גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרוב לקוקפיט: מוטי בן משה מוביל בהתמודדות לרכישת ישראייר

הצעתה של חברת דור אלון, שבשליטת בן משה, היא לפי שעה הגבוהה ביותר עבור חברת התעופה, ומתקבלת בחיוב מצד ההנהלה והטייסים ● מתמודדים נוספים שיתבקשו לשפר את הצעותיהם: רמי לוי וקבוצת פרידנזון-סלע

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף

איש העסקים מוטי בן משה מתקרב לרכישת השליטה בחברת התעופה ישראייר. הצעתה של חברת דור אלון, שבשליטת בן משה, לרכישת ישראייר, היא לפי שעה הגבוהה ביותר שהוגשה לנאמן אי.די.בי, ואף מתקבלת בחיוב על-ידי הנהלת ישראייר והטייסים שלה.

אמש (ג') פורסם ב"גלובס" כי נאמן חברת אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור, מבקש להאיץ את המו"מ למכירת ישראייר עם בעלי השליטה של שלוש החברות שהגישו את ההצעות הגבוהות ביותר במסגרת המכרז שהסתיים שלשום. מדובר במוטי בן משה, בעל השליטה בחברת דור אלון, אריה פרידנזון בעל השליטה בחברת שלדות, ורמי לוי בעל השליטה בחברת בי.ג'י.איי השקעות.

עוד פורסם, כי עו"ד נאור מעוניין לקיים פגישות עם שלושת המציעים הבכירים עוד השבוע, בניסיון להשיג שיפור בהצעותיהם. אשר לשתי ההצעות האחרות שהוגשו לרכישת ישראייר, האחת של חברת גלובל כנפיים ליסינג והשנייה של משפחת נקש, הרי שהנאמן ממתין לשיפור משמעותי מצדן לפני שיפתח במו"מ איתם.

לפי שעה, הצעתה של דור אלון היא כאמור הגבוהה ביותר לרכישת מלוא הבעלות על ישראייר. דור אלון נקבה במחיר של 90 מיליון שקל במזומן, והוסיפה לכך ויתור על חוב של המוכרת (אי.די.בי) לישראייר בסך של 5 מיליון דולר (17 מיליון שקל), כך שמדובר על סך של 107 מיליון שקל לנושי אי.די.בי.

חברת שלדות שבשליטת אריה פרידנזון הגישה הצעה משותפת עם אמנון סלע, בעלי חברת ההיסעים אמנון מסילות, לרכוש את ישראייר תמורת 80 מיליון שקל במזומן, בעוד שחברת בי.ג'י.איי השקעות, שבשליטת רמי לוי וחברת טעמן, הציעה תמורת הבעלות על ישראייר 70 מיליון שקל במזומן ועוד 8.937 מיליון מניות בי.ג'י.איי בשווי של כ-11 מיליון שקל.

גלובל כנפיים ליסינג, שבשליטת חברת כנפיים של תמי מוזס בורוביץ', הסתפקה בהצעה של 58 מיליון שקל בלבד, מתוכם 31.6 מיליון שקל במזומן והיתרה באג"ח של גלובל לפירעון ב-2025. את ההצעה החמישית הגישה משפחת נקש, בעלת השליטה בחברת התעופה ארקיע, שלפיה ימוזגו שתי החברות לשלד בורסאי, לפי שווי של 130 מיליון שקל לישראייר ולפחות 90 מיליון שקל לארקיע.

הצעה זו משקפת את המגמה שעולם התעופה מתכנס אליה בעידן הקורונה ובכלל, אלא שמבחינת הנאמן היא משקפת את התמורה הנמוכה ביותר עבור החברה. ההסתדרות כבר הביעה הסתייגות מהאופציה הזו, עקב חשש לפיטורים של מאות עובדים לאחר מיזוג בין החברות.

יש לציין כי הצעות לרכישה של חברת תעופה אינן טריוויאליות, בשל המשבר הקשה שממנו סובל הענף כולו מאז התפרצות מגפת הקורונה. מנגד, מדובר בתקופה שבה ניתן לרכוש חברות במחירי "מבצע", שנחתכו בחסות משבר הקורונה. רמת המחירים שמציעים המגישים השונים לרכישת ישראייר נמוכה במחצית ויותר מזו שכיוונה אליה אי.די.בי בעבר, כאשר לפני כשנתיים ביקשה למכור את ישראייר במחיר של כ-70 מיליון דולר.

"תג מחיר זהה להערכת השווי"

הבוקר כתב מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, מכתב לעובדי החברה, ובו כתב כי "בשיאו של משבר הקורונה, באחד החודשים הקשים ביותר ברמה התעופתית, בשעה שאילת ואירופה סגורות עבורנו, בשעה שסופו של המשבר איננו נראה באופק, הגישו חמישה גורמים שונים הצעות לרכישת החברה, בטווחי מחיר משמעותיים. ההצעות המובילות נתנו לישראייר תג מחיר, עוד לפני הליך ההתמחרות, של כ-35 מיליון דולר. תג מחיר זה זהה לחלוטין להערכת השווי שאותה ביצענו עבור הקבוצה, בשלהי יוני, בתום הרבעון הראשון, שבו התמודדנו עם הקורונה".

סירקיס התייחס גם לאמון שמבטאים המציעים אל מול החברה. "ישראייר נתפסת כמי שהגיעה למשבר החמור הפוקד את הענף ללא מחלות רקע, ועם מערכת יחסי עבודה בריאה ומחויבת להצלחת החברה". עוד הוא התייחס להערכות על האסטרטגיה של החברה לפעול, על פני האפשרות להיכנס להדממה, כפי שנעשה בארקיע ובאל על - "האסטרטגיה השונה שאותה אימצה החברה במשבר הקורונה, ושבמסגרתה שמרה על רציפות טיסה ופעילות מסחרית. ההתייעלות והמהלכים שביצענו, תוך כדי המשבר, מעידים על פוטנציאל ההשבחה הטמון בחברה.

"תהליך המכירה מעורר מטבעו חששות ולחצים. תהליך ההתמחרות אף יביא חששות אלו לשיאן. חשוב לי להבהיר בפניכם שתי נקודות: ראשית, הנהלת החברה ואני מחויבים להליך הרכישה, להשלמת העסקה ולליווי הרוכש בשנים הבאות. מחויבות זו איננה חד-צדדית. היא תתקיים כל עוד הצד הרוכש ישמר את ה-DNA של החברה, שהוביל אותה להיות חברה רווחית ויציבה. שנית, נושא המיזוג עם ארקיע בפרט, ואיחוד כוחות בתעופה הישראלית בכלל, הינו הכרחי בימים אלו, של משבר שיא בענף התיירות והתעופה. החברה היא האנשים. המצוינות היא שמביאה את התוצאות. הפרסומים על פיטורי מאות עובדים בשל מיזוג אינם רלוונטיים אלינו".  

הנאמן ייקח בחשבון גם את עמדת העובדים וההנהלה. למעשה הוא נפגש עם ועד הטייסים לאורך התקופה ושמע מהם בעיקר דגשים על אלו קונים עשויים להיות פחות רלוונטיים אל מול המשימה - להוביל את ישראייר לא רק לשרוד את התקופה אלא לשגשג אחריה.

עובדי ישראייר מסורים ומעריכים את אורי סירקיס שעומד בראשה והם היו רוצים קונה שיבטיח את הישארותו. המטרה היא לא רק להבטיח שרידות לאורך זמן אלא גם לוודא שלא מדובר במשקיע ש"בא לעשות סיבוב על החברה" אלא כזה שישקיע בפיתוח שלה.

הצעת המיזוג של ארקיע פחות קורצת לעובדים כשהם חשים שמיזוג במתווה שהציעה קבוצת נקש בעלת ארקיע (70%), עשוי למשוך את ישראייר מטה. ארקיע מעוניינת למזג את שתי החברות לחברה אחת ובישראייר החשש הוא שהחובות של ארקיע יעברו עימה לחברה הממוזגת. יתרה מכך הם מבינים שבעולם של היום מיזוגים בענף התעופה יתרחשו במסגרת מלחמת ההישרדות של חברות התעופה אולו במתווה המוצע הם סבורים שלישראייר יש מה להפסיד. מתווה שבו ארקיע תיבלע בתוך ישראייר עשוי להיות רלוונטי בעתיד.

באשר ההצעה של כנפיים נזכיר כי מדובר בסכום הנמוך משמעותית לעומת ההצעות האחרות. נדמה שההצעה שמרגיזה את העובדים ובעיקר את וועד הטייסים היא זו של אמנון סלע ואריה פרידנזון. בחודש יוני סלע נפגש עם נציגי איי די בי במטרה לרכוש את ישראייר בהתארגנות שיזם יו"ר הוועד לשעבר קובי ברוט יחד עם טייס נוסף. הוועד בשעתו הגיב במכתב חריף לטייסים בו היא הסיר אותם מרשימת התכתובת של העובדים ומידר אותם מפעילויות הוועד לאור חשש לניגוד אינטרסים. לעניין זה ברוט הגיב ל"גלובס" כי הוא אינו מעורב עוד בעסקה.

העובדים אמנם לא תומכים בגלוי באף מועמד אולם נדמה שהם ישאפו להתקדם אל מול רמי לוי ומוטי בן משה, האחרון הוא זה שגם הציע את ההצעה הגבוהה ביותר.

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל