גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשמלית הראשונה של לקסוס מרשימה ועם מחיר מפתיע

הנציגה הראשונה של לקסוס בקטגוריית הפרימיום החשמלי משלבת שימושיות, ביצועים מרשימים, הנאה מנהיגה ואיכות, כמו שרק היפנים יודעים לעשות ● טווח הנסיעה מספק את המינימום ההכרחי בפלח, אך התמחור האגרסיבי יאתגר את המתחרות

בשנת 1997, בעת שרוב תעשיית הרכב הממוסדת עדיין התייחסה לרכב חשמלי כמעין שעשוע לשעות הפנאי של מחלקות המו"פ, השיקה טויוטה את הרכב החשמלי הראשון שלה מייצור סדרתי, הגרסה החשמלית לגמרי של הג'יפון הקומפקטי ראב4, שהושקה בקליפורניה בלבד.

כ-1,500 מכוניות כאלה עלו על הכביש בין 1997 ל-2003. בתחילה הן הוצעו בהחכרה ישירה מהחברה בלבד, ולאחר מכן גם במכירה ללקוחות פרטיים במחיר של כ-40 אלף דולר לפני הטבות מס. ה-RAV4 EV החשמלי היה רכב מתקדם מאוד לזמנו עם סוללות ניקל-מטל, שסיפקו טווח של כ-160 קילומטר, מנוע חשמלי שסיפק ביצועים סבירים לתקופה ואמינות יוצאת דופן. חלק מהמכוניות הללו עברו 240 אלף קילומטר ויותר עם המצברים המקוריים ללא תקלות. לימים סיפרו גם אלון מאסק וגם שי אגסי על ההשראה שהעניק להם הג'יפון החשמלי הצנוע הזה.

אבל ב-2003 החליטה טויוטה לנתק את הפרויקט מהזרם. היא חידשה אותו שוב רק ב-2012, למשך שנתיים בלבד, והפעם כפרויקט משותף עם חברה צעירה מקליפורניה בשם "טסלה", שסיפקה לה המנוע. ב-2014 נגנז הפרויקט סופית בשל של "חוסר כדאיות כלכלית" לאחר, כ-2,600 מכירות ולמרות רשימת המתנה ארוכה של לקוחות.

ההמשך ידוע. טסלה המשיכה לנוע במסלול החשמלי והפכה ליצרנית הרכב בעלת השווי הגדול בעולם. החודש היא היא שווה בערך פי שניים מטויוטה הענקית - ואילו טויוטה החמיצה הזדמנות להפוך למובילה עולמית בפלח החשמלי.

כיום נלחמת טויוטה להדביק את הפער בלוח הזמנים לעומת המתחרות והחיפזון בולט בגרסה החשמלית של לקסוס UX, חשמלית הפרמיום "אנטי-טסלה" הראשונה של הקונצרן היפני. כמו כל האחיות לסדרת ה-UX גם החשמלית היא מכונית נאה ובנויה היטב, עם פרופורציות קרוס-אובר אתלטיות וחרטום בעל נוכחות. אבל עיצובה זהה כמעט עד לרמת הבורג לגרסה ההיברידית הנפוצה. זה טוב למי שרוצה חשמלית "מוסווית" לטובת המצפון הסביבתי והחיסכון בדלק, אבל פחות מתאים לשוחרי טסלה, שרוצים חשמלית שמהווה הצהרת סטטוס אופנתית-סביבתית מוחצנת. זו הסיבה, אולי, שכל המשלוח הראשון של המכונית, שנחת בארץ, הגיע עם צבע כחול-שמיים שמאוד לא אופייני למותג.

תא הנוסעים שומר על העיצוב והשימושיות של סדרת ה-UX המקורית למעט כמה מאפיינים ייחודיים. מוט ההילוכים, למשל, נראה ומתפקד כמו "ג'ויסטיק" קצר מהלך עם מסילה כפולה, שמזכיר קצת את טויוטה פריוס. מערך המתגים כולל כמה אופציות שליטה ייחודיות, כמו למשל מתגים על עמוד ההגה, שמשמשים לשליטה ידנית בדרגת מחזור האנרגיה הקינטית בעת הבלימה. לוח המחוונים הדיגיטלי והמסך שלצידו, כוללים כמה תפריטים "חשמליים" ייעודיים ואולי כהומור פנימי של מהנדסים יפנים העדיפה לקסוס לשמור את מחוג "מיכל הדלק" המקורי לצד צג דיגיטלי, שמדווח לנהג על טווח הנסיעה שנותר.

מיסוי נמוך, אבזור מקיף

מס קניה של 10% בלבד על החשמליות מאפשר לגלגל בקלות רבה אבזור תקני עשיר יותר למחיר הרכב. הגרסה שבה נסענו כללה כמעט כל אופציית נוחות ופאר שנמצאת ברשימה של החברה - כולל ריפוד עור ייחודי, גג פנורמי, מערכת קול משודרגת, חשמל בכל מקום וחבילה מקיפה מאוד של מערכות סיוע אקטיביות לנהיגה.

פרט לכך זה אותו חלל איכותי ומזמין, שזכור לנו לטובה מה-UX ההיברידית, עם מושבים קדמיים גבוהים, נוחים ותומכים היטב, תנוחת ישיבה גבוהה, אבל לא גבוהה מדי, סף כניסה/יציאה שממוקם בגובה נוח לרוב קבוצות הגיל ומושב אחורי שמספק מרחב מכובד לשני מבוגרים פלוס מתבגר בגובה ממוצע. מיקום הסוללות בתוך הרצפה מאפשר לספק תא מטען בנפח שימושי של 367 ליטר. הגימור משקף את השאיפה לשלמות של לקסוס ובידוד הרעשים מצליח להותיר בחוץ גם את רוב רחשי המנוע החשמלי, הצמיגים והרוח ויוצר תחושה סוריאליסטית של גלישה חרישית גם במהירויות גבוהות. גן עדן לחובבי מוזיקה בנסיעה.

להחלטה של לקסוס להתחיל את המסע החשמלי דווקא בדגם הקומפקטי ביותר שלה, ולא במפלצות SUV ענקיות כמו אצל אאודי (אי-טרון) ומרצדס (EQC) יש יתרון וחיסרון. היתרון (מלבד מחיר נגיש) הוא שמירה על יכולת דינמיות מרשימות. יש לה היגוי מדויק וזריז יחסית, העברות משקל רהוטות על כבישים מפותלים ואחיזת כביש טובה שמשודרגת בסיוע מרכז כובד נמוך במיוחד מבלי להקריב את נוחות הנסיעה המצוינת של הסדרה כולה.

בשילוב עם מנוע רב עוצמה של 206 כ"ס היא גם צוברת מהירות בקצב רציני ומהנה, שמותיר מאחור לא מעט מכוניות בנזין חזקות ורועשות. לשם השוואה, היא מאיצה מאפס ל-100 קמ"ש כמעט שניה מהר יותר מאחותה ההיברידית, שקלה ממנה בכ-250 קילוגרם. הכוח והמומנט מגיעים בצורה לינארית, חלקה ומיידית על כל השיפועים. למעשה כה מיידית עד שעל כבישים רטובים בקרת המשיכה נכנסת לפעולה לעיתים תכופות. הבלמים אמנם מרגישים מלאכותיים עם בלימה מאוד נקודתית, אבל בשורה התחתונה זו לא חשמלית שמרגישה כמו סימולטור נהיגה.

החיסרון בהתבססות על שלדה קומפקטית הוא מרחב מוגבל לאכסון סוללות בקיבולת גבוהה. השלדה אמנם מהונדסת היטב, אך היא מסתפקת בסוללה בקיבולת כ-54 קילוואט שעה, שהיא המינימום ההכרחי בימינו. הטווח הרשמי, קצת יותר מ-300 ק"מ בתקן WLTP המחמיר, מתורגם בנהיגה ריאלית (מזגן, פקקים, אורות) ל-250-270 קילומטרים. מי שישתמש לעיתים תכופות במצב הספורט המהנה יקצר משמעותית את הטווח.

זה עדיין טווח שימושי למי שנוסע בעיקר בעיר ובסביבותיה וטוען את הסוללה בבית/בעבודה, אבל הנתון רחוק מה-440 קילומטרים שמציעה גרסת הבסיס של טסלה 3. אפשר להתנחם בכך שהמכונית תומכת בטעינה מהירה עם כ-40 דקות בלבד לטעינה של 80% מהקיבולת.

הקלף החזק: המחיר האטרקטיבי

הקלף החזק של הלקסוס UX החשמלי הוא תג המחיר ההתחלתי בישראל, כ-258 אלף שקל לדגם בסיס מאובזר וכ-293 אלף לגרסה מפוארת במיוחד. זה תמחור מאוד אגרסיבי לרכב שמחירו באירופה מתחיל בכ-46 אלף יורו (לפני סובסידיות ממשלתיות), והוא מעיד על כך שיבואן לקסוס רואה בחשמליות טרנד לטווח ארוך ולא הזדמנות "לעשות סיבוב" על הלקוחות הראשונים והנלהבים. בטווח הנסיעה יש מקום לשיפור אבל זה עדיין רכב חשמלי, שבנוי באיכות חסרת הפשרות של לקסוס, נעים לנהיגה, מהיר ובלתי תלוי במחירי הדלק, שניצבים כיום לפני זינוק בלתי נמנע. במחיר הזה הוא מציב למתחרות העתידיות אתגר תחרותי רציני מאוד. 

חלק מהמתחרות (שבדרך)

טסלה מודל Y

עם קצת מזל ינחת כאן בשנה הבאה הקרוס-אובר החשמל מודל Y של טסלה, שמבוסס על סדרה 3 המצליחה. הרכב ניצב על בסיס גלגלים ארוך יחסית, מציע מקום לחמישה נוסעים ותא מטען גדול ומצויד במגוון תצורות הנעה והספקי סוללות, עם טווח שמתחיל בכ-440 קילומטרים. המחיר באירופה טרם פורסם 

ניסאן ARIA

ה-ARIA החדשה, שאמורה להגיע אלינו בשנה הבאה, נמתחת לאורך 4.6 מ', ניצבת על בסיס גלגלים של 2.77 מ' ושוקלת כ-1,900 קילו. יש לו תא נוסעים עתיר מסכים נוסח טסלה וגרסת הבסיס תצויד בסוללה של 65 קילוואט עם טווח של כ-340 ק"מ. המחיר באירופה ינוע סביב 50 אלף אירו

פולקסווגן ID 4

הקרוסאובר החשמלי ID4 של פולקסווגן, שמיוצר בסין וינחת באירופה בקרוב, מבוסס על הפלטפורמה החשמלית הייעודית החדשה של פולקסווגן. גרסת ההשקה תצויד בסוללה של 82 קילוואט ותציע טווח של כ-400 ק"מ ( WLTP ). המחיר באירופה יתחיל בכ-47 אלף אירו

עוד כתבות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק