גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אול-יר מציגה: הסדר החוב הגדול הבא - והרביעי מקרב חברות הנדל"ן האמריקאיות

החברה שבבעלות יואל גולדמן מחזיקה בחוב הגבוה ביותר מקרב חברות הנדל"ן האמריקאיות שהנפיקו בת"א ונקלעו למשבר ● עצרה תשלומים למחזיקי האג"ח הלא מובטחות שלה, ומבקשת להסדיר חובות של 2.35 מיליארד שקל ● בתגובה צנחו האג"ח שלה עד 40%

נכס של אול יר/ צילום: מצגת החברה
נכס של אול יר/ צילום: מצגת החברה

חברת הנדל"ן הזרה אול-יר, שבבעלות חסיד סאטמר יואל גולדמן, עוצרת תשלומים למחזיקי איגרות החוב הלא מובטחות שלה מסדרות ב' ו-ד', ומבקשת לדון בהסדר חוב עם מחזיקי כלל סדרות האג"ח שלה (ב'-ה'). לדברי אול-יר, ההחלטה לעצור באופן זמני את התשלומים מיועדת לאפשר לה להמשיך ולשלם את התחייבויותיה לנושים המובטחים, שלהם משועבדים נכסי החברה.

אול-יר עוסקת בנדל"ן מניב ברובע ברוקלין שבניו יורק, ועיקר פעילותה מתרכז בתחום הדירות להשכרה. מחר (ב') הייתה אמורה החברה לפרוע תשלומי קרן וריבית של כ-124 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ב' שלה, אולם תשלום זה נעצר לפי שעה למשך 30 יום לפחות.

בסך הכול חייבת כיום אול-יר למחזיקי האג"ח שלה כ-2.35 מיליארד שקל, מתוך זה 410 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ב', 586 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ג' המובטחת, 524 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ד' ו-830 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ה' המובטחת.

את אול-יר מוביל גולדמן עצמו, שמחזיק בתפקידי היו"ר והנשיא (לחברה אין מנכ"ל). לבורסה בת"א הגיעו גולדמן ואול-יר בזכות יועצי ההנפקה רפי ליפא וגל עמית, שנחשבים לאחראים לתחילתו של גל הנפקות החוב של חברות נדל"ן אמריקאיות בבורסה בת"א.

אול-יר הופכת כעת חברת הנדל"ן הזרה הרביעית שפונה להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח שלה, אולם היא הגדולה מכולן בהיקפי החוב שהנפיקה לציבור. בהודעה לבורסה האשימה היום החברה את התפרצות הקורונה במצוקה התזרימית שאליה נקלעה.

על פי ההודעה, עד כה לא השפיע משבר הקורונה באופן מהותי על שווי נכסיה של אול-יר ועל הכנסותיה, מאחר שמרבית נכסיה שייכים לשוק המגורים, שהפגיעה בו הייתה נמוכה יחסית, ולאור העובדה ששיעור התפוסה בנכסים עומד על 85%. אלא שלטענת הדירקטוריון, משבר הקורונה הביא ל"עיכוב משמעותי במימוש וביצוע של עסקאות מהותיות למכירה של נכסים של החברה וביצוע מימון מחדש של הלוואות שנטלה החברה".

עיכוב זה בפני עצמו, יחד עם ירידת שער הדולר לעומת השקל, עלול לדעת הדירקטוריון להביא את החברה לכדי אי-עמידה של אמות מידה פיננסיות מסוימות ולירידת דירוג נוספת של האג"ח שלה. בהודעה מדגיש הדירקטוריון, כי לחברה הון עצמי משמעותי ועודף נכסי כלכלי מהותי מעבר להתחייבויותיה, וכי תזרים המזומנים שלה יאפשר בסבירות טובה את פירעון החובות אם יושלמו העסקאות המדוברות.

"בשל כך, סבור הדירקטוריון כי החברה כשרת פירעון בהינתן פעולה במהלך העסקים הרגיל", נכתב בהודעה. אלא שהדירקטוריון גם סבור שקיים חשש שלפיו החברה לא תצליח להביא להשלמת מימושי הנכסים ומחזורי החובות, ולפיכך הוחלט לפנות למחזיקי האג"ח "על מנת להציג לנושים את הנמצב לאשורו ובמידת הצורך לדון בהסדר אשר יכלול תיקון אמות מידה פיננסיות ושינוי לוח סילוקין".

מסיבה זו החליט לעצור באופן זמני (בשלב זה למשך 30 יום) את התשלומים למחזיקי איגרות החוב (כולל התשלום למחזיקי אג"ח ב') וזאת למרות שלחברה קיימים לפי שעה המקורות הכספיים לביצוע התשלום האמור. כמו כן פנתה אול-יר לנאמן ארבע סדרות האג"ח שלה בקשה לזמן אסיפת מחזיקים לצורך דיון ועדכון על מצב החברה.

אותם מהלכים עסקיים כוללים כאמור עסקת מכירה של חלק מפורטפוליו הנכסים המניבים ועסקה אחרת למחזור מחדש של חובות על נכסים מניבים אחרים. את שתי העסקאות ניסתה החברה להביא במשך חודשים ארוכים לידי השלמה, בינתיים ללא הצלחה.

העסקה הראשונה כוללת מכירה של 74 מבני נדל"ן מניב למגורים ברובע ברוקלין בתמורה לסכום של 344 מיליון דולר. העסקה, שהייתה אמורה להותיר תזרים נטו של 40 מיליון דולר עד סוף 2020 ועוד 48 מיליון דולר ב-2021, סוכמה לראשונה טרם התפרצותה של מגפת הקורונה בארה"ב, אולם מאז טרם הושלמה. לדברי הדירקטוריון, התמשכות המשבר הובילה להתארכות המגעים להשלמת מכירת פורטפוליו הנכסים.

העסקה השנייה כללה מימון מחדש של פרויקט דניזן-בושוויק ועשרה נכסים נוספים בהיקף של 675 מיליון דולר, אשר היה אמור להניב לחברה תזרים נטו משמעותי של 275 מיליון דולר עד סוף 2020 ועוד 14 מיליון דולר ב-2021.

לדברי הדירקטוריון, התמשכות המשבר הובילה להתארכות המגעים למימון מחדש ולהקשחת תנאי ההלוואה. בפרט דרשו המלווים פיקדונות לתקופת המשבר אשר היו מצמצמים את התזרים הפנוי מההלוואה.

כספי הלוואה זו היו אמורים להביא בין השאר לפירעון מלא של סדרת אג"ח ה', שלה משועבד כיום חלק מפרויקט דניזן-בושוויק. אולם התחזקות השקל לעומת הדולר בחודשים האחרונים הובילה למצב שבו התזרים הפנוי שהיה נשאר מהעסקה (לאחר פירעון מלא של אג"ח ה') היה נמוך מהצפוי.

לדברי החברה, השלמת המימון מחדש בנסיבות אלו, מבלי שתבוצענה עסקאות משמעותיות למכירת נכסים, הייתה צפויה להשפיע לרעה על עמידת החברה באמות המידה הפיננסיות. בשל כך בחנה החברה בימים האחרונים עסקאות-בזק למכירות פרויקט דניזן-בושוויק ושישה נכסים נוספים, שהיו אמורים להניב לה מקדמות משמעותיות, ולמנוע את הצורך בביצוע המימון מחדש.

אלא שעסקאות-בזק אלו טרם נחתמו. בדירקטוריון גם חששו כי אי-השלמת מימוש הנכסים והמימון מחדש יביאו להורדה נוספת בדירוג החוב של החברה, שיגרור אחריו עילה להעמדת מלוא חוב האג"ח לפירעון מיידי.

עוד עולה מעדכוני החברה, כי חברות בנות של אול-יר הפסיקו בחודשים האחרונים לשלם תשלומי ריבית בגין הלוואות והשקעת הון מועדף שנטלו, בהיקף כולל של 155 מיליון דולר. לדברי הדירקטוריון, ציין גולדמן כי ההנהלה פועלת לקבל הסכמות בכתב מאת המלווים השונים לדחיית מועדי תשלומי הריביות ולשינוי מבנה ההון המועדף, אולם נכון להיום טרם הוצגו ראיות לוויתורים אלו.

במצב כזה, לא צפויה אול-יר להשלים את עריכת דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי ולפרסמם עד מחר. בנוסף, לנוכח ההתפתחויות מציין הדירקטוריון כי לא ניתן היה לשלול את העובדה כי בדוחות לרבעון השלישי תיכלל לראשונה הערת "עסק חי", שעלולה כשלעצמה להוות טריגר להורדת דירוג נוספת ולפגיעה ביכולות החברה לעמוד בתוכניותיה.

איגרות החוב של אול-יר נסחרות בבורסה מתחילת 2016, אז השלימה החברה הנפקה ראשונה של סדרת אג"ח (א') למשקיעים בבורסה בת"א. מאז הספיקה החברה להשלים כמה גיוסים נוספים, שבמסגרתם הונפקו עוד ארבע סדרות (סדרה א' עצמה כבר נפרעה).

בתגובה להודעה היום צנחו איגרות החוב של החברה מסדרות ב' ו-ד' בשיעורים של 40% ו-39% בהתאמה, לרמות מחיר המשקפות תשואות שנתיות לפדיון של 84% לאג"ח ב' ו-51% לאג"ח ד'. מבין הסדרות המובטחות, נפלה סדרה ג' ב-16% למחיר המשקף תשואה לפדיון של 21%, ואילו אג"ח ה' ירדה ב-8% למחיר של 92 אגורות המשקף תשואה של 7%.

ירידות שערים של 2%-3% נרשמו גם באג"ח של חברת ספנסר, ששותפה עם אול-יר בחלק מהפרויקטים. ספנסר נשלטת בידי ג'ואל גלק, גם הוא חסיד סאטמר. גם ספנסר הגיע לת"א בסיועם של היועצים ליפא וגל, והיא אף השלימה באחרונה גיוס נוסף של כ-250 מיליון שקל ממשקיעים בבורסה, שהתבצע בדרך של הקצאה פרטית של אג"ח מסדרה ב'. 

עוד כתבות

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה, המחבל נוטרל ● צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון ● כ-30 שיגורים זוהו לכיוון מרחב החרמון, חלקם יורטו בידי כיפת ברזל. אין נפגעים ● עדכונים שוטפים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?