גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כתב אישום בפרשת אסון קריסת החניון ברמת החייל; רונן גינזבורג לא יואשם

באסון הקשה נהרגו 6 פועלים ● למרות שהחשדות יוחסו בתחילה הן לגורמי ההנדסה והן לגורמי הביצוע, כתב האישום קובע כי האשמה מוטלת על חברת ההנדסה ● התיק נגד דניה סיבוס והמנכ"ל רונן גינזבורג נסגר

קריסת החניון ברחוב הברזל ברמת החייל / צילום: שלומי יוסף
קריסת החניון ברחוב הברזל ברמת החייל / צילום: שלומי יוסף

לבית משפט השלום בתל אביב הוגש הבוקר (ה') כתב אישום בפרשת אסון קריסת החניון ברמת החייל בתל אביב בספטמבר 2016. באסון הקשה נהרגו 6 פועלים.

למרות שהחשדות יוחסו בתחילה הן לגורמי ההנדסה והן לגורמי הביצוע, כתב האישום קובע כי האשמה מוטלת על חברת ההנדסה.

הנאשמים הם: חנוך צחר, מבעלי שותפות משרד המהנדסים מילר, שנבל , צחר ושות'; המהנדס הבכיר אריאל בבגנוב ממשרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים בע"מ; וכן שני התאגידים בהם עובדים השניים.

על-פי כתב האישום, שהוגש על-ידי עורכי הדין אסף שביט וגיל קרן-רם, במהלך שנת 2008 נחתם חוזה לקבלת שירות ייעוץ בין חברת אחוזת חוף לבין משרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים בע"מ. במסגרת החוזה הוטל על המשרד תכנון והכנת אומדן מקדמיים להקמת חניונים ברחוב הברזל בתל אביב. במהלך שנת 2012 זכתה חברת אפריקה ישראל במכרז שפרסמה עיריית תל אביב להקמת החניון ברחוב הברזל. לאחר זכייתה, העבירה אפריקה ישראל את עבודות התכנון והביצוע לחברת דניה סיבוס.

חברת דניה התקשרה בחוזה עם שותפות משרד מילר, שנבל, צחר ושות' לתכנון החניון. במסגרת ההתקשרות זו נכלל תמריץ כלכלי, לפיו במקרה שהמשרד יחסוך בעלויות השפלת מי התהום בתכנון הקונסטרוקטיבי של חניון הברזל, תוענק לו הטבה כספית בגובה של עשרים אחוזים מדמי החיסכון.

מיום חתימת החוזה החל המהנדס צחר לתכנן את הקונסטרוקציה של חניון הברזל. על-פי כתב האישום, צחר כלל לא ערך חישובים לבדיקת חדירה של תקרת חניון הברזל, ובכך סטה בצורה גסה מהסטנדרט המקצועי המתחייב. לפי הנטען, ביסוד תכנון ליקוי זה עמד, בין היתר, רצונו של צחר לחסוך עד כמה שניתן בחפירה באזור מי תהום, וזאת על רקע התמריץ הכלכלי.

עוד עולה מכתב האישום כי צחר תכנן את תקרת החניון כתקרה מקשית ללא קורות וללא כותרות, הנשענת על עמודים והמועדת מטבעה לסיכון של כשל חדירה. תכנון זה שהוביל צחר היה שונה באופן מהותי מהתכנון המקדמי, שהוגש למכרז על-ידי משרד ירון-שמעוני.

בהמשך לאמור, בהתאם לנוהל העבודה, הועברה על-ידי מילר ושות' התוכנית הקונסטרוקטיבית של החניון לאישור משרד ירון-שמעוני, אשר היה אמון על הבטחת איכות מטעם חברת אחוזת החוף.

על-פי כתב האישום, במהלך נובמבר 2014 נתן המהנדס בבגנוב אישור מטעם משרד ירון-שמעוני לביצוע תוכנית הקונסטרוקציה של חניון הברזל, מבלי שבדק את יציבות המבנה בעומס הצפוי. אי-ביצוע בדיקה זו הביא לכך שהתוכנית הקונסטרוקטיבית נותרה בעינה והמשיכה להיות תוכנית מסוכנת. בשל ההתרחשות המתוארת, נטען, עבר הפרויקט משלב התכנון לשלב הביצוע על יסוד תכנית לקויה וכושלת שערך צחר, אשר בגינה נגרמה לבסוף התמוטטות תקרת החניון.

ב-5.9.16, במהלך השלמת עבודת הבנייה של חניון הברזל על-ידי דניה סיבוס, כשלושה שבועות בלבד לפני תאריך היעד לפתיחת החניון, התמוטטה תקרת החניון בדרך של חדירת התקרה לעמודים. כתוצאה מכך נהרגו 6 בני אדם, ונחבלו 23 בני אדם נוספים.

התמוטטות התקרה התרחשה בעומס של כשליש מהעומס שבו התקרה הייתה צריכה לעמוד על-פי התקן. העומס שהייתה התקרה צריכה לשאת היה עומס גבוה במיוחד, הכולל את המשקל העצמי של התקרה ועומסים קבועים נוספים, כגון שכבת בטון הגנה בעובי של כ-70 ס"מ, חצץ בעובי של 20 ס"מ ואדמת חמרה. בנוסף לכך, תוכננה לנסוע מעל תקרת החניון רכבת קלה, ויועד בה אזור נפרד לחניית כבאית אש.

על-פי כתב האישום, שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שיצרו הנאשמים, כל אחד לפי חלקו, תוך הפרת חובות הנגזרות מתפקידם המקצועי, גרמה לאסון הכבד.

כתב האישום הוגש לאחר הליך שימוע בפרקליטות המחוז. חומר הראיות בתיק הוא רב-היקף ומורכב ומכיל חוות-דעת מקצועיות בתחומים רבים.

במקביל הודיעה הפרקליטות לבאי-כוחם של חברת דניה סיבוס; מנכ"ל החברה, רונן גינזבורג; מנהל הפרויקט מטעמה של חברת קידן ניהול פרויקטים בע"מ, אילן דונסקי; והמהנדסת ליטל מרמוש ממשרד מילר, שנבל, צחר ושות'; כי התיקים נגדם בפרשה ייסגרו. 

מחברת דניה סיבוס נמסר: "גם בהזדמנות זאת אנו רוצים להביע את צערנו הכבד על מותם של ששת הפועלים באירוע קריסת החניון ולהשתתף בצערם העמוק של המשפחות. אנחנו מברכים על כך שטענותיה של דניה בשימוע, לפיה היא אינה אחראית לתאונה הטרגית, התקבלו על-ידי הפרקליטות, והתיק נגדה ונגד מנכ"ל החברה רונן גינזבורג נסגר. אנחנו רוצים להודות לעו"ד איתן מעוז, לעו"ד ז'ק חן ולעו"ד שי אילון על מקצועיותם ועל מסירותם. דניה תמשיך לצעוד קדימה בראש מורם, בהובלתו של המנכ"ל גינזבורג, ולהוביל את ענף הבנייה בישראל במקצועיות, בבטיחות ובאמינות המאפיינים אותה במשך עשרות שנות פעילותה".

עורכי הדין גיל דחוח חן אוריה וחן בראון מסרו בשם אילן דונסקי לאחר סגירת התיק נגדו כי "הליך השימוע היה הוגן והתנהל בלב פתוח ובנפש חפצה על-ידי פרקליטות מחוז תל אביב". 

עו"ד יוליה שנקר, שמייצגת את משפחתו של דניס דיאצ'נקו שנהרג בקריסת החניון, ואת אחד הפצועים, מסרה לגלובס: "למעלה מ-4 שנים שמשפחות הקורבנות נאלצו להמתין להגשת כתבי האישום. אלמנות ועשרות יתומים, הורים שכולים ופצועים אשר מחכים ליומם בבית המשפט. בהתאם להחלטת בית המשפט העליון, לא ניתן היה להתקדם בתיקים האזרחיים בלא הגשת כתבי האישום, מצב שהעמיד משפחות הפצועים וההרוגים מול שוקת שבורה. כעת, כשהוגשו כתבי האישום, כולי תקווה שההליך האזרחי יגיע לסיומו, והנפגעים יוכלו לקבל פיצוי כספי אשר יקל, ולו במעט, על כאבם הקשה". 

*** חזקת החפות: ארבעת הנאשמים מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בכל עבירה, ועומדת להם חזקת החפות. 

עוד כתבות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?