גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב על הביד: כיפופי ידיים בדרך לשחרור 35 מיליון שקל לשוק ההפקה בישראל

דרכם של 35 מיליון שקל לשוק ההפקה בישראל עברה בימים האחרונים משוכה גבוהה ומשמעותית, לאחר שהמשנה ליועמ"ש, עו"ד מאיר לוין, קבע בחוות-דעת כי יש קושי משפטי במנגנון שיצר שר התקשורת יועז הנדל לחלוקת הכסף, אך ניתן לאשר אותו

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

דרכם של 35 מיליון שקל לשוק ההפקה בישראל עברה בימים האחרונים משוכה גבוהה ומשמעותית, לאחר שהמשנה ליועמ"ש, עו"ד מאיר לוין, קבע בחוות-דעת כי יש קושי משפטי במנגנון שיצר שר התקשורת יועז הנדל לחלוקת הכסף, אך ניתן לאשר אותו.

חוות-הדעת סוללת את הדרך לחתימה של שר האוצר ישראל כ"ץ לצו על שחרור הכסף והעברתו למועצת הרשות השנייה ולמועצת הכבלים והלוויין, שאמורות להעביר אותו על-פי קריטריונים מסוימים לקשת, רשת, הוט ו-yes.

נזכיר כי מדובר בכסף ששילמו הערוצים המסחריים ב-2017 תמורת אפיקי השידור שלהם (הביד), שאמור על-פי חוק לחזור לשוק כדי שישקיעו אותו בהפקות מקור.

סאגת החזרת כספי הביד לגופים המשדרים נמשכת כבר למעלה מחמש שנים, וגם בחודשים האחרונים, כשנראה היה כי הסוגיה בתדרך לפתרון, צצו עיכובים בגלל כיפופי ידיים בין-משרדיים, משפטיזציה וניסיון של הדרג הפקידותי לוודא שלא תהיה התערבות פוליטית בתכנים של גופי השידור.

נזכיר כי בחודש יוני האחרון הודיע שר התקשורת יועז הנדל כי החליט לחלק את הכסף בחלקים שווים בין קשת, רשת, הוט ו-yes. אולם עם "הגזר" הניף הנדל גם "מקל", כשהציב תנאים לאיזה סוג הפקות יוער הכסף, וקבע כי "על הכספים להיות מושקעים בתכנים בעלי זיקה להוויה הישראלית, כגון: ממלכתיות, התיישבות, קליטת עלייה, גיוון החברה הישראלית, ציונות, שילוב מיעוטים בחברה הישראלית, יהדות התפוצות, היסטוריה של עם ישראל ומדינת ישראל".

במשרד התקשורת טוענים כי לפני יצירת ההתניה בין סוג התוכן לקבלת הכסף, התייעץ הנדל עם היועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד דנה נויפלד, ועם המשנה ליועמ"ש, עו"ד מאיר לוין, וקיבל את אישורם.

לאחר ההחלטה של הנדל עבר הכדור למגרש של משרד האוצר - הגוף שאמור להעביר את הכסף למועצת הרשות השנייה ולמועצת הכבלים והלוויין, שהם הרגולטורים המופקדים בפועל על חלוקתו. אלא שהיועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, סבר כי הנדל חרג מסמכותו בכך שקבע פרמטרים תוכניים לחלוקת הכסף, ולכן משרד האוצר איננו יכול לשלם אותו לפי מתווה השר.

למרות שבמשרד התקשורת טענו כי קיבלו אישור מראש למהלך, פנה מסינג למשנה ליועמ"ש לוין כדי לקבל חוות-דעת כתובה. במשך שבועות ארוכים המתינו במשרד המשפטים לחוות-הדעת, שהועברה רק השבוע למשרדי האוצר והתקשורת.

כאמור, לוין קבע כי החלטת הנדל אכן מעוררת קושי משפטי, שכן היא נוגעת לסוגיות של הפרדת הדרג הפוליטי ומניעת התערבותם בתוכן של הגופים המשדרים, כמו גם חופש הביטוי. לוין טוען כי תכליתם של סעיפים מרכזיים בחוקים העוסקים בתקשורת ובפיקוח עליה, כמו למשל חוק התקשורת או חוק הרשות השנייה, עוסקים בצורך של נטרול ההשפעה של פוליטיקאים על תוכן; ואילו בקביעת פרמטרים לצורך חלוקת התוכן יש לכאורה התערבות של השר בסוגי התוכן ופתח התערבות לרגולטורים שיחלקו את הכסף.

עם זאת, החוק קובע כי הכסף יוקצה "לקידום יצירה ישראלית". לוין סבור כי על-פי הפרמטרים ההצעה היא ברמת הפשטה גבוהה, באופן שדה-פקטו אינה מטילה הגבלות של ממש על תוכן ההפקות מעבר לדרישת ל"זיקה להוויה הישראלית", וכי הדרישה לתכנים בעלי זיקה להוויה הישראלית אינם כוללים הטיה פוליטית מובנית.

נראה כי קודם לרשימת הקריטריונים הנוכחית הייתה רשימה אחרת, שכן לוין סבר כי באותה רשימה דווקא נמנו נושאים מסוימים,העשויים להתפרש כפוליטיים בחלקם. על-פי חוות-הדעת בהצעה הנוכחית, רשימת הנושאים היא רשימה פתוחה של דוגמאות, והקריטריון הכללי הוא "זיקה להוויה הישראלית". שינוי נוסף שהוכנס הוא שהעמידה בפרמטרים אינם מהווים תנאי סף לקבלת הכספים. כעת הפקות העומדות בקריטריונים יזכו לניקוד עודף של 25%, כך שיהיה להם יתרון אל מול הפקות שאין להן זיקה.

כאמור, לוין קבע כי קיים קושי לאשר את המתווה לאור התכליות העומדות בבסיס חקיקת התקשורת, וביניהן הפרדה של הדרג הפוליטי מהתכנים המשודרים ונוכח הפגיעה הפוטנציאלית בחופש הביטוי, אולם אין מניעה משפטית לאשר את המתווה.

נזכיר כי 35 מיליון השקלים הם תשלום שהעבירו הערוצים המסחריים תמורת אפיקי השידור שלהם לפני שנים, ועל-פי החוק הכסף אמור היה לחזור מזמן לשוק לצורך הפקות מקור. אולם שרי התקשורת הקודמים נמנעו מלהחליט על מנגנון לחלוקת הכספים, ,בעיקר סביב הסוגיה מי אמור לקבל אותו: האם יהיו אלה רק הערוצים המשדרים ששילמו עליו - או גם הוט ו-yes, הפלטפורמות שמעבירות על גבן את התוכן, וכמו הערוצים המסחריים מחויבות להשקיע ביצירה מקומית.

נזכיר כי הנדל נכנס לתפקיד שר התקשורת בעת שמשבר הקורונה כבר היה בעיצומו. הסגר הראשון שהושת על ישראל פגע מיד בערוצים המסחריים, שהתמודדו עם קיצוץ משמעותי בהיקפי הפרסום אל מול צורך להעלות לשידור תוכן יקר, לצד תגבור התוכן החדשותי.

בהנחה שסבב כיפוף הידיים הנוכחי הסתיים, ושר האוצר כ"ץ יחתום על העברת הכסף, סביר להניח שיתחיל פרק חדש - הרגולטורים אמורים לגבש פרמטרים משלהם למנגנון של חלוקת הכסף לערוצים, ובשלב זה המנגנון עדיין לא גובש.

במשרד האוצר ובמשרד התקשורת בחרו שלא להגיב. עד רגע פרסום הידיעה לא התקבלה תגובת משרד המשפטים.

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

הותר לפרסום: שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?