גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הופכים מיץ חמוציות ללימונדה בלי תקציבי פרסום בכלל

קמפיין מוצלח כבר לא מחייב צוות ענק, תקציב עתק ושבועות של הפקה ● היום הוא צריך רק להבין את הפלטפורמה הדיגיטלית, וכדאי לו גם לערוך עליה ניסויים ● תשאלו את אושן ספריי מה עשה לה הסקייטר נייתן אפוקדה ● אורחים מנתחים מהלכים שיווקיים מעבר לים

אפוקדה (במרכז), בקמפיין העוקב של בעלת טיקטוק / צילום: צילום מסך
אפוקדה (במרכז), בקמפיין העוקב של בעלת טיקטוק / צילום: צילום מסך

ב"גלובס" מכים את המומחים עם מדור "ניתוח קמפיין" - במסגרתו בכירי עולם השיווק והפרסום יבחרו, יכתבו וינתחו מהלכים מעוררי השראה בענף. מרביתם מחו"ל, אבל גם כאלו שהבריקו במיוחד בארץ

בסוף חודש ספטמבר נסע נייתן אפוקדה המוכר בכינויו dogface, כבכל יום אל מחסן תפוחי האדמה שבו הוא עובד. בדרך לשם, הטנדר הישן שלו שבק חיים. במקום לחכות לגרר החליט נייתן להוציא מתא המטען את הסקייטבורד שלו, בקבוק מיץ חמוציות של חברת אושן ספריי וכך להגיע לעבודה. כשהוא גולש, נייתן נכנס לחשבון הטיקטוק שלו וצילם את עצמו עושה ליפ סינק לשיר Dreams של להקת פליטווד מק, בזמן שהוא לוגם ממיץ החמוציות.

הסרטון הקצרצר בן 22 השניות הצליח לשקף בדיוק את תחושת חוסר הדאגות והנוסטלגיה שחסרה לאנשים וצבר נכון להיום מעל ל-69 מיליון צפיות בפלטפורמה. בשבועות שלאחר מכן החלו לצוץ סרטוני מחווה רבים, ביניהם של מנכ"ל אושן ספריי טוד הייז ואפילו של מיק פליטווד האגדי, מתופף הלהקה, אשר גם הם קפצו על הטרנד ועשו גרסאות משלהם (באופן לא מפתיע, השמעות השיר Dreams בשירותי הסטרימינג זינקו ב-800 אחוזים מאז פרסום הסרטון).

באושן ספריי שזיהו את ההזדמנות, קנו לנייתן טנדר חדש (ואפילו בצבע אדום) מילאו אותו בבקבוקי מיץ החמוציות של החברה והמנכ"ל הייז דיווח שיש להם עכשיו "בערך 15 מיליארד אימפרשנים (מספר פעמים שהסרטון מוצג) במדיה", ורשתות הקמעונאות מדווחות כי אנשים נוהרים לקנות את מוצרי החברה. 

גם חברת בייטדאנס שעומדת מאחורי פלטפורמת טיקטוק, זיהתה את הוויראליות של הסרטון ויצרה סביבו קמפיין טלוויזיה משלה. 

מה שמעניין בסיפור הזה הוא שהסרטון המאולתר, הביתי והלא מהוקצע, שלא עמד מאחוריו שום משרד פרסום ענקי, שום הפקה עתירת תקציב או קמפיין במיליוני דולרים, נתן ערך שיווקי ו-PR גדול יותר מאחוז ניכר של קמפייני פרסום קלאסיים.

לשבור את האינטרנט עם סלולרי וחצי שעה פנויה

בשנים האחרונות התעורר טרנד בעולם הפרסום שבו רואים יותר ויותר פרסום מסוג (UGC) User Generated Content). משפיעני רשת וידוענים מצלמים את עצמם או לוקחים חלק בהפקות מאוד מצומצמות וזולות ויוצרים תוכן שנראה אורגני לרשת החברתית שבה הוא מפורסם.

קמפני ה-UGC התחילו לטפטף כאשר פלטפורמות הסטוריז של סנאפצ'ט ושל אינסטגרם פרצו למדיה החברתית, בהן הקהל היה צעיר יותר מאשר בפייסבוק ובאינסטגרם הקלאסיות. קהל צעיר זה, כבר לא מחובר לסגנון הפרסום המסורתי המופק בקפידה שהדורות לפניהם היו רגילים אליו מצפייה בטלוויזיה.

הבדל מעניין בין סוג פרסום זה לקודמו המסורתי, הוא שככל שהצד הוויזואלי נראה יותר ביתי וזול, כך הקופי והמלל בווידיאו הוא יותר מכירתי וישיר - "In your face". בהרבה קמפייני פרסום טלוויזיונים, מסרים יעברו בסאבטקסט, מכיוון שצופה ברצועת פרסומות מודע לכך שהוא צופה בפרסומת, ולכן הוא צופה בצורה יותר ביקורתית. מנגד, פרסומות UGC לא מרגישות כלל כפרסומת ומאפשרות ל"דחוף" את המסר המכירתי בצורה הרבה יותר אגרסיבית.

פרסומות שלא נראות כמו פרסומות הן אחד מעמודי התווך של הרשתות החברתיות, שרוצות שלמשתמשים שלהן תהיה חוויה כמה שיותר מותאמת עבורם פרטנית, וללא הפרעות חיצוניות (נושא שהפך להיות חם בחודשים האחרונים עם צאתו של הסרט "המלכודת הדיגיטלית" בנטפליקס). מפרסמים מודעים לנושא הזה כבר שנים ומבינים היטב כיצד לנצל אותו, אך רבים מהמשתמשים ברשתות החברתיות כלל לא מודעים לכך שהם צופים בפרסומות. מבחינת המשתמשים זהו תוכן אורגני, הם רואים בן אדם שמדבר אליהם בגובה העיניים, בשפה שלהם, בלי אולפן עם ציוד יוקרתי וכך הם מתחברים אליו בקלות, בלי להרגיש כאילו הוא מייצג מוצר או מוכר להם משהו.

כיום יותר ויותר מותגים בינלאומיים (כדוגמת MeUndies ,Canva & Manscaped) מתחילים לשלב תוכן UGC בתוך הקמפיינים שלהם כדי להתחבר עם הקהל הצעיר בפלטפורמות הסושיאל שכבר אינו מתרשם מהפרסומות המסורתיות.

להתאים את התוכן לפלטפורמה

כמובן שלא כל קמפיין פרסום צריך להיות ביתי או "הפקה בגרוש". העניין המרכזי הוא לזהות את הקונטקסט של הקהל בכל אחת מפלטפורמות הסושיאל והמדיה השונות ולהבין איזה תוכן יהיה Native לאותן פלטפורמות.

לדוגמה, משתמש ממוצע של פייסבוק יגלול באפליקציה בזמן שהוא מחכה בתור לסופר או בנסיעה באוטובוס וככל הנראה יצפה במודעה ללא סאונד. לעומת זאת, ביוטיוב משתמשים רבים נכנסים לבינג' ויכולים לראות שעות של תוכן המופק בהרבה מקרים ברמה מקצועית ועם סאונד דלוק, בדומה לצפייה בטלוויזיה. בטיקטוק מוזיקה וטרנדים הם מה שמניע המון משתמשים ליצור ובסטוריז אנחנו רצים על המון סרטונים קצרים כדי לראות מה החברים שלנו עשו לאחרונה. מי שמזהה את הקונטקסט של כל פלטפורמה יכול להתאים לה תוכן פרסומי שבה הוא ירגיש טבעי.

לפני צמיחת הרשתות החברתיות מותגים היו צריכים להתחייב לקמפיין גדול בעלות של מיליוני דולרים עם מידע מוגבל על איך יגיב הקהל לאותו הקמפיין. כיום במודעה שאנחנו מוציאים לפלטפורמות הדיגיטל, ניתן לדעת בדיוק מה עשה המשתמש בכל שלב בדרכו לרכישה. אנחנו יכולים לבדוק עשרות מסרים וכיוונים ויזואלים שונים ולהתחייב רק למודעות שהראו תוצאות חיוביות המבוססות על דאטה-סטים גדולים. תוכן UGC יושב מעולה בתוך סגנון פרסום כזה כיוון שבסשן צילומים יחיד בן 30 דקות, הטאלנט שלנו יכול לומר 20 מסרים שונים. תוך מספר ימים נוכל לדעת בדיוק ובלי המון הוצאות מה הכיוון המנצח ואז להתחיל לעשות גרסאות נוספות עליו.

בימינו כבר לא חייבים צוות ענק, תקציב של מיליוני דולרים ושבועות של הפקה. צריך רק לחקור טוב כל פלייסמנט של סושיאל מדיה ולעשות המון ניסויים. אם סקייטר עם בקבוק מיץ חמוציות וקצת רוח טובה הצליח להפוך לסנסציה ובדרך לייצר כסף רב למותגים גדולים, אולי גם אתם תוכלו לשבור את האינטרנט עם סרטון ביתי שעלה לכם גרוש וחצי להכין אותו.

עומר רבינוביץ׳ הוא ראש צוות קריאייטיב מרקטינג בחברת ההייטק לייטריקס 

עוד כתבות

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

דיווח: ארה"ב עצרה משלוח נשק לישראל - מחשש למבצע נרחב ברפיח

לפי הדיווח משלוח הנשק היה אמור להיות מורכב מ-1,800 פצצות במשקל טון ו-1,700 פצצות במשקל 250 ק"ג • לאחר רצף אזעקות ביישובי הצפון: גל תקיפות של צה"ל בלבנון • מטרה אווירית חשודה יורטה סמוך לאילת • רה"מ נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • עדכונים שוטפים

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

בזמן המלחמה: שת"פ מפתיע בין אלביט ללופטהנזה

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

אבטחה פרטית / אילוסטרציה: Shutterstock

מאות אלפי דולרים בשנה: המנכ"לים שזוכים לאבטחה על חשבון החברה

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס