גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התחלה חדשה: המשפחתית החדשה של ניסאן שונה לחלוטין מקודמתה 

העיצוב מתוחכם ויש לה מוניטין של אמינות, אבל המנוע של סנטרה 2020 מתקשה לעמוד בסטנדרטים האירופים ● המחיר גבוה יחסית, אבל הנחות אגרסיביות עשויות לסלול את דרכה למרכז השוק

השקה של משפחתית בנזין חדשה בישראל בימים טרופים אלה דורשת הרבה אופטימיות. פלח המשפחתיות החל לדעוך זמן רב לפני תחילת משבר הקורונה בעקבות הנדידה ההמונית של הלקוחות לכל מה שנראה או מרגיש כמו "קרוס-אובר". אבל אז הגיע המשבר ומוטט באופן יסודי את הביקוש לרכב של ציי הרכב והליסינג, שנחשבו ל"מבצר השיווקי האחרון" של הפלח לצד קומץ של לקוחות פרטיים בעלי העדפות שמרניות. עם תנאי השוק הקשוחים הללו מנסה להתמודד ניסאן סנטרה החדשה, שהשקתה הרשמית בארץ נפלה בדיוק על תחילת הסגר השני.

הסנטרה היוצאת הייתה אחת השחקניות האלמוניות ביותר בשוק הישראלי, והיא שמרה על נוכחות שיווקית בעיקר בזכות ערוץ ה"אפס קילומטרים" של חברות הליסינג, שבו היא נמכרה בהנחה של 25-30 אלף שקל ממחיר המחירון הרשמי - נתון חריג אפילו ביחס ל"בזאר" הזה.

אבל סנטרה 2020 היא מכונית חדשה לגמרי, שהדבר היחיד שאותו היא חלוקת עם קודמתה הוא השם. יש לה עיצוב חדש לחלוטין, פלטפורמה חדשה, מתלים משודרגים, מנוע וגיר חדשים. האם היא תצליח להתחמק מהאלמוניות בה לקתה קודמתה?

העיצוב החיצוני בהחלט מספק את הסחורה. בניגוד לקודמתה העצובה, לסנטרה החדשה יש קווי מתאר זוויתיים ודינמיים, שמזכירים גרסה מוקטנת במעט של האחיות הגדולות מקסימה ואלטימה. החרטום מחצין גריל מאסיבי עם פנסי LED עדכניים וביחד עם אורך מרשים של כ-4.64 מ' ואופציה לצביעה דו-גוונית, היא מטפסת כמה וכמה דרגות במעלה הסטטוס, אם כי לטעמנו המכונית ראויה לחישוקים גדולים יותר מה-16 אינץ' הצנועים שמגיעים במפרט התקני.

כמקובל במכוניות שמיועדות לשוק הצפון אמריקאי, המרחב הפנימי מכובד. בסיס גלגלים של 2.72 מ', מהגדולים בפלח, ומושב אחורי רחב ושטוח מאפשרים לאכלס מאחור שלושה מבוגרים גבוהים מהממוצע עם מרחב טוב מהממוצע לברכיים ולכתפיים. המושבים הקדמיים רחבים ונוחים מאוד לישיבה ממושכת ותא המטען רחב ועמוק. מערך הפיקוד טיפוסי למכוניות ציים אמריקניות עם לוח מחוונים מסורתי שבמרכזו צמד מחוונים אנלוגיים ענקיים, שמקבלים גיבוי ממסך LCD פנימי עתיר מידע.

רכב

מערכת המולטימדיה מאכזבת

המתגים גדולים, מאורגנים היטב וקלים ותפעול, אך מערכת המולטימדיה מאכזבת בשל מסך דהוי ומיושן וקלט איטי. הצבע השולט בתא הוא אפור-שחור אבל איכות החומרים טובה עם הרבה דיפונים רכים בטווח מגע וטקסטורות נעימות למראה ולמגע. איכות הייצור של המפעל במקסיקו טובה עם בידוד רעשים יעיל מאוד.

האבזור התקני מיישר קו עם המקובל בפלח המחיר הזה וכולל בין השאר התנעה ללא מפתח וחבילת בטיחות אקטיבית עדכניתו, שכוללת בקרת שיוט אקטיבית אם כי ללא מערכת לסיוע אקטיבי בשמירה על הנתיב.

אנחנו אישית פחות מתחברים למערכות הללו, שנוטות לחבל באופן יסודי בהיזון החוזר של ההיגוי, ולפיכך קיבלנו את חסרונה כברכה. "באג" יותר מטריד ברשימת האבזור הוא העדר כוונון לגובה במושב הנוסע שלצד הנהג, שעלול להיות בעיה עבור נוסעים נמוכים מהממוצע. מנגד, המזגן מקפיא את תא הנוסעים בצורה מהירה ויעילה ומתאים מאוד לאקלים הישראלי.

את מנוע ה-1.8 ליטר האנמי של הדור היוצא מחליף כעת מנוע 2 ליטר בנזין "מסורתי", שמייצר 149 כ"ס ומומנט צנוע יחסית של 20 קג"מ, נתון נמוך משל מנועי הטורבו המודרניים. נתוני התאוצה תואמים את הממוצע בפלח, קצת פחות מ-10 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, אבל ההספק והמומנט מושגים בסל"ד גבוה יחסית. ביחד עם תיבה רציפה, שמכוילת בעיקר לטובת חיסכון, למנוע יש איזור נוחות מוגדר מאוד. האצה מעמידה מתבצעת במרץ והשיוט על הכביש המהיר במהירויות גבוהות שקט ונטול מאמץ. אבל האצה בעליה, יציאה לעקיפה או כל מהלך נמרץ אחר נענים בווליום גבוה, שאינו תואם את קצב צבירת המהירות. התיבה הרציפה שייכת לדור החדש, שמצליח לייצר תחושה של תיבה אוטומטית "אמיתית" אם כי אין אפשרות לשלוט בה ידנית.

צריכת דלק אמריקאית

כפי שניתן לצפות ממכונית שמיועדת לשוק הצפון אמריקאי, שליטר בנזין עולה בו כ-2.3 שקל לליטר, נתוני הצריכה של הסנטרה די רחוקים מהממוצע האירופי/יפני. הנתון הרשמי נוקב בצריכה של כ-14 קילומטר לליטר בממוצע אך נהגים כבדי רגל יתקשו להפיק יותר מ-10 קילומטרים לכל ליטר אוקטן 95, שאצלנו עולה פי שניים וחצי יותר מאשר בארה"ב.

על הכביש הסנטרה היא מכונית רגועה ונעימה לנהיגה יום יומית. ההיגוי אינו הכי חד אבל מספק יותר היזון חוזר משציפינו, השלדה מגיבה די בזריזות לפקודות שינוי כיוון, אחיזת הכביש על הצמיגים הצנועים סבירה בהחלט והיציבות הכיוונית במהירויות גבוהות סבירה פלוס. כבישים מאתגרים יותר כבר חושפים נטיית גוף גבוהה מהמקובל כיום בתוצרת העדכנית של יפן ואירופה, אבל השלדה עדיין יותר מדויקת ורהוטה ממה שמקובל ברוב קרוס-אוברים למיניהם, שמשמשים כתחליף פופולרי למשפחתיות. ספיגת הזעזועים סבירה בהחלט למעט מהמורות עירוניות גבוהות ובסך הכל זו מכונית נוחה מהממוצע, לא מעט בזכות צמיגים בפרופיל מתון.

ניסאן סנטרה SV עולה בארצות הברית כ-23 אלף דולר מה שמציב אותה כאחת המכוניות המובילות בצפון אמריקה בכל הנוגע ל-VALUE - במיוחד אם לוקחים בחשבון את מוניטין האמינות המרשים שלה (האחוזון העליון בדירוג J.D POWER). בישראל, אחרי מסים, היא עולה רשמית כ-135 אלף שקל, או 38 אלף דולר באמריקנית. זה לא מחיר חריג לפלח, אבל כמובן הוא מציב אותה במקום שונה לחלוטין על מטריצת התמורה לכסף.

בשורה התחתונה, זו מכונית שנראית מכובדת ומתוחכמת, מציעה הרבה מרחב פנים ותספק את כל מאוויהם של לקוחות רגועים, שמרנים ושוחרי אמינות, שאינם רגישים במיוחד לצריכת הדלק. אבל אנחנו, ברשותכם, נעדיף להמתין לראות את המחיר שלה בערוץ ה"אפס קילומטר". 

המתחרות

סקודה אוקטביה 

137 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של סקודה אוקטביה החדשה, שהושקה לאחרונה. למכונית יש ממדים חיצוניים מכובדים, תא נוסעים מרווח מאוד ותא מטען ענק של 553 ליטר. המנוע בגרסת הבסיס הוא 1 ליטר טורבו עם 110 כ"ס אבל משקל עצמי נמוך מאפשר לה להאיץ מאפס ל-100 ב-10.6 שניות

יונדאי אלנטרה 2021

135 אלף שקל עולה יונדאי אלנטרה הנוכחית עם מנוע 1.6 ליטר בהספק 127 כ"ס. היא ניצבת על בסיס גלגלים של 2.7 מ', מציעה תא נוסעים מאובזר ובנוי היטב וממדים חיצוניים מכובדים. הדור החדש, שיגיע אלינו בשנה הבאה בתקינה אירופאית תצויד ככל הנראה במנועי טורבו מתקדמים

רנו מגאן סדאן

134 אלף שקל עולה רנו מגאן סדאן, שמציעה ממדים רחבים ותא נוסעים מרווח ועתיר אלקטרוניקה. המנוע הוא 1.3 ליטר טורבו עם 140 כ"ס ו-24 קג"מ שמשודך לתיבה כפולת מצמדים והתאוצה ל-100 אורכת 9.2 שניות. גרסה מתוחת פנים עם אלקטרוניקה עדכנית תופיע בשנה הבאה

עוד כתבות

אלה תמר אדהנן / צילום: Rodolphe Felix

הרקולס ממנה את אלה תמר אדהנן למנהלת הפעילות הישראלית

אלה תמר אדהנן צפויה להקים משרד מקומי לקרן האשראי בשנה הבאה, ובינתיים מנהלת את פעילותה מניו יורק ● הרקולס פעילה בשוק האשראי הישראלי כבר כעשרים שנה - עם עסקאות הממוקדות בחברות טכנולוגיה, בהן אומריקס, קמדע, סמפריס, ארניקס וארמיס

לארי אליסון, יו''ר ומייסד אורקל / צילום: ap, Eric Risberg

כמעט 400 מיליארד דולר נמחקו מהשווי שלה. אבל האנליסטים צופים קאמבק פנומנלי

לפני רגע מניית התוכנה הייתה חמה בשוק, והפכה את לארי אליסון לאיש העשיר בעולם ● אבל אז המומנטום התהפך, היא מחקה את העליות והפכה לסמל של הדיון הכי סוער בוול סטריט ● ועדיין, רוב האנליסטים מעריכים: הקאמבק מעבר לפינה

ראש ממשלת יפן סנאה טקאיצ'י / צילום: ap, Eugene Hoshiko

החוב תופח, המטבע נחלש והסחרור בכלכלה הרביעית בגודלה מחריף

כלכלת יפן חווה תקופה מורכבת: המטבע נחלש, התוצר מתכווץ והאינפלציה מתרחקת מהיעד ● בינתיים, הממשלה רק מגבירה את החששות בשווקים עם השקת תוכנית מענקים ותמריצים חדשה ● אם לא די בכך, הסכסוך מול סין מאיים להחריף עוד יותר את המשבר

קבלת ארונות חטופים-חללים על ידי כוח צה''ל / אילוסטרציה: דובר צה''ל

בידיים ישראליות: החלל החטוף הועבר לכוח צה"ל ושב"כ

בניגוד להסכם: חמאס ערך "טקס" להעברת החלל החטוף לידי הצלב האדום ● תמונות הלוויין חושפות: "איראן זנחה את מתקן הגרעין בפורדו" ● חוסל המחבל שרצח את גדעון פרי ז״ל ● בלבנון מעריכים - סבב הלחימה הבא? זה רק עניין של זמן ●  טראמפ חתם על צו שיגדיר סניפים זרים של האחים המוסלמים כארגוני טרור במדינות כמו לבנון, ירדן ומצרים ● עדכונים שוטפים

אלי אדדי, מנכ''ל סלקום / צילום: ענבל מרמרי

חברת התקשורת שחוזרת לחלק דיבידנד - לראשונה אחרי 12 שנים

הרווח הנקי של סלקום זינק בכ-35% ברבעון, והחברה הודיעה שתחלק דיבידנד בסך 200 מיליון שקל ● הנהנית המרכזית מהדיבידנד תהיה בעלת השליטה קרן פורטיסימו

שר החקלאות אבי דיכטר / צילום: רפי קוץ

דיכטר דיבר על הוזלת הירקות. הרגשתם אותה? זה לא במקרה

מחירי הירקות אכן ירדו בשנה האחרונה, אבל המגמה הזאת נעצרה ביולי ● מאז, הירקות התייקרו בשיעור דו־ספרתי ● המשרוקית של גלובס

מנסור יבאש, ראש עיריית אנקרה (מימין), עם הנשיא ארדואן / צילום: Reuters, Anadolu

אחרי שדרש כ־2,000 שנות מאסר ליריבו, ארדואן מסמן את האיום הבא

נשיא טורקיה ממשיך בהכנה לבחירות, שכוללת סילוקם של איומים פוליטיים ● כעת אישר משרד הפנים הטורקי חקירה נגד מנסור יבאש, ראש עיר הבירה ומגדולי יריביו הפוליטיים של הנשיא

בניין הוועד הפועל של ההסתדרות בתל אביב / צילום: עינת לברון

פרשת ההסתדרות: בכיר ברשות מקומית במרכז עוכב לחקירה בנתב״ג

הבכיר חשוד, בין היתר, בשוחד בחירות, מרמה והפרת אמונים ונחקר הבוקר במשטרה ● מעורבותו האפשרית בפרשה עלתה מאז התפוצצות הפרשה, אך הוא שהה בחו״ל ובמשטרה המתינו לחזרתו לישראל כדי לחקור אותו

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הרווח של אקרשטיין נחתך ב-70%, כלל ביטוח צמחה ב-40%

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אקרשטיין ציינה כי הירידה בהכנסות וברווח נבעה משינוי בתמהיל הפרויקטים, יחד עם עיכובים בביצוע הפרויקטים כתוצאה ממבצע "עם כלביא" ●  כלל ביטוח דיווח על 25% תשואה על ההון, היקף הנכסים המנוהלים הגיע לשיא חדש ועמד על כ-407 מיליארד שקל ● סוכריות הגומי שהקפיצו את מניית טופ גאם במעל 30% מתחילת השבוע

דליה קורקין / צילום: נועה זני

המנכ"לית שיצרה לעצמה הון של חצי מיליארד שקל: המסע המופלא של דליה קורקין

מהחשש ל"לגור באוהל" ועד להנפקת הענק של עמל ומעבר: קורקין שהימרה בכל כספה על החברה שניהלה לפני כעשור, מכרה השבוע מניות ב-180 מיליון שקל ● ומי עוד במרוויחים מההנפקה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: תמר מצפי, shutterstock

פרויקט תמ"א 38 בת"א לא יצא לפועל, החברה הפסידה 2.6 מיליון שקל

חברת התחדשות עירונית מנסה למכור יזמות של תמ"א 38/2 ליזם אחר, מאחר והגיעה למסקנה שלא תוכל לממשו ● נכון לעכשיו, טרם נחתם הסכם למכירת היזמות, ולכן ביצעה החברה בדוחותיה הפרשה לירידת ערך בגובה מלוא הוצאותיה בפרויקט שהצטברו ל־2.6 מיליון שקל

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בוול סטריט מתחילים להספיד את עידן "שבע המופלאות" ולסמן מנצחות במרוץ ה-AI

כשברקע החששות מפני התפתחות בועה בוול סטריט והסקפטיות סביב הוצאות ההון העצומות בתחום ה-AI, האופוריה הכללית מתחלפת בסלקטיביות הולכת וגוברת לגבי המניות בפורטפוליו של המשקיעים ● בבנק סיטי מאמינים כי "ימי 'שבע המופלאות' הם בעיקר מאחורינו", ומצביעים על שלוש המניות שלדעתם יובילו את השוק

חיים כץ, שר הבריאות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

חיים כץ מחדש את ועדת הבדיקה לכללית

רק אתמול אושר מינויו הקבוע של כץ כשר הבריאות, וכעת הוא מחזיר לפעילות את הוועדה שהשעה כשכיהן בתפקיד ממלא המקום ● הוועדה בודקת את תפקוד דירקטוריון הכללית, והקופה מתנגדת לה נמרצות

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

וויזאייר נסוגה: מעכבת את התוכנית שלה להקמת בסיס בישראל

במהלך שיחות בין החברה וגורמים בממשלה עלה חשש שהמודל הכלכלי שהיא פיתחה כבר לא רלוונטי ● ברקע נמצאת בקשת החברה ל"חופש תעופה שביעי", וניסיון להעביר את הבסיס לאילת

כרטיסי אשראי. מהפכה בשוק התשלומים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

עמלה של 0.6% או עד 1,000 שקל בחודש: מה עומד מאחורי השינויים באפליקציות התשלומים?

פייבוקס וביט מציעות ריבית על עודף בחשבון, אך גם קבעו מגבלות ● בדיסקונט השיקו שירות תשלום לחנויות מסויימות ללא שימוש בכרטיס אשראי ● בקרוב צפויות להגיע ענקיות פינטק גלובליות, שיגבירו את התחרות ● אז למה בינתיים עסקים קטנים דווקא נפגעים?

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: ap, RONEN ZVULUN

באוצר צופים: יחס החוב יחזור לרמתו מלפני המלחמה רק בעוד עשור

במשרד האוצר מעריכים כי בתרחיש הסביר יחס החוב–תוצר יירד לרמה של 60% רק ב–2035 ● ברקע: דרישת הביטחון לגיוס 60 אלף אנשי מילואים בשנה ● ומה בנוגע להפחתות הריבית?

נתב''ג / צילום: Shutterstock

התיירים מתחילים לחזור? שיא בתפוסת המלונות על ידי זרים מתחילת המלחמה

על פי הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מספר לינות התיירים במלונות בישראל הכפיל את עצמו ל-347 אלף לינות בחודש, בממוצע של שלושת החודשים האחרונים, וזאת לעומת 183 אלף לינות לחודש בממוצע בשלושת החודשים הקודמים

שכר דירה זינק ב-31% ב-7 שנים / צילום: Shutterstock

השכירות החודשית זינקה, אך השכר הממוצע זינק יותר

בשנים האחרונות הוצאות הדיור עלו בחדות, אך בדיקת מחירי השכירות בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעלה ממצא מעניין: השכר הממוצע עלה בשיעור חד יותר מהשכירות החודשית ● אלא שלא הכל ורוד, ומומחים מזהירים מפני חוסר האיזון ביחסי הכוחות בין המשכירים לשוכרים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

קרן התשתיות ג'נריישן מציגה עלייה של 30% בתזרים המזומנים

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● מליסרון הציגה שיא רבעוני ב-NOI וב-FFO ● רשת הקמעונאות ויקטורי דיווחה על צניחה חדה של 30% ברווח הנקי ● וקרן ג'נריישן הציגה עלייה של 30% בתזרים המזומנת, לצד תחזית אופטימית להמשך

אמבולנס של הצלב האדום ברצועת עזה

הג'יהאד האיסלאמי: איתרנו גופה של חלל חטוף ישראלי

במקביל לחיסול רמטכ"ל חיזבאללה, צה"ל משלים את בניית התוכניות המבצעיות לגזרות השונות, תוך קביעת קווים אדומים ● הדילמה בלבנון אחרי חיסול טבטבאי: "חיזבאללה בצומת קריטי" ● לוחמי חטיבת כפיר זיהו מחבל שחצה את הקו הצהוב והתקרב לכוחות צה"ל בח'אן יונס ● הצוות לקביעת המנדט של ועדת החקירה הלא ממלכתית למחדל 7.10 מתרחב - גם השרה עידית סילמן והשר שלמה קרעי צורפו ● עדכונים שוטפים