גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מהי עיתונות, מיהו עיתונאי, מיהו מו"ל, ומי שם ילד בן 18 או 20 בגל"צ להכריע מי הטוב ומי הרע"

בפאנל של המכון הישראלי לדמוקרטיה אמרה אלונה בר און מו"ל גלובס כי "הבעיה העיקרית של העיתונות כיום היא היעדר אתוס, תרבות ומקצוענות" ● גיא רולניק סגן מו"ל הארץ אמר כי לשיטתו תיקי 2,000 ו-4,000 היו אמורים להוביל לחשבון נפש בעיתונות וכי בכל מקרה הקשיים הכלכליים לא הם אלו שדרדרו את האתיקה ● גולן יוכפז מנכ"ל חדשות 13 לשעבר טען שהעיתונות נפלה לכרוניקה בסיקור הקורונה ועו"ד נגה רובינשטיין דיברה על העיכוב שבו נמצאת הרגולציה הישראלית ביחס לטיפול בגוגל ובפייסבוק ● את הפאנל הנחתה ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר

"תיקי 2,000 ו-4,000 היו צריכים להיות קו פרשת המים ולהוביל לחשבון נפש בעיתונות. היינו צריכים להקיא מתוכנו את אלה שהשחיתו אותה. בינתיים אנחנו לא רואים את זה". כך אמר הערב גיא רולניק, סגן מו"ל קבוצת הארץ, בפאנל שעסק בנושא שוק העיתונות בישראל שקיים המכון הישראלי לדמוקרטיה.

את המושב הנחתה ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר שסקרה בפתח הדברים את האתגרים שאיתם מתמודדת התקשורת: "משבר כלכלי - שחלקו כתוצאה מהעברת תקציבי הפרסום לדיגיטל; משבר שליטה וריכוזיות בשוק - שהוביל, בין השאר, לכתבי אישום נגד בכירים בענף; משבר פרופסיונלי עמוק; וגם משבר ביחסים עם הפוליטיקאים ומשבר אמון מול הציבור. עכשיו נוסף עלינו גם משבר הקורונה על השלכותיו".

רולניק דחה את הטענה כאילו הקשיים הכלכליים הם שדרדרו את האתיקה בעיתונות. לדבריו, "'גלובס' לא הפך לאחרונה לעיתון בזכות שיפור במצב הכלכלי. להיפך. בשנים בהם היה חברה בת בתיק ההשקעות של אחד מחמשת הטייקונים החזקים במשק, הוא עשה את אחד הדברים הגרועים ביותר שעיתון יכול לעשות: שימוש לרעה בכוחו. 'גלובס' הפך לעיתון כי הוא עבר לידי מו"לית שמאמינה שעיתון הוא לפני הכל מוצר ציבורי".

רולניק אמר כי יפתיע ויאמר שאינו סבור שנתניהו הוא אחת מהבעיות של התקשורת. "נתניהו למד לנצל את השיטה לטובתו וייתכן וישלם עליו מחיר כבד, אבל הוא לא הבעיה לכשעצמה".

לדבריו, "בישראל אין היסטוריה של עיתונות אקטיביסטית ולוחמת נגד מוקדי הכוח האמיתיים, למעט כמה איים בודדים בתקופות מסוימות. עברנו בשנים האחרונות מעיתונות מפלגתית לעיתונות שמשרתת טייקונים ואת הפוליטיקאים המקורבים אליהם. קל הרבה יותר לתקוף פוליטיקאים ולחשוף את השחיתויות שלהם מאשר לבקר את מוקדי הכוח האמיתיים שפועלים בד"כ מאחורי הקלעים.

"ההשחתה שאנו רואים בגל"צ בשנים האחרונות אינה מפתיעה. הרעיון שתחנה צבאית שהופכת צעירים בני 20 לעיתונאים בכירים בעלי כוח היא הדרך הטובה ביותר להכשיר עיתונאים בישראל, הוא רעיון מופרך. לתחנה צבאית יש נטייה לייצר עיתונות קונפורמיסטית שקרובה למוקדי הכוח, ולא עיתונות עצמאית ולעומתית. כבוגר גל"צ, אני יכול להעיד שלמדתי הרבה דברים חשובים, אבל תחקירים ומאבק בחזקים למען החלשים מעולם לא היו רוח התחנה הזו".

בר און: "לפעמים עיתונאים פועלים בהיעדר חמלה"

אלונה בר און, מו"ל ויו"ר דירקטוריון "גלובס", התייחסה בעיקר לסוגיית האתיקה והאמון בעיתונות. בר און טענה שהבעיה העיקרית של שוק העיתונות כיום היא היעדר אתוס, תרבות ומקצוענות. "הבעיה בנושא של האתוס העיתונאי היא סביב השאלה מהי עיתונות, מיהו עיתונאי, מיהו מו"ל, ומי שם ילד בן 18 או 20 בגל"צ להכריע מי הטוב ומי הרע. איכשהו, העיתונאים משוכנעים שהם יודעים והולכים על זה ב-180 קמ"ש. לפעמים הם עושים את זה בהיעדר חמלה".

"עצמאות עיתונאית", אמרה בר און, "גם היא הגדרה שאני לא מבינה עד הסוף. ישנן המון הגנות שמגיעות כדי לחזק את העצמאות העיתונאית, את ועדי העיתונאים וארגון העיתונאים, אבל אני מרגישה שהמו"ל צריך חיזוק. המו"ל הזה ספציפית סופג מכל מבקרי התקשורת כאב ראש אחד גדול ותלונות אין סופיות. עיתונאים, שהכתירו עצמם כמטהרי העיתונות, מחפשים אותי ואת העורכת נעמה סיקולר, וגם את התפקיד הזה עדיין לא הבנתי מי נתן להם. כל הכוח הזה, של חיים ומוות בידי הלשון ודרך טקסטים עיתונאים, ניתן לאנשים שלא עברו מספיק הכשרה. מגיעים ילדים למקצוע ומקבלים כלי נשק כבדים. זו הבעיה המרכזית לדעתי ואיתה אנו צריכים להתמודד.

"היום, תחת אצטלה של עצמאות עיתונאית, מתרחשות סחיטות באיומים, לפעמים של מו"לים, שלא יכולים לפטר את האדם כי מי יודע מה הוא יעשה או יגיד, לאיזה חרם פוליטי הוא יגרור את העיתון. אני מרגישה כאילו אני מנהלת מפעל מזון, שלא תמיד יכול לטפל או אפילו לדעת שהמזון שהוא מוכר מורעל".

יוכפז: "עיתונאים לא עומדים על הרגליים האחוריות"

גולן יוכפז, לשעבר מנכ"ל חדשות 13, התייחס לסוג העיתונאים שכינה "המאפשרים". "רבים באים ממקום של לתקן ולשפר, אבל בתקופה האחרונה אני פחות רואה עיתונאים עומדים זקופי קומה גם מול כוחות שמנסים לפגוע בהם. אני מבין את הקושי של פרנסה וקריירה, אבל הרבה עיתונאים מתייחסים לסביבה כמו לדלי מים, וכשהטמפרטורה עולה הם מתרצים תירוצים למה לא צריך לפעול.

"אני רואה עיתונאים בכירים שמבקרים בקול רם, אבל כשזה נוגע למערכת שלהם הם נוקטים בהרכנת ראש מפתיעה ומסוכנת. אני מדבר על דברים שמתרחשים יום יום במערכות, בשיח הפנימי עם העורכים ועם בעלי הבית. עיתונאים לא עומדים על הרגליים האחוריות".

עו"ד נגה רובינשטיין, שותפה במשרד קריספין רובינשטיין בלכר, התייחסה לחלקה של הרגולציה בשיפור מצב העיתונות וטענה שהרגולטור הישראלי נמצא בפיגור עצום. "בעולם כולו, כבר קרוב לעשור, דנים בשאלת ההסדרה של סוגיות שנוגעות לפלטפורמות בינלאומיות.

לדבריה, "הציפייה היא שהרגולטורים בישראל - כמו באוסטרליה, צרפת, גרמניה, ספרד וארה"ב - יתמודדו עם הקשיים שגוגל ופייסבוק מביאות אבל בישראל יש חשש גדול לגעת בפלטפורמות הבינ"ל. המחוקק האוסטרלי, לדוגמה, דואג לעיתונים שיקבלו תמורה על מה שנלקח מהם על ידי גוגל ופייסבוק. הייתי מצפה שהרגולטור הישראלי גם יתמודד עם זה. התודעה הרגולטורית בישראל מצויה הרחק מאחור".

לשאלתה של אלטשולר, מי יכול לטפל בקשיים שעלו וכיצד ניתן לעשות כן, גילה רולניק התנגדות לאימוץ המודל האוסטרלי. "מונופולים שהורסים את שוק המידע בגלל האלגוריתמים ואז רושמים צ'ק כדי להשתיק - זה רק ישמר את עיתונות הקליק בייט במקום לעשות עיתונות משמעותית". רולניק הציע לעבור למודל "שוברים" - בו הציבור הוא זה שאחראי על המימון. "עיתונות דמוקרטית היא מוצר ציבורי, אבל לרוב העיתונות אין מודל כלכלי. לכן הציבור צריך לממן אותה באמצעות שובר, שבו כל אחד בוחר את מי הוא מממן. המימון הציבורי. כך יצאו החוצה הפוליטיקה והכסף, ותחזור התחרות".

יוכפז טען שהקורונה היוותה חלון הזדמנויות לעיתונות לבדל את עצמה מהרשתות החברתיות, על ידי תיווך והעברת מידע לצופה עם פרספקטיבה ועומק. "למעט עיתונאים בודדים, רוב כלי התקשורת הממוסדים היו עסוקים בלמלא שעות שידור ופחות בתוכנית פעולה של איך מבדלים אותם מאוטוסטרדת המידע הלא מדויקת של הרשתות", ציין בהתייחס לסיקור התקשורתי של משבר הקורונה.

בר און טענה שאחד הגורמים לפגיעה באמון הציבורי התקשורת הוא ערבוב התפיסה הפוליטית של העיתונאים בכל נושא מסוקר, עם או בלי קשר לעניין הסיקור, כמו קורונה, נדל"ן וחינוך. "אני מתקשה למצוא עיתונאי שלא יגיד מה עמדתו לגבי ראש הממשלה תוך כדי דיווח על כל דבר, ובעיניי זה פוגע באמון הציבור", אמרה. "במצב האמון הנוכחי גם תחקירים אינם חזות הכל כי לא סומכים עלינו למה אנחנו עושים תחקירים".

לדבריה, "יש בעיה של גיוון בתקשורת: גברים - נשים, ערבים - יהודים, פריפריה מרכז. האם אנחנו רק כלב שמירה? לא בטוחה, אנחנו גם כלי לתיווך המציאות ויש הרבה דברים שאפשר לעשות כדי להנגיש מידע".

הנדל: "לשנות את שיטת הבחירות"

מוקדם יותר השתתף באירוע על שם ירון אזרחי של המכון הישראלי לדמוקרטיה שר התקשורת יועז הנדל, שקרא לשנות את שיטת הבחירות בישראל. "בשיטת הממשל בישראל יש מגזרים שברשותם כוח רב מדי וקבוצות לחץ שלא מאפשרות לראש ממשלה לשלוט", אמר הנדל והוסיף כי "בישראל השיטה מאלצת את ראש הממשלה לעסוק כל הזמן בהישרדות פוליטית". הנדל אמר כי לשיטתו יש לבצע שלושה מהלכים: "להגביל את הכהונה של ראש ממשלה; לעגן חוקה שתבצר את מעמדה של ישראל כיהודית ודמוקרטית; ולשנות את שיטת הבחירות".

הנדל קרא לעיתונות "לא להרפות מהחובה שלה לדחוף את הפוליטיקאים לשינויים, לעסוק בסוגיות העומק, ולדרוש מאיתנו הפוליטיקאים ומעם הספר תשובות" וחתם את דבריו ב"אם לא עכשיו אימתי".

גילוי מלא: אלונה בר און היא מו"ל גלובס ומבעלות השליטה. ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר היא מחברת הקוד האתי של גלובס.

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

פתאל מציגה: מעבר לרווח ותגמול של 10 מיליון שקל לבעל השליטה

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מחירי הנפט קופצים ב-1%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?