גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מועצת זכרון יעקב נגד ראש המועצה לשעבר: חשש כי מקדם תוכנית בנייה בניגוד עניינים

על חודו של קול העבירה הוועדה המרחבית "יישובי הברון" תוכנית ל-208 דירות בזכרון יעקב ● לטענת מועצת היישוב, יו"ר הוועדה אלי אבוטבול, שהצביע בעד התוכנית, ייצג בעבר את היזמים באופן פרטי ● בוועדה הודפים את הטענות

מתחם ישיבת זכרון יעקב. בעיגול: אלי אבוטבול, יו"ר הוועדה המרחבית ולשעבר ראש המועצה / צילום: איל יצהר, עידו ארז
מתחם ישיבת זכרון יעקב. בעיגול: אלי אבוטבול, יו"ר הוועדה המרחבית ולשעבר ראש המועצה / צילום: איל יצהר, עידו ארז

בינואר 2017 התקיימה ישיבה שגרתית בלשכת התכנון במחוז חיפה בראשות מתכננת המחוז ליאת פלד. הדיון עסק בתוכנית בנייה שביקשה ישיבת זכרון יעקב החרדית ליטאית לקדם במתחם דורות שבו היא ממוקמת. לצד מנכ"ל הישיבה רפי מנת, שנכח בדיון, היה גם שם מוכר במיוחד באזור - עו"ד אלי אבוטבול, שכיהן כראש מועצת זכרון יעקב במשך שנים רבות.

חצי שנה לפני אותה הישיבה הוא התפטר מתפקידו כראש המועצה, בטונים צורמים, כשברקע חקירת משטרה (התיק נסגר מבלי שהוגש כתב אישום, ג"נ). מנת ואבוטבול, שלפי מסמך סיכום הישיבה הוגדרו כ"משתתפים", הציגו את התוכנית מטעם הישיבה. התוכנית כוללת, בין היתר תוספת של 75 דירות ל-44 קיימות, וכן שינוי ייעוד  "ממגורי סגל למגורים רגילים".

שלוש שנים וחצי חלפו, וב-14 ביולי 2020 תוכנית בנייה מעודכנת לאותו המתחם שוב הגיעה לדיון בוועדה תכנונית. לפי המסמכים של תוכנית הבנייה החדשה בישיבה עדכנו את דרישותיהם וכעת הם מבקשים לבנות 208 יח"ד, חלקן בתוספת של שתי קומות מעל מבנים קיימים, ואחרות במבנים חדשים בני חמש קומות. שטח הדירות המבוקשות נע בין 60-120 מ"ר. הדיון התקיים בוועדה המרחבית "יישובי הברון" שמספקת שירות למספר יישובים, ושבראשה עומד מזה כשנתיים לא אחר מאשר אלי אבוטבול.

כחלק מהדיון טענה מועצת זכרון יעקב כי היא מתנגדת לתוכנית בשל שלל סיבות ובהן "צפיפות גבוהה ביחס למתחם, גובה חמש קומות שתואם למתאם אולם מנוגד לעמדת הרשות", תקן חניה ועוד. מנגד עמדת הצוות המקצועי של הוועדה היה להמליץ בפני הוועדה המחוזית, שהיא הקובעת הסופית, דווקא כן להפקיד את התוכנית ולקדמה. ההצבעה על התוכנית עברה על חודו של קול, כאשר היו"ר אבוטבול הרים את ידו בעד קידום התוכנית.

הצטרפות "אקראית" לדיון על עתיד המתחם

עוד באותו היום שלח ראש מועצת זכרון יעקב, זיו דשא, מייל ליועצת המשפטית של הוועדה, רנה לפידות. "הועבר אלי תוכנית בא אלי (אלי אבוטבול. ג"נ) שותף לדיונים ב-2017", כתב דשא שהוסיף את המילים "חשש לניגוד עניינים... לא ברור לי איך הוא יכול להשתתף בדיון?". לפידות השיבה לאחר מספר ימים כי היא לא מצא חשש לניגוד עניינים.

"בבדיקה שנעשתה מול יו"ר הוועדה אלי אבוטבול, לדבריו מעולם לא ייצג את עמותת מרכז לחינוך תורני (ישיבת זכרון יעקב. ג"נ)", כתבה לדשא, ואף הוסיפה כי עמדה דומה התקבלה מטעם הישיבה. כן הסבירה כי "אלי התבקש להצטרף לשמוע את עמדות הצדדים בהיותו איש ציבור - חבר מועצה", וכי הצטרפותו לישיבה "הייתה באופן אקראי ושלא במסגרת זימונו מראש".

במועצת זכרון יעקב החליטו שהם לא מוכנים לוותר. בצעד לא שגרתי הגישו לאחרונה עתירה מינהלית בבית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה נגד הוועדה המרחבית, ונגד ראש המועצה לשעבר אבוטבול.

"במקום לפסול את עצמו מלדון כיו"ר הוועדה המרחבית בקידום תוכנית בנייה באותו מתחם ועבור אותו יזם לו סייע באותו עניין, נכח המשיב בישיבת הוועדה המרחבית שעסקה בעניין, השתתף בדיון כיו"ר הוועדה, הוביל אותו, ואף הצביע בעד התוכנית והצבעתו הייתה זו שהיטתה את הכף לטובתה", נכתב בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד עופר צור ממשרד גורניצקי. כן נכתב כי, "המדובר במקרה חריג וקיצוני, בו יו"ר הוועדה המרחבית מקדם תוכנית של יזם ונציג יזם המקורבים אליו לכאורה, על אף שיש לו נגיעה לעניין, ועל אף שהיה שותף פעיל (עוד למינויו כיו"ר הוועדה) בקידום תוכנית של אותו יזם בדיוק באותו מתחם", נכתב בתביעה. בתביעה נטען כי בישיבה המדוברת מ-2017 אבוטבול לא היה "פסיבי", וכי הוא הפגין "בקיאות רבה בתוכנית. ממש הצגת התוכנית, בצוותא חדא עם היזם". כן נטען כי "די בנוכחות של מר אבוטבול בישיבה זו, ובתמיכתו בתכונית, בכדי להוביל לניגוד עניינים פסול".

בהמשך התביעה נכתב כי כשנשאל אבוטבול על ניגוד העניינים לכאורה, "הוא לא מסר אמת" תחילה ניסה להכחיש ולהעלים את כל קשריו וענייניו עם התוכנית ויזמיה. ואולם כאשר עומת עם העובדות (והראיות), הציג מר אבוטבול גרסאות שונות, סותרות ותמוהות שאין לקבלן", נכתב. ולמה הכוונה? העתירה כולל ציטוט מדבריו של אבוטבול בנושא שנאמרו בישיבת הוועדה המרחבית מיום 14 ליולי 2020.

"לפני אולי 4 שנים, משהו כזה פלוס מינוס, פגשתי גם את האדריכל וגם את נציג היזמים. הם כל כך פחדו להיכנס לליאת, שכולנו יודעים עד כמה ליאת טובה וכמה היא מנסה לעזור, וביקשו ממני להצטרף לדיון ולבקש ממנה על 16, או 12 יח"ד, משהו כזה קטן". בשל הטענות הללו, ואחרות מבקשת המועצה מבית המשפט להורות על פסילת ההצבעה בוועדה המרחבית שבה אושרה התוכנית.

התנגדות גם מצד השכנים

במקביל להליך המשפטי, תושבים במועצה מתכוונים להתנגד לתוכנית. עו"ד מיכה גדרון המייצג כמה מהם אמר השבוע ל"גלובס" כי "יש פה נעלם. לא ברור איך הקרקע הגיעה לעמותה הזאת? יש כאן שטח שמיועד למבני ציבור. לוקחים שטח כזה והופכים אותו למגורים לכל דבר ועניין. מבני הסגל לכאורה שנבנו שם נמכרו בשוק החופשי". מעבר לכך הוא טוען כי התוכנית מנוגדת למרקם הבנייה שבאזור. "הגובה הוא כפול ממה שתוכנית המתאר המופקדת מתירה, ובנוסף התוכנית מעמיסה צפיפות מטורפת על רחובות קטנים בסביבה. גם אם זאת לא הייתה יוזמה חרדית הייתה קמה התנגדות של התושבים באזור".

מנכ"ל הישיבה רפי מנת מסר בתגובה: "מדובר בעתירה הזויה, פוליטית שכל כולה נועדה להלך אימים עלינו כקהילה קטנה בזכרון יעקב, עקב העובדה שלפני ארבעה חודשים פרשנו מהקואליציה וזוהי הנקמה של ראש מועצת זכרון יעקב כנגדנו. הטענה שעו"ד אלי אבוטבול ייצג אותנו הינה טענה שקרית, הוא מעולם לא ייצג אותנו בשום נושא בשום תחום ולראיה היועצת המשפטית של הוועדה בדקה את הנושא וקבעה חד משמעית שיו"ר הוועדה לא היה מצוי בניגוד עניינים. את התוכנית הנוכחית מי שתמך ואישר את התוכנית הנוכחית במשך שנתיים היה ראש המועצה זיו דשא בעצמו ולא יו"ר הוועדה שהיה אדם פרטי".

מוועדת "יישובי הברון" נמסר כי "קיבלנו את העתירה ובימים הקרובים נשיב עליה בצורה מקצועית ועניינית. לוועדה הוכחות חותכות ונחרצות אשר יפריכו אחת לאחת את טענות העותרת. העותרת הסתירה מבית המשפט מסמכים מהותיים אשר נמצאים ברשותה אשר ודי בהם בלבד על מנת להביא לדחייה על הסף של העתירה הנ"ל".

אלי אבוטבול בחר שלא להגיב. 

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?