גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל על תצטרך לעבוד קשה כדי לעלות על מסלול ההתאוששות

אל על דוממה מנועים במשבר הקורונה, וההשלכות מורגשות גם ברבעון השלישי, שבו הכנסותיה צנחו ב-94% ● לצד חזרה הדרגתית לפעולה, אל על צריכה להתמודד גם קיצוץ הכרחי בכוח-האדם ועם עול החובות שלא הולך לשום מקום ● בינתיים היא לא מצליחה למצוא מממנים להלוואה

עובדי אל על מפגינים מול משרד האוצר / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
עובדי אל על מפגינים מול משרד האוצר / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

שתי דרכי התמודדות קיצוניות למדי הציגו חברות התעופה הישראליות בתקופת הקורונה - הדממה מול פעילות ואפילו מוגברת. הדממה היא הדרך שבה בחרו ארקיע ואל על במרבית חודשי הקורונה, ואילו ישראייר בחרה בפעילות למרות ועל אף המצב. וכיום, היא זו שאחריה מחזרים משקיעים, שמבקשים לרכוש את החברה במסגרת הליך כינוס הנכסים של אי.די.בי.

עד לפני כחודש, 45 המטוסים של אל על עמדו על הקרקע רוב הזמן (27 מהם בבעלותה ו-18 חכורים). מעת לעת המריא מטוס להובלת מטען או להטסת נוסעים, אבל רק לאחרונה חידשה אל על את הפעילות - לא בכול הכוח, בהתאם לביקוש הדל בימי קורונה, אבל החברה כבר מפעילה 15 טיסות ביום ליעדים שונים. בתקופה דומה לפני המשבר, הטיסה החברה כ-100 טיסות ביום.

לא מפתיע שהחברה חווה ירידה בהכנסות, שמסתכמת ברבעון השלישי של 2020 בצניחה של 94%. נתח השוק של החברה צנח בהתאם: ברבעון השלישי החזיקו אל על וסאן דור ב-0.1% מתנועת הנוסעים לעומת 24% ברבעון המקביל ב-2019. ברבעון השלישי השנה, חברות סדירות אחרות החזיקו בנתח של 76%, חברות הלואו קוסט בנתח של כ-20% ובשאר החזיקו חברות שכר. אל על מציינת בעצמה בדוחות כי חברות זרות המשיכו לפעול לאורך התקופה, לרבות יונייטד שלא עצרה טיסותיה כלל.

את הדוחות החמורים מייחסת אל על לצניחה בתנועת הנוסעים ולצניחה בתפוסות: מ-83.4% ברבעון השלישי של 2019 לממוצע של 23% ברבעון השלישי של 2020. שעות הטיסה בטיסות הנוסעים צנחו ב-99% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. התחום שבו פעלה אל על בעיקר בחודשי הקורונה היה של טיסות מטען, שבוצעו ברובן במטוסי נוסעים. עם זאת, גם בתחום הזה חל קיטון של 51% בכמות המטען ששונע בטונות כתוצאה מהפסקת טיסות הנוסעים היות שבימי השגרה רוב המטען משונע במטוסי נוסעים. במהלך הרבעון המדווח רוב פעילות המטען בוצעה במטוס חכור אליו הצטרפו מטוסי נוסעים ששינעו מטען שכלל ברובו ציוד רפואי.

הפיטורים בדרך

יותר מ-5,000 מעובדי החברה כבר התבשרו כי לא יחזרו לעבודה עד לסוף 2020, וכי החל"ת שהוצאו אליו לפני יותר מחצי שנה יימשך. רבים מהם אמורים לקבל מכתבי פיטורים כשייכנסו לתוקף הסכמים שנחתמו עם ארבעת ועדי העובדים בחברה. הסכמי ההתייעלות הם מחויבי המציאות החדשה ומחויבי דרישות האוצר ובמסגרתם תקצץ אל על כשליש מכוח-האדם שלה שמונה כיום כ-6,100 עובדים. בתום התהליך אמורה אל על להעסיק כ-4,300 עובדים ולצמצם את היקף הפעילות שלה ל-75%. ההסכמים עם העובדים גם כוללים קיצוץ בתנאי השכר וסעיף שקובע כי הם ייכנסו לתוקף רק כאשר אל על תשלים את הליך הסיוע באמצעות גיוס חוב.

עד כה החברה לא מצאה בנק מממן ובינתיים היא דוחה הוצאות משמעותיות שכרוכות בפיטורים המוניים. עם זאת החברה כבר הפרישה 30 מיליון דולר עבור הטבות בגין פיטורים בהמשך להסכמי ההתייעלות במגזרים השונים.

ועד אל על התפצל במהלך המשבר לארבעה ועדים על פי סקטורים העובדים. לאחרונה הגיש ועד הטייסים עתירה לבית הדין הארצי בדרישה לבטל את ההסכם עליו חתמה ההסתדרות מעל ראשם, הסכם הכולל קיצוץ קבוע של 29% בשכר השעתי לטייסים. בית הדין האיזורי דחה את עתירתם, ועוד לפני שהגישו ערעור הטייסים קיוו שבעל השליטה החדש הוא שישפר את ההסכם מולם ולו למראית עין. זה לא קרה. בינתיים, כמו שאר עובדי אל על, הם לא זכו אפילו לפגוש את אלי רוזנברג בן ה-26, שהשליטה בחברה עברה לידיו בחודש ספטמבר אחרי ההנפקה. רוזנברג מחזיק ב-43% מהחברה. כנפיים דוללה לשיעור אחזקה של 15% והמדינה מחזיקה בכ-14% אחרי שהיא רכשה את מניות אל על שהונפקו בחודש ספטמבר.

עדיין חייבת כסף לנוסעים

בתקופה שבה אין הכנסות, עול החובות מכביד. אל על מציינת כי הגיעה להסדרים עם ספקים לדחיית תשלומים כולל עם חברות החכרת מטוסים ומוסדות פיננסיים בהיקף של 90 מיליון דולר. אל על גם דחתה את קבלת מטוס הדרימליינר ה-16, במסגרת עסקת ההצטיידות שביצעה, למרץ 2021 והחברה ממשיכה לבחון חלופות מימון למטוס.

החובות של אל על נצברים גם ללקוחותיה. חוק התעופה קובע כי על החברה להשיב לנוסעים שטיסתם בוטלה את כספם בטווח של 90 ימים ממועד ביטול הטיסה. החוק שהותאם לימי קורונה, מאפשר לחברות להציע לנוסעים לקבל שובר בשיעור של 125% למימוש עתידי. לקוחות שלא יממשו את השובר אחרי שנה יוכלו לקבל את כספם בסכום המקורי ששילמו.

אל על בנתה על כך שהנוסעים יביעו אמון בחברה ויסכימו להשאיר את כספם אצלה ולפי דיווחיה מדובר בשיעור קטן ביחס לחוב. החברה מציינת כי יתרת ההתחייבות לנוסעים עד ל-30 בספטמבר עמדה על 251 מיליון דולר, מתוך זה הנפיקה החברה 12.4 מיליון דולר כשוברים. במועד פרסום הדוח יתרת החוב של אל על ללקוחות על כרטיסים שנמכרו מראש עומדת על 240 מיליון דולר, מתוכם סך של 39 מיליון דולר הם בגין שוברים.

החברה מודה שלא עלה בידיה להשלים את ביצוע ההחזרים בגין ביטולי הטיסות במועדים הרלוונטיים על פי החוק "לאור כמות הכרטיסים הגדולה הדורשת את טיפול החברה ובעיקר לנוכח המצב התזרימי שלה".

אל על מדגישה כי גיוס חוב יאפשר לה להחזיר את הכספים שהנוסעים מחכים לקבל, בתוך כך היא מפרטת כי לא השיגה הסכמות עם מממנים פוטנציאליים לקבלת הלוואה ועל כן היא תפנה להנפקת אג"ח לציבור בערבות מדינה בשיעור של 75%. במכתב ששלח מנכ"ל אל על גונן אוסישקין לעובדים עם פרסום הדוחות הוא ציין כי הסכום שאל על תשאף לגייס עומד על 400 מיליון דולר. במצב הנוכחי נדמה שגם זה לא יספיק לחברה על מנת לעלות על מסלול ההתאוששות. הבעלים החדשים יידרשו להכניס יד לכיס ולהזרים כסף לחברה שרק רכשו, אם ירצו לראות אותה במצב אחר.

אל על, לפחות כלפי חוץ ובעיני הלקוחות שלה, לא מצטיירת כמי שנמצאת בסיטואציה של מלחמת הישרדות או כמי שבקרבה רעב אדיר לכבוש את השוק ולהצליח. גם כעת רבים מהלקוחות מלינים על חוסר מענה מצד החברה, שצריכה אותם כדי להתאושש, ובכלל נדמה שאל על יוצאת מנקודת הנחה שראש הממשלה, שעוד בתחילת המשבר הבטיח שלא יאפשר את קריסת החברה, יעמוד במילתו, בוודאי ובוודאי כשהבחירות בפתח. כך שהיא משדרת, שאף בלי שנטלה הלוואה ומבלי שחזרה לגמרי לטוס - בסוף הרי "יהיה בסדר", בכל זאת מדובר בחברה ישראלית.

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב