גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בחירות 2020 משרטטות את הדמוגרפיה החדשה של אמריקה

בתוך 30 שנה הלבנים יחדלו להיות רוב, אבל הם חדלו זה מכבר להיות רוב בין הדמוקרטים ● הדמוקרטים מרחיבים את בסיסם הגיאוגרפי בזכות קולות היספניים, אבל הם לא מימשו את חלום טקסס ופלורידה שלהם. אריזונה היא פרס הניחומים

תורים של מצביעים צפון קרוליינה. קואליציה של מיעוטים עלתה אל השלטון / צילום: Jonathan Drake, רויטרס
תורים של מצביעים צפון קרוליינה. קואליציה של מיעוטים עלתה אל השלטון / צילום: Jonathan Drake, רויטרס

בנרטיב הדמוקרטי, הבחירות האלה נועדו להציג את הדמוגרפיה הפוליטית החדשה של אמריקה: עליית קואליציה של מיעוטים אל השלטון, עכשיו ולאורך ימים.

הקואליציה הזו משקפת את העתיד: עורכי מפקד האוכלוסין של ארה"ב חוזים כי באמצע המאה, אולי עוד קודם, לא תהיה עוד קבוצה גזעית או אתנית דומיננטית. חלקם של הלבנים באוכלוסייה יפחת אל מתחת ל-50%.

זה עומד להתרחש במדינות אינדיבידואליות עוד קודם. זה כבר קרה במדינה אחת של ארה"ב, נבאדה. בתור ממתינות קליפורניה, טקסס, פלורידה, אריזונה, יוטה.

מועמדי המפלגה הדמוקרטית לנשיאות לא הצליחו לקבל רוב בין המצביעים הלבנים מאז שסקרים התחילו למדוד נטיות הצבעה גזעיות, לפני 44 שנה. מועמדים דמוקרטים לנשיאות קיבלו מאז בממוצע 40.6% מקולות הלבנים; הרפובליקאים קיבלו 54.8%. אף על פי כן, מועמדי המפלגה לנשיאות הצליחו לנצח חמש פעמים.

בבחירות של 2012, ברק אובמה איבד חמישה מיליון קולות של לבנים בהשוואה ל-2008, וירד מתחת ל-40%. לשון אחר, כמעט 60% מקולות הלבנים לא הספיקו ליריבו הרפובליקאי של אובמה, מיט רומני, כדי לנצח.

תור של מצביעים באריזונה / צילום: Edgard Garrido, רויטרס

לשם השוואה, ב-1984, 66% של קולות הלבנים הנחילו לרונלד רייגן את הניצחון הגדול ביותר בתולדות ארה"ב. ידו הייתה על העליונה ב-49 מ-50 המדינות, עם מספר הקולות הגדול ביותר אי פעם בחבר האלקטורים. והנה, 28 שנה אחר כך, אותו אחוז של קולות לבנים לא הספיק אפילו לניצחון זעיר.

למצוא נתיבות, או למצוא טראמפ

כישלון הרפובליקאים ב-2012 לימד אותם לקח: עליהם למצוא נתיבות אל ליבם של לא-לבנים, אם בדעתם לחזור יום אחד אל השלטון. ועדה מיוחדת ישבה, למדה, ליבנה והמליצה על רפורמה מופלגת בהתנהלותה של המפלגה.

אבל שום ועדה מיוחדת לא חזתה את דונלד טראמפ. הוא עשה את ההיפך הגמור ממה שהציעה הוועדה ההיא - והביא מצביעים חדשים כדי לאושש את בחירותיו: לבנים בעלי השכלה נמוכה. מספריהם הספיקו כדי להעניק לו ב-2016 ניצחון בחבר האלקטורים אם גם מיעוט במניין הקולות הכללי. הדמוקרטים מוכי ההלם היו צריכים להחליט אם ינסו להחזיר את הצאן הלבן האובד אל חיקם, או שיחפשו פיצוי בפלחים דמוגרפיים אחרים.

קדימה, אל "רצועת השמש"

הגידול במספרי ההיספנים, או "לטינוס", עמד לספק את הפיצוי הזה. הצבעתם המסורתית לטובת הדמוקרטים הניחה יסוד לציפייה שהם יסללו בהדרגה את דרכם של הדמוקרטים אל רוב בשורה של מדינות בדרום, בדרום מערב ובמערב ארה"ב. התפשטות לאזורים שקוראים "רצועת השמש" נועדה לפצות אותם על אובדן מאחזיהם ההיסטוריים במדינות התעשייה של המערב התיכון.

זה בהחלט עובד לטובתם בקליפורניה ובקולורדו, מדינות שבהן הרפובליקאים חדלו להיות בני תחרות; זה התחיל לעבוד בנבאדה, שעברה להגמוניה דמוקרטית בחמש השנים האחרונות; זה התחיל להירמז באריזונה בשנתיים האחרונות, והתאמת בניצחון היסטורי של ביידן, הראשון של דמוקרט באריזונה מאז 1996; וזה עורר תקוות עצומות בפלורידה ובטקסס.

הדמוקרטים השתעשעו, בעזרה נדיבה של סקרים אופטימיים, באפשרות שהם "יהפכו" את טקסס. היא לא הצביעה בעד דמוקרט מאז לינדון ג׳ונסון הטקסני, ב-1964. היא לא בחרה דמוקרט לשום כהונה מדינתית בכירה מאז 1990.

פלורידה הייתה נוחה יותר לשינויים. אף כי הרפובליקאים נוטים לשלוט בה, הם עושים כן באמצעות ניצחונות דחוקים בבחירות. ב-2000, אל גור הפסיד את הנשיאות בפלורידה בהפרש של 527 קולות. הפרשים קטנים מאוד ציינו בחירה של מושל רפובליקאי ושל סנאטור רפובליקאי לפני שנתיים.

הפרדוקס ההיספני

התקווה לשינוי היסטורי בטקסס ולשינוי מעשי בפלורידה התנפצה על סלעי המציאות הטראמפית. טראמפ ניצח בטקסס בהפרש סולידי של 6% ובפלורידה - 4%. התוצאות אומרות ששתי המדינות האלה נמצאות בהחלט בהישג יד, אבל לא בהישג ידו של ג׳ו ביידן. מסיבות שעוד ינותחו הרבה הוא נחל כישלון יחסי במשיכת מצביעים היספניים. רובם הצביעו בעדו, אבל במספרים קטנים ממה שהצביעו בעד הילרי קלינטון.

אנחנו עדיין מחכים לסטטיסטיקה, אולם נראה שתמיכת מצביעים היספניים בטראמפ גדלה באופן משמעותי. זה מן הפרדוקסים הגדולים של השנה הזו. יחסי טראמפ עם ההיספנים, שהם עכשיו המיעוט הגדול ביותר בארה"ב, היו סוערים מאוד ועתירי רמיזות גזעניות. סוף סוף, הוא הנשיא המוחזק אחראי להפרדת ילדים קטנים מהוריהם במרכזי מעצר של מהגרים לא חוקיים ממרכז אמריקה; הוא הנשיא המשתדל להקטין את מספר ההיספנים הנספרים במפקד האוכלוסין. נכונותם של היספנים לתמוך בנשיא כזה מחייבת בחינה מחדש של כמה הבנות יסוד פוליטיות וסוציולוגיות.

לא עוד "מפלגת שני החופים"

מרכז הכובד של הפוליטיקה האמריקאית מוכרח לעבור דרומה ומערבה, בעקבות הגידול באוכלוסייה, לעומת הצטמקותה ההדרגתית במדינות הצפון והמערב התיכון.

הדמוקרטים שולטים חד משמעית במדינות החוף המערבי. כל רשתות הטלוויזיה אישרו את ניצחונם בקליפורניה, באורגון ובמדינת וושינגטון מיד עם סגירת הקלפיות. בקליפורניה, המדינה הגדולה ביותר של ארה"ב, ביידן קיבל שני שלישים של הקולות. זו תוצאה שגרתית.

תור של מצביעים בדקוטה / צילום: Jonathan Drake, רויטרס

אבל פחות שגרתית היא ההתרחבות הטריטוריאלית של המאחז הדמוקרטי. הרצועה המערבית הצמיחה רצועה דרום מערבית, הכוללת עכשיו, ברצף טריטוריאלי מקליפורניה, את נבאדה, אריזונה, ניו מקסיקו וקולורדו.

בבחירות ארציות קשות ומרות, לדמוקרטים יש פרס נחמה: הם רשאים לטעון שהם חדלו להיות "מפלגת שני החופים". יש להם עכשיו מאחז יבשתי מרשים במקום שבו כמעט לא הייתה להם דריסת רגל בדור הקודם.

המאחז הדמוקרטי השני, ההיסטורי, הוא במדינות שקוראים מרכז אטלנטיות וצפון מזרחיות, מווירג׳יניה בדרום עד מיין בצפון, ברצף בלתי מופרע. כל השאר, וזה חלק הארי של היבשת האמריקאית, צבוע אדום, הלוא הוא צבעם השרירותי של הרפובליקאים.

שלושת הרצפים המתוארים כאן, שני כחולים ואדום אחד, צריכים לעורר אי נוחות, בייחוד בזמן של פילוג פוליטי עמוק, ללא מכנים משותפים וללא עניין ביצירתם. כאשר אי הסכמה פוליטית כמעט טוטלית מקבלת ביטוי גיאוגרפי, עלולה לנבוע ממנו סכנה כלשהי לעצם אחדותה של כל ארץ.

מה יקרה למשל אם ג׳ו ביידן ינצח במניין הקולות הכללי בהפרש של שלושה מיליון קולות, אולי ארבעה מיליון, אבל יפסיד בחבר האלקטורים? כמה זמן הרוב האלקטורלי בארה"ב יוכל להוסיף ולקבל מצב עניינים שבו המפסיד מנצח?

אם טראמפ יחזור וינצח בבחירות האלה, זו עומדת להיות הפעם השלישית בתוך 20 שנה שבה רפובליקאי נבחר לנשיא, מכוח חבר האלקטורים, לאחר שהפסיד במניין הקולות הכללי בהפרש ניכר. זה יהיה בהחלט ניצחון חוקי, אבל הלגיטימיות שלו ומוסריותו עלולות לעמוד בספק - ולפרום תפרים בגופה של ארה"ב.

זו תהיה תוצאה טרגית של בחירות טרגיות בעידן טרגי. 

עוד כתבות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

"לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל": ראש הממשלה שצפוי ללכת בדרכו של ארדואן

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות מסחריות על מדינת ישראל בשל הפעילות שלה בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

התוכנית למטרו כבר אושרה. אז למה סמוטריץ' דורש דיון מחודש?

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"