גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"רציתי לסרוק לעצמי את הנפש ואת זה עשיתי. עד הסוף"

כך אומר שרון מולדאבי על ספרו האוטוביוגרפי, "להלל את החול", זוכה פרס משרד התרבות לספר ביכורים לשנת 2020 ● מולדאבי הוא מוזיקאי, מרצה, ומומחה תוכן וחדשנות בטכנולוגיות מתקדמות וכעת גם סופר חשוף וגלוי עד כאב

מילים היו מאז ומתמיד כלי ביטוי מרכזי בחייו של שרון מולדאבי / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
מילים היו מאז ומתמיד כלי ביטוי מרכזי בחייו של שרון מולדאבי / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף קלאב 50

''להלל את החול'' (הוצאת הקיבוץ המאוחד - ספריית הפועלים) הוא ספר אוטוביוגרפי המגולל סיפור של התפכחות, ויתור והתבגרות, של תהליכי אבל וצמיחה, מאבק וריפוי שהקריאה בו מציעה מסע מורכב יותר. זהו ספר מטלטל, חשוף וגלוי עד כאב, מפריך דימויים כוזבים, נוגע בפצעיו של הכותב שהם פצעיו של דור שלם שחי כאן. הקריאה בו מעמידה בפני הקורא מראה חדה ומדויקת של שיקוף פנימי ואישי מאד; שיקוף ליחסינו עם ומול הורינו והסובבים אותנו ובעיקר - מול עצמנו.

הכתיבה מאירה מזווית מקורית, לא רק את חייו הפנימיים של היחיד. זהו סיפורה של החברה הישראלית, על פוטנציאל הבנייה וההרס שבה, והצומת הטכנולוגי המכריע שהאנושות עשויה לחצות בשנים הקרובות. בהתבוננות מעמיקה ובכנות מעוררת השתאות, בשצף רגשי ובהשראת מקורות אמנותיים מגוונים - מרילקה עד קנאוסגורד, מיהודה פוליקר עד איגי פופ - מולדאבי חושף את היחסים המורכבים תמיד בין דימוי ציבורי לדימוי עצמי, בין פסגות השאפתנות לקרקע המציאות, בין משקעי העבר לכורח להשתחרר מכבליו.

כבן הדור השני, המוצא את עצמו הורה רק בעשור השישי לחייו, תוך בחינה של יחסי הגומלין בין חיי הנפש ובין חיי היצירה; ואגב ניתוח מרתק של תהליכים תרבותיים מאז שנות ה-50 ועד ימינו, מולדאבי מניח לפנינו מסמך אנושי יוצא דופן - אמיץ, נוגע ללב ומעורר מחשבה.

זהו ספרו הראשון, היחיד בינתיים. של שרון מולדאבי שנולד בתל אביב בדצמבר 1965. הספר נולד במקרה. מילים היו מאז ומתמיד כלי ביטוי מרכזי בחייו. הוא כתב שירים, כתב בעיתונים; אוהב לבטא את עצמו במשפטים מנוסחים, מדויקים, אבל ספר לא היה בתכנון.

שרון מולדאבי / צילום: אלעד אקרמן

ואז, בגיל חמישים, נולד לו בנו הבכור אוֹרי, ויחד אתו נולד מחדש גם שרון עצמו.

מאז שהפך לאב, אור חדש מציף אותו; כזה שצובע את כל השחור והמר והכועס שאסף בחייו - בהשלמה ופיוס, הכלה, קבלה, תקווה.

מוזיקה במרכז

מרבית שנותיו הייתה המוזיקה מרכז חייו, עיסוקיו, הווייתו. בזכותה חי ובגללה סבל. החזיק בה בכוח, אהב וכאב; מגיל צעיר מאד כתב, הלחין ניגן ושר; בצבא שירת בגל"צ כעורך תוכניות מוזיקה נחשבות. כשהשתחרר היה מבקר מוזיקה בעיתונות הכתובה ("חדשות" "ווליום"), כתב וראיין את מיטב וגדולי הזמרים בארץ ובעולם (דייוויד בואי, לו ריד, ניק קייב, פי ג'יי הארווי, רדיוהד, דפש מוד ואחרים). במקביל הוא הקים להקת "גן חיות" עם שחר בן ברק, דני צוקרמן, יובל ליבליך ודובי קיזלשטיין. הוא עצמו היה הסולן. הימים ובעיקר הלילות היו מוטרפים. ניגנו, שרו, כעסו, התפייסו, הוציאו אלבום בכורה, חרכו במות ואת עצמם ואת יחסי החברות שהלכו והתפרקו.

מולדאבי שהיה אחראי להקמת הלהקה, היה גם אחראי לפירוקה. הוא פנה לקריירה עצמאית, הופיע והקליט, שרף את הבמות, היה אליל ונראה פגז. אבל בתוכו שרר כאוס מוחלט. שנים ארוכות רדף והדף, השיג ואיבד אהבות והצלחות, תהילה וכישלונות; שידר חוזק מבחוץ והתפורר מבפנים. ואף אחד לא ידע שהוא כזה.

לפני כשש שנים פגש את ענת, האשה שאיתו, זו שהמפגש עמה החזיר לו את עצמו.

עכשיו, כמעט בן חמישים וחמש, עם אישה אוהבת, עם ילד ששינה את חייו, עבודה חדשה שממלאת אותו בתשוקה וספר ראשון שכתב, הוא לומד, ומצליח - סופסוף - להאמין בעצמו.

"להלל את החול" מתפתח לאט, כמו החיים. כמונו. קטעים רבים בו אפילו מעט קשים לקריאה, מכאיבים פיזית, מדמיעים בכנותם. מעמוד לעמוד המילים לופתות את הקורא, מגרדות פצעים מוסתרים, מקלפות פלסטרים מדומיינים. ובאותו זמן כמעט עוטפת את הקורא תחושה מנחמת; כמו ליטוף על הראש, נגיעה רכה בכתף, לחישה שקטה באוזן: "אתה לא לבד. יש עוד כמוך, בדיוק אותו מצב".

ספר "להלל את החול" של שרון מולדאבי / צילום: אלעד אקרמן

זה ספר על כולנו - אנשים שחלמו על משהו, ניסו, הצליחו יותר ופחות או מאד או בכלל לא - והמשיכו הלאה, התבגרו, השתנו, התרככו, הפנימו הבינו - וקיבלו את מה שהחיים נתנו ולא נתנו. זה ספר על התבגרות - גופנית, נפשית, מנטלית. ספר שכתב איש אחד על עצמו - ועלינו.

לכתבות נוספות במתחם "החיים בשישים פלוס" בשיתוף קלאב 50 הקליקו כאן>>

עבור מי נכתב הספר?

"רק עבורי. וכשכתבתי - בכלל לא חשבתי שזה יפורסם. הייתי בחופשה באמסטרדם. לקחתי איתי לשם את ספרו של קרל אובה קנאוסגורד 'המאבק שלי', שטלטל אותי. התחלתי לכתוב באופן ספונטני לגמרי, בלי לתכנן כלום מראש. כתבתי לעצמי. גם בהמשך, כשלקחתי חופשה ונסעתי לבד לנורבגיה במיוחד כדי לכתוב - עדיין לא ידעתי שמה שאני כותב ייהפך לספר. רק רציתי ליהנות מהכתיבה. בעצם, רק לקראת סוף הכתיבה, בדצמבר 2018, כשמלאו לי 52, פתאום חשבתי שאולי יש פה משהו מספיק טוב בשביל 'להיות ספר'."

"... באמסטרדם הקול של קרל אובה קנאוסגורד התערבל ממש בקולי שלי. אף פעם לא קראתי יותר פרוזה שגרם לי לרצות לכתוב בעצמי...

... אלפי הספרים שקראתי לא עוררו אותי לכתוב עד שבא הספר הזה, שבעקבותיו אני מוצא את עצמי יושב מול החלון ומנסח לעצמי אופק חדש, ולראשונה בחיי - באמצעות מילים שאינן מיועדות להלחנה ולביצוע קולי". (''להלל את החול'' עמוד 13).

ההחלטה לנסות לפרסם אותו לוותה בהתלבטות?

"כשחשבתי שאולי כדאי להוציא את כתב היד הזה כספר, החלטתי שלהבדיל משני האלבומים שהוצאתי בעצמי - הפעם לא אעשה את זה לבד. רציתי ידיים מקצועיות שיגידו לי אם זה בכלל מספיק טוב. שלחתי את הספר לארבע הוצאות. מאחת קיבלתי תשובה שזה 'מאד נחמד אבל לא מסחרי ולא תודה'. שתיים אחרות השיבו שיש כאן חומר גלם טוב, שאמצע עורך על חשבוני 'ואחר כך נראה'. אבל נגה אלבלך מהוצאת הקיבוץ המאוחד מיד שלחה לי מייל וכתבה שישמחו להזמין אותי לפגישה. המצב היום בשוק הספרים הוא כל כך קשה וזה לא מובן מאליו. באתי לפגישה בהוצאה - וזה מיד היה בית".

ועכשיו כשכתב היד הפך לספר - למי הוא מיועד? מי אתה רוצה שיקרא אותו?

מולדאבי צוחק: "מה זאת אומרת? כולם! אני רוצה שימכור עשרות אלפי עותקים. שילך על המקסימום".

הספר חשוף בצורה יוצאת דופן. שמת את הנפש שלך על השולחן בלי להסתיר כלום: פחדים, חרדות, כאבי גוף ונפש, יחסים, קשיים, דיכאונות - הכול שם. אתה לא מסתיר כלום. מאיפה האומץ?

"אנשים שואלים אותי את השאלה הזו. מבחינתי זה או אומץ או טיפשות או גם וגם, ואני לא מרגיש רע עם זה. מה שעמד מולי כשכתבתי לא היה 'כמה זה חשוף', אלא העבודה שאני צריך לעשות עם עצמי. הבנתי שאני צריך לשים את הנפש והנשמה שלי לבדיקה וכמו שבבדיקת MRI או רנטגן, אנחנו לא רוצים שיישארו מקומות שלא נסרקו - כך היה גם כאן. רציתי לסרוק לעצמי את הנפש ואת זה עשיתי. עד הסוף.

"לא חיפשתי חשיפה לצורך שערורייה. זו חשיפה שלי מול עצמי, מיפוי עצמות של הנפש".

"... אולי גם זו משמעות הכתיבה כאן: לכנס ולזהות ולאבחן את כל החולשות האלה כמעשה של סיכום ופרידה. בגיל חמישים אני צריך לצאת לעולם לא כעלה נידף אלא ככוח מניע בתנופה ששום רוח נגדית לא תחליש או תכניע". ("להלל את החול" עמוד 154).

הספר קיבל את פרס משרד התרבות לספר ביכורים. מרגש.

"מאד. ההוצאה הגישה את המועמדות והיא זו שקיבלה את הפרס והזכייה בו מאד ריגשה אותי. אני ישראלי וציוני ומשרד התרבות הוא גם שלי, אפילו אם דעותיי הפוליטית אינן כשל מי שעומד או עמדה בראשו כשניתן הפרס".

יהיו עוד ספרים?

"יכול להיות שכן. אבל אני לא בטוח. מאז שסיימתי את הכתיבה ב-2018, ניסיתי כמה פעמים לכתוב שוב וזה לא הלך. כיום אני לא עוסק במוזיקה. אני כבר לא יכול לשיר באופן מקצועי ולא כתבתי שירים כמה שנים, וכרגע הספר הוא תחליף לכתיבת שירים".

"...הרי תיכף נישטף חזרה עם גלי הים לאפריקה או אירופה, תיכף ניחטף באיזו סערת עננים תנ "כית, אבל לפחות עכשיו אנחנו נאחזים בכורכר המהתל הזה, בשמש המייזעת - ובתאווה הבלתי ניתנת לדיכוי שלנו לחיות". (להלל את החול, עמוד 162).

לכתבות נוספות במתחם "החיים בשישים פלוס" בשיתוף קלאב 50 הקליקו כאן>>

* התוכן, האיורים לרבות הצילומים פורסמו במגזין "החיים הטובים" מבית קלאב 50 (החיים הטובים חמישים פלוס בע"מ). כל הזכויות שמורות.

עוד כתבות

מעדן לילות בירות בקרון Thomas / צילום: אפרת פלד שדה

הקיבוץ בגליל שתמצאו בו יין בוטיק וקינוחים נוסטלגיים עם טוויסט

קרון שמגיש פיצה לוהטת ומלבי תוצרת עכו, תערוכת צילומי רחפן ישראליים, יקב קולקטיב בחצר ופרויקט הנצחה שלא יותיר עין יבשה ● ביקור בכפר מסריק

לאה ופנר, מנכ''לית ההסתדרות הרפואית בישראל / צילום: יח''צ הר''י

"זו הייתה שמורת טבע של דו־קיום. עד ה־7 באוקטובר"

עד ה־7 באוקטובר, מערכת הבריאות הישראלית הייתה "חוף מבטחים של דו־קיום", כפי שהגדירה מנכ"לית ההסתדרות הרפואית, לאה ופנר ● אבל בחודשים האחרונים התעוררו בתוכה רגשות עזים של כעס וחשדנות בין ערבים ליהודים, ולפי ופנר, "יש דלק באוויר ואסור לטאטא רגשות טעונים מתחת לשטיח" ● האזינו

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נתוני אתרי הבנייה וגניבות הרכב מבהירים: שינוי הקונספציה הוא רק כסת"ח

מאז 7 באוקטובר ישראל אוסרת על כניסת פועלים פלסטינים לישראל, למעט חריגים בודדים. בשטח, 85% מאתרי הבנייה עבדו באפריל באופן מלא או חלקי, וגניבות המכוניות זינקו ב–35% ברבעון ● נתוני השב"חים מחודש מאי מבהילים, ובעיקר מוכיחים שמוכרים לנו שינוי שאיננו

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לכנרת ושמונה חדרי שינה: בכמה נמכר בית בשטח 400 מ"ר בצפת?

ברחוב נוף הגליל בצפת נמכר בית פרטי בשטח בנוי של 407 מ"ר על שתי קומות, תמורת 4.8 מיליון שקלהנכס יצא לשיווק לפני כחודשיים והמחיר המבוקש עליו עמד על 5.22 מיליון שקל ● המתווכת: "מי שמוכר במצב הנוכחי נכס הוא רק מי שחייב למכור" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

מכה חדשה על נוטלי המשכנתאות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המכה החדשה שתנחת בקרוב על נוטלי המשכנתאות

החוב הממשלתי בדרך להכות בכולנו ● משאבי המודיעין שבוזבזו היו יכולים לעבוד לטובתנו ● ואל תעצרו את הנשימה בהמתנה להתפטרות של השרה רגב ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נתן שרנסקי / צילום: אלכס קולומויסקי

"בגולאג הייתי הרבה יותר חופשי ממי שחקר אותי": האיש שנלחם לטובת העם היהודי בראיון

שרנסקי, דמות מפתח במאבק לחופש היהודי והציוני, מביע אופטימיות לגבי עתיד מדינת ישראל אך גם לא חוסך בביקורת עליה ● את כישלון המודיעין וההנהגה להתמודד עם האיום הפלסטיני ב–7 באוקטובר הוא מאשים ב"רוח אוסלו" ● וגם: על מה התכתב עם המנהיג האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני לפני מותו?

הדס שטייף / צילום: ענבל מרמרי

אחרי 35 שנה ככתבת משטרה בגל"צ: הדס שטייף מודיעה על סיום תפקידה

כתבת המשטרה הוותיקה הודיעה על יציאה לגמלאות, אך מסרה שהיא תמשיך לעבוד, וכי על שולחן העבודה שלה "יש לא מעט התחייבויות, שחלקן יפורסמו" ● שטייף חשפה לאורך השנים שלל פרשיות בנושאים שונים, כאשר המפורסמת שבהם היא פרשת אפי נוה

אילוסטרציה: shutterstock

חודש ירוק בחיסכון: מה קרה לקופות הגמל במאי ומי הרוויח מעל 13% מתחילת השנה

לפי תחזית מיטב, חודש מאי סיפק נחת למשקיעים אחרי הירידות באפריל ● התשואה במסלולים הכלליים עמדה על 1.2% ובמסלולים המנייתיים הייתה 3.8% ● ומה המצב מתחילת השנה?

פרופ' לארי סאמרס / צילום: Associated Press, Luca Bruno

הבכיר האמריקאי שחושף: "אני מזועזע, כמעט חולה, ממידת ההתפשטות של האנטישמיות"

פרופ' לארי סאמרס, הנשיא היהודי הראשון של אוניברסיטת הרווארד ושר האוצר של ארה"ב לשעבר, חשב שהוא מכיר את האנטישמיות על גווניה ● אבל אז הגיע 7 באוקטובר ולימד אותו שיעור חדש ●  בראיון בלעדי הוא מביע זעזוע מגל האנטישמיות בקמפוסים, מעיד על הכשל של המנהיגים באקדמיה, ומדבר על הכסף הקטארי שמוזרם לשם

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם דינה בן טל גנניה, מנכ''לית אל על / צילום: גיא כושי ויריב פיין, מנחם רייס

מנכ"לית אל על פותחת הכל: איך הגיעה לתפקיד, המתקפה האיראנית וטירוף המחירים

היא נכנסה לתפקיד מנכ"לית אל על בעיצומו של משבר הקורונה, וכשנראה היה שהיא מנווטת את החברה חזרה לצמיחה, פרצה המלחמה וטרפה שוב את הקלפים ● בשיחה עם ערן גפן מדברת דינה בן טל גננסיה על הספרינט לצמרת, הזינוק במחירים והטריק שאפשר לה לייצר המשכיות כשכל הטיסות בוטלו

פרויקט של עמרם אברהם בחדרה / צילום: איל יצהר

מי חברת הנדל"ן שמכרה כבר 1,000 דירות מתחילת השנה?

חברות הנדל"ן מדווחות כל אחת בתורה על עלייה משמעותית במכירות שלה, הן ברבעון הראשון של שנת 2024 והן ברבעון השני ● בולטת במיוחד חברת עמרם אברהם, אשר נהנתה מזינוק של 1,360% במכירת דירות ברבעון הראשון של השנה - אלה הסיבות

משפחת חזירים כרמל חיפה / צילום: שלומי יוסף

המפרץ הפרוע: עיריית חיפה ירתה במעל 100 חזירי בר. האם זה הפתרון לבעיה?

התוכנית החדשה והאמביציוזית לטיפול בבעיית חזירי הבר של ראש עיריית חיפה יונה יהב יצאה לדרך ומעוררת סערה בעיר ● תושבים מתלוננים שמשאירים את החזירים לגסוס ברחובות ודורשים דרכים הומניות יותר ● יהב הבטיח לפנות את העיר בתוך שלושה חודשים, אך ברשות הטבע והגנים טוענים: "ייקח הרבה יותר זמן"

סצנה מתוך ''קרב הממזרים'', משחקי הכס. הממזרות היא תמה מרכזית בעלילה / צילום: מתוך יוטיוב

על ממזרים בתרבות הפופולרית ובפסיקת בית המשפט העליון

תופעת הממזרות מעסיקה את הדמיון האנושי משחר ההיסטוריה, והשבוע היא העסיקה גם את בית המשפט העליון ● שלושה שופטים נדרשו להכריע אם גבר שאשתו הסתירה ממנו שאין לו קשר גנטי לילד שגידלו, זכאי לפיצוי

הישראלים שחוזרים, דווקא עכשיו / צילום: Shutterstock

‎"לא רוצה להגיע למצב שבו אני מרגיש מצורע": הישראלים שקיבלו החלטה גורלית דווקא עכשיו

רייזי עוזבת ג'וב חלומות בקנדה כדי לגדל את ילדיה בארץ, יניב מרגיש שאף אחד ברחוב שלו בלונדון כבר לא מבין אותו, את רם הכריעה העוינות מצד הסובבים אותו בסיליקון ואלי, ובינה ששבה ארצה אחרי עשור בצרפת בטוחה: "לכל מדינה יש את הבעיות שלה" ● אל מול הקולות שבטוחים שזה בדיוק הזמן להגר, יש מי שהחליטו לחזור לישראל

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Rajesh Kumar Singh)

53 מעלות בצל בדלהי ומוסקבה נכנסת לטווח האש של טילים אוקראיניים

איך אפשר לחיות בעיר אחת עם 20 מיליון איש כשהטמפרטורה מגיעה ל–53 מעלות ● האומנם אוקראינה תורשה לירות טילים אמריקאיים על מוסקבה ● רק הרשעה תעצור את טראמפ ● משחק מסוכן במצרים: הרודן מייקר את הלחם ● מה שולחת צפון קוריאה בבלונים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס: נסכים לעסקה רק כשישראל תעצור את המלחמה

הג'יהאד האיסלאמי פרסם סרטון נוסף של החטוף סשה טרופנוב ● גלנט למזכיר ההגנה האמריקני: "לא מתנגדים לפתיחת מעבר רפיח, אך לא נעביר את האחריות לחמאס" ● מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו ביממה יותר מ-50 מטרות ברצועת עזה ● פיר ממולכד ב"מרפאה אזרחית": תיעוד מהמקום שבו נפלו 3 לוחמים ● עדכונים בולטים

דונלד טראמפ / צילום: ap

דרמה בארה"ב: טראמפ הורשע בפרשת דמי השתיקה לסטורמי דניאלס

טראמפ הואשם בקשירת קשר להפר את חוקי הבחירות בעקבות זיוף מסמכים והעלמת עובדות על תשלום דמי השתיקה לכוכבת הפורנו ● גזר הדין יינתן באמצע חודש יולי והעונש על עבירה כזאת כרוך בדרך כלל במאסר, אך הוא לא מונע ממנו להתמודד בבחירות לנשיאות

צוק סרטנים / צילום: דניאלה אבואב

שני האחים התל אביביים שעושים כבוד למטבח הים תיכוני בשוק הכרמל

השף רן תמיר גילה את המטבח במוסד גמילה מסמים שאליו נכנס בגיל 19 ● במסעדה שפתח עם אחותו שיר הוא עושה אוכל משוחרר מהגדרות, תמים בדרכו ומלא רגש

קמפיין חברת החשמל / צילום: צילום מסך

עם זוגיות בת יותר מ-20 שנה, שקע ותקע מככבים בפרסומת האהובה ביותר

למרות האהדה הגבוהה כלפיה, הפרסומת לחברת החשמל מתמקמת רק במקום העשירי בזכירות, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● בזק השקיעה את הסכום הגבוה ביותר השבוע, 1.6 מיליון שקל, וסיבוס חוזרים עם פרסומת בת שנתיים

מור חן, מנהלת הפעילות של קרן גריילוק בישראל / צילום: RORY LINDSAY

השקיעה בפייסבוק ובפאלו אלטו נטוורקס: זו הקרן האמריקאית שחוזרת לישראל

פחות מעשור לאחר סגירת קרן "גריילוק ישראל", ששותפיה הקימו את 83 North, חוזרת קרן ההון סיכון גריילוק לישראל ● כעת, היא ממנה את מור חן, שניהלה עד לאחרונה את השקעותיה של הקרן הבריטית אקסל בישראל, לנציגה המקומית שלה