גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הציבור חוזר לקרנות הנאמנות, אבל השוק עדיין רחוק מימי טרום הקורונה: אלה הגופים שצמחו מתחילת השנה

בסוף נובמבר עמד שוק קרנות הנאמנות על כ-320 מיליארד שקל, והפדיונות המצטברים מתחילת השנה מסתכמים בכ-28 מיליארד שקל ● רק שלושה גופים צמחו בשווי קרנותיהם מתחילת שנה

הציבור מתחיל לחזור לקרנות הנאמנות, אבל עדיין יש כאלו שלא נהנים מהעליות / צילום: כדיה לוי, גלובס
הציבור מתחיל לחזור לקרנות הנאמנות, אבל עדיין יש כאלו שלא נהנים מהעליות / צילום: כדיה לוי, גלובס

לאחרונה פרסמו הבנקים את הדוחות הכספיים שלהם לרבעון השלישי של 2020. אחת המגמות הבולטות ביותר בדוחות הייתה שורת הפיקדונות של הציבור במערכת הבנקאית, שתפחה בשיעור אדיר מתחילת השנה, ובעיקר בסופו של הרבעון הראשון. לכך הובילו מן הסתם הנפילות האדירות בשוקי ההון בארץ ובעולם, כתוצאה מפרוץ משבר הקורונה. הדבר התבטא אז בפדיונות אדירים של כ-45 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות, ובמימוש גם בתיקים המנוהלים, שיצאו מהשווקים וחיפשו חוף מבטחים עם תשואה מובטחת, גם אם אפסית.

שמונה חודשים חלפו מאז, והמגמה בשווקים השתנתה משמעותית, ובימים אלה השווקים בעיצומה של דהירה נוספת. אולם מנתוני הבנקים, כמו גם מנתוני שוק קרנות הנאמנות, עולה כי לא כל הציבור חזר לבורסה ונהנה מהעליות. כך, בסוף ספטמבר עמד היקף פיקדונות הציבור בבנקים על 1.49 טריליון שקל, גידול של כ-183 מיליארד שקל ביחס לסוף 2019.

כמו כן, למרות גיוסים חיוביים בהיקף מצטבר של כ-2.9 מיליארד שקל שנרשמו בחודש נובמבר בלבד, המעידים על מגמה של המשך חזרה לקרנות הנאמנות, הרי שמתחילת השנה עדיין נרשמו פדיונות מצרפיים בהיקף לא זניח של 27.6 מיליארד שקל.

בסוף נובמבר 2020 מסתכם שוק קרנות הנאמנות בכ-322.1 מיליארד שקל - 8.6% פחות ממה שהיה בתחילת השנה. כמו כן, מתחילת השנה ועד סוף נובמבר קטן שוק קרנות הנאמנות בכ-30 מיליארד שקל, כך שלצד הפדיונות נטו של כספים שנמשכו בפועל על-ידי מחזיקי הקרנות, יש גם תשואה שלילית עדיין על ההשקעות בקרנות מתחילת שנה, אך זו כבר עומדת על קצת פחות מ-1%. כלומר, אם דצמבר יהיה חיובי, ייתכן ששוק הקרנות לא יסכם את 2020 בתשואות שליליות - למרות המפולות האדירות של מרץ - והדבר ישקף שוב את הסיכון האדיר הטמון ביציאה מהשוק בשיא מפולת, תוך קיבוע הפסדים.

מתחילת השנה ועד סוף נובמבר מסתכמים הפדיונות בקרנות המסורתיות ב-24 מיליארד שקל כמעט, בעוד שהקרנות הכספיות פדו קצת יותר מ-5 מיליארד שקל, בדומה לקרנות הסל. אלא שהקרנות הפסיביות שעוקבות אחר מדדים - קרנות הסל והקרנות המחקות - בכל זאת רושמות מתחילת השנה גיוסים חיוביים. זה קורה הודות לגיוסים מצרפיים של כמעט 6 מיליארד שקל בקרנות המחקות.

בנובמבר, חודש טוב מאוד בשוקי ההון, עם עליות חדשות, נרשמו גיוסים של כ-1.9 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות, של 1.5 מיליארד שקל בקרנות המחקות ושל 81 מיליון שקל בקרנות הסל, וזאת מול פדיונות מצרפיים של 635 מיליון שקל בקרנות הכספיות.

בבית ההשקעות מיטב דש מציינים, כי "מרבית הגיוסים של הקרנות המחקות היו במניות חו"ל (1.3 מיליארד שקל) ובאג"ח חברות", כאשר "בתעשייה האקטיבית המסורתית, הגיוס המשמעותי ביותר נרשם בקרנות אג"ח כללי (המשך מגמה מחודש קודם), ואילו יציאת הכספים הגדולה ביותר נרשמה בקרנות אג"ח מדינה ובקרנות אג"ח חברות, שממשיכות במומנטום השלילי חודש שישי ברציפות".

המגייס הגדול: מגדל שוקי הון

כך או כך, הגוף המנהל המגייס הגדול בשוק קרנות הנאמנות בנובמבר הוא מגדל שוקי הון, שאת הקרנות שלו מנהל ליאור כשריאן. בנובמבר גייס מגדל שוקי הון סך כולל של כ-985 מיליון שקל, שמסייע לו להציג את הגיוסים הגבוהים ביותר מתחילת שנה, שמסתכמים אצלו בכ-3.42 מיליארד שקל.

ליאור כשריאן / צילום: אלירן אביטל

לגבי מגדל שוקי הון נפרט, כי הגיוסים האדירים שלו מתחילת השנה נרשמים בעיקר בקרנות הפסיביות שעוקבות אחר מדדים - הקרנות המחקות וקרנות הסל. מתחילת השנה רשמו הקרנות הפסיביות של מגדל שוקי הון גיוסים של 4.65 מיליארד שקל.

המגייס השני בגודלו בנובמבר הוא מיטב דש שבניהול רפי ניב. מיטב דש הוא הגוף הגדול ביותר בשוק קרנות הנאמנות, והוא מוביל את דירוג המגייסים בנובמבר בקרנות המסורתיות. מי שקרוב אליו בגיוס בקרנות המסורתיות בחודש שעבר, וגם בולט לחיוב מתחילת השנה, הוא אלטשולר שחם, שאת קרנות הנאמנות שלו מנהל שי ירון.

בנובמבר גייס אלטשולר שחם כ-358 מיליון שקל בקרנות המסורתיות. אחריו ניצבת במקום הרביעי, ועם גיוסים יפים בקרנות המסורתיות, חברת קרנות הנאמנות קסם שבניהול אבנר חדד, ושבשליטת בית ההשקעות אקסלנס ששייך לקבוצת הפניקס.

אבנר חדד, מנכ"ל קסם / צילום: איל יצהר, גלובס

פסגות בולט בפדיונות גדולים

ונחזור למה שקורה בשוק קרנות הנאמנות מתחילת השנה, ופה התמונה נחלקת לשני חלקים גדולים: "רק" ארבע חברות ניהול קרנות נאמנות מציגות גיוסים חיוביים מתחילת השנה. מדובר בקרנות של מגדל שוקי הון, של אלטשולר שחם שגייס מעל מיליארד שקל מתחילת שנה, של קסם ושל איילון.

שי ירון, מנכ"ל קרנות אלטשולר שחם / צילום: שלומי יוסף

יתר הגופים בשוק ניהול קרנות הנאמנות, לא כולל קרנות שבהוסטינג, רשמו פדיונות מתחילת שנה. חלק מהגופים הללו רשמו פדיונות נמוכים גם בשל כך שמלכתחילה אין להם נכסים רבים, וחלקם עדיין מציגים פדיונות בהיקפים נרחבים מאוד; מי שבולט עם הפדיונות הכי גדולים במונחים אבסולוטיים הוא בית ההשקעות פסגות, שאת קרנות הנאמנות שלו מנהל אייל גורן.

מתחילת השנה פדה פסגות סך מצרפי של 9.8 מיליארד שקל, כך שיחד עם התשואות שרשם הוא ניהל בסוף נובמבר קרנות נאמנות בשווי כולל של כ-40.8 מיליארד שקל, וזאת לעומת סך של 51.5 מיליארד שקל בתחילת שנה.

למעשה, בבחינת שווי הקרנות הנוכחי ביחס לשווי בסוף 2019 מתברר, כי יש כמה גופים שיעדיפו לשכוח את 2020, וכמה שיותר מהר. הראשי בהם הוא מודלים שאיבד את פעילות ההוסטינג לאחרונה, ושהיקף הקרנות שלו הצטמק לכמה עשרות מיליוני שקלים, ואולי ימוזג בעתיד הלא רחוק בגוף אחר. פרט לו יש את קרנות סיגמא, שהיקף הקרנות שלו קטן מתחילת השנה ביותר ממחצית.

רפי ניב / צילום: איל יצהר

גם סיגמא ואילים איבדו כמה עשרות אחוזים משווי הקרנות שלהם ב-11 החודשים האחרונים, גם רוטשילד, פורסט, מור, אנליסט ופסגות קטנו ביותר מ-20% מתחילת שנה. מנגד, מגדל שוקי הון, קסם ואלטשולר שחם גדלו מתחילת שנה בשווי הקרנות, בשקלול התשואות והגיוסים. 

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו