גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פתרון הדירקטוריון: מבנה חדש לממשלה

הפוליטיקאים הם קובעי המדיניות הטובים ביותר בשיטה הישראלית, אך הם אינם בהכרח המנהלים הטובים ביותר • הבה ניתן לכל אחד לפעול בתחום שבו הוא הטוב ביותר: לפוליטיקאים לקבוע את המדיניות הנכונה, ולאנשי המקצוע לבצעה בצורה המקצועית ביותר

ישיבת ממשלת האחדות / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות
ישיבת ממשלת האחדות / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

המתח הפנימי בין הממשלה לבין הדרג המקצועי הינו סוגיה בעלת השלכות רחבות היקף על הפוליטיקה בישראל. האם אין-ספור ההחלטות שמקבל הממשל במדינה המודרנית צריכות להתקבל על ידי הדרג הנבחר, או שמא על ידי הפקידות המקצועית? ובאיזה איזון?

לכאורה על פי החוק, הממשלה כולה אחראית כלפי הכנסת לכל פעולה מפעולותיה. בפועל, מאחר שכמעט כל תחום מתחומי העיסוק הרבים של הממשלה נתון לאחריותו של שר מסוים, מעורבותם של שאר השרים באותו תחום כמעט ואינה קיימת. הבעיה בשיטה זו ברורה: אף שהממשלה משקפת את רצון רוב העם, בכל משרד ומשרד, השר שהוא הדרג המדיני כולו מגיע ממפלגה מסוימת. אין גם שום קשר בין היעדים העיקריים שהציבה מפלגה כלשהי במסע הבחירות שלה, ושכדי להגשימם קיבלה את המנדט מהבוחרים, לבין התחומים הנמסרים לידה בהסכם הקואליציוני. פגם נוסף קשור לתמריצים הפוליטיים המופעלים על השרים בסיטואציה זו. כל פוליטיקאי שואף, באופן טבעי, להגדיל את תחומי השפעתו. על כן, בכל משרד שפוליטיקאי ימונה בו לשר הוא תמיד יבקש להגדיל את היקף הפעילות והתקציב. שר האחראי על משרד תמיד יראה עצמו כ"סנגור" של אותו משרד, לא כל שכן בהיבטים תקציביים. כך אף מצופה ממנו ציבורית. ממילא עולה שכוחו של משרד בחלוקת העוגה נקבע לפי כוחו הפוליטי של השר העומד בראשו.

השיטה פוגעת ביכולת של הממשלה

משום כך, בשיטה הנוכחית נפגעת גם יכולתה של הממשלה להתאים את מספר משרדי הממשלה ואת חלוקת הסמכויות ביניהם לצרכים המשתנים מת לעת. לעיתים מזומנות מוליד הסכם קואליציוני חדש משרדי ממשלה חדשים שצמחו יש מאין או מפיצול של משרד קיים, וזאת רק כדי לרצות מפלגה מסוימת ולהביאה להצטרף לקואליציה. כך בממשלה הנוכחית, ממשלה בעלת 36 שרים, הוקמו כמה משרדים חדשים לחלוטין. מעבר לעלות התקציבית של משרדים אלו, העברת הסמכויות ממשרד למשרד כמטבע עובר לסוחר פוגעת ביכולת לקדם את העניין עצמו מבחינה מהותית.

המצב הנוכחי לקוי גם בתוך משרדי הממשלה עצמם הנתונים לאחריות שרים בהתאם לכוחם הפוליטי של השרים וללא שום תנאי של היכרות השר עם התחום. מניסיוני, אני סבור כי הפקידות המקצועית מגיבה בחשד כמעט אוטומטי כלפי כל החלטה של השר. רבות מאוד מהחלטות השרים נתפסות כלא מקצועיות, לא נכונות, נובעות משיקולים פוליטיים ושאר פגמים; והפקידות המקצועית - בעיקר זו הזוכה לאחרונה לתואר "שומרי הסף" - רואה את תפקידה למסמס, לדחות ואם אפשר גם לבטל את החלטות השר ככל שאינן טובות בעיניה. בעיני הפקידות המקצועית, עיקר תפקידו של השר אמור להיות לדאוג לתקציב ולכוח האדם של המשרד, ולהעביר בממשלה ובכנסת את החוקים, התקנות וההחלטות שיוזם הדרג המקצועי.

לעומת זאת, נראה כי בהחלטות הממשלה נוהגת הפקידות המקצועית כבוד רב יותר. על אף שאין בסיס חוקי להבחנה בין החלטת שר לבין החלטת ממשלה, הפקידות מתייחסת להחלטה שהתקבלה על ידי הממשלה כולה כהחלטה "נכונה" יותר, ונוטה פחות למסמס אותה. איני יכול להפנות למחקר שנעשה בנושא, אך זהו הרושם הברור שיש לי ולגורמים נוספים שעימם שוחחתי. יתכן שהסיבה לכך היא שהחלטת ממשלה נקשרת פחות לשיקולי פריימריז מהחלטה של שר בודד; ייתכן שהסיבה היא שהחלטות הממשלה עוברות תהליך של בחינה על ידי יחידות המטה (ייעוץ וחקיקה ואגף התקציבים); ייתכן שזה מפני ש"ההון הדמוקרטי" שיש להחלטה של הממשלה כולה רב משיש להחלטה של איש אחד; וייתכן שכל הסיבות נכונות.

פתרון כמעט מתבקש מאליו

לנוכח האבחנה הזאת, הפתרון המוצע כמעט מתבקש מאליו. הבה נותיר בידי כל דרג את אשר הוא מיטיב לעשות מכולם. הפוליטיקאים יקבעו את המדיניות הציבורית, תוך איזון בין כל השרים מכל המפלגות המרכיבות את הקואליציה - ואנשי המקצוע יבצעו את המדיניות באמצעות משרדי הממשלה - פתרון הדירקטוריון.

המשמעות המעשית והמבנית של חלוקת תפקידים זו היא שבניגוד למצב הנוכחי, כל שרי הממשלה יהיו אחראים לכל פעילות הממשלה. בדרך זו תתפקד הממשלה כ"מועצת המנהלים" של המדינה. מטבע הדברים, כל שר ירצה לקדם את הנושא הקרוב לליבו וממילא, באופן אורגני, האחריות תתחלק בין השרים. אך דיוני מדיניות יתקיימו בכל הנושאים, ללא "המצאת" משרדים והעברה מלאכותית של סמכויות.

ראש הממשלה וכל השרים יהיו, כפי המצב הנוכחי, חברי כנסת מטעם מפלגות הקואליציה. הממשלה על כל שריה תשב בבניין אחד שבו ימוקמו כל לשכות השרים ותפעל באמצעות שתי ועדות שרים עיקריות: האחת לענייני ביטחון והשנייה קבינט חברתי כלכלי. לצידן של ועדות השרים יפעלו גופי עזר מקצועיים כמו המועצה או המטה לביטחון לאומי והמועצה הלאומית לכלכלה. כן יוקמו ויפעלו ועדות שרים לחקיקה, לסמלים וטקסים וכיוצא באלה, אף זאת כפי הנהוג היום.

הממשלה תקבע תוך משא ומתן את המדיניות של כל אחד ואחד ממשרדי הממשלה, כמו גם את תקציבו המאושר ואת עיקרי תוכנית העבודה שלו, ותפקח באופן הדוק על פעילותו של המשרד. כל השרים יוכלו להשפיע על פעילותם של כל משרדי הממשלה, וממילא המדיניות של כל משרד תיקבע כאיזון בין כל האינטרסים המיוצגים בממשלה. הממשלה תהיה חופשית להעביר תחומי פעילות ממשרד למשרד, ואף להקים ולסגור משרדי ממשלה בהתאם לצורך, וללא תלות בשיקולים פוליטיים מפלגתיים.

לתת לכל אחד לקדם את האינטרס שלו

הממשלה תמנה מנכ"ל לכל משרד ותקופת כהונתו תהיה עד לסוף כהונתה של הממשלה שבה מונה. הממשלה תוכל גם להעביר מנהל כללי של משרד מתפקידו אם לא יעמוד ביעדים שקבעה לו הממשלה.

נהוג להשוות את עבודת הפרלמנט והממשלה לדינמיקה החלה בשוק החופשי, ולטעון כי הדרך הטובה ביותר להגיע להתקדמות היא לתת לכל אחד מהצדדים לקדם את האינטרס שלו. לפי גישה זו ניתן לטעון, לכאורה, כי בשיטה המוצעת כאן אין לשר אינטרס משרדי אחד לקדם, ויש חשש שפיזור זה יוביל לבינוניות או לחוסר מעש. לכך נשיב, ראשית, כי ההשוואה אינה בהכרח נכונה. ייתכן שזו הפרדיגמה כיום, אך גם בפוליטיקה יש ביקוש לשיתוף פעולה, ראיית האחר ותקשורת מקרבת, ובציבור הרחב יש ציפייה לכך. שנית, גם במסגרת ההצעה הנוכחית, לכל שר יש אינטרס להראות עשייה ולהוכיח כי הוא אכן מקדם את הנושאים שהתחייב להם. ככל שיהיה מעורב יותר ויפגין שליטה רבה יותר בחומר, ככל שייטיב בעבודה הפוליטית ובמציאת גשרים ודרכים לפשרה, כן יגדל כוח השפעתו.

בניגוד לרפורמות רבות אחרות שביצוען כרוך במהלכי חקיקה נרחבים, בהסכמים עם עובדים או בהקמת וסגירת יחידות ממשלתיות רבות, הרפורמה המוצעת במאמר זה ניתנת ליישום מיידי, ולהפעלתה נדרשים תיקונים קלים בלבד בחקיקה. החזרת השיח המאוזן ומקצועי לרשות המבצעת היא האינטרס של כולנו. 

● לקריאת המאמר המלא.

הכותב הוא מנהל רשות האכיפה והגבייה. בעברו היה יועץ משפטי במשרדי ממשלה. המאמר מבטא את דעתו האישית בלבד. גרסה מלאה של מאמר זה מפורסמת בגיליון 22 של כתב העת 'השילוח'

עוד כתבות

בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

טרנד חדש סוחף את המשקיעים ובבורסה מוטרדים

בין ינואר למאי השנה גייסו קרנות הנאמנות העוקבות אחרי מדד נאסד"ק 100 כ־750 מיליון שקל - מדובר בסכום הגבוה פי שניים מבכל שנת 2023 ● המדד מוטה הטכנולוגיה מושך יותר ויותר ישראלים, אם כי עדיין מדובר בכסף קטן ביחס לנהירת המשקיעים לאח הגדול מדד S&P 500 ● בשוק מסבירים כי מדובר בדרך טובה להשיג תשואות גבוהות, אבל גם מזהירים מפני הסיכונים

המלדיביים / צילום: Shutterstock

בגלל המלחמה: יעד התיירות הפופולרי שאוסר על כניסת ישראלים

החלטת הממשלה המלדיבית כוללת תיקון חוקים שיוביל לאיסור על בעלי דרכונים ישראלים ● בתוך כך, נשיא המלדיביים החליט למנות שליח מיוחד לנושאים פלסטיניים ולהקים קמפיין לגיוס תרומות באמצעות אונר"א

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

"טקטיקה ששימשה בעיראק ובסוריה": צה"ל שולף נשק חדש במערכה ברפיח

ישראל משתמשת בנגמ"שי M113 ("זלדה") בתור כלים מופעלים מרחוק ● הנגמ"ש נושא מערכות נשק, בהן רקטות מדויקות

בני גנץ, יו''ר המחנה הממלכתי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ בתגובה לנאום ביידן: "מחויבים לקידום המתווה, לכנס בהקדם את קבינט המלחמה"

נזק רב כתוצאה מהפגיעה הישירה בקריית שמונה, לא היו נפגעים • בפעם הרביעית מתחילת המלחמה: חיזבאללה הפיל כטב"ם של צה"ל בדרום לבנון • צה"ל הטיל כרוזים בצפון רצועת עזה וקרא לתושבי בית חאנון להתפנות מבתיהם • לשכת ראש הממשלה בהבהרה נוספת להצעת ביידן: "נון-סטרטר" • נמשכת פעילות כוחות צה"ל בדרום ובמרכז רצועת עזה • עדכונים בולטים

נתן שרנסקי / צילום: אלכס קולומויסקי

"בגולאג הייתי הרבה יותר חופשי ממי שחקר אותי": האיש שנלחם לטובת העם היהודי בראיון

שרנסקי, דמות מפתח במאבק לחופש היהודי והציוני, מביע אופטימיות לגבי עתיד מדינת ישראל אך גם לא חוסך בביקורת עליה ● את כישלון המודיעין וההנהגה להתמודד עם האיום הפלסטיני ב–7 באוקטובר הוא מאשים ב"רוח אוסלו" ● וגם: על מה התכתב עם המנהיג האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני לפני מותו?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בירידות; קמטק צללה בכ-6.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ות"א 90 יורד בכ-1.1% ● בבורסה מזהים שמשקיעי חוץ המשיכו לצמצם החזקות במניות מקומיות ● בבורסה בת"א יפורסמו דוחות חברת הנדל"ן קבוצת אשטרום ורשת גולף ● בפוריה פיננסים מעריכים כי השקעה במדד S&P 500 עלולה להיות מסוכנת ● פעילים ניהול תיקים: מתרחק המועד להפחתת ריבית בישראל ובארה"ב

ג'יימי דיימון / צילומים: AP, Ludovic Marin ו־Shutterstock

המלך של וול סטריט: בדרכו החוצה מצמרת הבנקאות, ג'יימי דיימון זורק כמה נבואות זעם

העומד בראשו של ג'יי.פי מורגן, שהפך הודות לניווטו לבנק האמריקאי המוביל בשווי שוק ונכסים, ידוע גם כרואה השחורות של הענף ● פעם אחר פעם הוא מזהיר מפני אינפלציה גבוהה, מיתון עולמי ואיומים גיאו–פוליטיים, וזוכה לאוזן קשבת מהמנהיגים הבכירים ביותר ● כעת הוא רומז שהפרישה שלו תהיה מוקדמת מהצפוי, ומספק עוד תחזית שחורה לקינוח: "היערכו לתרחיש הגרוע ביותר"

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי / צילום: יוסי זמיר

הכלכלן הראשי באוצר מאותת על הגזירות הצפויות בתקציב

תוך פחות מחודש ובאופן חריג, פרסם הכלכלן הראשי שמואל אברמזון שלושה מחקרים על סוגיות שעומדות כעת על שולחן הדיונים באוצר ● נתונים על תעסוקת בוגרי החינוך החרדי, רווחי השיא של יבואני הרכב והיקף הטבות המס במשק, מתכתבים עם שאיפות המשרד לקראת תקציב 2025 ● המהלכים עוד ייבחנו מול מציאות פוליטית מורכבת

בנימין נתניהו וג'ו ביידן / צילום: ap, Alex Brandon

ביידן ונתניהו משתתפים במשחק מסוכן: ניצול הדדי של חולשות פוליטיות

נאומו של נשיא ארה"ב בסוף השבוע היה מחושב, נועז, רב–סיכונים — וערמומי ● הוא מעמיד את ראש ממשלת ישראל בפני בחירה: בין המשך המלחמה, קרע מדיני וזיהוי מלא של ישראל עם הרפובליקאים, לבין המשך התמיכה הדו–מפלגתית הרחבה, פוליסת הביטוח של ישראל באמריקה

לאה ופנר, מנכ''לית ההסתדרות הרפואית בישראל / צילום: יח''צ הר''י

"זו הייתה שמורת טבע של דו־קיום. עד ה־7 באוקטובר"

עד ה־7 באוקטובר, מערכת הבריאות הישראלית הייתה "חוף מבטחים של דו־קיום", כפי שהגדירה מנכ"לית ההסתדרות הרפואית, לאה ופנר ● אבל בחודשים האחרונים התעוררו בתוכה רגשות עזים של כעס וחשדנות בין ערבים ליהודים, ולפי ופנר, "יש דלק באוויר ואסור לטאטא רגשות טעונים מתחת לשטיח" ● האזינו

תותח וולקן / צילום: ויקיפדיה Thomas Fedor

6,000 פגזים בדקה: הפתרון היצירתי של ישראל ליירוט הכטב"מים של חיזבאללה

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל שיגרו חיזבאללה יותר מ־2,500 כטב"מים לעבר ישראל, וכעת צה"ל בוחן דרך חדשה להתמודדות ● נשק ההגנה שנשקל הוא תותח הוולקן הוותיק, שיורה תחמושת בקצב של 6,000 פגזים בדקה ועלות היירוט שלו נמוכה מכיפת ברזל

ביומד / אילוסטרציה: Shutterstock

טיפול חדש ללוקמיה צפוי להפוך את המחלה הקטלנית למחלה כרונית?

כנס הסרטן האמריקאי השנתי ASCO מתרחש בימים אלה בשיקגו, ובשני ימיו הראשונים כבר סיפק כמה כותרות משמעותיות ● וגם: חברת מודרנה קיבלה את אישור השיווק למוצר הראשון שלה אחרי תקופת הקורונה ● השבוע בביומד

שלטי הנחה לרכישת דירות חדשות בתל אביב / צילום: דרור מרמור

התרגילים והסיכונים: "אנשים לא קונים דירה, אלא אופציה על דירה"

בשנה האחרונה יזמיות הנדל"ן מציפות את השוק במבצעים נוסח "קנו עכשיו ושלמו עם קבלת המפתח" ● כך, הן יכולות לרשום מכירות גבוהות על הנייר, כאילו הריבית הגבוהה לא מצננת את השוק ● אבל בפועל, תזרים המזומנים של חברות הנדל"ן צונח ומומחים מזהירים מפני מפולת שתוביל לקריסת חברות קטנות

אילת / צילום: Shutterstock

האזעקות באילת: לפחות טיל אחד יורט, אין נפגעים

צה"ל איתר בניר עוז את גופתו של דולב יהוד ז"ל, שהוגדר כחטוף מאז 7 באוקטובר • דובר צה"ל עדכן כי מערכת "חץ" יירטה טיל קרקע-קרקע ששוגר מתימן למרחב ים סוף, אין נפגעים • הבוקר הופעלו אזעקות גם בחורפיש, 3 רקטות נפלו בשטחים פתוחים - אחת יורטה בהצלחה • דיווח: 12 חברי מיליציות פרו-איראניות נהרגו בתקיפת מפעל בסוריה הלילה • עדכונים שוטפים 

דוד לוי / צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Tel Aviv, ויקיפדיה

השר לשעבר דוד לוי הלך לעולמו בגיל 86


מפועל בניין לחתן פרס ישראל: דוד לוי, שעלה ממרוקו והתקדם מעבודה בבניין לפוליטיקה המקומית והארצית, הלך לעולמו • הוא הניח אחריו אישה ו-12 ילדים • לוי כיהן במשך למעלה מעשור כסגן ראש הממשלה, ניהל את משרד הבינוי והשיכון ולאחר מכן את משרד החוץ • בשנת 2014 הוזכר לוי כמועמד לנשיאות, ובערוב ימיו קיבל את פרס ישראל למפעל חיים

בנייה חדשה באשקלון / צילום: איל יצהר

דלת מול דלת, שתי דירות זהות ופער של מיליון שקל במחיר | בדיקת גלובס

השוואה שערך גלובס בין המחירים המסובסדים של דירות המוגרלות במסגרת "דירה בהנחה" לבין דירות זהות שנמכרות במחירי השוק מצביעה על פערים אדירים ● המגמה בולטת במיוחד באזור הדרום, שם ניתנות הנחות חריגות אשר עשויות להגיע לשיעורים של 50% ואף יותר

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לכנרת ושמונה חדרי שינה: בכמה נמכר בית בשטח 400 מ"ר בצפת?

ברחוב נוף הגליל בצפת נמכר בית פרטי בשטח בנוי של 407 מ"ר על שתי קומות, תמורת 4.8 מיליון שקלהנכס יצא לשיווק לפני כחודשיים והמחיר המבוקש עליו עמד על 5.22 מיליון שקל ● המתווכת: "מי שמוכר במצב הנוכחי נכס הוא רק מי שחייב למכור" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

הכניסה לנהריה / צילום: אייל פישר

2 פצועים קל במטח לקריית שמונה, שרפה פרצה בנהריה - ככל הנראה משבר מיירט

הירי לצפון לא עוצר: עשרות רקטות שוגרו היום גם לקצרין - שם משתוללת שרפה • מוקדם יותר: 2 כטב"מים התפוצצו באזור עכו ונהריה • על רקע ההצעה הישראלית לעסקה: קבינט המלחמה יתכנס הערב ב-20:00 - בהשתתפות ראשי צוות המשא ומתן • בבית הלבן מבהירים: "ההצעה הישראלית הועברה לחמאס ביום חמישי" • גלנט מצהיר: "מקדמים חלופה שלטונית לחמאס" ● עדכונים שוטפים

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, היום (א') / צילום: ניצן שפיר

שופטי בג"ץ מאותתים: נחייב את המדינה לגייס חרדים לצה"ל

בג"ץ עומד להכריע בשאלת גיוס החרדים לאחר שנים של דחיות ● נראה כי השופטים תמימי-דעים שבהיעדר חקיקה ונוכח המצב יש להתחיל בגיוס בהתאם ליכולת צה"ל: "המדינה במלחמה, והצורך זועק" ● ארבע הערות על הסערה שמעסיקה את מקבלי ההחלטות מאז קום המדינה

גדעון גולבר, מנכ''ל נמל אילת

מנכ"ל נמל אילת: "לא מתבייש להציע ללקוחות שלי לשלם כופר לחות'ים"

בהתבטאות יוצאת דופן מגיב מנכ"ל נמל אילת למצב שנוצר לטענתו בגלל "חולשת מדינות הקואליציה במלחמתן בחות'ים" ● "הנמל מושבת לחלוטין כבר שבעה חודשים; ייתכן שנצטרך לפטר" ● בינתיים, הנמל מבקש להיכלל בהסדרת ענף הנמלים, שצפויה לצאת לדרך בקרוב