גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גרסת הפלאג-אין של וולבו לא מרשימה מבחוץ, אך מפתיעה מבפנים

גרסת הפלאג-אין של ה-XC40 לא מרשימה במיוחד מבחוץ, וגם לא מאוד מרווחת ביחס למתחרות ● היא מחפה על כך עם יחידת הנעה מתוחכמת וביצועים מהנים

וולבו XC40 פלאג-אין יח"צ
וולבו XC40 פלאג-אין יח"צ

המכוניות החשמליות זוכות למרבית יחסי הציבור, אבל כוכבי המכירות האמיתיים בשנה החולפת, לפחות באירופה, היו רכבי הפלאג-אין (PHEV). בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה זינק הביקוש לדגמי פלאג-אין באירופה ביותר מ-250% כאשר ברבעון השלישי בלבד המכירות כמעט שילשו את עצמן לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הפלח, שבעבר נחשב לנישה אקזוטית ויקרה, תופס כיום קרוב ל-10% מכלל המכירות במערב אירופה.

הזינוק נובע בעיקר מסובסידיות והטבות מס לכלי הרכב הללו ברחבי היבשת וממאמץ קדחתני של היצרנים להציג ליין מלא של דגמים כאלה כדי לעמוד בתקנות הפליטה החדשות. גם בישראל נחתו בחודשים האחרונים גדודים של דגמי פלאג-אין חדשים, רובם בפלח היוקרה ומקצתם בפלחים העממיים, ועוד רבים נמצאים בדרך. אבל בזמן שכל אורחות הכבוד מתקבצות למסיבה, נראה שמישהו מתכוון להוריד את השלטר ולכבות את האורות והמוזיקה.

השבוע חברו שני איגודים סביבתיים רבי השפעה באירופה בקריאה למדינות האיחוד לבלום את הסובסידיות והטבות המס לרכבי הפלאג-אין, שלטענתם הם "רכבים חשמליים מזויפים", שפולטים בפועל הרבה יותר פליטה מזיקה מאשר בבדיקות המעבדה. גם בלי קשר לנעשה באירופה בינואר הקרוב יטפס מס הקניה על כלי הרכב הללו בישראל ל-30%, לעומת 20% בלבד לפני שנתיים. זו עדיין הטבת מס מכובדת, שמגובה גם בהטבה של כ-1,000 שקלים בשווי השימוש, אבל חלון ההזדמנויות של הדגמים הללו הולך ונסגר בהדרגה.

אחד הדגמים שנכנסו בשבועות האחרונים דרך החלון הוא גרסת הפלאג-אין של וולבו XC40. וולבו היא חסידה גדולה של הטכנולוגיה הזו ובשנתיים האחרונות הפכה לאחת ממובילות המכירות בפלח עם דגמי פרמיום פלאג-אין בתצורת SUV. כעת מצטרף אליהם גם האח הקומפקטי עם מפרט ותמחור אגרסיבי, שנמוך משמעותית מרוב גרסאות הבנזין בעלות הביצועים המקבילים בפלח.

חיצונית, מעצבי וולבו לא טרחו ליצור בידול משמעותי לגרסה הזו. כמו כל הדגמים במשפחת ה-XC40, הפלאג-אין נראה קצר, רחב גבוה ומוצק. החרטום הטיפוסי של וולבו מציג גריל מאסיבי עם פנסי LED חצויים ונאים, הזנב שומר על פנסים בצורת L, שכבר הפכו לסימן ההיכר של המותג, וקשתות גלגלים מודגשות סוגרות על חישוקי 18 אינץ' ייחודיים לדגם. חדי עין יבחינו בפתח "תדלוק" שני, שמכסה על שקע ההטענה ובכיתוב "RECHARGE" אבל העיצוב הכולל הוא סקנדינבי מינימליסטי.

רכב

תא נוסעים איכותי ולא מאוד מרווח

גם תא הנוסעים כמעט זהה לשאר הסדרה אם כי ברמת פאר גבוהה יותר מהמוכר לנו. מול הנהג והנוסע שלצידו ממוקם המערך הדיגיטלי המוכר של וולבו, שכולל לוח מחוונים על בסיס מסך LCD רחב ומסך מגע גדול בפורמט אנכי מימין לנהג.

המערך קל לקריאה ועתיר במידע, אבל הגרפיקה שלו דהויה ומינימליסטית. איכות הבנייה גבוהה, כמקובל אצל וולבו, עם חומרים איכותיים ורכים ובידוד רעשים יעיל. רמת האבזור התקני בגרסת הבסיס (עור, גג, מושבים חשמליים ועוד) עשירה ומנצלת היטב את הטבת המס. מי שרוצה להפגין יותר עושר כול להזמין את גרסת ה R-DESIGN הבכירה.

סביבת המחייה מלפנים נעימה ומרווחת עם צמד מושבים מצוינים על פי המסורת השוודית. גם מאחור יש שפע מרחב לברכיים ולראש של שני נוסעים, אבל הנוסע השלישי יצטרך להתמודד עם מנהרת תמסורת גבוהה. חלונות הצד האחוריים צרים ופתיחתם מוגבלת. זה משרה אולי ביטחון כאשר מאחור ממוקמים ילדים פעלתנים אבל פחות יעיל כאשר רוצים לצפות בנוף או לאוורר את התא. מיקום הסוללה הנטענת לאורך השלדה מאפשר לרכב לשמור על הנפח המקורי של תא המטען, לא עניין של מה בכך.

כמו הוולבו טורבו "של פעם"

מתחת למרכב המצטנע ממוקמת אחת מיחידות ההנעה המרשימות ביותר, שמוצעות כיום ברכבי פלאג-אין ובפלח הזה בכלל. היא משלבת מנוע בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר ביחד עם מנוע חשמלי רב עוצמה וסוללה נטענת חיצונית של כ-11 קילוואט-שעה, שאמורה לספק טווח חשמלי "נטו" של עד 54 ק"מ. היצרן נוקב בנתונים "ירוקים" מרשימים כמו פליטת CO2 מזערית וצריכת דלק ממוצעת של כ-55 קילומטרים לליטר, ומי שיקפיד על טעינה מלאה ותכופה של הסוללה מהרשת (בארך 3 שעות ממטען קיר ייעודי) ועל רגל קלילה על המצעארת אכן יהנה מחוויה "כמעט חשמלית" שקטה ומרשימה ומביקורים נדירים מאוד בתחנת הדלק.

בפועל, אם וולבו הייתה רוצה שניסע ברוגע היא לא הייתה מציידת את הרכב ב-262 כ"ס ובמומנט 42 קג"מ ובתיבה כפולת מצמדים עם מצב ספורט. יחידת ההנעה הזו רוצה לייצר בעיטות כוח ולצבור מהירות בקצב מסחרר, והיא הזכירה לנו את מנועי החמישה צילנדרים טורבו הפרועים של וולבו מלפני שלושה עשורים.

אפשר לשייט עם הפלאג-אין הזו ברגיעה ובשקט מוחלטים בכל מהירות חוקית בעיר ומחוצה לה אבל די בהדיפה קלה של הדוושה כדי לתרגם את המומנט המאסיבי, שזמין ב-1500 סל"ד, לבעיטת כוח ולתאוצות ביניים רציניות אך נטולות מאמץ. מובן שנהיגה כזו תרחק אתכם מאד מנתוני צריכת הדלק והפליטה המוצהרים (ואולי גם מרשיון הנהיגה שלכם). אבל תוכלו לנקות אחר כך את המצפון עם מצב התכנות "הירוק", שמאפשר לרכב לנוע על חשמל בלבד למרחק ריאלי של כ-30-40 ק"מ בכפוף לתנאי הדרך.

כמו במכוניות הוולבו טורבו של "פעם", הביצועים לא באים בהכרח עם התנהגות ספורטיבית. זוהי מכונית "קרוזינג" משפחתית נעימה, שקטה ונוחה, שסופגת היטב מהמורות. אבל ההיגוי הוא לא מהמושחזים בפלח וכאשר מתחילים ללחוץ על השלדה המשקל העצמי הנכבד והמתלים הרכים יחסית באים לידי ביטוי בנטיית גוף די בולטת בפניות. צריך לזכור שזו עדיין מכונית הנעה קדמית בלבד עם הרבה מאוד מומנט, כך שכבישים חלקלקים דורשים ריסון. הפתעה נעימה הייתה לגלות מרווח גחון מכובד של כ-21 סנטימטר, שמאפשר לרדת מהכביש לשבילי עפר, או לטפס על מדרכות גבוהות, ללא נזק לתחתית השלדה.

באירופה הפלאג-אין היא אחת היקרות במשפחת ה-XC40, אך יתרון המיסוי בישראל (עדיין) מאפשר לשווק אותה ב-260 אלף שקל. מחיר שמציב אותה כיום כדגם שמציע את יחס הכוח-ביצועים-אבזור הטוב ביותר במשפחת ה-XC40 וביתרון מחיר לא קטן לעומת המתחרות בפלח הפלאג-אין פרמיום קרוסאובר. אבל, זה עדיין רק קדימון לגרסה החשמלית לגמרי והמרתקת של ה-XC40, החשמלית הראשונה של וולבו, שתגיע אלינו בשנה הבאה. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X1 25E

290 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין החדשה של ב.מ.וו. מערכת ההנעה כוללת מנוע 1.5 ליטר עם שלושה צילינדרים, מנוע חשמלי וסוללה בהספק משולב של 220 כ"ס ומומנט של 39 קג"מ. הרכב מזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות, עובר עד 57 ק"מ על חשמל וצורך בממוצע 58.8 ק"מ לליטר

ב.מ.וו X1 25E / צילום: יח"צ

מרצדס GLA 250E

למרצדס GLA שנחתה בארץ לאחרונה יש באירופה גרסת פלאג אין החל מפברואר. היא משלבת מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.3 ליטר, מנוע חשמלי חזק וסוללה עם הספק כולל של 330 כ"ס ומומנט 45 קג"מ. הטווח החשמלי 62 ק"מ, הצריכה הממוצעת 71 קילומטר לליטר, הביצועים חזקים ותא הנוסעים מרווח ומפואר. המחיר בארץ לא ידוע

מרצדס GLA 250E / צילום: יח"צ

DS7 קרוסבק E-TENSE 300 4x4

300 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין של DS7, שמכונה E-TENSE. היא קרובה יותר בממדים ל-XC60 ומשלבת מנוע 1.6 ליטר טורבו, שני מנועים חשמליים שיוצרים הנעה כפולה וסוללה נטענת שמספקת טווח חשמלי של עד 50 ק"מ. ההספק המשולב 300 כ"ס, התאוצה ל-100 אורכת 5.9 שניות וצריכת הדלק הממוצעת כ-45 ק"מ לליטר

DS7 קרוסבק E-TENSE 300 4x4 / צילום: יח"צ

עוד כתבות

ג''ק מא, מייסד עליבאבא. האשים את הרגולטורים ב"גישה מיושנת"
צילום: רויטרס-Yuya Shino

התעלומה שהטריפה את העולם: ג'ק מא נראה לראשונה מזה חודשים, ומניית עליבאבא מזנקת

לפי הדיווח בתקשורת הסינית המקומית, הטייקון מא הופיע בווידאו ונשא נאום מול 100 מורים כפריים ● זוהי הופעתו הפומבית הראשונה מאז הנאום הביקורתי שנשא ב-24 באוקטובר

ראשת עיריית חיפה, עינת קליש רותם / צילום: איל יצהר

עיריית חיפה לא משתפת פעולה, ופרויקט "חזית הים" נמצא בסכנה

רשות החברות הודיעה כי תוכנית "חזית הים" בנמל חיפה מוטלת בספק ● ברקע: כשלון המו"מ בין עיריית חיפה, בראשות עינת קליש רותם, וחברות נמלי ישראל ונמל חיפה להקמת מנהלת משותפת ● התוכנית היתה אמורה לאפשר הקמת מבני מסחר תיירות ובילוי וכן אלפי דירות חדשות

ג'ו ביידן מושבע לנשיאות ארה"ב / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

ג'ו ביידן הושבע כנשיא ה-46 של ארה"ב: "יום של היסטוריה ותקווה"

הנשיא ג'ו ביידן פתח את דבריו עם מסר של תקווה: "כל הנשמה שלי בתוך זה - לאחד את העם, לאחד את כולנו. ואני מבקש מכל אמריקאי להצטרף אליי במטרה הזו" ● מחוץ לגדרות הבית הלבן: מאות אלפי צופים ● הנשיא היוצא טראמפ נפרד: "אלה היו 4 שנים נפלאות"

המשרדים של NSO בהרצליה / צילום: Associated Press, Daniella Cheslow

האם השקעה בחברת NSO היא אכן "דבר פסול"?

העילה לפנייה זו היא קריאתו של זאב חספר לקופות הפנסיה שלו, שלא ישקיעו בהנפקה של חברת NSO ● אולי דווקא בעולם בו יש טרוריסטים, פדופילים, סוחרי סמים, חוטפי ילדים ודומיהם, כדאי להשקיע דווקא בה? ● דווקא משום שטכנולוגיה כמו זו שמפתחים בחברה הזו גורמת לנו לחיות בעולם טוב יותר

הייקו מאס, שר החוץ של גרמניה / צילום: Reuters, Thomas Trutschel

אירופה מברכת את הנשיא ביידן; שר החוץ הגרמני: שמח שטראמפ עזב

"אחרי ארבע שנים ארוכות, לאירופה יש שוב חבר בבית הלבן", אמרה נשיאת הנציבות, בעוד מנהיגי מרחבי היבשת הביעו תקווה לשיקום היחסים הטרנס-אטלנטיים שעברו טלטלה ושפל בימי הנשיא טראמפ

ח"כ מרב מיכאלי / צילום: שלומי יוסף

בחירות 2021: שינוי כיוון במפלגת העבודה והאולטימטום ברשימה המשותפת

שבועיים לפני הגשת הרשימות לכנסת, הגושים מתחילים להתעצב: ניצחונה של חגית משה בבית היהודי מסמן סבירות גבוהה של חבירה לסמוטריץ' ואולי אף לבן גביר ● מרב מיכאלי בדרך להיות יו"רית מפלגת העבודה ומה דורשים ראשי המשותפת ממנסור עבאס

פירות וירקות/ צילום: תמר מצפי

סיטונאית הירקות והפירות שמחזיקה בשולינק'ה: "נגיע למחזור של 30 מיליון שקל באונליין השנה"

בכך מצטרפת סיטונאית הירקות והפירות סגלוביץ' למהלכים דומים שביצעו מתחרותיה שנכנסו למכירה ישירה לצרכן, במטרה לצמצם את התלות ברשתות השיווק ● מחזור המכירות של החברה בשנת 2020 מוערך בכ-150 מיליון שקל

חנויות סגורות בעקבות הסגר / צילום: כדיה לוי, גלובס

זרם המובטלים נמשך: 3,256 נרשמו בשירות התעסוקה ביממה האחרונה

מאז תחילת הסגר נרשמו בשירות התעסוקה 141,651 דורשי עבודה חדשים ● עובדי ענף ההוראה, החינוך וההדרכה מהווים את הקבוצה העיקרית בקרב דורשי העבודה החדשים מאז תחילת הסגר עם שיעור של 26.3%

פשיטת רגל / צילום: Shutterstock, chainarong06

האם באמת חלה עלייה של 40% במספר פושטי הרגל בשנת 2020?

אף אחד לא יכול להכחיש את המשבר הכלכלי העמוק שהביאה עמה הקורונה, אך על בסיס נתוני שנת 2019 לא ניתן לשרטט את התמונה האמתית של פושטי הרגל בישראל

שדה סולארי במושב פדויים / צילום: EDF-RE ישראל

לראשונה: קרן השקעות לאומית מאבו דאבי תשקיע מאות מיליוני דולרים בשדות סולאריים בישראל

מסגרת ההסכם תיכנס החברה מאבו דאבי כשותפה בפרויקטים אסטרטגיים שהחברה הצרפתית-ישראלית מפעילה ותקים בעתיד בישראל

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

רבוע נדל"ן גייסה 368 מיליון שקל באג"ח ותפרע את מלוא ההלוואה על קניון TLV

מוטי בן משה: "הצלחנו לשדרג את תמהיל העסקים בקניון ולשפר את ביצועיו, וגם בשנה קשה זו, להעלות את שכ"ד הממוצע בקניון"

מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: רמי זרנגר

רשות התחרות אישרה את המיזוג בין הוט למיזם הסיבים האופטיים IBC

המהלך צפוי להביא להאצה משמעותית בפריסת הסיבים בישראל ● הוט רוכשת 23% מהמיזם ב-170 מיליון שקל ● בעקבות אישור המיזוג, החברות צפויות להשלים את העסקה בימים הקרובים

אביחי מנדלבליט, היועמ"ש / צילום: שלומי יוסף

היועמ"ש מזהיר מפני "שימוש לא ראוי במשאבי המדינה לתעמולה"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט הבהיר כי לא ייתן לכ"ץ, ולממשלה בכלל, לנצל את כוחה לטובת השגת יתרונות פוליטיים על חשבון הקופה הציבורית ● מנדלבליט הדגיש כי כל תוכנית שתתגבש בתקופה זו תצטרך לעבור דרך משרדו

מטוסי אייר אירופה / צילום: Reuters, Susana Vera

בדרך לעסקת ענק בתעופה העולמית, חברת אייר אירופה תירכש על ידי קבוצת IAG ב-607 מיליון דולר

תג המחיר הנוכחי נמוך בחצי ממיליארד האירו עליהם הסכימו הצדדים טרם פרצה מגפת הקורונה● לפי ההסכם בין החברות, IAG תשלים את התשלום על העסקה בעוד שש שנים

קשיש חותם על צוואה / צילום: Shutterstock, Photographee.eu

איך מכריע בית המשפט כשקשיש מוריש את כל רכושו לאדם זר

אחת המחלוקות הנפוצות ביותר בתחום דיני הירושה מתרחשת כשאדם מנשל מצוואתו את בני משפחתו, יורשיו הטבעיים, ומוריש את רכושו לאדם מחוץ לחוג המשפחתי ● כיצד בית המשפט מבדיל בין ניצול לרצון חופשי?

משרדי גולדמן זאקס בניו יורק / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מניית גולדמן זאקס עשויה לספק חשיפה להתאוששות הכלכלה האמריקאית

פעילות בנק ההשקעות נהנית מהגאות בשוקי ההון הגלובליים ● למרות זאת, המניה ממשיכה להיסחר בדיסקאונט עמוק מול מכפיל מדד S&P 500 ואף מול סקטור הפיננסים עצמו

ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב ה-46 / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

אם יש באמריקה פוליטיקאי שאמפתיה היא חלק בלתי נפרד ממהותו - זה ג'ו ביידן

ג'ו ביידן נשבע אמונים: הנשיא ה-46 מדבר על "חורף קודר", קורא ל"אחדות, אחדות", ומציע לאמריקאים "לנסות ולעמוד זה בנעלי זה"

ג'ו ביידן חותם על שורת צווים עם כניסתו לבית הלבן / צילום: Associated Press, Evan Vucci

חזרה להסכם האקלים והקפאת מימון החומה: ביידן חתם על שורת צווים

נשיא ארה"ב החדש החל בעבודה מיד לאחר טקס ההשבעה בוושינגטון, שבו קרא לאחדות ● הוא נכנס יחד עם משפחתו לבית הלבן וכבר חתם על 17 צווים נשיאותיים בעניין הקורונה, האקלים, וכמה צווים ששינו את מדיניותו טראמפ ● ביידן: "טראמפ הותיר לי מכתב פרידה אדיב מאד"

גליקמן אלי / צילום: תמר מצפי

צים מפליגה שוב לשוק הציבורי: תגייס עד 382 מיליון דולר

ההנפקה לא צפויה לכלול הצעת מכר מצד בעלי המניות ● שווי חברת הספנות לאחר ההנפקה יהיה 1.9-2.3 מיליארד דולר – גבוה מההערכות המוקדמות ● ההון שיגויס ישמש ליוזמות צמיחה לטווח הארוך ולחיזוק מבנה ההון והגדלת הגמישות הפיננסית

לינוי בר גפן / צילום: יח"צ

ניצחון נגד טוויטר ואפל: התביעות נגדן ינוהלו בביהמ"ש הישראלי

טוויטר ואפל ביקשו לקיים את התביעות שהוגשו נגדן בחו"ל, אך בית המשפט המחוזי קבע כי יש לדון בהן בישראל מאחר שמירב הזיקות לתיק נמצאות כאן ● בתביעה שהגישה העיתונאית לינוי בר גפן נגד טוויטר נקבע כי ניתן לתבוע את טוויטר על ציוץ מטריד מינית גם בהיעדר הוראה מתאימה בחוק הישראלי