו הוא המצאה כחול־לבן? תחשבו שוב

הממתק החורפי נאחז היטב בישראליות, אבל שורשיו נמצאים בכלל בנכר ● כיצד הוא קיבל מקום משמעותי בתרבות ובדיאטת המדינה, ולמה הוא נמכר רק מנובמבר ועד פסח?

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ בפגישתם בבית הלבן היום / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ערב הסעודית הציתה מרוץ אזורי חדש לגרעין אזרחי. האם לישראל יש סיבה לדאגה?

הכניסה הסעודית לתחום הגרעין האזרחי מסמנת שינוי עמוק במזרח התיכון ומקרבת את האזור לעידן שבו יותר שחקנים מחזיקים יכולות מתקדמות ● לצד הממלכה, גם טורקיה ומצרים מקדמות את תוכניות הגרעין שלהן ● כמה קצר המרחק בין העשרה אזרחית ליכולת צבאית, ומה ישראל יכולה לעשות בעניין?

פרופ' עדי אייל / צילום: דנה אפרת לוגסי

הילד שסולק משני בתי ספר - והפך לפרופסור מצליח: "לא נתתי לזה לחלחל"

עם מי מדברים? עדי אייל, פרופסור למשפטים וכלכלה ומומחה לתורת המשחקים וגישור ● על מה מדברים? הרבדים הנסתרים במשא ומתן, למה בוויכוח שמתלהט לא כדאי להגיב מיד, ואיזה מנגנון הושאל מהכנסייה הקתולית לדיונים בהנהלה? ● פופקורן

המעבר הגדול של צה''ל לדרום / איור: גיל ג'יבלי

צה"ל מתחיל להעביר את אגפי המודיעין והתקשוב לנגב, ללא פתרונות תחבורה או דיור

18 שנה לאחר החלטת הממשלה, המעבר של אגפי המודיעין והתקשוב לנגב יתחיל בהדרגה בחודש הבא ● במסגרתו, אלפי חיילים ואנשי קבע יחלו לשרת בדרום, ומאות דונם במרכז יפונו לטובת מסחר ומגורים ● אלא שהתקציבים לפתרונות תחבורתיים ולדיור נותרו על הנייר או טרם יושמו בשטח, ובדרום מזהירים: אנו רחוקים מלהיות מוכנים

הפריצה ללובר. הגנבים החנו משאית עם סולם בשטח מת של מצלמות האבטחה המיושנות / צילום: ap, Alexander Turnbull

לא רק הלובר: גל פריצות למוזיאונים שוטף את צרפת

לפני כחודש נרעשה צרפת כשתכשיטי הכתר נשדדו מהלובר, אלא שזה רק קצה הקרחון ● מחירי הזהב שזינקו והאבטחה שנזנחה במשך שנים הנחיתו על המדינה לא פחות משמונה מקרי שוד מאתרי אמנות מרכזיים רק בחודשיים האחרונים, ואלה מצטרפים לגל שחווה אירופה כולה ● הוול סטריט ג'ורנל צלל אל מאחורי הקלעים של הפריצות הגדולות

ביל אקמן / צילום: ענבל מרמרי

ביל אקמן שוקל הנפקות בו זמנית של חברה וקרן חדשה

המיליארדר ביל אקמן, מתכנן להנפיק את חברת ניהול קרנות הגידור שלו, פרשינג סקוור לציבור כבר בתחילת השנה הבאה, במקביל לקרן סגורה חדשה

מרים פיירברג / צילום: תמר מצפי

הלכה לעולמה ראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר

פיירברג ז"ל כיהנה כראש העיר יותר מ-26 שנים, והתמודדה בשנים האחרונות עם מחלה קשה • היא אותרה בביתה, שם נאלצו לקבוע את מותה • מלבד תפקיד ראש העיר שאותו מילאה, פיירברג ז"ל שימשה גם יו"ר איגוד ערים לכבאות ודירקטורית במגוון גופים, בהם מקורות ומד"א

חזית המדע / צילום: Shutterstock

מחקר על מאות מיליוני תאי זרע מערער על אחד מעקרונות היסוד של האבולוציה

חוקרים מאוניברסיטת חיפה, הטכניון ואוניברסיטת גאנה גילו שבניגוד לתפיסה המקובלת כיום במדע, מוטציות גנטיות אינן אקראיות וייתכן שהן מושפעות מתהליך של למידה ● יכולות להיות לזה השלכות על האופן שבו נתגונן מפני מחלות בעתיד