גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממפרץ חיפה למפרץ הפרסי: האינטרסים שמאחורי המכרז להפרטת נמל חיפה

בתחילת 2021 אמור להימסר נמל המפרץ החדש בחיפה לתפעול של חברת SIPG הסינית • למרות שפרטים רבים בהסכם ההפעלה של הנמל חסויים, הצצה לדוחות של חברת נמלי ישראל הממשלתית מגלים טפח מהנתונים • נמלי ישראל: "אנו מקימים את הנמלים החדשים לקידום התחרות בענף"

נמל חיפה החדש / צילום: איל יצהר
נמל חיפה החדש / צילום: איל יצהר

סערה שפקדה בסוף השבוע האחרון את מפרץ חיפה וגרמה להצפות נרחבות, היא כאין וכאפס לעומת מה שמתחולל כיום מאחורי הקלעים של הפרטת נמל חיפה הישן. חרושת השמועות מדברת על קבוצות מתמודדים שמצרפות שותפים חדשים ומאבדות שותפים מקוריים; על מועמדים אסטרטגיים שבוחנים מחדש את השתתפותם במכרז; ועל גופי ממשל שמושכים בחוטים. גורם מענף הספנות, שעוקב אחר הנעשה במכרז מקרוב מעריך שמה שטרף את הקלפים הן תוצאות הבחירות בארה"ב.

"מלכתחילה, חשיבותו של המכרז בחיפה לא הייתה (רק) כלכלית/עסקית, אלא גיאו-פוליטית. ממשל טראמפ פעל בצורה אקטיבית כדי לבלום את ההתבססות הסינית באזור ולמנוע תסריט של רצף שליטה סינית בכל מפרץ חיפה. לפיכך הוא העניק רוח גבית עזה לחברות אמריקאיות או לכאלה שיש להן אינטרסים בארה"ב, להשתתף במכרז. זו כנראה אחת הסיבות לנוכחות הפעילה שלהן במכרז הנוכחי לעומת אפס עניין שהן גילו במכרז הקודם לנמל המפרץ ב-2015.

"כעת נכנס ממשל חדש, עם אג’נדה חדשה, ואף אחד לא יודע מה תהיה עמדתו לגבי היחסים עם סין בכלל ובאזורנו בפרט. חוסר הוודאות מביא גופים בינלאומיים גדולים ללחוץ על הבלמים ולהיכנס לעמדת המתנה".

אבל זה לא הגורם היחיד לחוסר ודאות. גם היעדר השקיפות של המדינה ביחס לנמל המפרץ החדש והשכן, שאמור לעבור בעוד שבועות ספורים לתפעול מלא של חברת SIPG הסינית וליצור תחרות קשה לכל מפעיל עתידי של נמל חיפה הישן, מטילה צל כבד. חברת נמלי ישראל (חנ"י) נאבקה בשנים האחרונות בכל דרך כדי למנוע את חשיפת הסכם התפעול בינה לבין המפעילה SIPG, כולל מאבק משפטי בשתי עתירות שהוגשו בנושא ע"י עיריית חיפה (עתירה שהוסרה בינתיים בעקבות "דיל" עם העירייה והתנועה לאיכות השלטון).

עם זאת, עוד נותרו מקורות גלויים שחושפים פרטים על דמותו של הנמל החדש ויכולים לצייר את תמונת התחרות העתידית בין הנמלים שנמצאים במרחק של כמה מאות מטרים זה מזה בקו אווירי.

ההכנסות של חנ"י: להרוויח מכול מכולה שמשונעת

המקור הראשון הוא הדוחות הכספיים של חנ"י, שהיא אמנם חברה ממשלתית, אבל גם מנפיקת אג"ח שמדווחת לבורסה. בדוח הכספי שלה ל-2019, שפורסם באפריל השנה, אפשר למצוא לא מעט פרטים מעניינים על ההסכם בינה לבין SIPG. מהדוח עולה כי על פי החוזה המקורי עם SIPG, מסירת שטח הנמל לתפעול מלא של המפעילה הסינית אמור להתבצע רשמית באמצע ינואר 2021, בכפוף להשלמת עבודות ההקמה, לרבות הקמת תשתיות כבישים לנמל, מסוף רכבת בשטח וחיבור לתשתיות השונות של המדינה.

החיבור הרכבתי של הנמל צפוי להתעכב משמעותית בשל מחלוקות עם עיריית חיפה, אבל מסתבר שחנ"י השכילה להכניס בהסכם המקורי סעיף שמאפשר לה לשנע על חשבונה (במשאיות) מכולות עבור המפעילה (SIPG) משטח הנמל למסוף רכבת קיים, או לחילופין לשלם למפעיל סכום קבוע עבור כל מכולה ששונעה בפועל, עד סכום מצטבר של 4 מיליון שקל לשנה. המשמעות היא שהמסירה הסופית אכן תתבצע לפי הזמן ומועד ההפעלה בשטח תלויה בעיקר בהשלמת עבודות התשתית והרצת הציוד והמערכות על ידי SIPG.

ממקורות סיניים אנחנו יודעים שתפעול הנמל אמור להתבצע בשני שלבים. הראשון מתוכנן עבור קיבולת מינימום של כ-800 אלף מכולות בשנה; ואילו בשלב השני, שלב ההרחבה, מתוכנן להוסיף לקיבולת עוד לפחות 700 אלף מכולות בשנה. כלומר, 1.5 מיליון מכולות בשיא. לפי מקורות בענף, הסכום לפי מכולה תלוי בכוח המיקוח של המדינה ויכול להגיע עד 5 דולרים. כלומר, ההכנסה השנתית של חנ"י יכולה להסתכם ב-7.5 מיליון דולר.

מודרני וירוק: נמל ממוחשב ששומר על הסביבה

עוד יתרון תחרותי של נמל המפרץ החדש הוא ההיקף והתחכום של ההשקעה שמתכוונת SIPG, בפועל ממשלת סין, להשקיע בו. בהתבטאויות בחודשים האחרונים ציין מנכ"ל SIPG כי זה עתיד להיות "נמל המכולות הגדול והמשוכלל ביותר באגן הים התיכון", וכנראה שלא מדובר במליצה.

ל-SIPG יש אמנם ניסיון רב בתפעול נמל שנחאי הענק, אבל פרויקט נמל המפרץ הוא הפרויקט הבינלאומי הראשון שלה והיא רואה בו מעין "כרטיס ביקור יוקרתי" שיקדם התרחבות בינלאומית עתידית. ואכן, ממה שאנחנו לומדים מכלי התקשורת בסין, הנמל הזה עתיד להציב רף טכנולוגי ותפעולי גבוה לא רק לנמלים הקיימים והעתידיים בישראל, אלא גם לנמלים רבים בעולם ואף בסין עצמה.

הקונספט הכללי על פיו מתוכנן הנמל מכונה "נמל חצי אוטומטי". כלומר, החלפת חלק גדול מהמשימות שדורשות כוח אדם מתמחה ברכיבים ממוחשבים עם בקרה מרחוק, רשתות נתונים ויכולות תפעול אוטונומיות. הנדבך הראשון הם מנופים ממוחשבים מתוצרת ZPMC הסינית, שהם מהגדולים ביותר בעולם, ומתוכננים לפרוק במהירות את אוניות המכולה הגדולות ביותר שקיימות כיום, מה שמכונה קטגוריה "EEE"’. כלומר, אוניות באורך כ-400 מטר שמסוגלות לשאת מעל 18 אלף מכולות בו זמנית.

ממכרז ההצטיידות שפרסמה SIPG בסין בשנה שעברה ושבו זכתה ZMPC, אנחנו יודעים שהנמל אמור להצטייד בעד שמונה מנופי גשר ענקיים עם שליטה ממוחשבת, ועד 22 "מנופי שער" (על שם צורתם), מה שמכונה YARD CARANE. עלות המנופים הללו בלבד היא כ-91 מיליון דולר, וכמעט כפול מזה במחירים "מערביים" מקובלים. בין המנופים הללו ינועו רכבי שינוע אוטונומיים להובלת מכולות, שיודעים לזהות אוטומטית את יעדה של כל מכולה. התקשורת בין כל הרכיבים תהיה קווית וגם אלחוטית. הקונספט המקובל כיום בסין הוא תקשורת אלחוטית ברשתות 5G, אבל זהו נושא רגיש כרגע מבחינת האמריקאים ועוד לא ברור האם הסינים ייבחרו בפתרון הזה.

נדבך טכנולוגי נוסף הוא מערכת חשמל ייחודית. על פי מכרז נוסף של SIPG, שהסתיים ביוני השנה, נשכרו שירותיה של קבלנית חשמל סינית (WOLONG ELECTRIC DRIVE), שתתקין בנמל מערכת אספקת חשמל עצמאית ומקוררת לאספקת חשמל מהחוף ישירות לכל אונייה שעוגנת. בדרך זו תוכל לחסוך את הפעלת מנועי האוניות עצמן בעת העגינה, תאיץ את תהליך הפריקה/הטענה ותחסוך פליטה מזהמת מיותרת. ככל הידוע זהו כרגע הנמל היחיד בישראל שמתוכנן לספק פתרון כזה למספר אוניות בו זמנית.

הקונספט "הירוק" של הנמל החדש, עתיד לכלול גם שימוש בתחבורה חשמלית, אוטובוסים ומיניבוסים להסעת עובדים, כולל עמדות טעינה עבורם בשטח הנמל.

המרכיב הטכנולוגי המעניין והחדשני ביותר הוא מערכת בטיחות מבוססת מצלמות ראיית מכונה, חיישנים היקפיים ובינה מלאכותית. המערכת תאפשר למנופים ולציוד אוטומטי נוסף לאסוף מידע באופן רציף על הנעשה בשטח הנמל וסביבתו, לנתח אותו בזמן אמת, לזהות אנשים ועצמים, להימנע ממכשולים ולבנות "תמונת מציאות" מורכבת, בדומה למערכות החישה והבינה של רכב אוטונומי או להבדיל של מערכות אוטונומיות ביטחוניות. הבונוס הוא לא רק בבטיחות אלא גם בייעול של התפוקות. המערכת הזו פותחה על ידי חברת BroadView הסינית, וכאמור נמל המפרץ בחיפה יהיה הראשון בעולם שבו היא תותקן.

התוצר הכלכלי הסופי של כל הטכנולוגיה העילית הזו עתיד להיות כוח אדם תפעולי שיכלול ככל הנראה לא יותר מ-300 עובדים. מדובר בפחות משליש ממצבת כוח האדם בנמלים הוותיקים בישראל. זהו רף תחרותי גבוה עבור זכיינים עתידיים. המקורות הסינים מציינים שחלק מתוכנית הפיתוח של נמל המפרץ כולות גם הקמת מסוף דלקים חדש והרחבה משמעותית של מסוף הכימיקלים במפרץ חיפה, אבל לא ברור אם הפעילויות הללו יתבצעו על ידי SIPG או על ידי גורמים מקומיים.

רכבת לאמירויות: תוכניות למסילה מחיפה למפרץ הפרסי

היקף המכולות שבהן מתוכנן נמל המפרץ החדש לטפל כשיגיע לתפוקת השיא, מעיד שהוא יהיה "גדול בכמה מספרים" על הפעילות הכלכלית בישראל בשנים הקרובות, במיוחד לאור העובדה שבמקביל יפעלו כאן לפחות עוד שלושה נמלים מתחרים (אשדוד, חיפה הישן ומספנות ישראל).

מכך אפשר להסיק שהייעוד שלו הוא לשמש בתור "גשר יבשתי" עוקף תעלת סואץ באמצעות חיבור רכבתי בין מפרץ חיפה לירדן ומשם למפרץ הפרסי. הייעוד הזה גם תואם היטב את תוכנית המאסטר "דרך המשי" של ממשלת סין ומתועדת היטב במפות של התוכנית.

אלא שגם במקרה הזה הציבור (וחברי הכנסת) נאלצים להסתמך בעיקר על מקורות זרים כדי ללמוד על ההתפתחויות האחרונות סביב אותו חיבור רכבתי אסטרטגי. המקור הפנימי היחיד שהעיד לאחרונה על כך שהתוכנית המסילתית הוותיקה הזו פעילה ומקודמת במרץ, הוא הודעה לציבור של בנק ישראל מ-16 בנובמבר שבה דווח על דיאלוג עם נציבות השוק האירופאי. לפי ההודעה, במסגרת הדיאלוג "נדון מיזם ‘מסילות לשלום אזורי’ לחיבור רכבתי של הים התיכון ומדינות המפרץ דרך ישראל כגשר יבשתי וירדן כ-Hub תחבורתי אזורי. היוזמה, שמוביל שר האוצר תייצר נתיב סחר קצר, מהיר, זול ובטוח יותר בין מזרח ומערב, ותתרום לכלכלות ירדן, הרשות הפלסטינית, ישראל, ערב הסעודית ומדינות המפרץ".

נזכיר, שפרויקט הרכבת ממפרץ (חיפה) למפרץ (הפרסי) הוא "פרויקט הדגל" של השר ישראל כ"ץ עוד מימיו במשרד התחבורה.

רוב הפעילות בנושא מתבצעת מתחת לרדאר המקומי ומי שבקי בפרטים היא העיתונות המקומית במפרץ הפרסי. בשבוע שעבר פרסם העיתון רב התפוצה "AL KHALEEJ", שיוצא בדובאי, ניתוח עומק של הפרויקט, על פי פרטים שנמסרו מישראל להנהגה באמירויות. על פי הכתבה, המסילה תצא ממפרץ חיפה על התוואי הקיים לבית שאן, ותמשיך למעבר הגבול על נהר הירדן עם הסתעפות גם למעבר ג’נין, כדי לאפשר מעבר סחורות ברכבת אל ומהרשות הפלסטינית. משם היא תמשיך לאורך הרי ירדן, תתחבר למערכת הרכבות הסעודית הקיימת ומשם למספר מדינות במפרץ. על פי העיתון קיימת הסכמה עם סעודיה לאפשר העברת סחורות בשטחה בין נמל חיפה למפרץ ולהיפך, גם ללא חתימת הסכם רשמי עם ישראל.

עם זאת, קיימות כמה וכמה שאלות בלתי פתורות בנושא. הראשונה היא מדוע הנושא מקודם על ידי שר האוצר ולא על ידי משרד החוץ, או לכל הפחות משרד התחבורה. השאלה השנייה היא מי יממן את המגה-פרויקט הרכבתי חוצה המדינות הזה, במיוחד לאור חולשתה של מערכת הרכבות בירדן, שלשלב הראשון בשיקומה נדרשים כ-700 מיליון דולר. עוד שאלה היא כיצד מתכוונת ישראל להסדיר את הנושא מול המצרים, שעבורם גשר יבשתי כזה פותח פתח לפגיעה קשה בהכנסותיהם מתעלת סואץ.

השאלה האחרונה היא אילו אינטרסים אזוריים תשרת המסילה. רמזים לתשובה אפשר למצוא אולי בפרזנטציה שערך בפברואר השנה של התחבורה הירדני בדובאי ובה הוצגה התוכנית של המדינה לשקם ולהקים רשת של למעלה מ-1,000 ק"מ של מסילות ורכבות מהירות, במספר שלבים, שיקושרו בין השאר לערב הסעודית, מפרץ עומאן, עיראק וסוריה והתוצאה הסופית תהיה "חיבור למערכת הרכבות בין סין ואירופה".

והנה עוד שני רמזים: את הפרויקטים המסילתיים הגדולים ביותר שיתנהלו בשנים הקרובות בדובאי ובסעודיה תקים לא אחרת מאשר חברת הרכבת הממשלתית של סין CRRC, אחת הקבלניות המרכזיות של רכבת ישראל. החיים מלאים בצירופי מקרים.

חנ"י: מקדמים תחרות בנמלים למען הורדת יוקר המחיה

מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה: "חנ״י מקימה את הנמלים החדשים לקידום התחרות בענף הנמלים, לטובת התעשייה והמסחר בישראל ולמען הורדת יוקר המחיה. נמל המפרץ ונמל הדרום נבנים בסטנדרטים מתקדמים וחדשניים, וזאת במקביל להשקעה מסיבית בשדרוג נמל חיפה ונמל אשדוד שיאפשר תחרות אמיתית. עם הפעלת הנמלים החדשים תתווסף תשתית חיונית לסחר הישראלי ועמה התייעלות ושיפור השירות. יצוין שבהקמת נמל המפרץ נקבעו סטנדרטים גבוהים של שמירה על איכות הסביבה באזור, שחלקם יוטמעו גם בנמלים האחרים". 

עוד כתבות

נשיא איראן לשעבר אברהים ראיסי ונשיא ונצואלה ניקולס מדורו במעמד החתימה על הסכם שיתוף הפעולה בין המדינות, 2022 / צילום: ap, Vahid Salemi

ישראל מרוצה: תקיפות ארה"ב בוונצואלה עשויות לפגוע בפעילות איראן וחיזבאללה

התקיפות האמריקאיות נגד קרטלים בוונצואלה מכוונות לנטרול אימפריית הסמים של איראן וחיזבאללה במדינה ● משטר מדורו נשען על סיוע ביטחוני וכלכלי מאיראן והסחר בסמים מממן את חיזבאללה ● עבור ישראל, הגברת לחץ על המדינה היא דרך להפחתת האיומים של ציר הרשע

"צורה חדשה של אנטישמיות": למה השתנה היחס של סין כלפי יהודים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: איראן מנסה לגייס סוכנים נגד ישראל במדינות אפריקה, הביקור הסודי של סגן שר החוץ מטייוואן בישראל, האם ישראל ולבנון יכולות להשיג נורמליזציה, ולמה האנטישמיות מרימה ראש בסין ● כותרות העיתונים בעולם

ניר ברקת ובצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

השר ברקת נגד החלטת השר סמוטריץ' להכפיל את הפטור ממע"מ: "לא נערכה בחינה כלכלית. יפגע בצמיחה"

שר הכלכלה טוען במכתב ששלח הערב לשר האוצר שהכפלת תקרת הפטור ממע"מ על יבוא אישי אינה מבוססת נתונים ועלולה לפגוע בעסקים קטנים ובצמיחה של המשק ● בין החלופות שהוא מונה: הפחתת מע"מ על חשמל ומים או קביעת מע"מ דיפרנציאלי על ירקות ופירות

יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux

5 שנים מההנפקה, צים במרכז סערה - והשבועות הבאים יקבעו מי ינווט את ענקית הספנות

ברקע הצעות לרכישת צים, מתחמם המאבק בין בעלי מניות המבקשים למנות דירקטורים מטעמם, לבין דירקטוריון החברה ● בתווך נמצאים המנכ"ל אלי גליקמן, שהוביל את מסע ההתאוששות של ענקית הספנות וכעת מבקש לרכוש אותה; ועובדי החברה, שחוששים ממשתלט זר ואף פנו לשרת התחבורה כדי לפעול לסיכול המהלך

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א סוגרת שבוע חיובי: ת"א 35 עלה ב-3.5%, מדד הביטוח ב-10%

מדד ת"א 35 בשיא חדש, ה-57 השנה ● השקל מתחזק מול הדולר ● מדד הביטוח זינק ב-10% השבוע ● מניות השבבים הדואליות ירדו ● הפד הוריד את ריבית ארה"ב כצפוי, אך אותת כי לא צפויות הורדות נוספות בקרוב - וול סטריט ננעלה בירוק ●

חדשות ההייטק / צילום: AP

המהלך החדש שמוביל הצעיר הגאון במטא

SpaceX מתקרבת להנפקה הגדולה בהיסטוריה, מטא במהלך אסטרטגי חדש בהובלת אלכסנדר וונג, ומאבק חדש נפתח על המותג הנזנח של "טוויטר" ● במקביל, שלושה סטארטאפים ישראליים מגייסים יחד יותר מ־100 מיליון דולר וחברת הקריפטו הישראלית Lava Network מתחילה להיסחר בבורסות הגדולות בעולם ● חדשות ההייטק

האירוע שקיימה ניקוסיה עם סטארט-אפ ניישן סנטרל / צילום: Startup Nation Central

אחת הידידות הקרובות של ישראל שואפת להעמיק עוד יותר את הקשרים

קפריסין קיימה יחד עם סטארט-אפ ניישן סנטרל את אירוע Tech Horizons of the Mediterranean ● מאות מנהלי ועובדי פלאפון ו-yes לקחו חלק בשבוע מעורבות חברתית ● התערוכה שמוצגת במודיעין בהשתתפות אמנים מכל אירופה ● וזה המנכ"ל החדש של אקוואריוס ● אירועים ומינויים

קובי אלכסנדר / איור: גיל ג'יבלי

הסבלנות השתלמה: קובי אלכסנדר מממש רווח גדול באי.בי.אי

קובי אלכסנדר מכר אתמול 240 אלף ממניות בית ההשקעות אי.בי.אי, בסכום כולל של 66 מיליון שקל ● מניית בית ההשקעות זינקה ב-450% בתוך חמש שנים ● לאחר המימוש ממשיך להחזיק אלכסנדר ב-15.8% ממניות אי.בי.אי

השטח שעליו תוקם תחנת הכוח ''קסם'' / צילום: דין שמואל אלמס

תחנת הכוח "קסם" סגרה פיננסית ותקבל תגמול מוגדל מרשת החשמל

ההלוואה מבנק הפועלים עומדת על 1.1 מיליארד אירו ועוד 300 מיליון שקל - ובסך-הכול כ-4.5 מיליארד שקל ● בכך הבטיחה "קסם" את הקמתה ואת "תשלום הזמינות" הגבוה שתקבל מרשת החשמל - זאת מכיוון שמדובר בתחנה קריטית לאספקת חשמל באזור צפון גוש דן

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר

משבר השמאים הוכיח שוב שדחיינות היא שם המשחק

דחיינות היא עדיין שיטת עבודה ● רוכבי האופניים ניצחו את החזית האנטי-ישראלית ● ומתברר שאנחנו כן יכולים לנצל דאטה לטובתנו ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

זוהר עיני ויונתן בוגוסלבסקי, מייסדי פורט / צילום: Port

מנוע בינה מלאכותית כחול-לבן: פורט הישראלית כבר שווה 800 מיליון דולר

פורט, חברת הסטארט-אפ הישראלית שמבקשת לעצב מחדש את עבודת המפתחים, מגייסת 100 מיליון דולר לפי שווי של 800 מיליון דולר אחרי הכסף, במהלך שמציב אותה כאחת השחקניות המסקרנות בגל החדש של פלטפורמות הבינה המלאכותית לארגוני פיתוח

אילוסטרציה: shutterstock

אלי לילי פרסמה את תוצאות הניסוי הטובות ביותר של תרופת הרזיה עד היום

למרות שהשקה עדיין לא באופק, הנתונים מהניסוי הקליני המוצלח מציבים את אלי לילי בעמדת זינוק מול המתחרות בתחום ההרזיה ● בממוצע, המטופלים איבדו כשליש ממשקל גופם, וחלקם אף הפסיקו את הטיפול עקב ירידה מוגזמת במשקל

אודי כגן בקמפיין ביטוח 9 / צילום: צילום מסך יוטיוב

ענף הפיננסים משתלט על הפסקת הפרסומות: דיסקונט הזכורה ביותר, ביטוח 9 האהובה

הפרסומת של דיסקונט היא הזכורה ביותר זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה● ביטוח 9 מחזירים לאוויר פרסומת ישנה לרגל סוף השנה ● וחברת התקשורת פרטנר מתברגת גבוה כבר בשבוע הראשון באוויר

מרכז יזמות לחרדים בירושלים (ארכיון) / צילום: יוסי זמיר

עידוד תעסוקת חרדים? ההחלטה ה"שקטה" שרחוקה מלהספיק

ברקע העיסוק הער בסוגיית השתלבות החרדים בחברה הישראלית, עברה החלטת ממשלה ששאפה לקדם את תעסוקת הגברים החרדים ● עד כמה ההחלטה הזאת מורגשת בשטח? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחרי מיצוי פוטנציאל תעסוקת גברים חרדים

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

מחיר החשמל ייקבע בלונדון: חברת החשמל יוצאת להליך בוררות נגד מאגר תמר

חברת החשמל הגישה את המסמכים הרשמיים לפתיחת הליך בוררות בלונדון ● תהליך הבוררות, שנקבע מראש בהסכם בין הצדדים, יעלה מיליוני שקלים, והבורר יוכל להכריע אם להעלות או להוריד את מחיר הגז בעד 10%

מערכת ההגנה האווירית ''ספיידר'' של רפאל

טיסה סודית אחת חושפת: רוסיה מוקפת במערכות הגנה אווירית ישראליות

מערכות ההגנה האווירית הישראליות עוטפות את רוסיה ● הסטארט־אפים הישראלים מכוונים לארה"ב ● סין מפתחת את היכולות ההתקפיות של מצרים ● סין מעתיקה את הכטב"ם האיראני שאהד 136 האיראני ● וגם: הרכש הביטחוני הגרמני מזנק ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הונאות בפייסבוק ובאינסטגרם / צילום: צילומי מסך

המלצה ממתחזה לגילעד אלטשולר: כך תיזהרו מגל ההונאות החדש ברשת

ההונאות בפייסבוק ובאינסטגרם לא מפסיקות להשתכלל ● נוכלים מתחזים לדמויות מפתח בשוק ההון ועוקצים מליונים ● בנתיים, הפלטפורמות מרוויחות מהמודעות — והמשתמשים נותרים חשופים

זום גלובלי / צילום: Shutterstock

המכסים החדשים על סין, והבלונים שגרמו למצב חירום

ברקע האיומים של טראמפ להטיל מכסים על מקסיקו, האחרונה נוקטת צעדים נגד סין ● בליטא הכריזו על מצב חירום. הסיבה: בלונים ● ואיך פרסומת אחת עוררה זעם בהולנד - עד שנאלצה לרדת מהמסך? ● זום גלובלי, מדור חדש 

איי פוקלנד / צילום: Shutterstock

הפרויקט הישראלי שיהפוך 3,500 תושבים באיי פוקלנד למיליונרים

נאוויטס מקבלת החלטת השקעה סופית בפרויקט "סי ליון" באיי פוקלנד - מהלך שצפוי להניב כ־4 מיליארד ליש"ט לממשלת הטריטוריה ולהפוך את 3,500 תושביה למיליונרים ● חלקה של החברה עומד על כ-1.2 מיליארד דולר, ותחילת ההפקה בפרויקט צפויה במהלך הרבעון הראשון של שנת 2028

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

בנק ישראל נגד חוק הגיוס: "לוקה בחסר ולא יביא לגיוס החרדים הנדרש"

הבנק המרכזי מזהיר כי הנוסח הנוכחי של חוק הגיוס "לוקה בחסר", וזאת משום שהיעדים שקבעה הצעת החוק הם נמוכים, והתמריצים הכלכליים בעלי אפקטיביות נמוכה ● "העברת החוק במתכונתו הנוכחית עלולה לא להביא לשינוי משמעותי בהיקף הגיוס, ובכך לשמר את הנטל הכלכלי האישי והמשקי הנובע מהשימוש הנרחב באנשי מילואים"