גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביט, פיי או פייבוקס: איזו אפליקציית תשלומים הכי מתאימה לכם?

תקופת הקורונה, ובעיקר הגל הראשון והסגר שבא בעקבותיו, הגדילו את השימוש באפליקציות ביט, פיי ופייבוקס ● מהן העלויות של בעלי העסקים שמשתמשים באפליקציות, ואילו פונקציות הן מעניקות לצרכנים? ● המדריך המעשי לכיס שלנו 

אפליקציות תשלום / אילוסטרציה: shutterstock
אפליקציות תשלום / אילוסטרציה: shutterstock

השבוע יעסוק "המדריך המעשי לכיס שלנו" בממשק שבין טכנולוגיה לכסף: אפליקציות לניהול הכסף שברשותנו מצד אחד, ואפליקציות תשלום מהצד השני. מדובר בסוגיות בוערות ורלוונטיות נוכח מספר התפתחויות שצפויות בזירה הזו בחודשים הקרובים.

רפורמת "הבנקאות הפתוחה" שעומדת בפתח נועדה לאפשר לנו, הצרכנים, להיעזר באפליקציות שונות כדי להבין ולנהל טוב יותר את הפיננסים שלנו. האפליקציות גם יוכלו לאפשר לנו לחסוך יותר, לצאת מהמינוס ואפילו לעשות "שופינג" קל בין מוצרים פיננסים.

בנוסף, לקראת סוף השנה צפוי להגיע לישראל הארנק האלקטרוני של אפל, אפל-פיי, ולהצטרף לעוד ארנקים אלקטרוניים שכבר פועלים כאן. מעל כל אלה עומדת הקורונה, שהעצימה את הצורך שלנו כצרכנים בתשלום מרחוק.

בסדרה נסביר את המשמעויות של כל אלה, נציג את האפליקציות השונות ונשיב על השאלות החשובות. קריאה מועילה.

בתוך שלוש שנים בלבד צברו אפליקציות התשלום הישראליות - ביט, פיי ופייבוקס - מיליוני הורדות ומאות אלפי משתמשים חודשיים, כשהתכלית שלהן פשוטה: לאפשר תשלום מיידי ופשוט של כסף בין אדם לאדם, כתחליף למזומן. עם הזמן הן השתכללו, וכיום גם לא מעט עוסקים ובעלי עסקים עושים בהן שימוש כדי לקבל כסף מלקוחות.

תקופת הקורונה, ובעיקר הגל הראשון והסגר שבא בעקבותיו, הגדילו את השימוש באפליקציות הללו. אנשים היו בבתים ושילמו באמצעות האפליקציות למדריכי יוגה ופילאטיס למשל, שאימנו מרחוק, ובכלל - העדיפו תשלומים מרחוק, ולא כאלה שעוברים מיד אל יד.

השימוש באפליקציות התשלום נוח גם למשלמים וגם למקבלים, בעיקר משום שהן חוסכות את הצורך לחפש את הסכום המדויק במזומן, וכי הן חינמיות לצרכן. באשר לבעלי העסקים, האפליקציות רלוונטיות בעיקר לעוסקים זעירים, עוסקים פטורים ומורשים, שמעניקים שירותים שעבורם נהוג היה לשלם במזומן: בייביסיטרים, מורים פרטיים, פסיכולוגים, מאמנים אישיים, אינסטלטורים ואחרים. בהתאם לצו איסור הלבנת הון, העוסקים צריכים להזדהות מול האפליקציה (כלומר מול הבנק), אם סך ההכנסות שמתקבלות ממנה בשנה גבוה מ-50 אלף שקל.

מהן העלויות שכרוכות מבחינת העוסקים בשימוש באפליקציות השונות, ואילו פונקציות מעניקות האפליקציות לצרכנים? שוחחנו עם שלושת המנהלים של אפליקציות התשלום בישראל - גלעד עוזיאלי, מנהל יחידת ביט בבנק הפועלים; שרית בק-ברקאי מנהלת פייבוקס; ושי גפן, מנהל התשלומים בלאומי - וחזרנו עם תשובות.

Bit, בנק הפועלים

שנת השקה: 2016

מספר משתמשים בחודש: 523 אלף (ממוצע ינואר-אוקטובר 2020, במכשירי אנדרואיד בלבד, לפי SimilarWeb)

הורדות עד היום, לפי נתוני הבנק: 4.7 מיליון

אפליקציית ביט

הצרכן

תשלום על האפליקציה: לא.

תשלום קבוצתי: יש. אפשר לשמור סכום בקבוצה, ולמשוך בבת אחת.

חלוקה לתשלומים או הוראות קבע: כרגע לא, אך יש פונקציות שמתוכננות לעתיד.

חשבונית: אפשר, דרך המאגד.

רשתות שמאפשרות תשלום בביט: דומינוס פיצה, מחסני חשמל, AM:PM, וואלה שופס, קסטרו, שלמה סיקסט ועוד.

משהו ייחודי: רכישת מתנה באמצעות BUYME ישירות מהאפליקציה. יש אפשרויות נרחבות לקבלת זיכויים מחברות ביטוח וקרנות פנסיה, כמו הראל, מנורה מבטחים, מגדל או איילון.

בעל העסק

מחזור: בעלי מחזור של עד 50 אלף שקל בשנה דרך האפליקציה, יכולים לעבוד עם ביט ללא מגבלות. אם המחזור גבוה יותר, הם יעברו את תהליך הזיהוי שלהם כעסק (KYC) מול גופים שנקראים "מאגדים", ולא מול הבנק ישירות.

הגופים האלה מעניקים שירותי סליקה לעסקים קטנים, ומחוברים מהצד השני לסולקים הגדולים: ישראכרט, ויזה ומקס. הם הוקמו במקור לפני כעשור, כדי להעניק שירותים בעיקר לעסקים אינטרנטיים. בין המאגדים לבין ביט יש הסדר מסחרי. בהסדר שכזה, המאגד "משולם", למשל, גובה 1.2% עמלת סליקה מכל עסקה.

מגבלת מחזור שנתי מקסימלי: אין.

עמלות על קבלת כסף: לקוחות הפועלים לא ישלמו עמלות. לקוחות של בנקים אחרים שמשתמשים באפליקציה, צפויים לשלם עמלת עו"ש על כל תשלום שמתקבל בחשבון הבנק - בהתאם להסדר מול הבנק.

PAY, בנק לאומי

שנת השקה: 2017

מספר משתמשים בחודש: 60 אלף (בממוצע, ינואר-אוקטובר 2020, במכשירי אנדרואיד בלבד, לפי SimilarWeb)

הורדות עד היום לפי נתוני הבנק: 2 מיליון

אפליקציית PAY

הצרכן

תשלום על האפליקציה: לא.

תשלום קבוצתי: יש.

חלוקה לתשלומים: יש. בעלי העסקים מקבלים את מלוא התשלום באופן מיידי, ואילו המשלמים יכולים לחלק את העסקה לתשלומים, ללא ריבית. מדובר בסכום עסקה בודדת בטווח של 400-4,000 שקל, וחלוקה לעד חמישה תשלומים.

רשתות שמאפשרות תשלום ב-PAY: ארומה תל אביב, משקר (מכונות של משקאות), מוזס ומסעדות שעובדות עם טאביט.

משהו ייחודי: יש אפשרות להגדיר הוראת קבע חודשית לבעלי מקצוע - מורה פרטי, פסיכולוג וכן הלאה. ניתן לעצור את הוראת הקבע בכל רגע נתון.

בעל העסק

מחזור: אם המחזור הוא עד 50 אלף שקל בשנה דרך האפליקציה, ניתן לעבוד עם PAY ללא מגבלות. יש אפשרות לשלוח ללקוחות קבלה דיגיטלית דרך האפליקציה. אם המחזור גבוה יותר, לקוחות לאומי יכולים להזדהות כעסקים דרך האפליקציה והבנק יפתח בפניהם את מגבלת התשלומים. בעלי עסקים שאינם לקוחות לאומי יכולים לבצע טלפונית את הליך ההזדהות מול הבנק. אין מעורבות של מאגדים, ולכן אין עמלות סליקה.

מגבלת מחזור שנתי מקסימלי: עד מיליון שקל בשנה לבעלי עסקים שהם לקוחות לאומי, ועד 150 אלף שקל בשנה לשאר בעלי העסקים.

עמלות: לקוחות לאומי לא ישלמו עמלות. בעלי חשבונות בבנקים אחרים שמשתמשים באפליקציה, צפויים לשלם עמלת עו"ש על כל תשלום שמתקבל בחשבון הבנק, בהתאם להסדר מול הבנק.

PayBox, בנק דיסקונט

שנת השקה: 2014. נרכשה בידי דיסקונט ב-2018.

מספר משתמשים בחודש: 217.5 אלף (ממוצע ינואר-אוקטובר 2020, במכשירי אנדרואיד בלבד, לפי SimilarWeb)

הורדות עד היום לפי נתוני הבנק: 2.5 מיליון

אפליקציית פייבוקס

הצרכן

תשלום על האפליקציה: לא.

תשלום קבוצתי: יש, וזהו סימן ההיכר של PayBox. כמחצית מהפעולות שמתקיימות באפליקציה הן של תשלומים קבוצתיים. באופן ייחודי, היא מאפשרת לשמור את הסכומים המתקבלים מהקבוצה בקופה, ואז למשוך אותם בבת אחת - פעולה שמשתקפת גם לשאר חברי הקבוצה.

חלוקה לתשלומים או הוראות קבע: אין.

חשבונית דרך האפליקציה: אין.

שיתופי פעולה: אפשר להטעין רב-קו באמצעות האפליקציה (טכנולוגיית hopon), וכן יש הסדרים עם עמותות שונות.

משהו ייחודי: פיצ'רים בתחום התשלומים הקבוצתיים, כמו למשל "אריזת מתנה" - כשמעבירים למישהו כסף, ניתן "לארוז" אותו במתנה לפי נושאים - בר מצווה, חתונה וכן הלאה - והוא יקבל את זה עם אנימציה. מכיוון אחר לגמרי, אפשר לזכות חשבון בנק או כרטיס אשראי בהעברת תשלום למישהו אחר. אפשר לבטל תשלום אם נשלח לאדם לא נכון, כל עוד לא אישר. יש גם אפשרות לקבל זיכויים מחברות הביטוח מגדל ומנורה.

בעל העסק

מחזור: אם המחזור הוא עד 50 אלף שקל בשנה דרך האפליקציה, ניתן לעבוד עמה ללא מגבלות. במידה והמחזור גדול יותר, יש לעשות תהליך זיהוי כעסק מול PayBox ואז ניתן להרחיב את המחזור ל-150 אלף שקל בשנה. אין מעורבות של מאגדים, ולכן אין עמלות סליקה. אפשר לאסוף כספים עד הרף הזה גם עבור מטרות חברתיות, למשל לצאת בגיוס כדי לסייע לחבר שחלה.

מגבלת מחזור שנתי מקסימלי: 150 אלף שקל בשנה.

עמלות: העובדה שהכסף נצבר בקופה באפליקציה, ולא עובר לחשבון הבנק בנפרד בכל פעם, חוסכת את הצורך בתשלום עמלת עו"ש על כל פעולה כזו (תלוי בהסדר מול הבנק). אפשר למשוך את הכסף מהקופה לחשבון הבנק מתי שרוצים. 

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

בלבנון מדווחים על עשרות מטרות שהותקפו בבת-אחת בדרום המדינה

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"