גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באים בטוב: עמותת "בת מלך" נאבקת באלימות שמטאטאים מתחת לשטיח

פרויקט "באים בטוב" רתם את מיטב אנשי הקריאטיב עבור קמפיינים לעמותות בתקופה קשה זו ● עמותת "בת מלך" נלחמת בתופעת האלימות נגד נשים, בדגש על החברה החרדית

קמפיין הפנים והתירוצים של עמותת "בת מלך" למלחמה באלימות נגד נשים
קמפיין הפנים והתירוצים של עמותת "בת מלך" למלחמה באלימות נגד נשים

המגזר השלישי הוא אחד המגזרים שנפגעו קשות ממשבר הקורונה שהוביל להידוק החגורה בקרב חברות במשק וגופים תורמים אחרים. מהמקום הזה צמח פרויקט "באים בטוב" של גלובס שרתם את מיטב אנשי הקריאטיב בישראל, בכדי לייצר קמפיינים יצירתיים וחכמים שיסייעו לעמותות לקדם את מטרותיהן. במסגרת הפרויקט הגישו מועמדות כ-400 עמותות, גדולות וקטנות ששיתפו עמנו את סיפורן ואת האתגרים העיקריים שניצבים בפניהן בימים אלה. מתוכן נבחרו 12 עמותות שיזכו בקמפיין פרסומי ללא עלות שיפורסם באתר, בעיתון ובאפליקציה של גלובס.

המטרה הייתה לבחור במגוון רחב של עמותות שמייצגות את קשת האוכלוסיה והפעילויות בחברה הישראלית. כל צמד ממומחי הקריאטיב שהתנדבו לפרויקט קיבל לידיו את הטיפול בעמותה אחרת. הצוות כולל את מירן פחמן ויגאל חזן, יעל גרזון ענבר ותמר לויט, איתן כהן ואלון זייפרט, צבי לוין ושרי סימן טוב, מחמוד ג'בארין וראגדה אבו חוסין, רונה יעקבי ועידו בן-דור, דודו הרוש ורומם סרנגה, ניר פרח ותמר דביר, אסף כץ ואוראל ביתן, ניר גרנות וערן ברקן, אלחנדרו פלדמן וליאור שוהם ומיטל אשכנזי ויוסי סבג.

העמותה השלישית שזכתה בקמפיין במסגרת הפרויקט, היא עמותת "בת מלך", המפעילה את שני המקלטים היחידים בארץ לנשים נפגעות אלימות במשפחה וילדיהן מהחברה הדתית והחרדית. כיום נמצאת העמותה שפועלת מזה 20 שנה בהקמה של מקלט שלישי.

עו"ד צילית יעקבסון, יו"רית "בת מלך", מסבירה מדוע נדרשת התייחסות נפרדת ומיוחדת לנפגעות מהחברה הדתית-חרדית: "שק הבושה, ההסתרה והקושי קיים אצל כל נפגעת אלימות באשר היא. הקושי לזהות ולקום ולבקש עזרה הוא עצום, לא משנה אם מדובר באישה מהפריפריה או מהמרכז ומכל המגזרים בחברה. אצל האישה מהחברה הדתית-חרדית החומות גבוהות ומורכבות יותר לאור המחיר הכבד שהיא עשויה לשלם אם תעז לבוא ולדבר. את רוב מקרי האלימות מטאטאים מתחת לשטיח לטובת הנראות של המשפחה או למנוע פגיעה בשידוכים של הילדים. הנשים הללו לא חשופות למדיה ולכן העשייה שנמצאת מסביב בנושא לא מגיעה אליהן. תקופת הקורונה חידדה את ההבנה עד כמה יש צורך בהסברה, איך הנשים יוכלו לזהות שהן נמצאות במערכת אלימה, איך להסיר את החשש מכך שלא יאמינו להן וההתמודדות עם המשפחה המורחבת. יש רגישויות וטרמינולוגיה בדיבור עם נשים וביחס לכל המוסד שנקרא משפחה ונישואין. כל העשייה שלנו והמניעים יעודים לנשות המגזר והצביון במקלטים הוא שזה בית".

עו"ד צילית יעקבסון, יו"רית "בת מלך"
צילום: 
תמונה פרטית

מגיעים רק לקצה הקרחון

עמותת "בת מלך" הוקמה על ידי עו"ד נח קורמן, שנחשף למצוקה הגדולה של נשים מוכות כשעבד כטוען רבני צעיר. אישה מהחברה החרדית אותה ייצג, סיפרה לו כי ברחה מבעלה האלים ועברה להתגורר בלובי של בית מלון ירושלמי עם תינוקה בן החודשיים, בעוד משפחתה מפעילה עליה לחצים לחזור אליו. קורמן דאג לסידור זמני לאישה, והבין כי מוטלת עליו שליחות גדולה להביא להקמת מקלט לנשים מהחברה הדתית והחרדית, שיענה על צורכיהן הייחודיים. בעמותה מועסקים 60 עובדים, בעיקר נשים ובעיקר בנות המגזר. העמותה ממומנת ב-60% מפעילותה על ידי משרד הרווחה ובשאר - מתרומות.

המקלטים מספקים הגנה פיזית, סיוע נפשי ועזרה משפטית לנשים הסובלות מהתעללות פיזית, מינית, נפשית, כלכלית ורוחנית על ידי בעליהן. לאורך השנים שהו במקלטי בת מלך יותר מ-1,300 נשים וכ-6,500 ילדים.

הפנייה לנשים נעשית דרך לשכות רווחה, מרכזי מניעת אלימות, משטרת ישראל, טיפת חלב, בתי חולים ודרך קווי סיוע. "אין לנו ספק שאנחנו מגיעים רק לקצה קצהו של הקרחון", אומרת יעקבסון, "יש כל כך הרבה שלא העזו להתקשר. אלינו תגענה נשים אחרי שכלו כל הקיצין. המטרה של המקלט מעבר להגנה ולמחסה, היא להחזיר את השליטה לנשים, ללמד אותם לקחת את המושכות ולהחליט מה טוב עבורן. לכל אימא וילדיה יש יחידה נפרדת ויש שטחים ציבוריים וצוות מקיף. ברגע שהאישה יורדת מהמונית אלינו היא לומדת לנשום ולהאמין בעצמה. הנשים נשארות בין חצי שנה לשנה לפי בחירתן, רובן לא יחזרו לבעל, ומי שכן, לצערנו עשויה לחזור שוב למקלטים. אנחנו כמו יקום מקביל במרחק של שעה מהבית שבו הנשים פוגשות נשים שהן לגמרי כמותן".

הקמפיין של העמותה במסגרת הפרויקט נועד לגייס תרומות. "התרומות הן להצלת חיים והן מאפשרות לממן מבנים ודירות מעבר לנשים", אומרת יעקבסון "מעבר לזה אנחנו מתמקדים בהסברה ובהעלאת מודעות בחברה סגורה ולהניע תהליכים עם רבנים ורבניות. מעבר לגיוס התרומות חשובה לנו החשיפה. אנחנו אף פעם לא יודעים האם זה קורה גם לאישה שלידנו והאחריות להיות ערניים מוטלת על כולנו".

קמפיין הפנים והתירוצים של עמותת "בת מלך" למלחמה באלימות נגד נשים

הקורונה גרמה לגידול והחמרה

השבוע מצוין יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים. ליעקבסון אין צורך בציון יום מיוחד, היא עוסקת בכך 365 ימים בשנה. היא שואפת לתקציבים שיאפשרו להוציא אל הפועל את המעשים. היא מספרת שמשבר הקורונה הוביל בארץ ובעולם לעלייה גדולה במספר הפניות של נשים שנמצאות במעגל האלימות, ולעלייה בדיווח על החרפת מקרי האלימות במשפחה. במאי 2020 הגיעו 527 פניות לקווי הסיוע של בת מלך לעומת 130 פניות במאי אשתקד. בתקופת הסגר השני, בחודש ספטמבר התקבלו 518 פניות לעומת 66 בספטמבר 2019. העלייה הובילה לקמפיין ייעודי בחברה החרדית. "נושא האלימות כלפי נשים היה בגדר טאבו במגזר, אך עם הגידול בחומרת מקרי האלימות ובמספר הפניות יצאנו בקמפיין שמטרתו לאפשר לכל אישה הנמצאת במעגל האלימות לדעת כי יש אפשרות טובה וזמינה להפסיק את הסבל. הדבקתי מדבקות במקוואות כדי הגיע לכל אישה. יש הלימה בין המודעות בקרב הציבור לבין היכולת, הביטחון והאומץ של נשים נפגעות אלימות לצאת מהמעגל הכואב. ככל שנצליח לגעת בקהלים וזרמים שונים בתוך המגזר, הסיכוי שלנו להציל עוד משפחות ממעגל האלימות גדל".

השאיפה היא שהקמפיין ירוץ גם בווטסאפ

על הקריאטיב היו אמונים הקופירייטר יוסי סבג והארט דירקטורית מיטל אשכנזי. שניהם עבדו במשרדי פרסום בחברה החרדית והכללית, וההיכרות עם הענף אינה זרה להם. סבג משתף כי התחבר לבריף שקיבל בקלות כ"מי שמגיע מהעולם הזה. באופן אישי אני מכיר את הנושא מקרוב כך שלא היה לי קשה להיכנס".

יוסי סבג, צילום:מיכאל פורצקי

את סיעור המוחין עם אשכנזי עשו בחסות זום בשעה שסבג שהה ביוון "במגזר יש טאבו על הנושא ובגלל שזה ככה, הרבה נשים מסתירות את האלימות שהן סופגות - הרבה יותר מנשים בשאר המגזרים. התובנה שבאה לידי ביטוי גם בקמפיין היא שאל מול התירוצים שנשים מספקות כמו 'נפלתי במקווה' או 'נכוויתי בבישולים' שני הצדדים יודעים שזה לא באמת מה שקרה אבל שותקים. בחברה הדתית-חרדית קיימת העמדת פנים ציבורית-חברתית כאילו הכול בסדר ביחד עם העמדת פנים אישית, וזה מה שהוביל אותנו לקריאטיב ששם את האמת מול הפנים דרך מבט עוצמתי של אישה. בתהליך העבודה היה לנו חיבור רגשי ומזדהה עם הנושא, להבדיל מקמפיין למרכך כביסה או למוצר אחר. גלובס הוא לא פלטפורמה שהיא מיינסטרים לציבור החרדי-דתי והשאיפה היא שהקמפיין ירוץ גם בוואטסאפ, שזו הרשת החברתית במגזר. המטרה הייתה להעביר את הנקודה באופן שייתן בוקס בבטן. אני מקווה שזה יוביל לתוצאות בפן של התרומות באמצעות העלאת המודעות".

***גילוי מלא: פרויקט "באים בטוב" הוא יוזמה של מחלקת פיתוח עסקי בגלובס, ואינו מערב חסות מסחרית חיצונית.

עוד כתבות

מתוך הסדרה The Eternaut. לראשונה יצירה עם פריים סופי שיצרה AI / צילום: ©2024 Netflix, Inc

דיסני שילמה מיליארד דולר ל-openAI כי היא הבינה שהיא הפסידה בקרב

העסקה בין דיסני ל־OpenAI מסמנת רגע היסטורי בו הוליווד הפסיקה לנסות לעצור את הבינה המלאכותית, והחלה לנהל אותה מבפנים ● זהו מהלך שנועד לשמור על כוח ושליטה בתעשייה משתנה, גם אם המחיר הוא המרת הנשמה היצירתית באלגוריתמים

סיכום שנה / צילום: ואניה סאוויק – נסדא''ק, נקסט ויז'ן

עסקת הענק, ​הפגישה הדרמטית והמניה שטסה: השנה הזוהרת של שוק ההון

בורסת תל אביב מסכמת את אחת השנים הטובות בתולדותיה ● אלה היו האנשים, האירועים והעסקאות שעשו את השנה

טיל מיירט של מערכת THAAD / צילום: ויקימדיה, The U.S. Army/Ralph Scott

המחיר המפתיע של המלחמה עם איראן: האם לאמריקאים נגמרו המיירטים?

בהשפעת המלחמה נגד איראן, ארה"ב נותרה עם מחסור במיירטים מסוג THAAD • התעשייה האווירית מהדקת קשרים וחונכת מרכז חדשנות באזרבייג'ן ● וגם: קולומביה מבקרת את ישראל, אך במקביל רוכשת ומטמיעה מערכת הגנה אווירית ישראליות ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עסקת הגז עם מצרים יוצאת לדרך / עיצוב: אלישע נדב

הסכם הגז עם מצרים: מיליארדים למדינה או שנשלם על זה ביוקר?

בשנה הקרובה תחל ישראל לספק גז טבעי למצרים - בהסכם היצוא הגדול ביותר שנחתם כאן ● המהלך צפוי להכניס למדינה 58 מיליארד שקל עד 2040, להמריץ את הרחבת החיפושים בים התיכון ולהפחית את המחיר המקומי ● אבל הוא גם פוגע דרמטית בעתודות, וכשתגיע העת לייבא, זה יעלה לנו יותר ● האירועים הגדולים של 2026, פרויקט מיוחד

עידו דויטש / צילום: קין עלית צילומי תדמית

בגיל 8 הוא פתח עסק בבית הספר. היום הפיתוח שלו משמש גופי ביון וממשלות בעולם

הוא גדל בקריית שמונה, הפך את בית הספר לזירת עסקים, שיחק בהפועל גליל עליון וחלם להגיע ל־NBA ● אחרי שניסה לכבוש את ארה"ב עם מיזם לשטיפת סכו"ם, חזר לארץ ● היום הפיתוח שלו משמש גופי ביון וממשלות בעולם ● שיחה קצרה עם עידו דויטש, מייסד–שותף ומנכ"ל ארגו

זום גלובלי / צילום: AP

הודו עושה היסטוריה, והתחנה הגרעינית שחוזרת לפעול ביפן

הודו עשתה היסטוריה ושיגרה לחלל את לוויין התקשורת המסחרי הכבד בעולם ● תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביפן שבה לפעול אחרי יותר מעשור ● ובהונדורס המועמד של טראמפ זכה בבחירות - ועורר טענות לזיוף • זום גלובלי, מדור חדש

אמנת START / עיצוב: אלישע נדב

אמנת הגרעין עומדת לפוג. האם היא תתחדש? "טראמפ רוצה להראות שבעל הבית השתגע"

מאז המלחמה הקרה הקפידו רוסיה וארה"ב להאריך בכל כמה שנים את האמנה שהגבילה את התחמשותן בנשק אטומי • כעת היא מתקרבת שוב לסיומה, והן יידרשו שוב לסוגיה • אלא שהפעם מארג האינטרסים השתנה: פוטין שקוע בבוץ האוקראיני, לטראמפ יש חזית מתעצמת מול סין, ושתי המדינות מנהלות עסקאות גרעיניות עם מדינות אחרות - שבכוחן לשנות את מאזן האימה ● האירועים הגדולים של 2026, פרויקט מיוחד

בית פרטי על שטח של דונם בשדה אליעזר / צילום: תמר לוין

עם נוף לחרמון: בכמה נמכר בית פרטי על שטח של דונם בשדה אליעזר?

במושב שדה אליעזר בעמק החולה, נמכר בית פרטי בן 5 חדרים תמורת 3.83 מיליון שקל ● הבית בשטח בנוי של 180 מ"ר, על קרקע בשטח של דונם וממוקם בהרחבה החדשה של המושב ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

מלונות ים המלח / צילום: Shutterstock

ובמקום האחרון, שוב, ישראל: כך הידרדרנו במדד מותגי המדינות

ישראל התברגה במקום ה־50 והאחרון במדד מותגי המדינות NBI של מומחה המיתוג סיימון אנהולט, המתפרסם ב־20 השנים האחרונות. מי מנסה לשפר את המצב? ● קרן "בשביל האמנות" לתמיכה ולקידום האמנות בפריפריה ערכה אירוע לקראת 2026; וסופר אלונית משיקים את התבלין של ראמזי ● אירועים ומינויים

צחי (מימין) ועידו חג'ג' / צילום: ישראל הדרי

דירות בלי חניה, קומת קרקע ציבורית ותחרות מטורפת: האחים חג'ג' מסבירים איך בכל זאת מוכרים בתקופה מאתגרת

צחי ועידו חג'ג', בעלי קבוצת חג'ג', מספרים איך ניצלו את ההתעוררות שיצר הקמפיין של המתחרה בשדה דב ("בלי הדמיות יצאנו לשיווק") ● בראיון משותף עם האדריכל הישראלי ערן חן הם מדברים על המחירים ועל אתגרי התכנון בקו ראשון לים

כסף בקיר. עם אלרם רג׳ואן / צילום: פרטי

הצעיר שסגר את עסקת הנדל"ן השביעית שלו בגיל 27

אלרם רג'ואן רק בן 27 וכבר אחרי 7 עסקאות נדל"ן ● מה שהתחיל ברכישה מוצלחת של דירה להשקעה בפתח תקווה, הפך למסע בלתי פוסק אחרי עוד ועוד אפיקי השקעה משתלמים, וצבירת שלל תובנות מהשטח ● וכן, יש גם את העסקה הלא מוצלחת בערד

Apple Watch Ultra דור 3 / צילום: יח''צ

השעון החכם הטוב ביותר עבור משתמשי אייפון

ענקית הטכנולוגיה אפל השיקה את הדור השלישי של אפל אולטרה ווטש, ששוקל כפול מדגם הבסיס ומציע מסך גדול בהרבה ● העיצוב מאסיבי, היישומים מתאימים בעיקר לחובבי ספורט, והמחיר - בהתאם - גבוה

עופרה גנור / צילום: אבי גנור

עופרה גנור נפרדת מהבייבי: "בארה"ב את קבוצות המסעדות הגדולות מנהלים רואי חשבון, לא מסעדנים רומנטיקנים"

אחרי 27 שנה סגרה עופרה גנור את מאנטה ריי, שהייתה לחלק מקו החוף התל אביבי ● בראיון לגלובס היא מודה שהופתעה מהתגובות ("אני מסעדנית בישראל, תמיד מצפה לרע"), מספרת למה ויתרה על השיפוץ היקר ("ידעתי שצריך גם הידוק קונספט"), וממליצה לצעירה שרוצה לעסוק בתחום: "רק אם יש לה סכין בין השיניים כמו שלי היה"

אז מה באמת עומד מאחורי טרנד הילדים סיקס־סבן? / צילום: Shutterstock

אז מה באמת עומד מאחורי טרנד הילדים סיקס־סבן?

מהי אולומואוצקי טברוז'ק, היכן נמצא רחוב שלושת החצים, ואיזו תחנת רדיו שידרה מבניין בית הספר "המנחיל" שברמת גן? ● הטריוויה השבועית

כמה עולה לגור במרחק הליכה מהים / צילום: Shutterstock

קו החוף: כמה עלה לגור במרחק הליכה מהים ב־2025

2025 סיפקה שלל עסקאות בלתי־שגרתיות על קו החוף ● יצאנו לבדוק את המובילות שבהן

יינות קבוצת אמפורה / צילום: אנטולי מיכאלו

עם קצת עזרה מהמבקרים ביקב: חשיבותה של קבוצת אמפורה לתרבות היין בישראל גדולה מהיקף הייצור שלה

יקב אמפורה הפיק יינות בומבסטיים ויקרים, ואז החליף ידיים ושינה כיוון ● ההימור על יינן צעיר ומוכשר השתלם, החתירה ליוקרה הומרה לנגישות מקומית, ומרכז המבקרים ביסס את מעמדו כביקור חובה לחובבי יין

עמדת הטעינה המהירה של אקספנג / צילום: יח''צ

400 ק"מ נוספים בדקות ספורות: טסלה והסיניות מתכננות מהפכה בשוק הטעינה של רכב חשמלי בישראל

בקרוב זמן הטעינה של רכבים חשמליים עשוי להיות קצר כמו זמן התדלוק ● רשות התחרות צפויה לפרסם בקרוב שורה של חוות דעת על חידוש רישיונות ליבוא רכב ● MG משיקה בישראל שני דגמי קרוס-אובר בתמחור אגרסיבי ● השבוע בענף הרכב

נשים מציגות את דגל סומלילנד לאחר הבחירות לשלטון ב־2024 / צילום: ap, Abdirahman Aleeli

המהלך שמטלטל את אפריקה: למה ישראל הכירה בסומלילנד?

ישראל הפכה לחברה הראשונה באו"ם שמכירה רשמית בסומלילנד כמדינה עצמאית ● מה החשיבות הביטחונית של הצעד למערכה נגד החות'ים, מי המדינה שמשקיעה מאות מיליוני דולרים בטריטוריה האפריקאית - ואיך מגיב העולם למהלך? גלובס עושה סדר

לינק אנד קו 08 פלאג–אין / צילום: יח''צ

במחיר של 230 אלף שקל: הפלאג-אין שמציג טווח חשמלי כמעט כפול מהממוצע

לינק אנד קו הסינית, חברה אחות של וולבו, מציגה קרוס-אובר גדול ומפואר עם סוללה מסיבית וטווח חשמלי רציני, במחיר כניסה מרשים ● היא עדיין לא מלוטשת מבחינה דינמית, כמו מותגי הפרימיום האירופיים, אך מציעה יחס תמורה לכסף שעליו היצרנים המערביים יכולים רק לחלום

הדמיית הפרויקט. 475 דירות במקום 196 / הדמיה: משה צור אדריכלים

למה פרויקט ברמת אביב תקוע חמש שנים בוועדה המקומית

שני מתחמים ברמת אביב, ברחובות ליאון בלום וברזיל, מחכים לאישור תוכנית פינוי־בינוי בוועדה המקומית תל אביב אולם שוב ושוב, האישור נדחה