גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על אתוס המשפחות השכולות צריכה החברה לגונן, לא בג"ץ

יש לקוות שמסר הגינוי הציבורי שהועבר לקומץ המפגינים מול ביתה של משפחת תום פרקש ז"ל בקיסריה הופנם ● אם בג"ץ, שנדרש לעסוק בסוגיות אלו בעבר, יצטרך לעשות זאת שוב - המשמעות היא שהחברה שלנו חולה

אולם בית המשפט העליון / צילום: ראובן קסטרו
אולם בית המשפט העליון / צילום: ראובן קסטרו

1.

הפגנת קומץ תומכי הליכוד השבוע מול בית משפחתו של סרן תום פרקש ז"ל, שנהרג במלחמת לבנון השנייה, שברה שני טאבואים בחברה הישראלית. קודם כל, עצם ההחלטה להפגין נגד אנשים פרטיים שאינם עובדי ציבור היא תקדים מסוכן. אין שום סיבה שיתקיימו בארץ הפגנות מול בתים של אנשים פרטיים. לכל אדם מותר להחזיק בדעה פוליטית ולהביע אותה, בלי לפחד שתופגן מולו אלימות בשל כך.

הטאבו השני שנשבר הוא בשל העובדה שמדובר בהפגנה מול ביתה של משפחה שכולה. זה לא חלילה שאסור לבקר אנשים על עמדתם הפוליטית רק בשל היותם הורים שכולים, הבעיה היא, כאמור, שהביקורת מתבטאת בהפגנה ולא פחות חמור מכך, אלו המלים שהוטחו בהורים השכולים.

בין היתר הטיחו בהם המפגינים ש"תום מתהפך בקברו" ש"האובדן לא נותן לכם זכות לארח אנרכיסטים", ושתום היה "מתבייש בכם". אלו הם הסגנון, הבוז, האימה. התחושה של אובדן גבולות מוחלט בחברה שלנו. טוב עשה בנימין נתניהו, אח שכול בעצמו, שגינה את האירוע. השאלה אם הגינוי היה מספיק.

העיסוק בזכויות משפחות שכולות של חיילי צה"ל והיחס המיוחד של החברה הישראלית אליהם אינו חדש, וכמו כמעט כל סוגיה שנויה במחלוקת ונפיצה בישראל גם הוא התגלגל מדי פעם לדיונים בבג"ץ. ברוב המוחלט של המקרים התייצבו בתי המשפט לצדן של המשפחות השכולות.

אחת הדוגמאות הזכורות היא מאבק משפטי שניהלו בני משפחתו של ערן ויכסלבאום ז"ל שנהרג בנובמבר 1992 ב"אסון צאלים ב'". ויכסלבאום נקבר בבית הקברות הצבאי בקריית שאול, ומשפחתו ביקשה לשנות את הכיתוב האחיד על המצבה של יקירם ולהוסיף לשמות הוריו את שמותיהם של אחיו - ג'ק, לימור ועדי. ואולם, משרד הביטחון והמועצה להנצחת החלל סירבו בתוקף. משרד הביטחון הסתמך על חוק בתי הקברות הצבאיים, ונימק את סירובו להוספת שמות האחים בכך שהחוק מחייב אחידות ברישום של מצבות החיילים.

משפחת ויכסלבאום עתרה לבג"ץ, בטענה כי סירוב משרד הביטחון להוסיף את הכיתוב האישי על מצבת בנם פוגע בכבודם וברגשותיהם ועומד בניגוד לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. בתחילה דחו השופטים את העתירה ברוב דעות וכנגד דעתו החולקת של הנשיא לשעבר, אהרן ברק.

בהמשך קיים בג"ץ דיון נוסף בפני הרכב מורחב של חמישה שופטים, שאימץ את דעת המיעוט של ברק, קיבל את עתירת משפחת ויכסלבאום וקבע כי חוק בתי-הקברות הצבאיים אומנם מחייב אחידות בהנצחה, אך עם זאת תכליתו מחייבת גם התחשבות בכבוד האדם באופן שיאפשר הוספת כיתוב אישי של שמות האחים. 

באפריל 2018 ניצבו שופטי בג"ץ בפני דילמה מורכבת כשמשפחות שכולות של חללי צה"ל התייצבו משני עברי המתרס של הדיון המשפטי. גם הפעם מקור הבעיה היה משרד הביטחון. זה קרה אחרי ששר הביטחון דאז, אביגדור ליברמן, אסר בהחלטה צינית על קיום טקס זיכרון משותף למשפחות שכולות ישראליות ופלסטיניות.

את ההחלטה נימק ליברמן בציוץ בטוויטר באופן הבא: "החלטתי לאסור כניסתם לישראל של פלסטינים שהוזמנו ל'טקס משותף' ישראלי-פלסטיני, שיתקיים בערב יום הזיכרון. לא אתן ידי לחילול יום הזיכרון. זהו לא טקס זיכרון אלא מפגן של טעם רע וחוסר רגישות שפוגע במשפחות השכולות היקרות לנו מכל". ואולם, באופן רשמי, נימק ליברמן את הסירוב בטעמים ביטחוניים.

פורום המשפחות השכולות הישראלי עתר לבג"ץ בדרישה לקיים את הטקס. מנגד, התייצבו לצדו של ליברמן משפחות שכולות שצידדו בעמדתו והבהירו כי הטקס המשותף פוגע בהן וברגשותיהן.

שופטי בג"ץ קיבלו את העתירה ואיפשרו את קיום הטקס. אחד הנימוקים המרכזיים להחלטה לא היה משפטי במהותו, אלא מוסרי, ערכי. "משיקול הדעת שהפעיל שר הביטחון נפקד לחלוטין מקומם של השיקולים הנוגעים לרגשותיהן של המשפחות השכולות המבקשות לקיים את הטקס במתכונת המתוכננת המשותפת לישראלים ולפלסטינים", כתבו השופטים אסתר חיות, ענת ברון ועוזי פוגלמן. יתר על כן, לדברי שלושת השופטים, "משיקוליו של שר הביטחון נפקד מקומן של רגשות אותו החלק בציבור הישראלי התומך בקיומו של הטקס ומזדהה עם תכניו ועם מטרותיו".

כפי שניתן לראות, השופטים ממש נקטו עמדה שמעדיפה את המשפחות השכולות שרוצות בקיום הטקס על פני המשפחות השכולות שיצאו נגד הטקס. הם הוסיפו וכתבו כי עמדתו של ליברמן שמה את כל כובד המשקל על רגשותיהן של המשפחות השכולות ושל הציבור אשר הטקס המשותף יש בו כדי לפגוע ברגשותיהם.

חזרה לאירוע המביש של הפגנת פעילי הליכוד השבוע מול בית משפחת פרקש בקיסריה. אם המפגינים יתעקשו לחזור ולהפגין מול בית המשפחה, סביר להניח שיוגשו עתירות לבג"ץ בדרישה לאסור את ההפגנות. אזי, שוב יידרשו השופטים לדון בסוגיה רגישה הקשורה בזכויות של משפחות שכולות למול הזכות לחופש ביטוי של מפגינים.

יש לקוות שהפעם זה לא יקרה. שמסר הגינוי שהועבר לקומץ המפגינים הופנם, שהם הבינו שעשו מעשה שלא יעשה. על טאבואים בחברה הישראלית, על האתוס שאמור להיות משותף לכולנו, צריכה לגונן החברה עצמה, ולא שופטי בג"ץ. כי ברגע שהשופטים נדרשים להתערב בסוגיות הללו, המשמעות היא שהחברה חולה, ושבעצם הטאבו כבר נשבר.

2.

אני לא חובב של התזה לפיה תפקידה של התקשורת הוא לאזן בין העמדות הפוליטיות והאחרות השונות בחברה הישראלית ולדאוג כל הזמן להביא את כולן במידה שווה. בנקודה הזאת אני מסכים עם דברים שכתב ב"גלובס", עו"ד אלעד מן, בספטמבר 2019 לפיהן "הערך העליון שאמור להוביל את העשייה העיתונאית הוא הוגנות, ולאו דווקא איזון והימנעות (או במקרים קשים יותר - הדרה). כי אלה האחרונים (בשם האיזון וההימנעות) יכולים ליצור לא פעם מוצר מעוות, שנזקו עולה על התועלת שבו".

אבל אי אפשר לשתוק, וחובה לגנות בתוקף לא רק מה שנאמר כביכול בשמו של ראש הממשלה, אלא גם דברים שנאמרו עליו. כפי שהפגנה מול ביתה הפרטי של משפחה שכולה היא דבר שאסור להשלים איתו, כך גם אסור להשלים עם ההשוואה שערך השבוע סדי בן שטרית, ממובילי מחאת בלפור, בין רה"מ נתניהו לבין אדולף היטלר. תרגיעו, בחיאת. 

עוד כתבות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ