גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפלונטר של ביתן הולך ומסתבך: "הלוואות סודיות" מ-2017 חושפות את עומק הבור

לגלובס נודע כי הלוואות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים מאנשי עסקים פרטיים מוכיחות כי ההסתבכות התזרימית ביינות ביתן החלה כבר לפני שלוש שנים ● שלמה רודב, היו"ר שמינו הבנקים, מתייחס לכספים כהלוואת בעלים, שכן נחום ביתן הזרים חלק מהם לחברה באמצעות חברה בבעלותו

סניף יינות ביתן. בעיגול: נחום ביתן / צילום: שוקה כהן, רמי זרנגר
סניף יינות ביתן. בעיגול: נחום ביתן / צילום: שוקה כהן, רמי זרנגר

נחום ביתן ניסה לשמור על חברת יינות ביתן שבבעלותו בכל מחיר. כעת הניסיון של היו"ר שלמה רודב לעשות סדר בחברה חושף כי ביתן הזרים אליה באופן אישי כספים באמצעות שורה של הלוואות, כדי להוכיח לשוק את יציבותו הפיננסית שהייתה רעועה כבר ב-2017. תביעה בין הצדדים מעלה טענות על כך שביתן מסר תשובות סותרות לצדדים השונים, והיא גם מבהירה עד כמה עמוק הסכסוך הפנימי בינו לבין השותפים שנכפו עליו.

לגלובס נודע כי ב-2017 נטל נחום ביתן הלוואות ממספר אנשי עסקים פרטיים מדרום הארץ המקורבים, בהיקף של לפחות 70 מיליון שקל. אחת מהן היא זו שעלתה במסגרת תביעה שהגיש אחד המלווים - חברת לב ברון קומודיטיס - לבית המשפט המחוזי בתל אביב בגין הלוואה של 35 מיליון שקל. אבל היא אינה היחידה. עתה מתברר כי ביתן קיבל הלוואות לחברות פרטיות שבבעלותו מאנשי עסקים פרטיים נוספים בהיקף של עוד עשרות מיליון שקלים.

עוד מתברר כי חלק מההלוואות הללו לא הועברו ישירות לקבוצת יינות ביתן, אלא לידי ביתן עצמו באמצעות חברות נוספות, ורק אז הוזרמו לחברה. ההעברות הללו איפשרו לביתן להרגיע את הגופים הפיננסיים ואת השוק, כשהוא מוכיח כי יש לו הון עצמי שאיפשר העברה של עשרות מיליון שקלים לחברה. ואולם עתה מסתמן כי האיתנות שביקש להציג ביתן לפני כשלוש שנים עשויה לסבך אותו כעת.

בסביבת ביתן מאשרים את ההלוואה שהוכחשה

שמועות בנוגע להלוואות הללו החלו להסתובב בשוק כבר לפני שלוש שנים, אלא שביתן הכחיש אותן. ב-24 בדצמבר 2017 פנה גלובס לחברה בבקשה לתגובה בשאלה הבאה: האם נחום או יוסי ביתן או אחת החברות שהוא מחזיק בהן באופן מלא או חלקי, לקחו הלוואה בסכום של כ-35 מיליון שקל מאנשים עסקים פרטיים באשקלון? התגובה הרשמית הייתה: לא היה ולא נברא, אין הלוואה כזו.

עתה מתברר, כי ההלוואה הנוספת שלקח ביתן ב-2017 באותה תקופה בדיוק בהיקף של 35 מיליון שקל הוחזרה בשנה שלאחר מכן, 2018, לאותו איש עסקים מאשקלון. בסביבת ביתן אישרו עתה את המידע הזה.

בעקבות הפרסום מסר נחום ביתן כי הדברים המובאים בכתבה מוכחשים על-ידנו. לא נלקחו שתי הלוואות בסך 35 מיליון שקל. נלקחה הלוואה אחת אל מול בני ברון".

סוגיית ההלוואות הללו צפה כעת מחדש כאמור בעקבות תביעה שהגישה חברת לב ברון, על-ידי עורכי הדין גלעד ברגמן תומר שני ואלעד דנוך, נגד יינות ביתן ונחום ביתן. מדובר בהלוואה לתקופה של שלוש שנים, בריבית שנתית של 4% אשר על יינות ביתן לשלם בד בבד עם פירעון קרן ההלוואה. עוד נטען, כי הסכומים הועברו מלב ברון לחשבונה של יינות ביתן בשלוש פעימות במהלך אוקטובר 2017. לפיכך, המועד האחרון לפירעון מלוא סכומי ההלוואה חלף ב-11 באוקטובר 2020.

אלא שמה שהיה נכון מבחינת ביתן ב-2017 ואיפשר לו להראות לבנקים כי הוא מזרים כספים מטעמו לחברה, עשוי להתהפך עליו כעת. לב ברון, המלווה, היא חברה פרטית העוסקת ביבוא מלט וחומרי גלם לבנייה ונמצאת בבעלות בנימין ברון. בין ביתן לבין ברון שררו עד לאחרונה יחסי אמון וחברות. הם החזיקו בעבר בעסקים משותפים, והם בעלים משותפים של נכס נדל"ן באשקלון גם היום.

מכתב התביעה עולה כי לצורך הבטחת החזר ההלוואה, במועדה, העמידה יינות ביתן, אשר באותה העת נשלטה באופן בלעדי על-ידי ביתן, שטר חוב, אשר ביתן ערב לו בערבות אוואל באופן אישי. ערבות אוואל היא ערבות שטרית, שניתנת למימוש ישירות בהוצאה לפועל, ללא צורך בהליך משפטי קודם.

בתביעה נטען כי הנתבעים הפרו את התחייבותם כלפי לב ברון, ולא פרעו את חובם במועד. כעת מסתבר שלאחרונה, כך לפי התביעה, הודיעה יינות ביתן ללב ברון כי היא לא מכירה בחובתה לפרוע את ההלוואה ללב ברון, וזאת בטענת לפיה לא מדובר בהלוואה שהעמידה לה לב ברון, כביכול, אלא ב"בהלוואת בעלים" נחותה שהעמיד ליינות ביתן נחום ביתן, ללא מועד פירעון, ושנדחית מפני כל חוב אחר, שכן "כך היא נרשמה בספריה של יינות ביתן".

בתביעה נטען כי גם ביתן עצמו מאשר כי חתם על ההסכמים ונטל את ההלוואה בשם ועבור יינות ביתן. "גם אם מטעמים שונים השמורים עמו, ביתן לא דאג לרשום בספרי החברה את ההלוואה כראוי, הרי שמדובר ברישום ובעניין פנימי שעל יינות ביתן לברר מול ביתן עצמו", נטען בתביעה. "העובדות הן, שיינות ביתן ומר ביתן הפרו ומפרים את הסכמי ההלוואה ושטר החוב עליהם חתמו, ואין להם שום טענת הגנה שיכולה להצדיק את דחיית התביעה, או למנוע את פירעון החוב לאלתר", טוענת עתה לב ברון.

שלמה רודב / צלם: תמר מצפי

התביעה מאששת את החששות שהיו בשוק 

העובדה שביתן הזרים את ההלוואה לחברה באמצעות חברה בבעלותו אליה הועבר הכסף, ככל הנראה מאפשרת עתה לשלמה רודב, היו"ר שמינו הבנקים למורת רוחו של ביתן, להתייחס לכספים הללו כהלוואה אישית של ביתן, וזאת על אף שמדובר בכספים אשר הוזרמו לתוך החברה.

לצד זאת, התביעה מאששת את הסכסוך העסקי שהסעיר בזמנו את ענף המזון, במסגרתו חברת המזון נטו, שבשליטת דודי עזרא, הפסיקה לספק סחורה לקבוצת יינות ביתן בשל חשש לאיתנותה הפיננסית. הדרמה הזו פרצה בזמן שנחום ביתן שהה בחופשה בספינה במיאמי, ולאורך השנים בכל התבטאות פומבית שלו טען ביתן כי מדובר במאבקי אגו. אלא שהתביעה הזו שופכת אור חדש על ההתנהלות ההיא: בתביעה נטען כי ב-2017 נקלעה יינות ביתן למצוקה תזרימית קשה. על הרקע הזה, ועל רקע יחסי החברות הקרובים בין השניים, פנה ביתן לברון בערב חג הסוכות וביקש ממנו כי ילווה ליינות ביתן מיליוני שקלים על-מנת שישמשו לתשלום משכורות לעובדים לפני החג, ולתשלום לספקים.

ביתן ביקש, כך לפי התביעה, כי מתן ההלוואה ומקור הכספים יישמרו בסוד, "על-מנת שלא להחמיר את השמועות שנפוצו אודות מצבה התזרימי של יינות ביתן", והתחייב כי יעשה כל מאמץ להשיב את ההלוואה תוך שבועות ספורים.

החשאיות שעלולה להתנקם בביתן 

כדי לשמור בסוד את הדברים, ההעברה לא בוצעה מהחשבון של לב ברון לזה של יינות ביתן, אלא במסלול עוקף: לב ברון העבירה את הכסף מחשבונה לחברה בבעלות אחיו של ברון, ומשם לחברה פרטית שבבעלות ביתן - "ביתן נכסים", אשר העבירה באותו יום את הכספים לחשבונה של יינות ביתן.

בפעימה הזו העביר ברון סכום של 15 מיליון שקל. אלא שזה ככל הנראה לא הספיק עבור המשבר אליו נקלעה יינות ביתן, ושבוע לאחר מכן ביתן ביקש הלוואה נוספת. מהתביעה עולה כי הפעם העבירה לב ברון ישירות לחשבונה של יינות ביתן סך של 15 מיליון שקל, ולמחרת העבירה סך של 5 מיליון שקל נוספים. עוד נטען בתביעה, כי באותו יום גם נחתמו הסכמי ההלוואה בין לב ברון לבין יינות ביתן ביחס למלוא סכום ההלוואה.

שבועות ספורים לפני מועד פירעון ההלוואה, יידע ביתן את ברון, כי הנהלתה הנוכחית של יינות ביתן אינה מכירה בהלוואה שהעמידה לה לב ברון כחוב שיש לפרוע אותו, ולשיטתה יש לראות בהלוואה כ"הלוואת בעלים" שהועמדה לחברה בידי ביתן עצמו. "ביתן לא סיפר לברון את האמת, בלשון המעטה", נטען בתביעה. וכך, מאחר שביתן נדחק הצידה מיכולת השפעה על קבלת ההחלטות בנעשה בחברה, טוענת לב ברון כי לא נותרה לה ברירה אלא לפנות להליך משפטי.

במכתב תשובה שכתבה יינות ביתן לתובעת היא טענה כי החל ממועד קבלת הכספים נרשמו ההלוואות בספרי החברה כהלוואות בעלים של נחום ביתן, כי כך הוצגו הדברים הוצגו בפני משקיעים פוטנציאליים, וכי "רק בחודשיים האחרונים טען ביתן בפני הנהלת החברה אחרת".

כעת דורשת לב ברון כי יינות ביתן ונחום ביתן ישלמו לה סכום של כ-45 מיליון שקל, כשברקע המלחמה בין ביתן לרודב הולכת ומסלימה. 

עוד כתבות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

פתיחת מסחר אדומה באירופה; השקל מתייצב מול הדולר

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה