גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בישראל ממתינים לתיירים מארצות האיסלאם: "פוטנציאל כלכלי עצום, לא צריכים להתאמץ לשווק את עצמנו"

רבות דובר על היעד שנפתח לתייר הישראלי עם הסכמי הנורמליזציה, אבל בעתיד צפויה גם תנועה נכנסת, ובעיקר של תיירות דת מוסלמית ● מנהל לשכת תיירות נכנסת, יוסי פתאל: "ישראל אפילו לא צריכה להתאמץ לשווק את עצמה, אלא לייצר נוהל של ביקור משולב"

תיירים מוסלמים בירושלים / צילום: Reuters, AMMAR AWAD
תיירים מוסלמים בירושלים / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

השבוע נחתה לראשונה בנתב"ג טיסה של חברת הלואו קוסט מדובאי, פליי דובאי והמריאה חזרה עם תיירים ראשונים מישראל לדובאי (במסגרת צ'רטר עם אישור מיוחד). החברה שלה צי של 64 מטוסים כבר הכריזה שתפעיל טיסות בקו בסוף חודש נובמבר, זמן קצר אחריה גם ישראייר וארקיע ישיקו את הקווים שלהן לאיחוד האמירויות ואליהן יצטרפו אל על, אתיאחד ואמירייטס.

רבות מדובר על היעד שנפתח לתייר הישראלי אבל המטוסים הללו צפויים להתמלא לא רק בישראלים, אלא גם בתנועה נכנסת לישראל, ובעיקר של תיירות דת (מוסלמית). התיירות הזו אינה נעצרת רק בתושבי האיחוד, בחריין וסודן עימן חתמה ישראל על הסכמים, אלא היא כוללת גם מדינות נוספות, גם כאלה שבוחנות לחתום על הסכמים עם ישראל, זו שעד לאחרונה היוותה עבורן מדינה שהיא בבחינת "נון-גראטה".

"אלו תהליכים שמשנים מהקצה אל הקצה את מעמדה של ישראל במזרח התיכון ובעולם כולו", אומר ד"ר שחר שילה, מנהל תיירות הר הנגב וחוקר תיירות במחלקת לניהול תיירות באונ' בן גוריון. שילה סבור ששינוי ביחס של סעודיה לישראל עשוי לקבל משמעות רחבה ולהעניק לישראל חותמת של מדינה שלגיטימי לבקר בה.

ד"ר שחר שילה / צילום: תמונה פרטית

המציאות משתנה, אבל ממתינים לסעודיה

העולם המוסלמי מונה כמיליארד וחצי איש ואישה, כ-90% מהם סונים והשאר שיעים. שילה מדגיש כי "מרבית המוסלמים בעולם אינם ערבים. תושבי מדינות ערב מהווים כ-20% מסך המוסלמים בעולם מכאן שלמרבית המוסלמים אין סכסוך עם ישראל והם נמנעו לבוא לפה מסיבות אחרות. המדינות המוסלמיות נוטות לישר קו עם סעודיה בשל סוגית הוויזה שהם לא ירצו לאבד עבור האזרחים שלהן בתקופות העלייה לרגל למכה במהלך החאג'. אם וכאשר סעודיה תשנה את היחס לישראל, גם לאור היחסים שלה עם איראן, נראה נהירה תיירותית לכאן".

שילה מציין את נתוני ארגון התיירות העולמי ה-UNWTO לפיהם עד לשנת 2050 צפויה התיירות המוסלמית לגדול למחצית מכלל התיירות העולמית ומוסיף כי "גם ישראל יכולה ליהנות מהצמיחה הזו, ככל שהיחס של מדינות ערב למדינה משתנה. בין השנים 2017 ל-2019 ביקרו בישראל כ-100 אלף תיירים מוסלמים, חלק גדול ממנה הוא של תיירות צליינות מטורקיה לצד קבוצות של תיירים מאינדונזיה. הפוטנציאל לתיירות המוסלמית הנכנסת לא נעצר במדינות ערב אלא הוא זולג למדינות אסיה. לישראל יש מוצר תיירותי ייחודי ורלוונטי לתייר המוסלמי. מירושלים שמהווה מוקד איסלאמי חשוב ביותר והר הבית שהוא אתר מורשת בעל חשיבות עולמית ועד מסגר אל ג'סאר בעכו. אלא שבשביל טנגו צריך שניים, ישראל צריכה לשים דגש על המוצר שהיא יכולה להציע למוסלמים והם צריכים לרצות לבוא לבקר פה ולהרגיש בנוח. כל מוסלמי ירצה לבקר באתרי הקדושה אל אקצה וכיפת הזהב ורבים ירצו לשלב ביקור בתל אביב הליברלית. אפשר לבנות מוצר תיירותי 'דרך סלאח אה דין' עם דגש על הקרב המכריע שהיה לו פה בקרני חטים ב-1187 שהוא מושא הערצה אדיר של המוסלמים ולשלב את זה עם זה שישראל נתפסת כמדינת הייטק עם היצע של פיתוחים טכנולוגים לדוגמה בתחום החקלאות והמים, שלצד אתרי הדת ישראל היא מדינה מערבית שיכולה להוות יעד מצוין לבילוי למוסלמי החילוני".

גם חילוניים רוצים מוצר תיירות דתי

ואכן שילה יוצא מנקודת הנחה שגם התייר החילוני ביותר שמגיע לישראל יקפיד לבקר באתר דת הרלוונטי לאמונתו ולשלב ביקור גם של יום אחד בירושלים. "לפני שנתיים משרד התיירות עשה סקר בקרב מי שהגיע לבקר בארץ לטובת מצעד הגאווה. התברר ש-80% עלו לירושלים לביקור באתרי מורשת ודת. וזה המוצר הכי חשוב שיש לישראל להציע, השילוב של מורשת ומתירנות. גם הקהילה הלהט"בית המוסלמית היא קהל יעד מעניין כמו גם תיירות חילונית שמחפשת יעד שבו יוכלו בני זוג ללכת יד ביד ברחוב בלי בעיה".

עד לא מזמן ישראל הייתה מדינה שאסור אפילו להגיד את שמה. אתה מאמין שהיחס יתהפך ב-180 מעלות?
"לא היו יחסים יחסי איבה אמיתיים בין המדינות שחתמו על הסכם לאחרונה ובין ישראל. נכון ששלום יכול להיות חד צדדי כמו זה שבין ישראל ומצרים כשהמבקרים בין המדינות הם בעיקר ישראלים, אבל בניגוד לאמירויות - במצרים יש רקע ליחסי איבה עם מדינת ישראל. סעודיה התוותה קו קיצוני נגד ישראל כי היא קשרה את היחסים שלה אלינו עם הקונפליקט הפלסטיני אבל כיום בית המלוכה הסעודי שינה גישה וזו נקודת המפתח, זה שינוי שמשפיע לא רק על סעודים אלא על עולם האיסלאם כולו. גם בלי ההכרה הסעודית נפתח פוטנציאל גדול, קחי למשל על 130 מיליון מוסלמים בהודו. קיים גידול בכלכלת התיירות המוסלמית בכל העולם, למה שישראל לא תהיה חלק מזה אם היא יכולה. יש לנו יתרונות שאסור לוותר עליהם והם אתרי קודש בירושלים כמובן אבל גם בעכו, חברון, ארמון הישאם ביריחו, באר שבע, יפו וחיפה".

בנושא התשאולים בנתב"ג יידרש שינוי

"כבר קיבלנו פניות רבות לתיירות נכנסת מוסלמית ולייצר חבילות שמשלבות ביקור בישראל", אומר יוסי פתאל מנכ"ל לשכת תיירות נכנסת שמעריך שברגע שיאושר מתווה לתיירות נכנסת - קבוצות המוסלמים יגיעו מידית - בדומה אגב לתיירות דת בכללותה שצפויה להיות המעגל הראשון בתיירות. את הפוטנציאל של התיירות המוסלמית מחלק פתאל לכמה קבוצות: "אם מתוך 100 מיליון התיירים שחולפים בהאבים (בסיסי תעופה) באיחוד האמירויות כל שנה, נצליח לחלץ חצי מיליון או מיליון מבקרים לשלב ביקור בישראל, זו הצלחה אדירה. מדובר בתיירים שעוברים באמירויות ובירדן שהיו רוצים לשלב ביקור של 2-3 ימים בירושלים. זה נושא שכבר עלה מכיוון חברות התעופה אתיחד ואמיריייטס שרוצות להציע חבילה משולבת לעולי הרגל עם ביקור במכה ובירושלים. זה מוצר שיש לו פוטנציאל עצום ושמדברים עליו כבר שנים. בתחום של תיירות הדת ישראל אפילו לא צריכה להתאמץ לשווק את עצמה, אלא לייצר נוהל של ביקור משולב".

פתאל סבור שתיירות הפנאי והתיירים העצמאיים (FIT) יהוו חלק קטן יחסית מהתיירות החדשה כשהוא שם את הדגש גם על תיירות עסקית "לא מדובר במספרים גדולים אבל בסגמנט שיש לו חשיבות כספית לרבות קיום כנסים וארועים. רבים מאנשי העסקים האמירתים משלבים עסקים ובילוי (נסיעות בלייז'ר) וכשהם נוסעים לפגישות באירופה הם נשארים שבוע-שבועיים. גם בישראל זה יכול לקרות כשנזכור שזו תיירות שדורשת רמת אירוח גבוהה".

סגמנט נוסף שפתאל רואה כפוטנציאל לתיירות נכנסת הוא של תיירים ממדינות שבולטות ברשת הטיסות של החברות האמירתיות, דוגמת הפיליפינים והודו שיוכלו להגיע לישראל בטיסות קונקשן דרך האמירויות.

ישראל היא יעד יקר. זה יכול להרחיק תיירות פוטנציאלית. 
"הבעיה בישראל היא לא המחיר אלא התמורה בעד הכסף. זו תיירות שתהיה מוכנה לשלם עבור תמורה גבוהה, ויש פה אתגר. החכמה היא לפנות לפלחי השוק הרלוונטיים".

ויש גם את הסוגיה הביטחונית בעיקר כשמדובר בקהל ממוצא ערבי, למשל בתשאול בשדה התעופה. 
"כל הנושא הביטחוני צריך לעבור רוויזיה. יש שיפור בעניין הזה כשרוב התהליך בנתב"ג נעשה בצורה אלקטרונית, בנושא התשאולים יידרש שינוי וגם בנושא של הכניסה להר הבית מהצד הפלסטיני. כבר ראינו סרטונים של תיירים מאיחוד האמירויות שהושפלו בכניסה וזה לא יוכל להישאר". 

עוד כתבות

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

ההחלטה הפתאומית: פרטים חדשים מאחורי הודעת התובע בהאג

בחודשים האחרונים התקיים שיח דיסקרטי וחריג בין גורמים ישראלים לבין צוותו של תובע בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, כרים חאן ● בארץ הופתעו מההודעה החריגה והתקדימית של חאן, שהיה אמור להיפגש עם גורמים מקצועיים שיציגו לו כיצד פועלת ישראל בהתאם לדין הבינלאומי במלחמה בעזה

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"