גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גילויים חדשים, תוכניות ישנות: בנאס"א מעיזים שוב לדבר על שיגור בני אדם לירח

אחרי שנים שבהן הפוקוס עבר למאדים, בנאס"א מעיזים שוב לדבר על שיגור בני אדם לירח. הגילוי האחרון של מים שם עשוי לקדם את התוכניות להקמת התיישבות שם • ד"ר יוג’ין טו, מנהל מרכז המחקר של נאס"א, מדבר על הניסיונות לקצר את זמן ההגעה לירח, על השלכות השימוש בחומרי גלם ממנו ועל חלוקת העבודה בין המגזר הציבורי לפרטי

משימת אפולו 14. הפעם האחרונה שבני אדם נחתו על הירח הייתה ב־1972 / צילום: NASA, רויטרס
משימת אפולו 14. הפעם האחרונה שבני אדם נחתו על הירח הייתה ב־1972 / צילום: NASA, רויטרס

בשבוע האחרון דיווחה סוכנות החלל האמריקאית נאס"א על מחקרים חדשים המרמזים על כך שיש באדמת הירח מים רבים יותר מכפי שחשבו עד כה, והם עשויים להיות נגישים להפקה יותר מכפי ששיערנו. הגילוי הזה עשוי לזרז את התוכניות להקמת התיישבות על הירח, שעד לפני כמה שנים איש לא העז לדבר עליהן ברצינות, אבל היום הן חוזרות ועולות לסדר היום.

הפעם האחרונה שבני אדם נחתו על הירח הייתה ב-1972. אף שהדבר אפשרי, עד לאחרונה נאס"א בכלל נטשה את המשימות המאוישות שלה, משום שהן כרוכות בסיכון גבוה מדי. ככל שהרובוטים הפכו מתוחכמים יותר וזולים יותר, כך נהיה פחות ופחות הגיוני לסכן אדם במשימה יקרה, ואם כבר רובוטים, אז אפשר לשלוח אותם למאדים - מסקרן ומסתורי יותר, וכוכב לא כבוש. זו הייתה התפיסה בסוכנויות החלל המובילות.

אבל פתאום הירח חזר לאופנה. כמה מדינות עובדות על משימות לא מאוישות שנועדו לחקור את הירח, ושוב מדברים, גם בנאס"א, על משימות ירח מאוישות.

תהליך דומה לזה שהתרחש באנטארקטיקה

הסיבות לעניין המחודש בירח הן רבות. ראשית, מגזר החלל הפרטי מביע עניין בתיירות חלל, והירח הוא יעד אטרקטיבי לכך, אחרי שהיעד של תיירות חלל לתחנת החלל הבינלאומית כבר הושג. גם המחשבה שאפשר יהיה להפיק משאבים מהירח מעוררת עניין במגזר הזה.

סיבה נוספת היא קפיצת הדרך הטכנולוגית. נחצה רף חדש של התקדמות, שאחריו העלות של המשימות הלא מאוישות היא נמוכה כל כך, עד שגופים מסחריים ומדינות עשירות פחות יכולים לעמוד בה. מבחינתם, שיגור לירח הוא עדיין הישג משמעותי, והסיפור של החללית הישראלית בראשית מדגים זאת.

ריבוי המשימות הרובוטיות הללו חושף עוד מידע על הירח ומעורר את התיאבון של החוקרים. כל גילוי, כמו הימצאות המים, מקל עלינו לדמיין כיצד ייראה מחנה מגורים שיוקם על הירח. הרובוטים, שנעשים מתוחכמים יותר כל הזמן, עשויים לסייע בהקמת המחנה הזה - הם יעזרו בהפקת חומרי הגלם הדרושים לבנייה ולהישרדות, ובבנייה עצמה.

הדבר דומה לתהליך שהתרחש באנטארקטיקה. אחרי המרוץ לקוטב הדרומי, שמשך הרפתקנים רבים והסתיים בהצלחה ב-1911, איבד העולם עניין ביבשת הקפואה למשך כ-50 שנה. אבל אז החלה הטכנולוגיה המודרנית לאפשר הקמה של מחנות מגורים ביבשת ולבצע מחקר מעמיק הרבה יותר, שנמשך עד היום. כעת קשה לדמיין מצב שבו לא תהיה נוכחות אנושית באנטארקטיקה. המחקר חשף וממשיך לחשוף מידע חדש שמלמד אותנו לא רק על המקום, אלא על כדור הארץ כולו. כך צפוי לקרות גם בירח.

חוקרים מעריכים גם שהירח עשוי להיות קרש קפיצה למקומות רחוקים יותר. אם ניתן יהיה להקים בירח אתר שבו בני אדם יוכלו לשהות, ייתכן שניתן יהיה לבנות מחומרים המצויים במקום גם חלליות שייצאו לנקודות נוספות. כדי לצאת למסע הזה לא יהיה צורך לפרוץ בכל פעם את האטמוספירה של כדור הארץ, ולכן הוא ידרוש הרבה פחות אנרגיה.

לקצר את הנסיעה, להאריך את השהייה

אחת מסיסמאות החזון של ד"ר יוג'ין טו, ראש מרכז AMES של נאס"א, היא "אל הירח, דרך עמק הסיליקון". עדות לחשיבות שמייחס המרכז, הפועל בסן פרנסיסקו, לשותפות הממשלתית-פרטית בחקר הירח, ולהשראה ההדדית בין יזמי עמק הסיליקון לאנשי נאס"א. אפשר לראות את הקשר הזה, לדוגמה, במיזם SpaceX של איש העסקים אילון מאסק, או במיזמי חקר החלל של המיליארדר יורי מילנר, שגייסו לחקר החלל מאבים עצומים יחסית למה שהגיע בעבר מהמגזר הפרטי.

ד"ר יוג’ין טו / צילום: כדיה לוי, גלובס

מרכז AMES מתמקד בבדיקת רכבי חלל בתנאים ייחודיים, בפיתוח יכולות של רכבי החלל לעבור דרך האטמוספירה, במחשוב מתקדם, בחקר הביולוגיה של החלל, וגם במחקר ובפיתוח בתחום התעופה.

למרכז יש עניין מיוחד בירח. "אנחנו יכולים היום לחזור לירח, כי אנחנו לא חוזרים באותו אופן", אמר טו ל"גלובס", בשיחה שהתקיימה הרבה לפני הגילויים האחרונים, אבל היא כעת רלוונטית מתמיד. "אנחנו רוצים לחזור לירח ולהישאר שם זמן רב יותר, באופן שיביא איתו בסופו של דבר את ההשקעה הפרטית. כך היוזמות הללו יהיו בנות קיימא עבור נאס"א".

"אנחנו מאמינים במודל של ההשקעה הפרטית לצד הציבורית כי אנחנו רואים אותו מתממש גם בתחנת החלל הבינלאומית. זו בעצם מעבדת חלל שמקיפה את כדור הארץ, שבה עורכים מגוון ניסויים שדורשים תנאי מיקרו-כבידה, עבור מגוון גורמים מחקריים. אנחנו רוצים להביא את הגישה הזו לירח - לאפשר קיום של מחקרים עבור מגוון גורמים, תוך שיתוף פעולה בין ארגונים מלאומים שונים, כולל ישראל, וגם הסקטור הפרטי.

"הירח אוצר את ההיסטוריה של האזור שלנו בחלל באופן שלא הופרע על ידי בני אדם, כולל מטאוריטים שמקורם מכדור הארץ, שניתן ללמוד מהם על ההיסטוריה של כדור הארץ ועל התנאים שהיו כאן כשנוצרו החיים הראשונים, ואולי להבין מתוך כך גם את מקור החיים".

מהם היום החסמים בפני שיגור של משימה מאוישת לירח ושהייה שם?
"רק מימון. זה לא זול. אני לא חושב שיש כרגע חסמים טכנולוגיים שאנחנו לא יודעים לפתור. מהבחינה הזאת הירח שונה ממאדים.

"היינו רוצים מאוד לקצר את הנסיעה. אנחנו משתמשים היום בכוח הכבידה של הירח כדי להגיע, ואפשר לבצע אותה רק פעם בשנתיים בגלל האופן שבו כוכבי הלכת מסונכרנים, עם טכנולוגיות הנעה חדשות, ייתכן שאפשר יהיה לקצר זאת.

"כמו כן, אנחנו מאוד מתעניינים בשאלה אם אפשר להשתמש במה שנמצא על הירח למחיה ולחומרי גלם שיניעו את רכבי החלל שימשיכו את המסע הלאה או יחזרו לכדור הארץ. גם כשבני האדם החלו לאכלס את כדור הארץ, הם תמיד השתמשו במה שמצאו במקום החדש שאליו הגיעו. הם היו צריכים לחיות מהכדור, וכך יהיה בירח. הביולוגיה היא מאוד חזקה. יש לה יכולת להתפתח כך שהיא תוכל לשרוד בסביבות מאוד שונות. הבעיה היא שקשה לשלוט בה. לא בלתי אפשרי לדמיין את בני האדם יוצרים סביבה ביולוגית על הירח, אבל חייבים להבין שבתוך כך יקרו דברים לא צפויים, והתפקיד שלנו הוא בכל זאת לנסות לצפות אותם, כמה שיותר.

"אנחנו בהחלט רואים אפשרות עתידית לגדל על הירח צמחים שונים, גם צמחי מאכל וגם צמחים שישמשו לחומר גלם, אבל אנחנו חייבים להבין את המשמעות של צעד כזה. הפקת כל מה שדרוש כדי לקיים את עצמנו על הירח זה חצי מהסיפור, צריך להבין איך לחיות עם התוצרים של ההפקה הזו ושל כל הפעילות שלנו על הירח. אולי אפשר ליצור מים על הירח, אבל מה יהיו תוצרי הלוואי של התהליך הזה?

"למעשה, החסמים הם בעיקר השאלה כיצד להגן על האסטרונאוט מפני מיקרו-כבידה וקרינה. ניתן להגן על בני האדם באמצעות יצירת תנאי כבידה מלאכותיים והגנה מלאכותית מפני קרינה, אבל אולי אפשר להגן עליהם גם באמצעות תרופה, או סוג מיוחד של התעמלות? ואולי בעתיד אותה תרופה תהיה רלוונטית גם למניעת אובדן סידן בזיקנה? אילו סוגי המחקרים שאנחנו עורכים.

"נשאלת השאלה גם כיצד להגן על המכונות מפני אבק שמאוד מפריע לפעילותן, ולבסוף, יש להגן על בני האדם ועל המכנות מפני תנאי חום וקור קיצוניים".

קשה לגייס מתנדבים למשימה שיכולה להוביל אותם למגורים על פני הירח בתנאים כאלה?
"אני בטוח שנמצא מתנדבים ללא כל קושי. עוד לא הוצאנו קול קורא לעניין הזה בדיוק, אבל לפני שנתיים גייסנו את האסטרונאוטים למשימות המאוישות הבאות, ומתוכם יגיעו כנראה גבר אחד ואישה אחת שינחתו על הירח עוד בעשור הנוכחי. מתוך הקבוצה הזו כנראה יגיעו בשלב מסוים האנשים הראשונים שיגורו על הירח במשך זמן מה". האסטרונאוטים שהלכו על הירח כבר נמצאים רובם בעשור השביעי או השמיני לחייהם. רק ארבעה מהם נותרו בחיים.

מה תהיה החלוקה התקציבית בין המגזר הפרטי לציבורי?
"הטרנד יהיה יותר לטובת המגזר הפרטי, אבל אני לא יודע כמה מהר השינוי יתרחש. ראינו את הטרנדים האלה גם בתחום התעופה, שבהתחלה היה שייך לצבאות ולמדינות, ואחר כך למגזר הפרטי. דווקא כשהמגזר הזה הפך לפרטי הגיעו פריצות הדרך וההנגשה של התעופה לכל הציבור. בידי ממשלות ייוותר המחקר לטווח הרחוק, שאינו מחזיר את ההשקעה באופן מיידי. המדינות יהיו אחראיות על הרגולציה הבינלאומית ועל החלוקה של המשאבים".

עד שניתן יהיה להקים מתקן שהייה ארוך טווח על הירח, יש תוכנית בינלאומית להקמה של תחנת חלל חדשה, קרובה לירח יותר מזו הנוכחית, המרוחקת רק מעט, יחסית, מכדור הארץ. אסטרונאוטים השוהים בתחנה הזו יוכלו לתפעל את המערכות האוטומטיות על הירח למטרות של מחקר, הפקת משאבים והכנה לעתיד האנושות על גבי הירח. כך יוכלו בני האדם לפקח על הבנייה של מחנה הירח הראשון שלהם. התחנה תקום בשיתוף פעולה של נאס"א והאיחוד האירופי.

איך ייראו המגורים על הירח להערכתך?
"קצת דומים למחנות באנטארקטיקה. בשלב הראשון אף אחד לא יעבור לגור שם. גם בתחנת החלל, טווח השהייה הסטנדרטי הוא חצי שנה וזמן השהייה הארוך ביותר הוא שנה. כדי לשמור על הבריאות של הצוותים, הם יצטרכו לנסוע ולחזור".

ספרי המדע הבדיוני מתגשמים

טו עובד בנאס"א זה כ-35 שנה. "בדיוק קיבלתי את הסיכה לכבוד זה!" הוא מתגאה. "תמיד התעניינתי בחלל ובתעופה, ומאז גיל התיכון ידעתי שאהיה מהנדס. כבר כשהתקבלתי ללימודים באוניברסיטת ברקלי הגשתי בקשה להיות שם מתמחה ללא תשלום, ועוד במהלך התואר התקבלתי לעבודה בתשלום - והם אפילו הציעו לממן לי את התואר! אמרתי מיד כן, ומאז אני שם. הייתי חוקר במשך עשור, ומאז אני מנהל".

טו מספר שאחד הדברים שמשכו אותו לתחום החלל מילדות היה ספרי המדע הבדיוני שקרא. "כשהאדם הראשון נחת על הירח, התחושה הייתה שספרי המדע הבדיוני מתגשמים. זו הייתה תחושת התפעמות אדירה. ומי שמכיר את עולם המדע הבדיוני לעומק וגם את העולם הטכנולוגי לעומק רואה שמאז המדע הבדיוני ממשיך להתגשם בעולם האמיתי, לעתים ממש בדיוק כפי שנכתב. טלפונים סלולריים, בינה מלאכותית, מערכות רובוטיות אוטונומיות - רבים מאלה נחזו על ידי המדע הבדיוני כשהייתי ילד. אבל יש עוד דברים שלא התגשמו, כמו לגור על כוכב אחר ולטייל בחלל. כאן התחזית הייתה כנראה אופטימית מדי, אבל אנחנו מאמינים שזה אכן יקרה, ושוב נחוש אותה תחושת התפעמות. לעומת זאת, המדע הבדיוני גם ניבא שנצליח לשנות את חוקי הפיזיקה, לנסוע בזמן ולצוץ בנקודות שונות במרחב בלי באמת לנוע ביניהן. לכיוון הזה לא הייתה באמת התקדמות". 

אתגר המשימה למאדים: למצוא חומרים עמידים לחום

למרכז AMES אחראי לתכנון האופן שבו רכבי החלל יוצאים ונכנסים לאטמוספירות של כוכבי הלכת השונים, יש משימה לא פשוטה - לצלוח את האטמוספירה של מאדים.

"במאדים האטמוספירה דלילה יותר מכדור הארץ, אבל היא יכולה להרוס חללית אם היא לא מוגנת מספיק", אומר טו. "אנחנו מצליחים להגיע למאדים כבר 60 שנה, אבל כמחצית מהמשימות שלנו נכשלו בדרך, גם בגלל זה. אנחנו בודקים את החומרים שלנו במתקן על פני כדור הארץ, שמגיע ל-3,000 מעלות, אבל עדיין קשה לדעת מה יקרה בתנאי אמת. הטמפרטורה והלחץ בכל נקודה תלויים בכמות החומר שנכנסת לאטמוספירה, בזווית ובמהירות.

"אנחנו מצליחים היום להכניס בערך טון אחד של חומר לאטמוספירה של מאדים, אבל כדי לשגר משימה מאוישת למאדים צריך להכניס 20 טון. אין לנו עדיין חומרים שיכולים לעשות זאת. לא הצלחנו עדיין להביא משם דגימות.

"אם אנחנו רוצים להאיץ את המסע למאדים, אנחנו חייבים להשיג חומרים עמידים מאוד בפני חום, או אולי חומרים שבוערים מסביב למכל כלשהו בלי ליצור נזר למכל עצמו. אנחנו בוחנים טכנולוגיות של אריגה כדי לשלוט בחומר במדוייק, כדי שיהיה גמיש כמו בד, שלא יהיה סיכון לסדק. הגישה הזו הוכחה עד כה כאפקטיבית ביצירת עמידות בפני טמפרטורות גבוהות. מחקרים ופיתוחים כאלה יהיו בדיוק התפקיד של הסקטור הציבורי". 

עתיד התעופה: מטוס היברידי ורחפנים 

אחת הסיבות שבגללן עדיין אין לנו תעופה אזרחית מהירה מאוד היא הבום העל-קולי, אומר טו. "אסור בעצם להגיע לבום על-קולי מעל הקרקע בגלל הרעש, אז אנחנו מנסים להבין כיצד לשנות את הצורה של המטוס כך שלא ירעיש כל כך ולא יפריע לבני האדם ולבעלי החיים. אם נצליח לפרוץ את המחסום הזה, המגזר הפרטי כבר יידע מה לעשות עם זה ואיך להפוך את זה למוצר".

במרכז AMES עובדים כיום על פיתוח של מטוס היברידי, שמונע בשילוב של חשמל ודלק כמו מכונית היברידית, כדי להפחית את ההשפעה הסביבתית של התעופה, אבל תחום התעופה המתפתח ביותר בשנים האחרונות, מודה טו, הוא הרחפנים.

"הם מתחילים לשמש להעברה של מטענים, והחסם הוא לדאוג שהם לא יתנגשו אלה באלה בשמים. אם נצליח להראות שאפשר לעשות את זה בהצלחה, אולי בעתיד הם ישנעו גם בני אדם, כמו מכוניות קטנות מעופפות, כמו בספרי המדע הבדיוני.

"יש כבר כמה חברות פרטיות שמנסות לפתח את הרכב הרחפני, ואילו אנחנו עושים את המחקר לגבי איך אפשר לשלב יחד מאות אלפי רחפנים. היום כבר קיים הידע הדרוש כדי למנוע התנגשות של מטוסים באוויר, אבל מדובר בסדר גודל אחר מבחינת מספר העצמים שאנחנו רוצים לנהל במקביל". 

ד"ר יוג'ין טו
מנהל AMES, מרכז המחקר של נאס"א ● התחיל את דרכו בסוכנות החלל לפני 35 שנה, כשהיה סטודנט להנדסת מכונות באוניברסיטת ברקלי ● את התואר השני והשלישי עשה באירונאוטיקה ובאסטרונאוטיקה באוניברסיטת סטנפורד ● לפני שעבר לתפקידי ניהול, עסק במחקר תעופה ● מתגורר בפרמונט, קליפורניה, עם אשתו ושלושת ילדיו

עוד כתבות

בנייה בחולון / צילום: Shutterstock

הדוח שמסביר מה הבעיות בתכנון הדירות של ישראל

בדוח חדש של ארגון ה-OECD נקבע כי אינטרסים ושיקולי דעת סותרים בין משרדי הממשלה פוגמים במערכת התכנון, וכי תוכניות שמקודמות באזורים מרוחקים ממרכזי ערים תורמות לבזבוזי קרקעות ולחיזוק מעמדה של מדינת תל אביב על חשבון הפריפריה

"אל תסתובבי בשכונה הזאת": המציאות המפחידה של יהודי ארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: המדינות הערביות שרוצות לשלוח כוחות פיקוח לעזה, מערכת ההגנה שיכולה להקשות על ישראל לתקוף שוב באיראן, והיהודים בארה"ב מודאגים מהעלייה באנטישמיות ● כותרות העיתונים בעולם 

יוסי פרשקובסקי, יו''ר פרשקובסקי השקעות ובנין / צילום: גבע טלמור

מנצלת את המומנטום החיובי: פרשקובסקי ביצעה הקצאה ב-50 מיליון שקל למנורה ואי.בי.אי

הראלי העוצמתי במניות חברות הנדל"ן הביא את חברת הבנייה למגורים פרשקובסקי לנצל את המומנטום, לאחר עלייה של 87% במחיר המניה ● אתמול השלימה הקצאה פרטית של 306 אלף מניות לבית ההשקעות אי.בי.אי ולחברת הביטוח מנורה מבטחים

קבלת ארונות חטופים-חללים על ידי כוח צה''ל / צילום: דובר צה''ל

ישראל קיבלה שני ארונות של חטופים חללים מידי חמאס

גורמים מדיניים נגד ארגון הטרור: "אנחנו יודעים בדיוק כמה חמאס יכול לשחרר - הבהרנו למתווכות שהוא משחק משחק מסוכן" ● חמאס טען בהודעה רשמית כי הוא עושה מאמצים להגיע לכל גופות החטופים ● טראמפ איים על חמאס: צה"ל יוכל לחזור להילחם כשאתן את האות - אם לא תעמדו בהסכם ● כ"ץ: הנחיתי את צה"ל להכין תוכנית להכרעה של חמאס, אם יסרב לקיים את ההסכם  ● עדכונים שוטפים

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החלב המיובא יגיע לישראל בשבוע הבא, אבל זה יהיה מאוחר מדי

בעקבות מחסור חמור במדפים בחודש האחרון, ניתנה לראשונה מזה שנים אפשרות לייבא חלב ניגר – אך בפועל רק ויליגר הצליחה לייבא, וגם החלב שלה נתקע בדרך: עיכובים בבלגיה ובנמלי ישראל דחו את הגעתו לשבוע הבא • בינתיים הצרכנים נשארו בלי חלב, והפתרון הזמני רק ממחיש את עומק הבעיה במשק החלב המפוקח

צדיק בינו, שלמה אליהו, יגאל דמרי / איור: גיל ג'יבלי

היום בבורסה: המניה שתעשה קאמבק למדד המוביל אחרי עשור

ראלי מניות הנדל"ן בת"א טרף את הקלפים לקראת עדכון המדדים, ויותיר כנראה את מניית דמרי בת"א 35, אליה יצטרפו נקסט ויז'ן ומגדל ● "המפסידות": אנרג'יאן והחברה לישראל, שיוצאות ממדד הדגל, לצד פיבי ושיכון ובינוי ● ומי נכנס לת"א 90 על חשבון תדיראן ומימון ישיר?

פרבואו סוביאנטו, נשיא אינדונזיה / צילום: ap, Ajeng Dinar Ulfiana

סכומים נמוכים, פוטנציאל גבוה: העסקאות שנרקמות בין ישראל לאינדונזיה

תחנות אנרגיה, סייבר התקפי וסחר עקיף הולך וגדל: מאחורי הקלעים ישראל הפכה לשחקן כלכלי פעיל באינדונזיה ● בעוד המדינה המוסלמית מתמודדת עם משבר בתעשיות המסורתיות שלה ועם אבטלה נוסקת, ההזדמנות לשיתופי פעולה עם ישראל מתחדדת

אילוסטרציה: Shutterstock

לקראת מיסוי על קרנות ההשתלמות? איך יעבוד המהלך, ומי ייפגע

באוצר נחושים לקדם מחדש את המיסוי על קרנות ההשתלמות - הפעם באמצעות הנמכת תקרת ההפקדה ●  כיצד ישפיע המהלך על כספי החוסכים, והאם יש לו בכלל היתכנות לעבור? ● גלובס עושה סדר

זרע בתא הקפאה / צילום: Shutterstock, Anamaria Mejia

בית הדין הרבני מנסח את התנאים לנישואים עבור ילדים שנולדו מתרומת זרע

מאחר שהאפשרות היחידה להינשא כחוק בישראל עוברת דרך ביה"ד הרבני, אימהות רבות שהרו באמצעות תרומת זרע מודאגות מהאפשרות שבעתיד, כאשר ילדיהן ירצו להינשא כדת משה וישראל, הם ייתקלו בקשיים בשל אי-ידיעת זהות האב ● כתוצאה מכך התפתחה פרקטיקה יוצאת דופן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; מדד הבנקים נופל בכ-2.5%

מדד ת"א 35 יורד בכ-0.5% ● המניות שנצצו בימי "חרבות ברזל" ממשיכות לאבד גובה, עם ירידות של ארית תעשיות, אלביט ואל על ● וול סטריט סיכמה אתמול יום מסחר תנודתי במיוחד, דוחות חזקים של הבנקים הגדולים בארה"ב תמכו בעליות ● וגם: האם התנודתיות בוול סטריט משקפת בעיות עמוקות יותר ממלחמת הסחר?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

בהיקף מוערך של יותר מ־200 מיליון דולר: גיל שויד מכר מניות צ'ק פוינט

בסוף הרבעון השלישי החזיק שויד ב-24.6% מהון המניות של צ'ק פוינט - ירידה של יותר ממיליון מניות ביחס להחזקות שלו ברבעון הקודם ● שווי המניות הנוכחי שלו: 5.2 מיליארד דולר

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; עליות בחוזים העתידיים על וול סטריט

הקאק עולה בכ-0.8% ● הקוספי זינק בכ-2% לשיא חדש של כל הזמנים ● חברת השבבים TSMC היכתה את התחזיות ומדווחת על עלייה של כמעט 40% ברווחי הרבעון השלישי ● נסטלה קופצת ב-8% לאחר שהודיעה על קיצוץ ענק של 16 אלף משרות ● הזהב נסחר ברמות שיא כל הזמנים ● מחירי הנפט עולים לאחר שראש ממשלת הודו הבטיח לנשיא טראמפ להפסיק לייבא נפט רוסי

נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

מה מחפשים נשיא, מפכ"ל ושר לשעבר בחברה של 100 מיליון שקל?

חברת המטבעות הדיגיטליים BitCore Capital נכנסת לבורסה המקומית לפי שווי של 120 מיליון שקל (אחרי הכסף) ● החברה תיכנס לבורסה באמצעות מיזוג לשלד הבורסאי פליינג ספארק ● בין הבכירים בה: רובי ריבלין, יוחנן דנינו ויזהר שי

מכוניות חדשות / צילום: Shutterstock

יבואני הרכב מציגים: קחו הנחה של עד 30 אלף שקל, העיקר שתקנו רכב עוד השנה

הרבעון האחרון נחשב תקופה מאתגרת בשוק הרכב, שבה צרכנים מתלבטים האם לרכוש כעת ולקבל אותו בשנה הנוכחית - או להמתין ולהרוויח שנת רישוי חדשה ● אלא שהפעם הענף נמצא עם עודפי מלאי משמעותיים של "אפס קילומטר" וחוסר ודאות לגבי 2026

מסחר בביטקוין / צילום: ap, Petr David Josek

בזכות המכסים: שני חשבונות הקריפטו שהרוויחו 160 מיליון דולר ברגע

שני חשבונות הימרו נגד השוק דקות ספורות לפני ההכרזה של טראמפ, שהובילה למחיקה של 19 מיליארד דולר בשוק הקריפטו ● ההימור בתזמון המדויק עורר ספקולציות ברשתות החברתיות

מפעל ענקית השבבים הטייוואנית TSMC / צילום: Shutterstock

מפעל השבבים הטייוואני של אנבידיה מנפץ את התחזיות, על רקע הביקוש הגואה לשבבי AI

רשת מפעלי השבבים הגדולה בעולם, הראשונה בסקטור השבבים שמפרסמת את תוצאותיה הכספיות ברבעון הנוכחי, מדווחת על זינוק של קרוב ל-40% ברווח הנקי ● הזינוק בביקושים איננו מפתיע, בהתחשב בפרויקטי הענק הצפויים לקום בחסות ממשלת ארה"ב בהשקעה של טריליון דולר, שתלויים במידה רבה בשבבים של TSMC

המשרוקית מסבירה. מה ביקור טראמפ מלמד על סיום המלחמה בעזה? / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

מה ביקור טראמפ מלמד על סיום המלחמה בעזה?

בממשלה יש מחלוקת על השאלה האם ההסכם מונע חזרה למלחמה בעזה ● מה אמר נשיא ארה"ב, ועד כמה זה מעוגן? ● המשרוקית מסבירה

יעל בר זוהר וגיא זו-ארץ בקמפיין של שירותי בריאות כללית / צילום: צילום מסך

​התנאי המוזר במכרז הפרסום של קופת חולים כללית

בימים הקרובים אמורה קופת חולים כללית לבחור את משרד הפרסום שילווה אותה בשנים הבאות. אלא שלצד התנאים המקובלים בשוק, המכרז כולל גם חובה "להשתמש" בפרזנטורים יעל בר-זוהר וגיא זו-ארץ, ולא ניתנה אפשרות להציג אופציות חלופיות ● וגם: יזם הסייבר שלמה קרמר חובר לקבוצת המרוץ שמתחרה בפורמולה 1 ● אירועים ומינויים

אלכס בואזיז ושואו וואנג, מייסדי DEEL / צילום: DEEL

שווי של 17 מיליארד דולר: הסטארט-אפ הישראלי-אמריקאי יוצא בגיוס ענק

חברת דיל, שפועלת בתחום משאבי האנוש, מספקת פלטפורמה לניהול עובדים ותשלומים גלובליים ● מוקדם יותר השנה הוערכה דיל ב־12.6 מיליארד דולר, כשקרנות ג'נרל קטליסט ומובדאלה רכשו מניות ב־300 מיליון דולר ממשקיעים מוקדמים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה חיובית בוול סטריט; AMD זינקה ב-9%, אינטל ב-4%

נאסד"ק עלה ב-0.6% ● בורסת פריז עלתה במעל 2% ● מניות הבנקים עלו ● אנבידיה זוכה להמלצת קניה: "תעלה ב-80%" ● מניות היוקרה באירופה זינקו בעקבות הקפיצה של לואי ויטון ● הבוקר באסיה: הניקיי קפץ בכ-1.8%, הקוספי זינק לשיא ● מחיר הזהב בשיא כל הזמנים