גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסושיאל הולך להכריע את הבחירות בארה"ב. השאלה לטובת מי

ביידן מצידו עוד לא סיים ללמוד על הסושיאל את מה שטראמפ הספיק כבר לשכוח ● מאידך, הוא הספיק ללמוד לא מעט מהטעויות של הילארי ● אמנם עוד לא ניתן לדעת מי ינצח ואפילו לא מתי נדע זאת, אבל מנצח בטוח אחד כבר יש

טראמפ רוקד בעצרת באוהיו בשבת / צילום: Jeff Chiu, Associated Press
טראמפ רוקד בעצרת באוהיו בשבת / צילום: Jeff Chiu, Associated Press

"אלמלא הסושיאל מדיה, לא הייתי כאן היום"

(דונלד טראמפ, רגע לפני שחתך באמצע הראיון ב-"60 minutes")

כדי להבין את השפעת הסושיאל על הבחירות בארה"ב צריך ללכת אחורה. 

1. היתרון של טראמפ - ביג דאטה וסחיטה רגשית

את הנוסחה שאובמה המציא ב-2008 ושכלל ב-2012, הביא טראמפ לדרגת אומנות ב-2016. הקמפיין של טראמפ נשען על 3 רגליים הנטועות עמוק בסושיאל:

א. קיימברידג' אנליטיקה - החברה שהועמדה לחקירה פלילית לאחר שעשתה שימוש אסור במידע פרטי מפייסבוק לצורך טרגוט בוחרים, אפשרה לטראמפ ב-2016 להמריץ בוחרים מסויימים ולדכא הצבעה של אחרים.

באמצעות שילוב בין ביג דאטה לסחיטה רגשית, הופעלו קמפיינים של הפחדה, למשל כאלו המעודדים אנשים שזוהו כסובלים מפראנויה ללכת להצביע, או קמפיינים שנועדו לדכא כוונת הצבעה דוגמת קמפיינים ממוקדי נשים שזוהו כפמיניסטיות תומכות הילארי, עם מסרים על האופן שבו הילארי "נכנעה" לבעלה לאחר שבגד בה.

ב. פרסום ברשתות חברתיות - חלק גדול מתקציב קמפיין טראמפ ב-2016 הוקדש לפרסום ברשתות חברתיות, בעיקר לטובת המרצה להצבעה ברגע האחרון של בוחרים במדינות המפתח. ההכרעה במדינות אלה הייתה לבסוף צמודה מאד - ולטובת טראמפ. ההתמקדות בפרסום בסושיאל אפשרה לטראמפ התייעלות משמעותית במיקסום החשיפה למסרים שלו.

ג. פייק ניוז - הרבה יותר קשה להפיץ פייק ניוז במדיה הקלאסית, היכן שקיים מנגנון בקרה עיתונאי כלשהו. את פריחת הפייק ניוז ניתן לייחס במידה רבה להתחזקות הרשתות החברתיות ככלי תקשורתי מרכזי. ב-2016 טראמפ הצליח להוציא את המקסימום מהטקטיקה הזאת, בזמן שהילארי ניסתה להתאושש מההלם. השימוש המוגבר והמתוחכם של טראמפ בפייק ניוז אפשר לו להשתלט על סדר היום, פעם אחר פעם, וידוע שמי שמצליח לעשות זאת במערכת בחירות, מצליח בד"כ גם לנצח.

פוסט של טראמפ שירד מהאוויר בגלל הפרה של כללי פייסבוק. / צילום: פייסבוק

2. ב-2020 השתנו כללי המשחק והקלפים עורבבו מחדש

א. קיימברידג' אנליטיקה - כבר לא קיימת. אמנם, ידוע על מספר חברות דומות נוספות בעלות אופי פעולה דומה - וכנראה שאף אחד לא ייפול מהכיסא אם יתגלה פעם שטראמפ עבד עם אחת מהן גם ב-2020. אלא, שהיתרון היחסי ויתרון הראשוניות שהיו לטראמפ ב-2016 בשל השימוש בקיימברידג' אנליטיקה אבדו או לכל הפחות התערערו דרמטית.

ב. פרסום ברשתות החברתיות - היכולת להשתמש בו נפגעה משמעותית: טוויטר אסרה על פרסום פוליטי לחלוטין, ופייסבוק אסרה על העלאת מודעות חדשות בשבוע שקודם ליום הבחירות (השבוע הקריטי ביותר לפרסום).

ג. פייק ניוז - הוגבל באופן משמעותי ע"י 'בדיקת עובדות' וסימון של פוסטים שחשודים במסירת מידע בעייתי. כך למשל, ב-27 במאי הצמידה טוויטר לראשונה לציוץ של טראמפ אפשרות "לקבל את העובדות". מאוחר יותר הצטרפו גם פייסבוק ורשתות נוספות לטרנד.

3. שונאים סיפור אהבה

כדי לשמר את סוד כוחו חי ובועט, טראמפ מנהל מול הרשתות החברתיות מדיניות של מקלות וגזרים לאורך הקדנציה שלו:

א. התנגד לכוונה להטיל עליהן מס באירופה ובפרט בצרפת, ואף איים להטיל מס נגדי על יין.

ב. התעקש להגדיל את המס שתשלמנה בארה"ב כדי להקל בנטל המס על התעשיות 'הותיקות'.

ג. נפגש עם מייסד טוויטר לפגישה אישית וצייץ לאחריה ש"הייתה לנו פגישה נהדרת".

ד. נמנע מלהזמין את פייסבוק וטוויטר לכנס המדיה החברתית שנערך בבית הלבן.

ה. שבר את כל שיאי הציוצים ועקב כך המשיך להזרים לפלטפורמה של טוויטר טראפיק בכמויות ולשמור עליה רלוונטית.

ו. לאחרונה המקלות הפכו לגרזנים, כאשר טראמפ איים על הרשתות, ובראשן טוויטר, בהגבלות על פעילותן עד כדי סגירה.

לאור ההגבלות הרבות שהשיתו הרשתות, ושפגעו כאמור בעיקר בקמפיין טראמפ, נראה שגם להן יש מקלות בארסנל, והן לא מהססות לתקוע אותם בגלגלי הקמפיין של טראמפ.

4. הטריק של טראמפ: כמות לפני איכות

בקמפיין 2016 השתמש קמפיין טראמפ בכמיליון מודעות ממומנות לעומת כ-50 אלף בלבד של הילארי. גם הפעם היתרון הכמותי של טראמפ משמעותי:

א. וידאו - בשבוע האחרון עלו לערוץ היוטיוב של טראמפ כ-300 סרטונים. לערוץ של ביידן עלו קצת פחות ממאה.

ב. מודעות פייסבוק - במהלך השבוע האחרון השתמש טראמפ בכ-48,000 מודעות פייסבוק שונות. ביידן עשה שימוש בכ-32,000. אגב, חלק לא קטן מהמודעות של טראמפ ירדו מהאוויר כשם שעלו בגלל הפרה של כללי פייסבוק. זה כמובן לא מקרי ואפילו לא טקטי: בדיוק כמו המעבר על כללי העימות, כך גם ביחס לכללים של פייסבוק - אצל טראמפ שבירת הכל(ל)ים היא אסטרטגיה טהורה.

ג. ציוצים - גם כעת כשביידן בשיא עוצמת הקמפיין, כמות הציוצים היומית הממוצעת של טראמפ כפולה משלו - כמעט פעמיים בשעה.

5. תקציבי פרסום - פייסבוק כבר ניצחה בבחירות

אף שניצח, ב-2016 הוציא טראמפ 'רק' 600 מיליון דולר על הקמפיין, לעומת כמיליארד דולר שהוציאה הילארי, הרבה בזכות ניהול חכם יותר של המדיה ומקסום כוחו בסושיאל. קמפיין 2020 נראה אחרת:

א. הקורונה, שצמצמה משמעותית את כנסי הבחירות ואפילו את פעילותו הפיזית של טראמפ עצמו, הביאה לגידול דרמטי בתקציבי הפרסום של המתמודדים.

ב. בהעדר אפשרות לפרסם בטוויטר ובמגבלות שהפעילה גוגל על פרסום מטורגט, מרוכז חלק גדול יותר מהקמפיין בפייסבוק ובאינסטגרם. המרוויחה הגדולה היא כמובן פייסבוק, שתקציבי הבחירות שזרמו אליה יהוו כחצי אחוז מסך ההכנסות שלה ב-2020.

ג. כנראה שביידן הפיק חלק מלקחי הילארי - ההשקעה שלו בפייסבוק ואינסטגרם בחודשים האחרונים כמעט זהה לטראמפ - סביב ה-70 מיליון דולר.

ד. אלא שלמרות ההשקעה הגבוהה, החשיפה לה זכה טראמפ תמורת סכום זהה גבוהה בכ-400 מיליון חשיפות מביידן.

6. מיקרו משפיענים, מאקרו השפעה

כדי לגשר על הפער האדיר בגודל הנכסים הדיגיטליים (85 מיליון בטוויטר ו-30 מיליון בפייסבוק לטראמפ, לעומת 9 מיליון ו-3 מיליון לביידן, בהתאמה), ובמנגנון שיתוף והגברת המסרים המשומן של תומכי טראמפ, נאלץ ביידן לתור אחר דרכים "להרוויח" חשיפה במדיה. ב-2016 הופעות, קונצרטים ונכסי הסושיאל של אמנים הוקדשו כדי לעמוד לצד המועמד המועדף עליהם (בד"כ הילארי) ולעודד את הקהל לבחור בו. ב-2020 בהעדר הופעות וקונצרטים, אסטרטגיית המשפיענים של ביידן מתמקדת יותר במיקרו-משפיענים - משפיענים "מקומיים" עם כמות קטנה יותר של עוקבים, אבל עם אימפקט לא פחות גדול הנשען בין היתר על כוחה של הקהילה. את ה-Door to Door של פעם, טקטיקה שמאז ומתמיד נחשבה לאחת היעילות בשכנוע והנעת מצביעים, החליפו הלייבים שעורך ביידן עם אותם מיקרו משפיענים בנכסי האינטסגרם, פייסבוק והיוטיוב שלהם. ככל הידוע, המיקרו משפיענים הללו מתוגמלים ב"כבוד" לארח את ביידן בנכסי הסושיאל שלהם, ולא בכסף. כך, המסר המועבר בדרך זו הוא יותר פרסונלי, יותר אותנטי ומכאן גם עם פוטנציאל אפקטיביות גבוה.

7. הסושיאל הכריז על מותם של תשדירי הבחירות

אם במדיה הקלאסית התשדירים של 2020 פחות ופחות מרגישים כמו תשדירי הבחירות שכולנו מכירים, בסושיאל זאת כבר ממש אופרה אחרת: יותר לייבים (בעיקר של טראמפ, בעיקר מכנסים) והרבה יותר קטעי וידאו נטולי סלוגן (מישהו יודע מה הסלוגנים של המועמדים ? געגועים ל-yes we can) עם מינימום אריזה גרפית, מקסימום הנעה לפעולה, ומעט מאד יצירתיות. הכל נראה יותר כמו דוקו אחד ארוך ומשעמם שאפילו נטפליקס לא הייתה מעלה לתפריט הבלתי נגמר שלה. מזל שישנן מדי פעם הבלחות RTM (שיווק בזמן אמת) בסגנון הזבוב שליווה את סגן הנשיא פנס בעימות מול קמלה האריס - במטה של ביידן השכילו למנף את האירוע ואת הבאזז הלא נורמלי סביבו כדי להציע למכירה סוויטשרט עם הכיתוב "truth over flies" (טייק אוף על אחד ממסרי הקמפיין של ביידן - truth over lies) תמורת 10 דולר ומחבט זבובים תמורת 5 דולר תרומה לקמפיין, שתעזור לו "לעוף".

ביידן משחק על הזבוב שליווה את סגן הנשיא פנס בעימות מול קמלה האריס בציוצים שלו / צילום: מתוך הטוויטר של ביידן

8. הנפקדת הנוכחת ביותר: טיקטוק

א. אפילו אחרי שטראמפ איים לסגור גם אותה, ובמטה של ביידן נתבקשו העובדים להסיר אותה מהטלפונים שלהם, טיקטוק היא ללא ספק הכוח השקט של הקמפיין. המצביעים הצעירים, שנחשבים לפחות "סגורים" על הצבעתם באופן יחסי וניתנים יותר לשכנוע, נחשפו בחודשים האחרונים לשלל סרטונים של טיקטוקרים משני המחנות, כולל כאלה המניעים לפעולה להורדת האפליקציה של טראמפ או הצטרפות לעדכוני הסמס של שני המועמדים.

ב. בקמפיין של טראמפ נחשפו לנחת זרועה של טיקטוק אי שם ביוני, כאשר קמפיין ויראלי בטיקטוק קרא להזמין כרטיסים לכנס בחירות מתוכנן רחב היקף של טראמפ בטולסה - ולהבריז ממנו כמובן. כך, לאחר שבמטה של טראמפ דיווחי על מיליון כרטיסים שהוזמנו, התברר שמאות אלפים מתוכם הוזמנו כחלק ממתיחת הטיקטוק. כתוצאה מכך במטה של טראמפ לא הצליחו למלא אפילו מחצית מקיבולת היכל הכנסים.

ג. לסגנית של ביידן כאמור, אסור להשתמש בטיקטוק. בדיוק בשביל זה יש לה אחיינית, המתחזקת חשבון טיקטוק עם כמעט חצי מיליון עוקבים ולמעלה מ-13 מיליון לייקים. הדודה כמובן מככבת בפרופיל ומקבלת דרכו מיליוני צפיות אורגניות, המשוכפלות אחכ לעוד מיליוני צפיות רבות נוספות גם מחוץ לטיקטוק. בכלל, נראה שאם יהיו לאמריקאים זכרונות נעימים מקמפיין 2020ֿ, הריקודים של קמלה האריס (ואולי גם של טראמפ?) שחרכו את הרשתות, בהחלט יהיו חלק מהם. לא מן הנמנע שהקמפיין של האריס לנשיאות כבר התחיל, בלי קשר לזהות הנשיא הבא.

הקמפיין של קמלה האריס בטיקטוק / צילום: צילום מסך

לסיכום, גם בסושיאל, טראמפ של 2016 הוא לא טראמפ של 2020, וביידן הוא לא הילארי. לטראמפ יש הפעם הרבה יותר ניסיון, אבל גם הרבה יותר "מעצורי סושיאל".

ביידן מצידו עוד לא סיים ללמוד על הסושיאל את מה שטראמפ הספיק כבר לשכוח, ומאידך, הוא הספיק ללמוד לא מעט מהטעויות של הילארי. אמנם עוד לא ניתן לדעת מי ינצח ואפילו לא מתי נדע זאת, אבל מנצח בטוח אחד כבר יש: הסושיאל.

איתי צמיר, אסטרטג דיגיטל, מרצה ויועץ לחברות ומרצה באקדמיה בתארים שניים www.tsamirdl.com.

עוד כתבות

משרדי וויקס בתל אביב / צילום: איל יצהר

קרן ההון־סיכון האירופית שהשקיעה בוויקס ובווקמי עוזבת את ישראל

לפי גורמים, קרן ההון־סיכון האירופית מנגרוב לא מתכוונת להמשיך להתנהל בישראל, ובכלל, במתכונת שהייתה נהוגה בעשור האחרון - בין היתר עקב שינוי מבנה השותפויות הגלובלי שלה ● עם זאת, גורמים מדגישים כי צמצום הנוכחות הפיזית בארץ אינו שולל את המשך ההשקעות בחברות ישראליות

טראמפ. ''אפילו פרס נובל לשלום לא יספיק'' / צילום: ap, Jacquelyn Martin

מאינטל ועד ברודקום: אלו האג"חים שנוספו לתיק ההשקעות של טראמפ

מדובר ברשימת רכישות שכללה אג"חים של חברות קונצרניות, ובהן בין היתר: אינטל, ברודקום, קוואלקום, מטא ועוד ● עפ"י דוח שפורסם בחודש יוני האחרון, העריכה באותו מועד סוכנות רויטרס כי היקף נכסיו המדווח של הנשיא הסתכם ב-1.6 מיליארד דולר

3 תובנות על השינויים בתיק של באפט / צילום: Shutterstock

טביעת אצבע של היורש והשקעה מפתיעה: 3 תובנות על השינויים בתיק של באפט

המשקיע האגדי חשף בסוף השבוע האחרון שורה של שינויים בפורטפוליו של ברקשייר האת'ווי ברבעון השלישי של השנה ● השקעת ענק בגוגל, מכירות עקביות בבנק אוף אמריקה ואפל והגדלת החזקות בדומינו'ס: מה אפשר ללמוד מהמהלכים האחרונים של האורקל מאומהה?

פטריק דרהי, בעלי הוט מובייל ואילן סיגל, מנכ''ל פלאפון / צילום: רמי זרנגר

"שחקנית של מחיר": המכשול של פלאפון בדרך לרכישת הוט מובייל

פלאפון חתמה על מזכר עקרונות לרכישת חברת הסלולר מהוט תמורת 2.1 מיליארד שקל ● רשות התחרות עלולה להתנגד למהלך, שכן הוט מובייל נתפסת כחברה התורמת להורדת מחירים בשוק

גבינות בסופרמרקט / צילום: שירה ספיר

מחירי הגבינות יירדו? האוצר יגדיל את היבוא פי שלושה

משרד האוצר יפרסם השבוע להערות הציבור החלטה להגדיל דרמטית את מכסות היבוא על גבינות צהובות, קשות ופרימיום - ממכסה שנתית של 6,500 טונות בלבד, למכסה של 19.5 אלף טונות ● הרחבת המכסות תהיה בהוראת שעה לשנתיים ותיכנס לתוקף בתחילת 2026

מהגרים שנכנסו לבריטניה דרך צרפת / צילום: Reuters, Gareth Fuller

בריטניה משנה כיוון: בדרך לאמץ את המודל הדני להרתעת מהגרים לא-חוקיים

ממשלת הלייבור השיקה את הרפורמה ה"מחמירה ביותר נגד ההגירה בעשור האחרון" בעקבות הקריסה בסקרים ● על הפרק: השעיית איחוד משפחות, הענקת מקלט זמני בלבד ואיום בסנקציות כדי לגרש בהצלחה למדינות אפריקה

דירה במגדל בר''ג נמכרה ב־15% מעל מחיר השוק / צילום: Shutterstock

בכמה נמכרה דירת שני חדרים במגדל סיטי טאואר ברמת גן?

המגדל היוקרתי מציע מבחר גדול של דגמי דירות, ורמת המחירים בו יציבה בשנתיים האחרונות ● הדירה, עם שני חדרים בשטח של 51 מ"ר, נמכרה ב-2.23 מיליון שקל

יהלי רוטנברג, החשב הכללי באוצר / צילום: כדיה לוי

באוצר בוחנים הנפקת אג"ח באחת הכלכלות הגדולות במזרח

לגלובס נודע כי אגף החשב הכללי במשרד האוצר בוחן הנפקת איגרות חוב ממשלתיות של ישראל ביפן במטבע הין המקומי ● לצורך כך, בשבוע שעבר ביקר החשב הכללי יהלי רוטנברג בטוקיו עם אנשיו, שם נפגשו עם עשרות נציגי קרנות ומשקיעים

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

נכנסים מהדלת האחורית: איך הסינים ממשיכים לזכות במיזמי תשתית עצומים בישראל

למרות המגמה העולמית להתנתק מסין בתחום התשתיות הקריטיות, חברות מבייג'ינג שותפות בהקמת מיזמים מרכזיים בישראל • שר האנרגיה אלי כהן: "ברגע שאין עמדה מצד המל"ל, כמוה כהסכמה"

איגור טוצ'ינסקי (רביעי מימין) ובכירי בית החולים איכילוב / צילום: יח''צ

התרומה החדשה לבתי החולים איכילוב והדסה

איגור טולצ'ינסקי, מייסד ומנכ"ל חברת ההשקעות WorldQuant, תרם 5 מיליון שקל למרכזי פוסט-טראומה בשני בתי חולים ● בכירי ענף הפינטק נפגשו עם הנשיא הרצוג, והפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב ניצבת בשורה אחת עם המוסדות האקדמיים המובילים בעולם ● אירועים ומינויים

מל''ט ההרון של התעשייה האווירית / צילום: אלון רון, התעשייה האווירית

באוצר דורשים דיבידנד עצום, במשרד הביטחון מתנגדים, והנפקת תע"א מתרחקת

במסגרת המו"מ להנפקה, משרד האוצר דורש מהתעשייה האווירית דיבידנד של מיליארד דולר והנפקת חוב בסכום דומה - מהלך שלטענת משרד הביטחון עלול לרוקן את ההנפקה ממשמעותה הכלכלית ● בצירוף המתח הפוליטי והיעדר יו"ר כבר שנה, ההנפקה הולכת ומתרחקת

תמיר מנדובסקי / צילום: ניר סלקמן

מחבר "השקעות לעצלנים" רכש פנטהאוז ב-21 מיליון שקל בתל אביב

תמיר מנדובסקי רכש דירה שצופה לפארק הירקון בת"א וכוללת 5 חדרים בגודל 217 מ"ר, מרפסת גג של 71 מ"ר ובריכה פרטית ● לפני מספר חודשים, במהלך מבצע "עם כלביא", נפגעה הדירה אותה שכר מנדובסקי ברמת גן מטיל איראני

עו''ד אלדד כורש / צילום: איל יצהר

חמש שנים אחרי שהצטרף למשרד פישר, עו"ד אלדד כורש עוזב

כורש עזב ב־2021 את משרד עמית, פולק, מטלון והצטרף למשרד פישר עם למעלה מ־40 עורכי דין, אשר לפחות חלקם צפויים לעזוב איתו ● משרד פישר: "הוחלט שכורש ושותפיו ייפרדו מהפירמה" ● כורש: "החלטה משותפת ולא פשוטה, אך בנסיבות העניין היא ההחלטה הנכונה"

אילן סיגל, מנכ''ל פלאפון / צילום: רמי זרנגר

תמורת 2.1 מיליארד שקל: פלאפון חתמה על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל

פלאפון חתמה על מזכר עקרונות בלתי מחייב לרכישת 100% מניות הוט מובייל מידי הוט ● כעת יעמדו לצדדים עד 60 יום להגיע להסכמות סופיות ● השלמת העסקה דורשת את אישור משרד התקשורת ורשות התחרות

כיכר המדינה, תל אביב / צילום: נוי מאיה

הרוכשים מעדיפים דירות קטנות ובאזורים זולים יותר: כך השתנה שוק הנדל"ן בת"א

נתוני הלמ"ס לרבעון השלישי מגלים שינוי בתמהיל מכירת הדירות בת"א ● בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד דירות 5 חדרים היוו כ־13% מהעסקאות, השנה הן נחתכו ל־4% ● ממוצע המחירים בעיר ירד בשל העלייה במכירת דירות קטנות והימצאותן באזורים פחות מבוקשים

פטריק דרהי, בעלי הוט / צילום: איל יצהר

המפץ הגדול בשוק הסלולר: מה הוביל למחיר השיא של הוט מובייל?

הוט מובייל נמצאת על המדף ומשכה מספר הצעות רכישה ממתחרות וממשקיעים חיצוניים ● התחרות על החברה הגיעה לשיא לאחר שחתמה על מזכר עקרונות עם פלאפון לפי שווי של מעל ל-2 מיליארד שקל ● איך אישור העסקה עשוי להשפיע על השוק ועל המחירים בישראל?

אלי כהן, מנכ''ל הבנק הבינלאומי / צילום: אייל טואג

הרווח הנקי של הבנק הבינלאומי נשחק במעל 6% - זו הסיבה

הירידה ברווחיות של הבנק הבינלאומי נבעה מהפסד חד-פעמי שהציגה חברת כאל ● למרות זאת, הגאות בבורסה הזניקה את היקף העמלות שנבעו בין היתר מפעילות זו ל-461 מיליון שקל, עלייה של 16% ● יחלק דיבידנד נדיב באופן חריג

מימין: אופיר ארליך, רון קמחי וגונן שטיין, חברת Eon / צילום: באדיבות Eon

EON של אופיר ארליך מגייסת מיליונים לפי שווי של 4 מיליארד דולר בהובלת אלעד גיל

EON נמצאת במו"מ לגיוס סיבוב שעשוי לשקף לחברה שווי של 4 מיליארד דולר ● החברה, שמספקת טכנולוגיה חדשה לגיבוי נתונים בענן, נחשבת לאחת המבוקשות ביותר להשקעה ע"י קרנות הון סיכון ישראליות ● את הסיבוב הנוכחי מוביל המשקיע האמריקאי-ישראלי אלעד גיל

אילוסטרציה: Shutterstock

שוק העבודה ממשיך להיות חזק גם באוקטובר, וההייטק מתאושש

לפי הלמ"ס, שיעור האבטלה נשאר נמוך גם בחודש אוקטובר ועומד על 3% - שיעור זהה לזה של חודש ספטמבר השנה ● גם שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נשאר זהה ברמה של 60.9% ● מספר המשרות הפנויות מגיע ל-149 אלף - עלייה מהחודש הקודם

קופת חולים כללית / צילום: Shutterstock

הנהלת הכללית מתייצבת: אלו הבכירים שקיבלו תפקידים חדשים

דירקטוריון קופ"ח כללית אישר היום מינויים חדשים בהנהלה - ביניהם סמנכ"לית חטיבת בתי החולים ומנהל המרכז הרפואי רבין ● המינויים מגיעים אחרי תקופה של מאבק בין קופת החולים למשרד הבריאות ואחרי בחירתו של ד"ר איתן וירטהיים למנכ"ל ● מאחורי הקלעים, לגלובס נודע כי המאבק בין הצדדים עדיין לא תם