גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מגזרי הבריאות, ההייטק והחברות הגדולות ימשיכו לשגשג"

בלאקרוק: "ניצחון דמוקרטי ללא שליטה בסנאט יחזק את מגמות השוק" ● רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות: "הפד ירד מתישהו מקדמת הבמה, ולא בטוח אם יאריך את צעדי החירום שנקט"

ג'ו ביידן / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
ג'ו ביידן / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

כמה ימים סוערים עברו על המשקיעים בארה"ב, עם הודעת הפד ביום חמישי, דוח התעסוקה ביום שישי וההכרזה על בחירת ג'ו ביידן לנשיא אתמול.

"ניצחון דמוקרטי ללא שליטה בסנאט יחזק את מגמות השוק כמו רדיפה אחר מניות צמיחה להשגת תשואה גבוהה בתיקי ההשקעות. כפי הנראה זה מה שהולך לקרות כעת, לפחות עד לחודש ינואר (אז ייערכו בחירות לשני מועמדים לסנאט במדינת ג'ורג'יה). 
ממשל דמוקרטי עם שליטה של הרפובליקנים בסנאט צפויה לצמצם משמעותית את היכולת של ביידן להעביר תוכנית תמיכה פיסקלית גדולה, ולהוביל לעלייה בתשואות האג"ח ולעליית האינפלציה. ביידן ככל הנראה ישים דגש על נושאי קיימות ושינויי רגולציה, וינקוט במדיניות סחר אשר תסייע לצמיחה בשווקים מתעוררים". כך מציינים כלכלני ענקית ההשקעות בלאקרוק, בסקירה שפרסמו בסוף השבוע.

עוד מציינים שם כי "מדיניות פיסקלית מרחיבה היא חשובה ביותר להתמודדות עם ההשפעות השליליות של מגפת הקורונה. תחת ממשל ביידן נראה שמגזרי שירותי הבריאות, ההייטק והחברות הגדולות ימשיכו לשגשג". 

לארי פינק , יו"ר ומנכ"ל בלאקרוק העולמית, אמר בכנס וירטואלי שערכה החברה ביום חמישי האחרון כי "מדיניות מוניטרית הייתה הכלי הנפוץ ביותר ליציבות הכלכלות הגלובליות בשל סיועה לשווקים ולגורמים המשתתפים בשווקים. למרות זאת, מדיניות מוניטרית היא כלי מאוד לא שוויוני מפני שהוא מועיל לאנשים שיש בבעלותם נכסים פיננסיים. הסתמכות היתר על מדיניות מוניטרית הגדילה את אי השוויון".  

בלאקרוק (BlackRock), חברת ניהול הנכסים הפיננסים הגדולה בעולם, מנהלת כיום נכסים בשווי של כ-7.8 טריליון דולר. 

פינק התייחס גם להשפעת משבר הקורונה על ההתנהלות היומיומית של בלאקרוק העולמית ואמר כי "אני מאמין שלא נחזור לעולם לעבודה מלאה מהמשרד. אני מאמין שברגע שיהיה פתרון מלא לקורונה, רק 60% או 70% יהיו במשרד ונבצע סבבים של 30%-40% מהעובדים שיעבדו מהבית. לעובד לוקח שעה להגיע לעבודה וחזרה בממוצע מדי בוקר ומדי ערב. דמיינו את החיים כשיש שעתיים עודפות מפני שלא צריכים לנסוע הלוך ושוב למשרד. איכות החיים תעלה דרמטית ואולי הפרודקטיביות במשרד גם תעלה כי יש לנו איזון טוב יותר של עבודה ובית. זו אחת הברכות של הקורונה - הבנה שאפשר לעשות דברים אחרת".

בנוגע לישראל הוא ציין כי "למרות הקשיים של ישראל כעת, היא מהווה יעד נהדר להשקעות ארוכות טווח. כיום, ישראל לא שונה מכל כלכלה אחרת בהקשר של משבר הקורונה. אנו רואים הזדמנות גדולה בהון האינטלקטואלי בישראל, ביזמות, בפינטק ופיתוח טכנולוגיות המים והסייבר - ישראל מובילה בזה. השקעה בישראל מהווה הזדמנות חזקה לכל משקיע".

מזרחי טפחות: "הממשל צריך להעביר במהירות את הסיוע הפיסקלי הנחוץ"

"הודעת הפד לכאורה לא חידשה דבר בתוכן, בגובה הריבית ובכלים השונים, אך המסר העיקרי שלה עלה להערכתי דווקא בדברים שאמר היו"ר פאוול. כל עוד הציבור האמריקאי שעבר הרבה - כלכלית, תעסוקתית וחברתית - בתקופה האחרונה, לא יחוש ביטחון ביכולתו לשוב לשגרה ולביטחון, אי הוודאות תימשך ולכן יהיה צורך בתמיכה רחבה בכלכלה", כותב הבוקר רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, בתגובה לאירועים האחרונים בארה"ב.

במצב דברים זה, כותב מנחם, צריך להיות שינוי. "ה-Fed ירד מתישהו מקדמת הבמה, ולא בטוח אם יאריך את צעדי החירום שנקט. הממשלה צריכה להיכנס שוב לתמונה, וכעת כשביידן נבחר - להעביר במהירות את הסיוע הפיסקלי הנחוץ. בסופו של דבר, סיוע פיסקלי ובתחום בריאות הציבור נחוצים מאוד ועל הממשל החדש לספק זאת.
הפד גם רומז כי כל עוד האינפלציה נמוכה הוא יכול להמשיך עם ההרחבה המוניטרית, ואף להסכין עם אינפלציה גבוהה מהיעד של 2%, אך גם כאן לא מדובר בהרחבה בלתי מוגבלת בזמן והזרוע הפיסקלית צריכה לנצל את חלון הזמן".

כאמור, ביום שישי פורסם דוח התעסוקה לחודש אוקטובר, לפיו כלכלת ארה"ב הוסיפה 638 אלף משרות בחודש אוקטובר, כ-100 אלף משרות יותר ממה שצפו הכלכלנים והאנליסטים. בתוך כך שיעור האטבלה בארה"ב צנח ל-6.9% בלבד.

"הדוח היה מרשים ביותר, תוך שיפור של התעסוקה בכל חלקי המשק והמגזר העסקי.
שיעור האבטלה ירד הרבה מעבר לציפיות והדבר מרשים במיוחד לאור העלייה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה האזרחי. נראה כי שוק העבודה הושפע לטובה מהיציאה המהירה מגל התחלואה הראשון וניצל היטב את הדינאמיות הרבה המאפיינת אותו.
עם זאת, אתגריו של השוק עוד לפניו, שכן טרם שב לרמות האבטלה הנמוכות שקדמו לפרוץ הנגיף ועדיין לא החזיר את היקף המועסקים שצנח בחודשים מרץ ואפריל ב-22 מיליון", כותב מנחם.

כמו כן, הוא מוסיף, "ארה"ב נכנס לגל תחלואה שני והשאלה האם הירידות החדות שהיו בחודשים מרץ ואפריל תחזורנה על עצמן".

על בחירתו של ביידן לנשיא אומר מנחם כי "שני הדוחות נותנים לג'ו ביידן, הנשיא הנבחר, נקודת פתיחה טובה, אך גם מדגישים את שלושת האתגרים הקריטיים הניצבים מולו ולא יעניקו לו 100 ימים של חסד: צורך בקבלת החלטות מהירה - הרחבה פיסקאלית בטווח המיידי; יכולת להתמודד עם גל התחלואה השני בכלים שירסנו פחות את הפעילות העסקית; והצורך להמתין עד ינואר שביידן ייכנס לבית הלבן די בעייתי הפעם".

"סביר להניח כי הנשיא הנבחר יצטרך לפעול עוד לפני כן ושאלת שיתוף הפעולה עם הממשל היוצא מעולם לא הייתה חשובה יותר - דווקא בעת שהיא גם מעולם לא הייתה מקוטבת יותר. מידת הצלחתו של ביידן להתמודד עם שלושת האתגרים הללו תשפיע מאוד על התנהלות השווקים הפיננסיים בשבועות הקרובים".

עוד כתבות

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: 'פרודוקטיביות איטית' בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

"מקווה להגיע בשנה הבאה": האמירות, התחזיות והמחליף. כך נראתה האסיפה השנתית של משקיע העל

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר ה'תאוויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל