גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדת הכלכלה בכנסת אישרה את המתווה המופחת לצמצום המסגרות לכרטיסי אשראי בפועלים ובלאומי

בסוף ינואר הקרוב יידרשו שני הבנקים הגדולים לקצץ את מסגרת האשראי הכללית שהם מעמידים לכרטיסי האשראי של לקוחותיהם ● בעקבות משבר הקורונה שונה חוק שטרום שנחקק עוד ב-2017, כך שהשלב הבא שאמור להימשך שלוש שנים יחל בשנה ראשונה של יישום מצומצם

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי  / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה בכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה היום (ג') את השינוי בחוק שטרום שנועד להגביר את התחרות בשוק הבנקאי. בעקבות אישור הוועדה לשלב הבא ביישום רפורמת שטרום, בסוף ינואר הקרוב יצומצמו מסגרות האשראי לכרטיסי אשראי ללקוחות בנק לאומי ובנק הפועלים בשיעור מופחת ביחס לצמצום שנקבע בחקיקה המקורית שנעשתה ב-2017. זאת בשל משבר הקורונה שפגע בכלכלה העולמית ובכלל זה גם במשק הישראלי.

כצפוי, ועדת הכלכלה אישרה היום את הצו שהגיש שר האוצר ישראל כ"ץ על דעת נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, ושבמסגרתו צמצום מסגרות כרטיסי האשראי יופחת לתקופה של שנה, כשלאחר מכן הוא יימשך במלואו וכפי שנקבע בחוק שטרום וזאת למלוא התקופה שנקבעה בחקיקת שטרום - עד סוף ינואר 2024.

עם זאת, במהלך הדיון בוועדה נאמר כי ייתכן ויהיה דיון נוסף בשינוי הוראות חוק שטרום המקוריות גם בעוד שנה, בתום תקופת הצו שאושר היום ושנועד למנוע קיצוץ מלא כפי שנקבע בחוק שטרום שחוקק בינואר 2017.

"התחלנו לשמוע רחש בחש בסביבה ובדקנו", אמר יו"ר הוועדה מרגי בפתח הדיון, שציין כי "נושא צמצום מסגרות האשראי בכרטיסי האשראי הוא עוד פרק בתהליך של עידוד התחרות בשוק האשראי, שהיא חלק מהתחרות בבנקאות ובפיננסים.
"החוק חוקק ב-2017 אך כל העולם כמרקחה וישראל בכלל זה. לכן התחילו לעלות תהיות ושאלות והן במקום, למרות שיש שינוי מגמה בצו, רעידת אדמה אין כאן. לא למי שרצה לדחוף את התחרות בקצב גבוה ולא למי שרצה להיכנס לתחרות".

עוד הוסיף מרגי כי "האג'נדה שלי היא לעודד תחרות אך לא בכל מקרה. אם אנו מעריכים שנגרום נזק או שנחטיא את המטרה אז אפשר להוריד את הקצב. האוצר ובנק ישראל מה גם שתחרות רצינית כבר בהתחלה לא תהיה, כי יש את הבנקים הגדולים, כך שהתחרות מדגדגת. באנו לכאן בידיים נקיות כדי לעודד תחרות, אבל לא בכל מקרה".

לא כל חברי הוועדה הסכימו עם השינוי

במהלך הדיון נשמעו טענות מנוגדות מצד ח"כים החברים הוועדה, כגון קריאתה של ח"כית אתי עטיה לקבוע רף מינימלי של 10,000 שקל לחודש מסגרת אשראי שלא תופחת וזאת למשך שנתיים (ולא מינימום של 7,500 שקל לשנה ואחר כך ירידה ל-5,000 שקל למשך שנתיים), או מנגד להגדיל את התחרות ולפתוח את השוק לתחרות בבנקים, "דבר שיעזור לשוק ולהניע את גלגלי המשק", כדברי ח"כ אסנת מארק.

בכל מקרה מרגי הבהיר כי "יש פה מקדם ביטחון שהחברות כרטיסי אשראי יכולות לחיות איתו וגם לבנקים יוותר חופש פעולה, כשהצו אינו מבטל את חוק שטרום ואת התחרות".

בדיון השתתף גם דרור שטרום שהוביל את העבודה שהובילה לחקיקה הנקראת על שמו, ואמר כי "מי שרוצה לעצור היום חלק מהותי מהרפורמה הוא פוגע באנשים מהאוכלוסיות המוחלשות". הוא הוסיף כי "חסר לנו הגברת הכוח של הצרכנים לא להיות שבויים בידי הבנק שלהם. אין פה קיצוץ במסגרות אשראי אלא פתיחת תחרות".

לדבריו שטרום, שיעור ניצול המסגרות האמורות הינו 25%-30%. שטרום הבהיר בנוסף כי "הציבור בישראל מוריד את האשראי בתקופת הקורונה", תוך שכתב במצגת שהציג בוועדה כי יש להפריד גם את כאל מבנק דיסקונט (ששולט בחברת כרטיסי האשראי שבה יש לבינלאומי החזקות מיעוט), בהמשך להפרדה של ישראכרט מבנק הפועלים ושל מקס (לשעבר לאומי קארד) מבנק לאומי.

נציג אגף תקציבים אמר כי "אנו מנסים להגן על שתי תכליות, להמשיך לעודד את התחרות ולהגן על אוכלוסייה מוחלשת. לא כל תאוותנו בידינו בעולם התחרות אבל כמעט כל תאוותינו בידינו בשמירה על האוכלוסייה שעליה אנו רוצים להגן. אנו חושבים שהמתווה מאוזן והוא גם רק לשנה אחת".

מרגי אמר בנוסף ש"תוך שלושה חודשים מהיום אני רוצה דיווח רשמי של ועדת יישום התחרות בבנקים לוועדת הכלכלה, שמעתם את החששות - אנחנו רוצים את התחרות. באשר לסוגיית הקצאת האשראי הזול לגופים החוץ בנקאיים אני דורש התייחסות גם מבנק ישראל וגם מהאוצר. תרצו תשובה משותפת בסדר אם לא אז כל אחד תשובתו. וגם מדיניות אני רוצה את זה מפורט ומנומק לוועדה תוך 30 יום".

רון פאינרו אמר כי "אני מבין שיש חששות לגבי אוכלוסיות מסוימות אך נדע לענות על החששות האלה. בסופו של יום אנו רוצים להילחם על כל לקוח. אנו רוצים להגדיל את מצבת הלקוחות שלנו והחקיקה של שטרום נועדה להעביר לקוחות מהבנקים הגדולים לחברות כרטיסי האשראי ולבנקים הקטנים. יש פה הקלה, משמעותית, לבנקים, שהפחיתה את החובה שהוטלה עליהם בחוק".

פאינרו הוסיף ואמר כי "אני יכול להבטיח שכל לקוח שקיבל בבנק יקבל גם אצלנו". עוד נציין כי נציג המחלקה המשפטית באוצר אמר כי לא מדובר ברף מינימלי של 7,500 שקל לחשבון אלא לכרטיס. כלומר, בחשבונות בהם יש שני בני זוג זה לכל כרטיס בנפרד.

על פי הצו שהגיש שר האוצר לוועדה ושאושר היום, החל מסוף ינואר הקרוב ועד סוף ינואר 2022 הבנקים הגדולים יידרשו לקצץ 45% מיתרות האשראי לכרטיסי האשראי ללקוחותיהם כפי שהיו בסוף 2015, וזאת תוך קביעת רף מינימלי שלא יקוצץ, בגובה של 7,500 שקל לחודש.

לאחר מכן, החל מתחילת פברואר 2022 ועד סוף ינואר 2024 הקיצוץ במסגרות האשראי לכרטיסי האשראי בלאומי ובפועלים מתוכנן לחזור למה שנקבע בחוק מהתחלה - 50% מהיקף המסגרות הכולל בסוף 2015, ורף מסגרת מינימלי שלא יופחת של 5,000 שקל.

באוצר ובבנק ישראל קיבלו את ההחלטה לצמצם את הקיצוץ במסגרות לכרטיסי אשראי ללקוחות של שני הבנקים הגדולים "בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, מצבם הכלכלי של משקי בית רבים הורע והכנסתם נפגעה. לכן, קיים חשש שצמצום מסגרות האשראי כנדרש בנוסחו הנוכחי עלול לגרום לפגיעה באותם משקי בית שמצבם הכלכלי הורע ושבשל הפגיעה בהכנסתם יתקשו לגייס מסגרות אשראי חלופיות למסגרות אשראי שיצומצמו מכוח הסעיף".

אורי נתן, סגן ראש החטיבה הבנקאית וראש אגף תשלומים בבנק לאומי, מסר כי "הצו שאושר היום הוא תולדה של החלטה מושכלת של שר האוצר וועדת הכלכלה", תוך שהוסיף כי, "המודל שלנו מבטיח שההפחתה לא תשפיע על הפעילות של לקוחות לאומי".

יונתן רגב סמנכ"ל רגולציה בקבוצת ישראכרט בירך על המתווה ומסר כי "אישורו יאפשר ויקדם תחרות אמיתית בשוק האשראי, לטובת הציבור בישראל. אנו ערוכים לתת מענה לביקושים שיגיעו מהלקוחות עם מגוון מוצרים ופתרונות". עוד הוסיף רגב כי "אנו מצפים מהמערכת הבנקאית להשתמש בהקלות שקיבלו בצורה הוגנת, שלא תפגע באוכלוסיות חלשות".

עוד כתבות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין