גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גם אם ימונה פרקליט מדינה מחוץ למערכת, אף מבצר לא ייפול

ועדת האיתור לבחירת פרקליט המדינה מתכנסת כדי לראיין את 11 המועמדים לתפקיד החשוב • שלמה למברגר ועמית איסמן נראים כמועמדים המתאימים ביותר, אבל אם הפוליטיקאים ימנעו את בחירתם, דווקא מועמד בעל תפיסה סנגוריאלית כעפר ברטל, יכול להתאים

עו"ד עפר ברטל. מועמד מחוץ לקופסה / צילום שלומי יוסף
עו"ד עפר ברטל. מועמד מחוץ לקופסה / צילום שלומי יוסף

חמישה משפטנים מכובדים ועתירי ניסיון, היועמ"ש אביחי מנדלבליט, נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, מנכ"לית משרד המשפטים הזמנית, עו"ד סיגל יעקבי, פרופ' אורן אייל-גזל, ועו"ד רחל תורן, יושבים בימים אלה בוועדת האיתור לתפקיד פרקליט המדינה ומראיינים את 11 עורכי הדין שהגישו מועמדות לתפקיד.

בחשיבות התהליך הזה, שמטרתו לאתר את האדם המתאים ביותר למלא את התפקיד החשוב כל כך של פרקליט מדינה, אי אפשר להמעיט. ואולם, קיים סיכון לא קטן שחמשת המכובדים די מבזבזים את זמנם, שהפעם כל התהליך הזה יתברר כפיקטיבי. זה קורה בגלל שממשלת ישראל עלולה למנוע את מינויו של האדם שתבחר ועדת האיתור.

ישראל של שנת 2020 היא מדינה בהקפאה. המחלוקות הפוליטיות הקשות לצד העובדה שראש ממשלת ישראל המכהן הוא גם נאשם בשחיתות שמשפטו החל, הביאו לכך, והדבר ידוע, שאין עדיין פרקליט מדינה ושתפקיד מפכ"ל המשטרה מאויש כבר שנתיים על-ידי ממלא-מקום.

כל פרקליטי המדינה בעשרות השנים האחרונות באו מתוך שורות משרד המשפטים ופרקליטות המדינה. עורכי הדין שי ניצן, משה לדור, ערן שנדר, עדנה ארבל, דורית ביניש, היו בשר מבשרה של המערכת, הם גדלו בה, מילאו בה תפקידים מרכזיים והכירו אותה על בוריה.

גם בסבב הבחירה הנוכחי, ובאופן שהוא טבעי והגיוני, שני המועמדים שמסומנים כמתאימים ביותר וכמובילים במרוץ לתפקיד פרקליט המדינה הם פרקליטים ותיקים ומנוסים, עו"ד שלמה מומי למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, ועו"ד עמית איסמן, פרקליט מחוז חיפה.

השניים הם גם המועמדים המועדפים על היועמ"ש מנדלבליט. ואולם, העימות החריף וחסר התקדים בין מנדלבליט לבין רה"מ בנימין נתניהו שמנדלבליט מאשים בשחיתות חמורה, צפוי להביא לכך כי לבחירה של ועדת האיתור בלמברגר או איסמן עלולה להיות מטורפדת בממשלה.

שלמה (מומי) למברגר  / צילום: לשכת עורכי הדין

האם הישועה תגיע מבג"ץ?

המצב הזה הוא רע אבל זה המצב. הפתרון לבעיה הזאת עשוי להגיע מבג"ץ שדן בעתירות שדורשות לקדם מינויי בכירים בישרות המדינה. בג"ץ עשוי לנסות לכפות על נתניהו את מינוי למברגר או איסמן לפרקליט המדינה ולתת למנדלבליט חבל הצלה.

אבל אם בג"ץ לא יעשה כן, או אם הממשלה תתעלם מפסיקת בג"ץ, ועדת האיתור תצטרך לשאול את עצמה את השאלה הבאה: האם המשימה היחידה שלה היא לבחור את המועמד המתאים ביותר לפרקליט המדינה גם כשהיא יודעת שסיכוייו להתמנות לתפקיד בעת הזו נמוכים, או שעליה לשקול גם את סיכויי האדם המומלץ על-ידה להתמנות הלכה למעשה לפרקליט מדינה. הדילמה היא לא פשוטה כי ברמה העקרונית ועדת האיתור לא צריכה לקחת בחשבון שיקולים פוליטיים בעבודתה, אלא מקצועיים בלבד.

מלבד למברגר ואיסמן שכאמור הם ראויים ומתאימים לתפקיד פרקליט המדינה, יש עוד שלושה מועמדים בולטים מבין המתמודדים שבאים מחוץ לשורות הפרקליטות. מדובר בשופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן וירון לוי ובעו"ד עפר ברטל.

אגמון-גונן יכולה להיות פרקליטת מדינה מצוינת. יש לה יותר מ-20 שנות שיפוט שכפי שכתב בגלובס פרופ' יובל אלבשן, הן מלמדות לא רק על מומחיותה בתחומי משפט רבים ומגוונים (מה שגם משתקף בכתיבתה האקדמית הפורה) אלא גם על שתי תכונות נוספות שדרושות עד מאוד לפרקליטת המדינה הבאה: רגישות חברתית ובעיקר אומץ-לב לצאת נגד קבוצת ההתייחסות שלה כשהיא סברה שהצדק מחייב זאת. גם השופט לוי הוא בעל שיעור קומה מתאים לתפקיד. הוא נחשב לשופט יעיל, חכם ובעל מזג שיפוטי ואין סיבה לחשוב שיתנהל אחרת כפרקליט מדינה.

אביחי מנדלבליט / צילום: אמיל סלמן-הארץ

חשיבה חדשה ורעננה בפרקליטות

ברטל הוא המועמד המעניין ביותר בגלל שמזה למעלה מ-20 שנה הוא עוסק במתן הגנה משפטית לחשודים ונאשמים בפלילים כשמהצד השני של המתרס ניצבת הפרקליטות. מינוי סנגור בכיר לעמוד בראש הפרקליטות יכול לייצר חשיבה חדשה ורעננה בתוך המערכת ולשפר אותה בהיבט של ראייה רוחבית על ההליך הפלילי.

ברטל הוא בעלים במשותף עם עו"ד דב גלעד כהן של משרד עורכי דין. על לקוחותיו נמנים חברות ציבוריות ופרטיות, נושאי משרה, בעלי מקצועות חופשיים, עורכי דין אזרחיים ומסחריים, אנשי כוחות הביטחון ועוד. לציבור הרחב ברטל מוכר בעיקר מהתקופה שבה ייצג במשפטי פרשת הולילנד את עדת המדינה שולה זקן, מי שהייתה ראשת הלשכה רה"מ לשעבר, אהוד אולמרט.

כזכור, זקן חתמה על הסדר טיעון עם הפרקליטות בתיק הולילנד, שבמסגרתו נגזרו עליה 11 חודשי מאסר בלבד (פחות יום). זאת, בתמורה לכך שזקן העבירה לתביעה הקלטות של שיחות שהפלילו את אולמרט. האירוע הזה גם הוליד חקירה נגד עו"ד נבות תל-צור, שניסה להניא את זקן מלחתום על הסדר טיעון ולהעיד נגד אולמרט. החקירה הסתיימה בהסדר משמעתי ובהשעיה של תל-צור מעריכת דין למשך שנה.

הייצוג של זקן עורר על ברטל ביקורת נוקבת מצד קולגות. בין היתר הוא הותקף על-ידי פרקליטו של אולמרט, עו"ד אלי זהר ז"ל שטען ב-2014 שבחירתו של ברטל לייצג את זקן ולסייע בידה להעביר את הקלטות לפרקליטות, היא "שחורה משחור".

ברטל אמר שנבות תל-צור הוא חבר שלו ושהוא ידע שהעברת הקלטות תיצור בעיות עבור תל-צור אבל באותה הנשימה הוסיף ש"המצפון המקצועי שלי חייב אותי לתמוך בחתימה על ההסכם, משום שזה מה שהיה נכון ללקוחה שלי".

ואכן, הפרשייה הזאת לא צריכה לשחק לרעתו של ברטל. אולי להפך. הוא ושותפו לייצוג של זקן, גלעד כהן, פעלו כסנגורים שטובת הלקוחה שלהם עומדת לנגד עיניהם. הם לא פעלו כדי להפיל את אולמרט או תל-צור אלא כדי לתת שירות סניגוריאלי מיטבי לזקן. בשורה התחתונה הם מאוד הצליחו - לולא זקן הייתה חותמת ממש ברגע האחרון על הסכם עדת מדינה, היא הייתה נשלחת לשנים ארוכות וקשות בבית הסוהר.

האם ועדת האיתור תצא נגד המסורת?

מה מכשיר אדם להיות פרקליט מדינה? הוא צריך להיות בעל ניסיון משפטי רב, כשיר להתמנות לשופט בבית המשפט העליון, הוא צריך להיות בעל מזג טוב, יכולת ניהול היא מאוד חשובה, יושר, הגינות. ברטל ניחן לפחות ברוב התכונות הללו. הוא נשוי ואב ל-4 ילדים ומתגורר במושב תלמי מנשה.

בתחילת דרכו המקצועית הוא שירת ביחידת התביעות במשטרה והתמחה בעריכת דין במשרדה של עו"ד נירה לידסקי ז"ל. בנוסף על שולה זקן הוא ייצג לאורך השנים בתיקים בולטים רבים. בין השאר ייצג את מנהל בית החולים איתנים לשעבר שזוכה מאישומים בהתעללות בחוסים, נאשמות בתיק רמדיה, ייצג בעשרות מקרים שוטרים וקצינים בכירים שהסתבכו בפלילים או בדין משמעתי. ברטל הוא מרצה בימי עיון והשתלמויות לשופטים ופרקליטים. הוא מלמד בפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו ובמכללה למנהל ויש לו פרסומים רבים בכתבי עת משפטיים ואחרים.

ברטל הוא גם סגן אלוף במילואים ששירת כטייס מסוקים ומשמש כמדריך בבית ספר לטיסה של צה"ל. לעומת רוב המועמדים האחרים יש לו ניסיון גם כתוב (במשטרה) וגם כסנגור. מחיל האוויר הוא מביא עמו יכולת של תחקור והפקת לקחים.

האם ועדת האיתור לפרקליט המדינה תרצה לצאת נגד המסורת של מינוי פרקליטי מדינה מתוך המערכת ולהביא לתפקיד גורם מבחוץ ועוד, רחמנא לצלן, סנגור? הסיכויים לכך הם נמוכים. למרות התסבוכת הפוליטית, ואולי דווקא בגללה, למברגר ואיסמן הם עדיין המועמדים בעלי הסיכויים הטובים ביותר. אולי הם גם המתאימים ביותר. אבל אם בכל זאת תיפול הפתעה ואחד משלושת המועמדים החיצוניים, לוי, אגמון-גונן, או ברטל, ייבחר לתפקיד. אין מה לחשוש מכך. גם הם ראויים. אף מבצר לא ייפול. 

עוד כתבות

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

העסקאות ממשיכות ליפול / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ניומד, ענבל מרמרי, איל יצהר, אלבטרוס, shutterstock,

עסקאות במיליארדים? לאן נעלמה ההבטחה הגדולה של הקשרים עם האמירויות

חברת הנפט של אבו דאבי תכננה לרכוש 50% מניו־מד יחד עם BP, אך הקפיאה את המו"מ בגלל המלחמה ● זו אינה הפעם הראשונה שהשקעה אמירתית לא מבשילה ● מאז הסכמי אברהם, הציפיות לגל עסקאות פגשו רגולציה ושיקולים ביטחוניים ● מנגד, התיירות פורחת והנוכחות האמירתית בקרנות ההון סיכון בעלייה

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובניין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

עמית הלוי, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עמד במבחן בג"ץ?

ח"כ עמית הלוי טען כי גם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עבר את מבחן בג"ץ, אבל הוא לא קיבל הזדמנות ● המשרוקית של גלובס

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

למרות התנגדות שרי הממשלה: הוות"ל אישרה שתי תחנות כוח במרכז

הוועדה אישרה את הקמתה של תחנת הכוח ריינדיר במועצה האזורית דרום השרון וכן את הרחבתה של תחנת הכוח OPC חדרה ● הממשלה לא אישרה את שתי התוכניות הללו במאי האחרון, ואם חבריה יתנגדו שוב, הצעד יסתום עליהן את הגולל

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

חנות משקפיים. ענף האופטיקה מתאושש / צילום: תמר מצפי

לראשונה מתחילת המלחמה: מחזורי הקניות בכל הענפים הבולטים במגמת עלייה

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי שורת קמפיינים בענף האופטיקה הובילו ל"חזרה לשגרת קניות כמעט מלאה"

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מקבלים רכב מהעבודה? זו הסיבה שפחות משתלם לבחור בדגם חשמלי

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך