גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הקורונה מאחורינו": מניית אלביט איבדה 30% בשנה, אז למה המנכ"ל כל כך אופטימי?

חברת הציוד הביטחוני מסכמת את הרבעון השלישי עם גידול בהכנסות והמנכ"ל בצלאל מכליס מכריז: "למדנו להתמודד היטב עם השלכות הקורונה" ומעריך כי חילופי הנשיא בארה"ב לא יקטינו את השוק הביטחוני ● מי שיכול להיות קצת פחות מרוצה הוא בעל השליטה מיקי פדרמן, ששווי אחזקותיו נחתך במיליארד דולר בשנה

נשיא ומנכ"ל החברה, בצלאל (בוצי) מכליס + מיקי פדרמן / צילום: תמר מצפי
נשיא ומנכ"ל החברה, בצלאל (בוצי) מכליס + מיקי פדרמן / צילום: תמר מצפי

משבר הקורונה עדיין רחוק מסיומו, אך נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות , בצלאל (בוצי) מכליס, אופטימי. עם פרסום דוחות הרבעון השלישי אומר מכליס ל"גלובס", כי "לשמחתנו, 'העסקים כרגיל'. החברה ממשיכה להתפתח ולשפר את הרווחיות. היו עיכובים לוגיסטיים בשל המשבר, אבל למדנו להתמודד היטב עם ההשלכות של הקורונה על החברה, ולהגיע ללקוחות דרך החברות הבנות בשוקי היעד. לכן, ההשלכות של הקורונה על אלביט - מאחורינו".

אלביט, שבשליטת מיקי פדרמן, נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי 4.9 מיליארד דולר, אחרי ירידה של 27.9% במחיר המניה מתחילת השנה. פדרמן מחזיק ב-44.3% ממניות אלביט באמצעות מפעלי פדרמן. מאז נובמבר 2019, חודש שבמהלכו הגיעה מניית אלביט לשיא של יותר מ-165 דולר שממנו נפלה לרמות הנוכחיות של כ-115 דולר - קיטון של כ-30% בתוך כשנה ושבועיים - נחתך שווי ההחזקה של פדרמן בחברה במיליארד דולר כמעט, וליתר דיוק: בכ-993 מיליון דולר.

כעת מחזיק פדרמן במניות ששוויין הנוכחי עומד על כ-2.25 מיליארד דולר. ואולם, למרות הנפילה הכואבת בשנה החולפת, בפרספקטיבה היסטורית נרחבת יותר מניית אלביט זינקה בשנים האחרונות בשיעור חד, ואיתה גם שווי ההחזקה של פדרמן, שגם נהנה מדיבידנדים מהחברה.

כרגיל באלביט, החברה צפויה לחלק דיבידנד בגין הרבעון השלישי. הדיבידנד בסך 44 סנט למניה, ופחות מ-20 מיליון דולר בסך הכול, יחולק בתחילת ינואר. חלקו של פדרמן בדיבידנד יגיע ל-8.6 מיליון דולר, סכום שיביא את היקף הדיבידנד שחולק לו בגין שלושת הרבעונים הראשונים של 2020 ל-24.1 מיליון דולר.

כאמור, החברה משדרת אופטימיות בדבר השלכות הקורונה על עסקיה, אבל כאלה עדיין היו בדוחות הרבעון השלישי. כפי שאלביט כבר דיווחה לפני כן, היא ביצעה מחיקת מלאים וירידת שווי נכסים בהיקף של כ-60 מיליון דולר בגין עסקיה בתחום התעופה האזרחית - תחום שנפגע משמעותית בחודשים האחרונים בשל הקורונה. מחיקה זו השפיעה לרעה על הרווחיות על פי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), אך אין לה השפעה על הרווחיות על בסיס Non-GAAP.

בשורה העליונה סיכמה אלביט את הרבעון השלישי עם הכנסות של כ-1.1 מיליארד דולר, צמיחה של 3% ביחס לרבעון המקביל ב-2019. הרווח הגולמי לפי כללי GAAP ירד ב-17% ל-237 מיליון דולר, בשל המחיקה, ולפי כללי GAAP הרווח הנקי הרבעוני המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-17 מיליון דולר, ירידה של 76.4%.

על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים ובראשם המחיקה, אלביט הציגה רווחיות משופרת. הרווח הגולמי היווה 26.7% מהמחזור לעומת 26.3% ברבעון המקביל, הרווח התפעולי צמח ב-15.4% ל-93.1 מיליון דולר והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות צמח ב-23.9% ל-72.7 מיליון דולר.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020, הכנסות אלביט גדלו ב-3.1% לכ-3.3 מיליארד דולר, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות (GAAP) ירד ב-3.7% לכ-170 מיליון דולר והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות (Non-GAAP) גדל ב-13.1% לכ-213 מיליון דולר.

בחלוקה לפי תחומי פעילות, מתחילת השנה אלביט הציגה צמיחה של 44% במכירות תחום האלקטרו-אופטיקה, שהסתכמו בכ-360 מיליון דולר, ולעומת זאת ירידה של 5.6% במכירות מערכות תקשו"ב, לכ-760 מיליון דולר. תחום המערכות המוטסות נותר כמעט ללא שינוי עם הכנסות של כ-1.17 מיליארד דולר.

בחלוקה גיאוגרפית, ההכנסות מצפון אמריקה היוו קרוב לשליש מההכנסות מתחילת 2020, כ-1.1 מיליארד דולר - צמיחה של 18.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2019. ההכנסות מישראל צמחו ב-7.6% ל-797 מיליון דולר ואילו באזורים אחרים נרשמה ירידה: באירופה ובאסיה-פסיפיק ירידה בשיעור חד-ספרתי, ובאמריקה הלטינית בשיעור של 18.4%. צבר ההזמנות של החברה עמד בסוף הרבעון השלישי על 10.9 מיליארד דולר.

"אני מרוצה מהתוצאות, הצגנו צמיחה במכירות ובצבר ושיפור ברווחיות", אומר היום מכליס. "רמת האי-ודאות בשווקים הביטחוניים ירדה משמעותית ברבעון הזה. יש הגדלת תקציבי ביטחון בחלק מהמדינות החשובות לאלביט, בהן אנגליה, גרמניה, שבדיה ואוסטרליה, ובארה"ב יש יציבות, או אף גידול קל. כל זה נועד לסייע לתעשיות המקומיות להתפתח. אני מסתכל על פוטנציאל ההזמנות של אלביט וצופה המשך גידול של החברה גם בתקופה הנראית לעין. התוצאות טובות מאוד, והעתיד הרבה יותר ברור, ודאי וחיובי קדימה".

בצד הפחות חיובי מציין מכליס את המזומן. מתחילת השנה ייצרה אלביט כ-107 מיליון דולר מפעילות שוטפת, אך הרבעון השלישי הניב תזרים שלילי (בסך כ-62.6 מיליון דולר), ועל כך אומר מכליס: "יש חובות מאוד גדולים של משרד הביטחון, מאות מיליוני דולרים חוב לאלביט. אני מעריך שזה ייפתר עד סוף השנה ואין שום סכנה לתשלום הזה. אלה בעיות שכולנו מכירים, אין תקציב מדינה אז לא משלמים. החוב בוודאי שישולם ואני מקווה שכפי שנאמר לנו זה יקרה עד סוף השנה".

על המחיקה בגובה 60 מיליון דולר בגין עסקי התעופה האזרחית, מכליס אומר כי כלל המכירות של החברה בתחום האזרחי הן פחות מ-10% מסך המכירות, כאשר חלק מזה הוא התחום של תעופה אזרחית וחלק אחר הוא התחום הרפואי, שגדל מאוד. "אין צורך במחיקות נוספות בטווח הנראה לעין", הוא מציין.

אלביט הודיעה בימים האחרונים על שינוי ארגוני בחברה, המוסבר בסביבה העסקית המשתנה ובצורך לשרת טוב יותר את הלקוחות, כמו גם למנף את הסינרגיות בין תחומי הפעילות בחברה. השינוי כולל שילוב פעילות מערכות המטוסים הלא מאוישים עם פעילות המטוסים הצבאיים המאוישים; שילוב פעילות האלקטרו-אופטיקה ופעילות הלוחמה האלקטרונית לצורך אספקת פתרונות מתקדמים לרוחב הספקטרום האלקטרו-מגנטי; ושילוב פעילות החימוש המונחה המדויק שהוא כיום חלק מפעילות המטוסים הצבאיים עם פעילויות החימוש של תעש. "השינויים ממקדים את אלביט טוב יותר בראיית הצרכים של השוק ויאפשרו לנו לגדול", אומר מכליס.

השינוי יכלול פיטורים?

"ממש לא, להיפך. גם בתקופת הקורונה קלטנו עובדים. השינוי תכליתו להביא לאלביט עוד הזמנות".

מה צפוי כעת בשוק האמריקאי שהוא השוק הגדול שלכם, על רקע שינויי הממשל שם ובחירת ביידן לנשיאות?

"אני נסמך על ניתוחים שנעשים בארה"ב ובעולם. בחלק ממדינות אירופה ובאוסטרליה ישנה עלייה ניכרת רב-שנתית בתקציבי הביטחון. לגבי ארה"ב ההערכה כרגע - והיא טובה כמו הערכה של כל אחד אחר - היא שהשוק בוודאי שלא יקטן".

כלומר צפוי קיפאון בשוק האמריקאי?

"אני לא יודע להגיד אם קיפאון או גידול מסוים, אבל אם קודם חששו שיהיה קיטון, זה בוודאי לא הולך לקרות. איך בדיוק יתנהל השוק, נחכה ונראה כשהממשל החדש יתייצב. ובכל מקרה, השוק האמריקאי אדיר מבחינת היקפו. זה שוק מאוד חשוב לאלביט, והפוטנציאל שלנו בתוך ה'אוקיינוס' הזה גדול מאוד. לכן גם אם השוק יגדל פחות או יישאר באותה רמה, הפוטנציאל של אלביט בו עדיין אינסופי ובנוי על חדשנות טכנולוגית. יש לנו עוד הרבה לאן לגדול".

שי זיגלמן, אנליסט בחדר המסחר של בנק הפועלים, כתב היום בתגובה לדוחות אלביט, כי ההכנסות, שגילמו צמיחה לא-אורגנית של 3% ביחס לרבעון המקביל, משקפות למעשה שחיקה אורגנית של 1%, משום שתוצאות הרבעון המקביל לא כללו במלואן את רכישת פעילות ראיית הלילה מ-Harris. לדבריו, סיבה מרכזית לחולשה האורגנית בהכנסות הוא הקושי לממש חלק מצבר ההזמנות לכדי הכנסות כתוצאה מקשיים לוגיסטיים.

עם זאת הוא מוסיף, כי "לא צפויה להירשם הרעה במגמת ההוצאות הביטחוניות בשוקי היעד של אלביט ב-2020-2021", כשעם ההתאוששות העולמית ממשבר הקורונה "אלביט תתגבר על הקשיים הלוגיסטיים ותוכל לחזור לספק את מלוא צבר ההזמנות שלה. לכן, אנו צופים בשנים 2021-2024 צמיחה אורגנית שנתית ממוצעת בהכנסות של 5%". 

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"