גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוטי בן משה מוביל: למה הרוכשים עומדים בתור לקניית ישראייר ומי ינצח במרוץ

מבדיקת ההצעות שהוגשו לנאמן של אי.די.בי עולה כי דור אלון, שנמצאת בשליטת בן משה, היא המועמדת המובילה לרכישת ישראייר בתום השלב הראשון במכרז למכירתה

מוטי בן משה, בעל השליטה בדור אלון. מוביל במרוץ לרכישת ישראייר / צילום: אלון רון
מוטי בן משה, בעל השליטה בדור אלון. מוביל במרוץ לרכישת ישראייר / צילום: אלון רון

חברת דור אלון, שנמצאת בשליטת מוטי בן משה, היא המועמדת המובילה לרכישתה של חברת התעופה והתיירות ישראייר בתום השלב הראשון במכרז למכירתה. תמונת המצב הזאת עולה מבדיקת כל ההצעות שהוגשו עד ליום ראשון לנאמן של אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור.

על פי ההצעות שפרסם הנאמן ביום שני בבוקר, הציעה דור אלון לרכוש את הבעלות המלאה על ישראייר בתמורה לסכום של 90 מיליון שקל. נוסף על כך, הציעה דור אלון כי במסגרת העסקה תוותר ישראייר על חוב של אי.די.בי כלפיה בסך של 5 מיליון דולר (17 מיליון שקל). לפיכך, בסך הכל מדובר בעסקה בשווי של 107 מיליון שקל.

דור אלון נסחרה ביום שני בבוקר בבורסת תל אביב לפי שווי של 1.15 מיליארד שקל ומציגה הון עצמי של כ-1.1 מיליארד שקל. החברה עוסקת בהפעלת תחנות דלק וחנויות נוחות, ואף מחזיקה בנדל"ן ובנתח מתחנת הכוח שליד קריית גת. החלטתו של בעל השליטה בן משה להגיש את הצעתו באמצעות דור אלון מאותתת על אפשרות להמשך הרחבת פעילותה של החברה ולהפיכתה לחברת החזקות.

התמורה-המוצעת-לנושי-אי

הנאמן ינהל משא-ומתן עם המציעים הנבחרים

חברת התעופה ישראייר נמצאת בבעלותה המלאה של חברת אי.די.בי פתוח, שנקלעה לחדלות פירעון בשל חוב של כ-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה. בסוף ספטמבר החליט בית המשפט המחוזי בתל אביב על פירוקה של אי.די.בי, ומינה את עו"ד נאור לנאמן החברה, כאשר בין תפקידיו גם מכירת נכסיה לצורך פירעון החובות לנושים. במסגרת תפקידו, העמיד עו"ד נאור את ישראייר למכירה במכרז בן חודש שהסתיים ביום ראשון.

בעקבות תוצאות המכרז צפוי הנאמן לבחור שתיים-שלוש הצעות מובילות מבין החמש שהוגשו לרכישת ישראייר, ולנהל משא-ומתן עם המציעים הנבחרים על אפשרות לשיפור הצעותיהם, לפני שיבחר את ההצעה המועדפת עליו ויבקש את אישורו של בית המשפט לביצועה.

ישראייר פועלת כיום בלב משבר חסר תקדים בענף התעופה העולמי, שנגרם בשל התפשטות מגפת הקורונה, אבל היא החברה היחידה בישראל שהמשיכה לפעול באופן שותף במהלך כל השנה הנוכחית. לאורך כל חודשי המשבר המשיכה החברה להפעיל טיסות יומיות בקו נתב"ג-אילת, ובמקביל ניצלה הזדמנויות להשבת נוסעים ישראליים לישראל, ובהמשך להטסת נוסעים למדינות "ירוקות".

ישראייר, תחת הנהגתו של המנכ"ל אורי סירקיס, גם ידעה לנצל את המשבר הפיננסי של חברת אל על לצורך הטסת מטענים לישראל וממנה בימי הסגר הראשון. ישראייר נמצאת על המדף זמן רב, אבל עד כה לא נמצא רוכש שיסכים לשלם את הסכומים שדרשה קבוצת אי.די.בי, שנשלטה לפני מינוי המפרק בידי אדוארדו אלשטיין. אלה הסתכמו לפני משבר הקורונה ב-200 מיליון שקל ויותר.

כעת עומדת ישראייר למכירה במכרז קצוב בזמן, המנוהל בידי נאמן, ועניין זה מושך אליו מתעניינים מהעולם העסקי, שזכו לראות חברת תעופה ותיירות המתמודדת טוב יותר מחברות אחרות עם אתגרי משבר הקורונה ואינה נמצאת תחת איום קיומי בשל עודף חוב. עם זאת, לאור המצב הקשה בענף התעופה, משקפות ההצעות הנוכחיות סכומים הנמוכים בעשרות אחוזים מאלה שציפתה אי.די.בי לקבל, כאשר העמידה את ישראייר על המדף לפני כשנתיים.

בעלי ארקיע מציעים עסקת מיזוג

אחרי דור אלון נמצאות ברשימת המציעות עוד ארבע חברות, ובהן הצעתם של חברת שלדות ואמנון סלע, שהציעו במשותף 80 מיליון שקל תמורת הבעלות המלאה על ישראייר. חברת בי.ג'י.איי השקעות, שנמצאת בשליטת רמי לוי וחברת טעמן, הציעה עבור הבעלות המלאה על ישראייר תמורה בהיקף דומה, הכוללת 70 מיליון שקל במזומן ועוד 8.9 מיליון מניות בי.ג'י.איי בשווי של כ-11.5 מיליון שקל.

ההצעה בעלת תמורת המזומן הנמוכה ביותר היא של חברת גלובל כנפיים ליסינג, שנמצאת בשליטת תמי מוזס בורוביץ'. בתמורה לבעלות מלאה בישראייר מציעה גלובל 58 מיליון שקל, מתוכם 31.6 מיליון שקל במזומן והיתרה באג"ח של גלובל לפירעון ב-2025.

ההצעה החמישית היא השונה מכולן, ולכן קשה, לפי שעה, לדעת כיצד יתייחס אליה הנאמן עו"ד נאור. מדובר בהצעתה של המתחרה הגדולה של ישראייר, חברת ארקיע ובעלי השליטה בה משפחת נקש, למזג את שתי החברות בעסקת מניות. על פי ההצעה, ימוזגו ישראייר וארקיע יחד לחברת מטרה (שלד בורסאי) שתיסחר בבורסה. מההצעה עולה כי למחזיקי אג"ח ט' של אי.די.בי (באמצעות נאמן החברה) יוקצו מניות של השלד הבורסאי בשווי של 130 מיליון שקל (לפי מחיר המניה של השלד במועד ההשלמה), ואילו לבעלי מניות ארקיע יוקצו מניות של השלד על פי הערכת שווי, ובכל מקרה, בשווי של לפחות 90 מיליון שקל.

להצעה צורפה חוות דעת משפטית של משרד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס עמית גרוס ושות', העוסקת בהיתכנות הרגולטורית לאישור מיזוגן של שתי המתחרות, שהן המפעילות היחידות של טיסות פנים-ארציות בקו נתב"ג-אילת. בסיכום חוות הדעת כותבים עורכי הדין כי "בהתחשב במשבר הנוכחי שבו מצוי ענף התעופה, והאתגרים שהעתיד טומן בחובו בעולם בכלל ובענף התעופה בפרט, ולאור העובדה כי בכוח המיזוג להשיב למעגל העבודה מאות עובים בזמנים קשים אלה, אנו מעריכים כי יתקבל אישור רשות התחרות למיזוג בלוחות הזמנים שמפורטים בהצעה".

בנוגע לפגיעה האפשרית בתחרות בהפעלת הטיסות הפנים-ארציות, כותבים עוה"ד כי ככל שהממונה על התחרות תמצא כי קיים חשש סביר לפגיע מאין זו, "ייתכן שהמיזוג, אם יאושר, יותנה בתנאים שתכליתם להפיג את החשש לפגיעה בתחרות בנוגע להפעלת קווי תעופה פנים-ארציים". עוד עולה מההצעה כי קבוצת נקש כבר העבירה לקבוצת החזקות תעופה, שנמצאת בבעלותה המלאה, סכום של 15 מיליון שקל שישמש לרכישת השלד הבורסאי.

לישראייר יש צי של שבעה מטוסים והיא מעסיקה 413 עובדים, מחציתם עדיין בחל"ת.    החברה, שכמו כל ענף התעופה סובלת קשות ממשבר הקורונה, סיכמה את הרבעון השני של 2020 עם ירידה של 80% במחזור המכירות והפסד של 10 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-2 מיליון דולר ברבעון השני של 2019.  

במכתב ששלח המנכ"ל סירקיס לעובדיו בשבוע שעבר, הוא כתב כי מחזור ההכנסות של ישראייר מתחילת השנה חצה את קו 80 מיליון הדולר. "הוצאות ההפעלה היו מעט מעל ל-70 מיליון דולר, כך שיצרנו תזרים חיובי מפעילות שוטפת של כ-9 מיליון דולר. יחד עם עוד 18 מיליון דולר הלוואה בערבות מדינה מבנק מזרחי, יצרנו מקורות של כ-27 מיליון דולר. מכירתה של חברת תיירות ותעופה בשיאו של משבר היא מאתגרת במיוחד. היא תימכר סביב רמת מחיר של 100 מיליון שקל, ואני סבור כי מחיר זה מגלם את מחצית משווייה בימי פוסט-קורונה. תהליך המכירה טוב לישראייר. אין ארוחות חינם, והמשקיעים יבקשו להאיץ את פיתוח החברה במטרה להשביחה ולהשיב את כספם". 

עוד כתבות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח