גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על כלכלה, קורונה והבחירות בארה"ב: מה אומר מדד "הפחד" לגבי הצפוי בשווקים?

מדד הוויקס האמריקאי הוא אינדיקטור חשוב למתרחש בשווקים, והוא גם יכול לספק תחזית לרמת הוודאות בהם בעתיד הקרוב ● לפי המדד, אחרי הבחירות בארה"ב רמת אי הוודאות תרד בהדרגה, אך גם בעוד 8 חודשים היא תהיה גבוהה משמעותית מהממוצע

רצפת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס
רצפת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס

משבר הקורונה ממשיך להכות בכלכלות העולם וסופו עדין לוט בערפל. האם יהיה גל שלישי? מה יקרה בחורף הקרוב? מה תהיה השפעת הקורונה על שוק ההון, הכלכלה בטווח הבינוני והארוך? מוסכם על מרבית הכלכלנים שההתאוששות לא תהיה מהירה גם אם יימצא חיסון בחודשים הקרובים. מחד כלכלות העולם חוות ירידה גדולה מאד בתוצר ב-2020 של כ-6%, ועלייה גדולה באבטלה לשיעורים דו-ספרתיים, ומאידך שוקי ההון, שנפגעו קשות עם גילוי התפרצות המגפה עם ירידות חדות של בין 25% ל-35% בחודש אחד (20 בפברואר-21 במרץ), עלו מאז ב-20% עד 60%.

את האניגמה הזאת ניתן להסביר במידה רבה אם נבדוק ביתר פירוט את מה שקרה בשווקים. ראשית, יש לציין שההתאוששות בשוקי ההון מושפעת במידה רבה מהתנהלות הממשלות במדינות השונות בנושא הקורונה. הטיפול הבריאותי, כלומר מהירות עצירת התפשטות המגפה, והטיפול הכלכלי, המהירות והיעילות שבה טיפלו בכלכלה ובעסקים. כל זה מתבטא בתגובת שוק ההון. שוקי ההון באירופה (להוציא את גרמניה שהתנהלה אחרת) התאוששו הרבה פחות מהשווקים במזרח הרחוק (סין, יפן, קוריאה). זאת כתוצאה מההתנהלות (הכושלת) באירופה לעומת המדינות במזרח הרחוק.

ארה"ב היא סיפור אחר, וזאת למרות הטיפול הכושל שם בקורונה. את העלייה במדדי השוק העיקריים בארה"ב (דאו ג'ונס, S&P 500 ונאסד"ק) ניתן לייחס לתעשיית ההייטק שנהנית באופן ישיר או עקיף מהקורונה, והמהווה כ-40% מערך שוק ההון האמריקאי. מניות ההייטק הגדולות (אמזון, אפל, גוגל, פייסבוק, מיקרוסופט) מהוות כ-22% משווי 500 החברות הגדולות. מדד נאסד"ק עלה מנקודת השפל במרץ בקרוב ל-60% והוא כיום ברמתו הגבוהה ביותר. מעבר לכך ניתן לייחס זאת למדיניות הבנק הפדרלי בארה"ב, מדיניות של הזרמת נזילות אין סופית (יותר משני טריליון דולר), שתומכת בריבית קרובה לאפס.

מה מצפה לנו בשוק ההון בתקופה הקרובה? נתמקד בארה"ב העומדת בפני אירוע חשוב שהשפעתו עשויה להיות דרמטית לא רק לגביה: הבחירות לנשיאות שמתקיימות היום. שלא כמו הבחירות בעבר, הפעם אי הודאות לגבי התוצאות והחשש מהתעכבות ההכרעה והכרוך בכך, מעצימות את אי הוודאות הנובעת ממגפת הקורונה. בפעם הראשונה בהיסטוריה האמריקאית, מדינות רבות אפשרו הצבעה מוקדמת לכל התושבים וכן הרחבת האפשרות להצביע באמצעות הדואר. ניתן לומר שלהוציא ניצחון חד משמעי של אחד המועמדים, בתקופה הקרובה לא נראה רגיעה בשווקים, בלשון המעטה.

החשש מתוצאות הבחירות מקפיץ את מדד הפחד

אינדיקטור חשוב למתרחש בשווקים הוא מדד הוויקס האמריקאי, המכונה גם מדד "הפחד", והפעם הוא גם מבטא את הלך הרוחות לא רק בין המשקיעים. המדד מבוסס על מחירי אופציות על האינדקס של 500 החברות בגדולות בארה"ב. מדד הוויקס מייצג למעשה את המחיר שמשקיעים מוכנים לשלם כדי לבטח את השקעותיהם מפני נפילות נוספות. בתקופות שקטות יחסית מדד הוויקס משייט לו ברמות של 10%-15%.

עם התפרצות הקורונה בארה"ב בפברואר המדד זינק בחדות. לאחר שהיה בשיאו בחודש מרץ (מעל 80%), ירד בהדרגה מתחת ל-30%, שזה כאמור עדיין כ-50% מעל הממוצע ארוך הטווח. מדד זה עלה בשבוע האחרון וסגר ביום שישי האחרון ב-38% בד בבד עם הירידה בשוק של כ-5%. ניתן כמובן לייחס זאת להתגברות הקורונה בשבועות האחרונים אך נראה שהתגברות החשש מתוצאות הבחירות היא הפקטור העיקרי במה שראינו בשבוע האחרון. נציין שמעבר לזהות הנשיא הבא, קיימת אי ודאות עצומה לגבי המדיניות הכלכלית בארה"ב (בדומה לישראל): מה יהיה שיעור התמיכה של המדינה בעסקים ובמובטלים ומה יהיה על מדיניות המסים לאורך משבר הקורונה ולאחריו.

מדד הוויקס מבטא את אי הודאות הצפויה ב-30 הימים הבאים. אך אם נבחן את התחזיות הנגזרות של המדד לחודשים הקרובים תתגלה תמונה שונה ממה שהורגלנו אליה בתקופה טרום הקורונה. המבנה העיתי של המדד, המשתקף מהחוזים העתידיים של הוויקס, מבטא את הציפיות לרמת אי הוודאות ל-8 החודשים הבאים.

כפי שניתן לראות בגרף המצורף, הוויקס צפוי לרדת מעט לאחר הבחירות אך יישאר ברמתו עד סוף השנה האזרחית שאז אולי יתחלף הנשיא, אבל, זו עלולה להיות תקופה סוערת אם תוצאות הבחירות לא יתקבלו על ידי אחד הצדדים. מינואר והלאה אנו רואים שיש ירידה עקבית בוויקס, שמשמעותה בעיקר יישוב סוגיית הנשיאות. גם בעוד 8 חודשים רמת אי הוודאות הצפויה גבוהה משמעותית מהממוצע הרב-שנתי וזה כמובן ניתן לייחס כולו למגפת הקורונה. פרקטית, הגרף מצביע שעלות הביטוח על מדד המניות יקרה יותר בנובמבר מאשר בחודשים שלאחריו (בגילום שנתי), אך עלות זו גבוהה אבסולוטית עד וכולל ינואר. עדיין לא רואים בגרף חזרה לשגרה בשוק ההון גם ביולי 2021.

 

יש לציין שעוד בחודשים הקודמים, הייתה לחוזה אוקטובר פרמיה מעל לחוזה ספטמבר ונובמבר (חוזה אוקטובר שיקף את אי הודאות סביב יום הבחירות). אם בוחנים את ארבעת מערכות הבחירות הקודמות מ-2004 (מאז שקיימים חוזים עתידיים על הוויקס), לא ראינו מבנה עיתי כזה. לפיכך, אפשר לומר שאי הוודאות במערכת בחירות זו היא יוצאת דופן ומבטאת את החששות הכבדים של המשקיעים.

גם המבנה העיתי של מדד הוויסטוקס, המבוסס על 50 המניות הגדולות באירופה, נותן תמונה דומה שבה אי הוודאות הגבוהה יחסית סביב הבחירות בארה"ב תקטן במידה מסוימת אחרי הבחירות ובצורה יותר סיסטמתית בחודשים לאחר מכן. כלומר, גם המשקיעים באירופה מודאגים ממערכת הבחירות בארה"ב.

לבחון פתיחת שוק לנגזרי אי ודאות בבורסת ת"א

מדד התנודתיות בישראל עלה לאחרונה, האם ניתן לייחס זאת לבחירות בארה"ב? לצערנו אין עדיין שוק חוזים עתידיים על מדד זה ואין כלים אמינים לאמוד את תפישת אי הוודאות לאורך זמן.

ישנם אינדיקטורים נוספים, המבוססים על שוקיי נגזרים, הנותנים תמונה יותר נרחבת על הסיכונים העתידיים. אלו מדדים צופים פני עתיד הנותנים בידי המשקיעים מידע שלא ניתן להסקה מנכסי בסיס (מניות, אג"ח, סחורות). שוק הנגזרים, מעבר לתפקידו בניהול סיכונים פיננסים, יש לו תפקיד חשוב בהעברת מידע לשוק ההון על תפישת אי הוודאות והשינויים לאורך זמן בתפישה זו.

מומלץ לבורסה בתל אביב לבחון בהקדם פתיחת שוק לנגזרי אי ודאות בשוק המניות. כמו כן יש לשקול (גם בנק ישראל) חישוב ופרסום מדד אי ודאות לשקל/דולר המבוסס על האופציות הנסחרות בבורסה. למשקיעי שוק ההון מומלץ לעקוב אחר מדדי התנודתיות כאינדיקטור חשוב לאי הוודאות בשווקים.

מנחם ברנר הוא פרופסור אמריטוס למימון, אוניברסיטת ניו יורק ויועץ לחברת קוגנום ייעוץ כלכלי בע"מ. דן גלאי הוא פרופסור אמריטוס למימון , האוניברסיטה העברית והבעלים של סיגמא בית השקעות. כותבי המאמר היו הראשונים להציע לבורסות בארה"ב את מדד התנודתיות "סיגמא" שהיה המודל למדד "הפחד" (ויקס)

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הקבלן שבטוח: החרם הטורקי יתהפך על ארדואן

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק