גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האלימות בחברה הערבית מגיעה לבנקים: שורת תקריות ירי לסניפים בצפון

לפי הערכות, מדובר בפעולות של ארגוני פשע במטרה לסחוט "דמי חסות" ● בשבת נפצעה מירי אישה במע'אר שעמדה ליד כספומט ● ח"כ ג'אבר עסאקלה: "המשטרה פועלת להגן על הבנקים אבל לא על סתם אזרחים ערבים"

כספומט שנפגע מהירי בצפון / צילום: מרכז מוסאוא
כספומט שנפגע מהירי בצפון / צילום: מרכז מוסאוא

אם חיפשנו עוד עדות להחרפה ברמת האלימות של ארגוני הפשע בחברה הערבית ובתעוזה שלהם, שורת תקריות הירי אל סניפי בנקים וחנויות בכמה ערים ויישובים בצפון, סיפקו אותה. ארגון פשע אחד או שניים הפרוסים בכמה מהיישובים ביצעו התקפות בנשק חם על הבנקים והחנויות במסגרת גביית דמי חסות באצטלה של "חברת שמירה", אחת מדרכי הגבייה המקובלות בעיקר באזור הצפון. מי שלא נענה לשכירת ה"שומרים" זוכה למתקפות כמו שריפת העסק, השלכת רימוני הלם ומטענים, ירי אל העסק ובסופו של דבר גם ירי ישיר כדי לפצוע ולהרוג.

הדבר המדאיג המשתמע הוא היעדר החשש של ארגוני הפשע הללו, שמוביל לפנייה לא רק לעסקים וחנויות קטנים, או לקבלני בנייה, אלא גם למוסדות פיננסיים גדולים ומבוססים. לפי המידע שהגיע לגלובס הלחץ של ארגוני הפשע מופעל לא כלפי ההנהלות המרכזיות אלא על עובדים ומנהלים מקומיים מהחברה הערבית, כדי לקבל דמי חסות עבור ה"שמירה" על הסניפים ביישובים הערביים. הלחץ והתקיפות עוברות גם ליישובים מעורבים. בשל חיסיון החקירה המשטרה הורתה לבנקים להימנע ממסירת מידע כלשהו, והבנקים מעבירים אליה את הצילומים ממצלמות האבטחה, ואת פרטי המידע האחרים הנחוצים.

במחוז צפון של המשטרה ריכזו מידע על כמעט 20 תקיפות מסוג זה בשבועות האחרונים שהתמקדו בחנויות ובבנקים. הירי לא נשאר ביישובים הערביים בלבד, ולרשימה הזו הצטרפה העיר כרמיאל בגליל, שם נרשמו אירועי ירי לעבר מספר חנויות במתחם "ביג". בנוסף, ביישובים ראמה, נחף, דיר חנא מג'ד אל כרום ג'דיידה מכר ועראבה בוצע ירי לעבר סניפים של הבנקים מרכנתיל ולאומי. ברוב המקרים לא היו נפגעים בנפש. כן הוצת סניף בנק מרכנתיל בעכו.

המשטרה הציבה מארבים במקומות שונים וביום שבת המאמץ נשא פרי. מארב הבחין ברכב שהתקרב אל סניף בנק הפועלים במע'אר, ומהרכב נפתחה אש מנשק אוטומטי אל מבנה הבנק ומרפאה סמוכה. אישה שעמדה סמוך לכספומט נפצעה מהירי. השוטרים ניסו לעצור את היורים, שירו לעברם, ובחילופי האש נפצע אחד מהיורים ומת אחר כך מפצעיו. בהודעת המשטרה נאמר: "משטרת ישראל נלחמת מלחמת חורמה באלימות במגזר הערבי בדגש על שימוש בלתי חוקי בנשק. שוטרי משטרת ישראל נדרשים לעתים להתמודד עם מצבים מורכבים ומסוכנים בהתמודדות עם עבריינים חמושים. אירוע זה מצטרף לשורת מעצרים שבוצעו לאחרונה של עבריינים חמושים בנשקים, חלקם אוטומטיים, במחוז צפון".

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הוסיף בתגובה: "‏בסמוך לכניסתי לתפקיד הכרזתי על המאבק בתופעת סחיטת דמי החסות (פרוטקשן) כיעד מרכזי. למיטב ידיעתי זו הפעם הראשונה ששר לביטחון הפנים מציב את הנושא כך. המשמעות איננה הצהרתית גרידא, אלא מחוללת שורה של שינויים בתוך משטרת ישראל. זה לא יהיה זבנג וגמרנו אלא מאבק שתוצאותיו ייראו בעוד חודשים ושנים".

המשטרה מעריכה: ארגון "אבו לטיף" מאחורי רוב המקרים 

לגלובס נודע כי המשטרה מעריכה שלרוב מקרי הירי אחראי ארגון פשע גדול בשם "אבו לטיף" ושלוחות שלו בערים והישובים הערביים. במסגרת החקירה של היחידה המרכזית במחוז צפון נעצרו ביום שישי, עוד בטרם האירוע במר'אר, כמה מחברי ארגון הפשע, תושבי ראמה, דיר חנה, עראבה וכרמיאל. בדיון להארכת מעצרם בבית משפט השלום בנצרת אמר נציג המשטרה כי העצורים, חברי ארגון הפשע, אחראים לשורה ארוכה של מקרי ירי, "שבוצעו בתעוזה, סמוך לאזורי מגורים, זה מראה על ארגון שעובד באופן אכזרי ביותר ובנס לא היו נפגעים".. המעצרים הוארכו אבל כאמור הירי נמשך, וייתכן שהאירוע במר'אר היה ניסיון תגובה של ארגון הפשיעה למעצרים.

חבר הכנסת מנסור עבאס, יו"ר ועדת הכנסת למאבק בפשע בחברה הערבית, אומר כי האירועים נגד הבנקים מהווים עליית מדרגה, הגולשת גם להפעלת אלימות חמורה כלפי מוסדות ציבור פיננסיים. זה מצטרף לדבריו להטלת האימה על ראשי הרשויות והפקידות הבכירה ברשויות המקומיות כדי לזכות במכרזים ובתפקידים. הוא אמר כי הם מנסים לכפות את עצמם ואת ה"שמירה" שלהם על מוסדות ציבור כמו בנקים, ומי יודע לאן העניין יתפתח. עבאס אומר כי התוכנית שמגובשת בינו לנציגי משרד ראש הממשלה למאבק באלימות בחברה הערבית כבר מוכנה למעשה והיקפה כחצי מיליארד שקלים בכל שנה למשך חמש שנים ו בסך הכול 2.5 מיליארד שקל.

לדבריו, כעת ממתינים להסכמה בעניין התקציב בין משרד ראש הממשלה לאוצר. על רקע המשבר הפוליטי ואי העברת התקציב הוא אומר כי הנושא הוא בגדר פיקוח נפש וחייבים לקדמו ללא קשר למצב הפוליטי.

ח"כ ג׳אבר עסאקלה, גם הוא מהמשותפת, היה פחות אופטימי. הוא האשים את המשטרה כי היא ממהרת לפעול כי מדובר בהגנה על הבנקים, ולא עושה כן כשמדובר בסתם אזרחים ערבים, ולדבריו זה נעשה בלי צורך בתוכנית שמכילה עוד תחנות משטרה ביישובים הערביים: "אתמול והיום עמלה המשטרה במרץ רב ותפסה את הפושעים המעורבים בירי על בנקים בכמה מיישובי הצפון. הם עשו זאת בלי לגייס עוד ערבים למשטרה ומבלי לפתוח עוד תחנות משטרה ביישובים הערביים, כך זה כשמדובר בבנקים ולא באזרחים ערבים. האיש שרצח את גרושתו וופאא עבאהרה מאותו אזור עדיין מסתובב חופשי".

ג'עפר פראח ממרכז מוסאוא מוסיף כיוון אחר. לדבריו, אחת מהאפשרויות היא כי הירי בוצע בשל מדיניות מפלה של הבנקים ביחס לאזרחים הערבים. לדבריו, מהדיווחים שהתקבלו במרכז מוסאוא עולה כי הבנקים מקשים על מתן הלוואות בערבות המדינה ביישובים הערביים. בנק לאומי סגר סניפים עסקיים בערים טייבה וטירה והעביר אותם ליישוב כוכב יאיר. תושבים מחו גם עך העברת סניפי כפר קרע ואום אל פחם. עוד הוא אומר כי הבנקים דוחים יותר בקשות להלוואות ביישובים הערביים יחסית ליישובים היהודיים. טענה זו מסתמכת על דיווחים של בנק ישראל ולפיהם שיעור הסירוב של הבנקים למתן אשראי בחברה הערבית גדול בהרבה מבקרב יהודים.

אלא שגורמים העוסקים בנושא אומרים כי הקישור של סוגיית האשראי לירי אינו במקומו, וכי כל העדויות מראות שמדובר בניסיונות סחיטה.

עוד כתבות

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

7 פצועים מירי פצמ"רים מרפיח; גלנט: "סימנים שחמאס לא יילך למתווה"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • מטח כבד לצפון: 65 שיגורים לאצבע הגליל • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים בולטים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים