גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אנחנו עובדים כמו שכונה": הדוח שצריך להטריד כל ישראלי

במסגרת הדוח של רון צור ופרופ' ניסים כהן על ניהול המערכת הציבורית במשבר הקורונה הם דיברו עם עשרות בכירים וגילו "מערכת ממשלית שבורה", ללא סדר ובעיקר בלי הפקת לקחים ● השורה התחתונה: זה לא התחיל בקורונה, אבל ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להמשיך ככה

בני ברק בסגר הראשון. "ממתינים לחיסון עם סגרים ואכיפה. אבל להמתין לחיסון זה לא מדיניות ציבורית" / צילום: שלומי יוסף
בני ברק בסגר הראשון. "ממתינים לחיסון עם סגרים ואכיפה. אבל להמתין לחיסון זה לא מדיניות ציבורית" / צילום: שלומי יוסף

בחודשים שלאחר פרוץ משבר הקורונה, רון צור ופרופ' ניסים כהן דיברו עם עשרות בכירים במערכת הציבורית, בדרג הפוליטי והפקידותי. "התמונה שעלתה היא תמונה מדאיגה", אומר צור. "התחושה המרכזית שעלתה במערכת היא תחושה של היעדר סדר מארגן, תפיסתי, תהליכי, בניהול האירוע. לאף אחד, בסיטואציה שיש בה אי ודאות מובנית, לא הייתה כתובת ברורה. לא למקבלי החלטות, לא למעצבי מדיניות, לא לגורמים מקצועיים".

רון צור / צילום: איל יצהר

"לא היה בן אדם אחד שאמר לנו 'כן, אנחנו עובדים בצורה מסודרת", ממשיך כהן. "אין בן אדם אחד - ונפגשנו עם הרבה - שאמר 'כן, יש מדיניות סדורה והכל בסדר'. להיפך. הם ציירו מציאות מאוד מאוד מאוד מטרידה ומדאיגה".

"מדינת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה להמשיך ולהתנהל באופן זה לאורך זמן". כך קובע דוח העוסק בניהול המערכת הציבורית בישראל בתקופת הקורונה, אותו כתבו צור, מנכ"ל חברת הייעוץ Sparks , ופרופ' כהן, ראש המרכז לניהול ומדיניות ציבורית באוניברסיטת חיפה. הדוח, הנושא את הכותרת "משילות בזמן משבר מתמשך", מתפרסם כנייר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, ויוצג במסגרת כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה שייערך בין 14 ל-16 בדצמבר.

פרופ' ניסים (נסי) כהן / צילום: פאול אורלייב

"הקורונה חשפה כשלים מבניים, ממשליים ומקצועיים קיימים, ובהתמודדות עם המגפה הם נחשפים במלוא משמעותם", כותבים השניים. "אלו השתקפו כתמונה של 'מערכת ממשלית שבורה', המאופיינת בפרגמנטציה בכל הרמות: אי-יציבות פוליטית, עוינות ויריבות פנים-ממשלתית; שבר טקטוני והיעדר אמון עמוק בין דרג נבחר ודרג מקצועי; פרגמנטציה ואי-שיתוף פעולה מספק בתהליכי עבודה מקצועיים רוחביים; היעדר הסדרה של ניהול ממשקים של המערכת השלטונית עם המגזר העסקי, האקדמיה והחברה האזרחית; ושחיקה חריפה של אמון הציבור והנכונות לציית להנחיות".

איך כשלי הממשל שאותם מאבחנים השניים משפיעים על חיינו בפועל? צור מזכיר שורה ארוכה של בעיות חברתיות שאותן חשף ה'צונאמי' של הקורונה, כהגדרתו, ומסביר שאת כל הבעיות האלה הכשל הניהולי רק מחריף. למשל: "תשע מתוך הערים עם רמת האבטלה הכי גבוהה, חוץ מאילת, הן ערים עם רוב ערבי או חרדי. ביולי 74% מהתושבים הערביים דיווחו שיש להם בעיה של הידרדרות כלכלית, ו-46% דיבר על היעדר כסף נזיל; הקורונה הביאה את כולנו לעבודה מהבית, אבל מתוך הגברים החרדים העובדים רק ל-31% היה אינטרנט בבית, אז הם לא יכלו לעבוד; 47% ממבקשי תעסוקה הם אנשים מתחת לגיל 34; ההערכות הן ש-15% מהעסקים בישראל ימותו עד סוף השנה ויש הערכות אפילו יותר מחמירות".

"צריך להיות מודעים לכך שכשמערכת משילותית לא מתפקדת, יש לזה מחירים מאוד כבדים. מחירים של אלימות, של עוני, פערים חברתיים. את חלקם אפשר היה למזער, גם אם לא למנוע. אילו היה תהליך מובנה סדור של תכנון ושל הערכת מדיניות, כל אחד בגזרתו, היה ניתן למזער באופן משמעותי מאוד את רמות הפגיעה שרואים כרגע, וחלקן ילווה אותנו שנים קדימה".

ולכך יש להוסיף את ההתמודדות עם הקורונה עצמה. "המדיניות הציבורית כפי שאנחנו רואים אותה היא כזאת: ממתינים לחיסון", אומר כהן. "ממתינים עם סגרים ואכיפה. אבל להמתין לחיסון זה לא מדיניות ציבורית. זה מעיד על הנחות הבסיס, שעוד מעט יגיע חיסון והכל יהיה בסדר. הלוואי, יכול להיות שזה מה שיקרה. אבל יכול גם להיות שפתאום נראה שהחיסון לא עובד, כי יש מוטציות לנגיף. ואז מה? זה לא מדיניות ציבורית. אין פה סימולציות, אין פה תרחישים, אין עבודה בתהליך מובנה מסודר. ופה אנחנו זועקים".

הקורונה חשפה הזנחה של עשרות שנים

רון צור כיהן עד סוף 2017 כראש מטה הרפורמה בשירות המדינה, ומוקדם יותר בשורה של תפקידים בוועדה לאנרגיה אטומית, האחרון שבהם סמנכ"ל משאבי אנוש. כמנכ"ל Sparks, הוא מייעץ לשורה ארוכה של גופים, בהם גופים בתחום הבריאות והתשתיות, נשיאות המגזר העסקי, ומשרדי הבריאות, החינוך והחקלאות. החיבור לפרופ' כהן, שעוסק בתחום המינהל הציבורי מכיוון המחקר האקדמי, נוצר סביב מאמר שזה כתב על הרפורמה בשירות המדינה.

"מה שעלה מהמחקר שלי הוא שבמשך עשרות של שנים הייתה הזנחה של המינהל הציבורי", אומר כהן. "וכשהתפוצץ סיפור משבר הקורונה, אתה פתאום רואה דברים שאנשים שעובדים במינהל הציבורי, וחוקרים של המינהל הציבורי, צועקים כבר עשורים".

בדוח הנוכחי שלהם, השניים בוחרים להתמקד בזווית ספציפית: הצורך בהפקת לקחים ובתחקור מסודר, במיוחד בזמן משבר לאומי. בין היתר, הם מציעים שם מודל מפורט לתהליך 'הערכת מדיניות'. צור מציג את הרעיון בקצרה. "עד שלא יהיה פה חיסון, למגפה יהיה אופי מחזורי. גל ועוד גל. ובכל גל יש שחיקה של מערכות: כלכלית, חברתית, אמון הציבור. ולכן, בין הגלים חשוב לעשות הכנות, שהמטרה שלהן היא בחינת מדיניות ותכנון. לשאול מה היו הנחות היסוד שלנו, מה תכננו שיקרה כשהחלטנו על מדיניות, מה קרה בפועל, ואם יש פערים, מה מקורם? מה התובנות המרכזיות שלנו? זה הכול. אלה שאלות מאוד בסיסיות".

גם עכשיו, צור מדגיש, אפשר למצוא משרדי ממשלה שמקייימים תהליכים כאלה, חלקם באופן נקודתי. "אבל תאר לך שהייתה יוצאת הנחיה לכל משרד לעשות את הבייסיק הזה. ואז גורם מתכלל היה מאגם את התובנות לתמונת מצב מערכתית, ומוציא תוכנית. למה אנחנו צריכים להגיע עוד פעם לסגר, בעוד שבועיים או שלושה, ושוב נתחיל לשאול מה השיטה הנכונה לקטיעת שרשראות הדבקה, האם כן לתת לשלטון המקומי אחריות או לא, מה עושים עם הילדים בבתי הספר ובגנים? למה צריך להגיע למשבר עצמו? הרי חיסון לא באמת יהיה בעוד חודש, ויהיו עוד גלים. אז למה לא להיכנס עם תוכנית מעודכנת ומבנית קדימה?".

את ההמלצות שלהם, מספר צור, השניים ניסו להעביר למשרד ראש הממשלה ולמל"ל (המועצה לביטחון לאומי). לפחות עד כה, לדבריו, הם לא קיבלו התייחסות.

"לא מדינה מערבית בתהליכי קבלת החלטות"

הבעיות שצור וכהן מדברים עליהן מלוות אותנו לא מהיום. "בישראל כבר הרבה מאוד עשורים אנחנו סובלים מהבעיה שנקראת אי משילות: חוסר יכולת של מקבלי החלטות לתכנן, לעצב מדיניות ברמה האסטרטגית ארוכת הטווח, וליישם אותה בשטח בצורה אפקטיבית", אומר כהן. "המדיניות הציבורית בישראל כבר הרבה מאוד שנים מאופיינת בכיבוי שריפות. האופק, בטח של הפוליטיקאים, אבל הרבה פעמים גם של המנכ"לים, הוא קצר מאוד. התחלופה גבוהה, וכל פעם מגיע בן אדם אחר, שבטח לא יאמץ דברים או רעיונות של מי שקדם לו.

"בגלל כל האתגרים הביטחוניים, ובגלל שאנחנו לא עושים דברים נכון, כי אין נהלים מסודרים, אנחנו עובדים לא כמו במערב אירופה, אלא כמו באיטליה או ביוון. מדינות ים תיכוניות. בראייתי, אנחנו לא מדינה מערבית בתהליכי קבלת ההחלטות שלנו.

"יש איי עוצמה שכן מתכננים באופן ארוך טווח - בעיקר במשרד הביטחון. אבל ברוב המשרדים אין מדיניות אפקטיבית ארוכת טווח לאורך זמן. ואז מה שקורה זה שאין מדיניות ציבורית. אנחנו עובדים כמו שכונה. ואותי זה מאוד מלחיץ ומדאיג. לא ברור שאנחנו ממשיכים לתפקד בצורה כזאת".

צור מבקש להזכיר תהליכים חיוביים שבכל זאת אפשר לזהות ב-15 השנים האחרונות, מהקמת המועצה הלאומית לכלכלה והמל"ל, דרך התחזקות משרד ראש הממשלה, ועד כניסת תוכניות ההכשרה למינהל הציבורי. אבל גם הוא מציין את הארעיות והאופק הקצר במערכת הפוליטית, שמסיטים את השרים למעורבות ברמת היומיום, במקום תכנון ארוך טווח.

איך כל מה שאתם מדברים עליו בא לידי ביטוי בזמן משבר הקורונה?
"קח את נושא הפתיחה או הסגירה של עסקים", אומר צור. "היה קשה מאוד להבין את שיקול הדעת והפרמטרים לקבלת החלטות, בהשוואה לשאלת הפתיחה או הסגירה של מקוואות. לא ברור מה הרציונל המסדר, כשאתה מבין שבסוף הנגיף לא יודע אם הוא נמצא במקווה או בחנות. פתיחה וסגירה של עסקים קטנים היא דוגמה קלאסית לכך שהציבור מבין שהשיקולים הם לא ענייניים אלא מוטים מאוד משיקולים פוליטיים. בעלי העסקים, שממש נלחמים על חייהם ועל פרנסתם, מאוד מתוסכלים כשהם רואים שמערכת השיקולים היא לא עניינית.

"הציבור לא טיפש. הוא מבין שאמות המידה לניהול האירוע לא משקפות רציונל ענייני מסודר. ושחיקת האמון של הציבור יושבת על זה".

כהן מדבר על החשש שהירידה באמון הציבורי תתגלגל בסופו של דבר לאי ציות. "במקום שאין אמון כזה, בטח בתרבות פוליטית כמו שלנו, אתה תראה יותר ויותר תופעות של אי ציות. של סקטורים ואפילו קבוצות שיגידו, 'אנחנו מחליטים על המדיניות שלנו. אנחנו נחליט: כן חיסון עדר, לא חיסון עדר; כן להדביק, לא להדביק; כן להקפיד, לא להקפיד'. זה לא רק החרדים או הערבים. זה עניין שמחלחל, ואתה תראה את זה בכל הסקטורים".

משילות, זה לא מה שאומרים לנו שזה

משילות, המונח ששב ועולה בשיחה עם צור ועם כהן, הוא מונח טעון, שאומץ בשנים האחרונות על ידי הימין השמרני בישראל, וחביב גם על פוליטיקאים. צור וכהן משתמשים בו במובן אחר. "אנחנו מדברים על מעגל שלם שמאפשר למדינה לנהל את עצמה בצורה מיטבית", אומר צור. "היכולת של מקבלי ההחלטות לעצב מדיניות ציבורית אסטרטגית ארוכת טווח, מתוכננת לאורך זמן, בצורה טובה והאפקטיבית וליישם אותה בשטח. זה משילות".

"המושג משילות כפי שהוטבע בציבור בא להגיד 'אני השר ואני נבחרתי ואני מחליט ועכשיו מעכבים אותי מלקבל החלטות'. זה צמצום מאוד גדול של המושג שנקרא משילות. אנחנו לא מדברים על זה שלפוליטיקאים קשה למשול בישראל. זאת ממש לא הכוונה שלנו".

צור וכהן מבקשים להתמקד בתהליכים ארוכי טווח, ולהתנתק מהרגע הפוליטי הנוכחי. ובכל זאת, המגפה פרצה בתקופת ממשלת מעבר, ובהמשך קמה הממשלה ה'פריטטית', בלי מינויים קבועים, ועם חוסר רצון בולט של ראש הממשלה להתעמת עם שותפיו החרדים.

"אמרנו שבנושא ניהול האירוע יש שיקולים פוליטיים ולאו דווקא מקצועיים", משיב צור כשהוא נדרש להתייחס לסיטואציה הפוליטית. "ואני חייב להגיד - שיקולים פוליטיים הם סופר לגיטימיים. הבעיה שלנו היא לא שיש שיקולים פוליטיים אלא שיש כמעט רק שיקולים פוליטיים. אם היינו נמצאים בסיטואציה שבו היו אומרים 'תראה, יש תהליך מובנה, יש הערכת מצב, יש חלופות לקבלת החלטות, ועכשיו זה מגיע לדרג נבחר והוא מפעיל שיקול דעת', הייתי מוריד את הכובע".

"במדינה דמוקרטית מי שיש להם את המנדט לקבל החלטות ערכיות זה הפוליטיקאים", מוסיף כהן. "ואנחנו לא מצפים שהפוליטיקאים יהיו מלאכים. אינטרסים פוליטיים זה בסדר גמור. אבל הם צריכים לבוא במקום שבו יש לך תשתית מוסדית. כללי משחק שאומרים - ההתנהלות צריכה להיות בצורה כזאת או כזאת. פוליטיקאי לא יכול להתעלם תהליכית מזה שאנשי המקצוע ישמיעו את הקול שלהם, שהתהליכים יהיו מובְנים".

שבדיה כהצלחה - יש תוכנית ומותר להגיד טעינו

אחת הדוגמאות מהעולם שאותה צור וכהן מזכירים לטובה בדוח שלהם היא דווקא שבדיה, ממנה עולה "תמונה של יכולת משילות והערכת מדיניות בריאה, המסתמכת על בחינת נתונים בידי מומחים". איך מיישבים את השבחים עם העובדה שהמדיניות השבדית מסתמנת ככישלון מהדהד? השניים מחדדים שהשבחים לא נוגעים להחלטות המהותיות, אלא לדרך קבלת ההחלטות.

"במרץ הייתה להם מדיניות, וביוני מי שהיה אחראי על המדיניות, אנדרס טגנל, עלה ואמר 'זו הייתה שגיאה, יכולנו לפעול טוב יותר'", אומר צור. "ראש הממשלה הצהיר שתיפתח חקירה סביב הטיפול במגיפה. כשהם אומרים 'שגינו, טעינו' ופותחים חקירה, לא בשביל למצוא אשמים אלא כהערכת מדיניות, בשביל להבין מה עשו לא נכון - לזה אנחנו אומרים שאפו. ככה צריך".

"כשאתה מקבל החלטות בתנאי ודאות אתה יכול לשגות, וזה לגיטימי. האמירה שלנו אומרת תהיה מספיק אמיץ, ציבורית וניהולית, להגיד 'שגיתי, מתקן'. אם מדיניות הרמזור לא עובדת למה אתה לא מתקן? אם אתה רואה שהחל"ת הלא גמיש לא עובד, למה אתה לא מתקן? למה הפחד הזה לבוא ולהגיד ששגינו?".

למה הפחד הזה באמת?
"מכיוון שהפוליטיקאים שלנו רוצים להיצמד לכיסא שלהם", משיב כהן. "בישראל לקיחת אשמה ולקיחת אחריות אישית לא מתורגמת בסופו של דבר להצלחה בקלפי. אנחנו אומרים: בואו נשנה את כללי המשחק. בוא נגרום לזה שאם פוליטקאי באמת לוקח אחריות הוא מבין שזה דווקא נותן לו מניות בקרב הציבור. כאשר כללי המשחק הם כאלה שהמשמעות של לקיחת אחריות והודאה בטעות היא להפסיד קולות של בוחרים - אז לא עושים את זה".

באופן כללי יותר, מוסיף צור, אין בארץ מרחב ללקיחת אחריות ולהתבוננות מקצועית, "לא בציבוריות הישראלית ולא בעיתונות. זה מוביל לתרבות של הכחשה. אתה מראה רק את הנתונים שבא לך להראות. אתה מייצר השטחה של המציאות בשביל להגיד 'הנה, צדקתי'. הגיע הזמן לכבד את הציבור בישראל. אנשים מספיק אינטליגנטים לדבר על מורכבות, על אפשרות של כשל נקודתי במערכה גדולה".

מהדברים האלה עולה קושי לקבל את המודל שאתם מציעים. הוא דורש שהודאה בטעות ותיקון לא יהיו התאבדות פוליטית.
"אנחנו קוראים למנהיגות", אומר צור. "מנהיגות שמסוגלת לקחת אחריות, שמסוגלת להודות בשגיאות ולקחת אחריות קדימה. ואנחנו מאמינים שבמערכת הציבורית יש נקודות של מנהיגות. מנהיגות אותנטית בשלטון המקומי, מנהיגות בשירות הציבורי".

"מצב משברי הוא מצב שבו אתה יכול לקבוע כללי משחק חדשים", מוסיף כהן. "פוליטיקאי שנמצא עכשיו בצומת קבלת החלטות יכול לבוא לציבור, בטח אם יש לו אהדה בקרב הציבור, ולהגיד 'תשמעו, עד עכשיו המערכת לא עבדה כמו שצריך, אני עכשיו מחליט לאמץ את המודל הזה ולעשות סדר מההתחלה. אנחנו עם הפנים קדימה'".

"אנחנו לא יודעים מה יהיה הלאה. זה עניין של זמן עד שיהיה בישראל משבר שהוא לא משבר רפואי, מצב חירום אחר. חבל שאז יתחילו ללמוד הכול מהתחלה. כדאי שנבוא מוכנים, לא מנקודת האפס. זה משהו שמקבלי החלטות וגם פוליטיקאים יכולים לעשות, ולא להינזק יותר מדי, אלא להיפך". 

עיקרי הממצאים בדוח

שבר טקטוני והיעדר אמון עמוק בין דרג נבחר ודרג מקצועי

פרגמנטציה ואי-שיתוף פעולה מספק בתהליכי עבודה מקצועיים רוחביים

היעדר הסדרה של ניהול ממשקים של המערכת השלטונית עם המגזר העסקי האקדמיה והחברה האזרחית

לא יושמו כראוי פרקטיקות יסוד בניהול משברים מתמשכים

אין איגום נתונים תקפים לתמונת מצב לאומית וגיבוש חלופות מבוססות תרחישים להחלטת דרג נבחר

גם לאחר החלטות הדרג הנבחר בלט בהיעדרו גוף ביצועי לאומי אשר מופקד על ניהול יישום ההחלטות ברמה לאומית

אין חקיקה, תקנות, הנחיה או מדריך ממשלתי סדור לניהול אירוע משברי מתמשך שמנחה על תחקור או הערכת מדיניות סדורים

המאמצים ללמוד ולהפיק לקחים מגופי ידע חוץ-ממשליים רלוונטיים מאופיינים בפנייה אקראית ולא סדורה

פרופ' ניסים (נסי) כהן

מלמד במחלקה למנהל ומדיניות ציבורית, ו ראש המרכז לניהול ומדיניות ציבורית באוניברסיטת חיפה • בן 45, נשוי בשנית, 3 + 3, גר בכפר נטר • את לימודי הפוסט-דוקטורט עשה באוניברסיטת ג'ורג' מייסון, ארה"ב, לאחר תואר שני ושלישי באוניברסיטת בן גורין, בעל ראשון במדעי האסלאם והמזרח התיכון מהאוניברסיטה העברית

רון צור

בעלים ומנכ"ל קבוצת הייעוץ , Sparks, ומייעץ לשורה ארוכה של גופים, בהם משרדי הבריאות, החינוך והחקלאות • בן 52, נשוי + 2, גר בראשון לציון • בעבר שימש כראש מטה הרפורמה בשירות המדינה , וכסמנכ"ל בכיר למינהל ומשאבי אנוש בוועדה לאנרגיה אטומית * בעל תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון

עוד כתבות

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

מס היסף יוחל גם על משקיעי נדל"ן: האם כדאי למכור את הדירה לפני שייכנס לתוקף?

בשינויים שמציע תקציב המדינה לשנת 2026 נכלל סעיף לפיו דירות מגורים להשקעה ייכללו בחישוב ההכנסה החייבת במס היסף, דבר שעשוי להשפיע על רבים ● מדוע זה קורה עכשיו, עד כמה זה משמעותי ואיך אפשר להפחית מרוע הגזרה? ● גלובס עושה סדר

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: גיא סידי

יו"ר רשות ניירות ערך: הרפורמה בדוחות החברות תושלם עד סוף 2026

ספי זינגר, יו"ר רשות ניירות ערך, הכריז כי הרפורמה לגבי מבנה הדיווח של חברות ציבוריות תושלם עד סוף השנה הבאה ● השינוי המרכזי יהיה בדוח הדירקטוריון: "כיום הוא מזמין רשימת מכולת ארוכה. מהות הדוח תהיה פרק חד, ממוקד וקצר" ● וגם: איך הוא רואה את ההתפתחויות בשוק ההון?

פערי שכר / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop

ישראל במקום הרביעי מהסוף: פערי השכר בין נשים לגברים לא הצטמצמו בשני העשורים האחרונים

הדוח, שנערך על ידי ד"ר אלינה רוזנפלד, מראה כי בקרב שכירים ושכירות בעלי תואר ראשון בגילאי 64-25 המועסקים במשרה מלאה, הפערים בשכר מגיעים ל-36% ● בעוד מדינות ה-OECD הצליחו לצמצם פערים והגיעו לממוצע של 11.4% בין השכר החציוני לגברים ונשים, ישראל דרכה במקום ונותרה עם פער של 20.8% לפי חישוב הארגון, לנתוני 2022

מגרש רכבים / צילום: Shutterstock

ישראל עיכבה חידוש זיכיונות יבוא רכב, וסין דורשת הבהרות

סין פנתה רשמית לישראל בדרישה להבהרות אחרי שעיכוב בחידוש רישיונות יבוא, לרבות של מותגים בבעלות ממשלתית סינית, יצר חשש לפגיעה בפעילותם ● רשות התחרות בוחנת הגבלות נוספות על יבואנים גדולים, בעוד המתיחות בין המדינות כבר מתרחבת לזירת הביטחון

כמה עלו מבצעי המימון ליזמי הנדל''ן? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוחות חברות הנדל"ן מגלים כמה הן שילמו על מבצעי המימון לרוכשי הדירות

דוחות חברות הנדל"ן חושפים כי גל מבצעי המימון גובה מהיזמים עלויות כבדות של הצטמקות ההכנסות, זינוק בהוצאות המימון ופגיעה בתזרים ● למרות כל זאת מכירות הדירות ממשיכות לדשדש, והחברות חוששות מהורדת מחיר רשמית, שתגרום לקונים לחכות ולמכירות לרדת עוד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

בינה מלאכותית / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

איפה מוצאת הבינה המלאכותית את התשובות לשאלות שלכם

מחקר בדק 150 אלף תשובות שסיפקו מערכות בינה מלאכותית, ומשרטט תמונה מפורטת של מקורות המידע שמהם שואבים הצ’אטים את התוכן שהם מציגים למשתמש ● למרבה ההפתעה, הממצאים מצביעים על כך שהמקורות הדומיננטיים אינם בהכרח מאגרי ידע מוסדיים או כלי תקשורת גדולים

השקל מתחזק מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

השקל מתחזק היום בחדות מול הדולר. אלו הסיבות

השקל נסחר קרוב לשפל של 3.5 שנים ומתחילת החודש הוא המטבע החזק ביותר בעולם ● הורדת הריבית הצפויה בארה"ב מול היציבות היחסית פה מגדילה את פער הריביות לטובת ישראל ● גורם נוסף הוא נתון הגירעון הממשלתי, שהפתיע לטובה ומהווה אינדיקציה לאיתנות המשק ● האם התחזקות נוספת תביא את בנק ישראל להתערבות בשוק המטבע?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; ברודקום קפצה, לצד מניות שבבים נוספות

הנאסד"ק ירד בכ-0.1% ● IBM רוכשת חברת דאטה ב-11 מיליארד דולר ● תשואות האג"ח בארה"ב רשמו עליות לקראת החלטת הריבית ביום רביעי ● מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; ארית ואלביט עולות ביותר מ-2%

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.4% ● הנשיא טראמפ אישר לאנבידיה  למכור שבבי AI לסין תחת תנאים מסוימים ● מניות אוריון וסוגת זכו לקבלת פנים חיובית ביום המסחר הראשון שלהן ● השקל הפך החודש למטבע החזק בעולם מול הדולר ● וגם: האסטרטג הוותיק בוול סטריט שממליץ לצמצם אחזקות במניות "שבע המופלאות"

גיא ברנשטיין, מנכ''ל מג'יק ופורמולה; ומוטי גוטמן, מנכ''ל מטריקס / צילום: יח''צ, עידן גרוסמן

מאז הודעת המיזוג: מניות מטריקס ומג'יק השאירו אבק למדד ת"א 125

בעלי המניות יצביעו השבוע על המיזוג שייצר חברת ענק בשווי 3.5 מיליארד דולר ● לידר: "השווי המצרפי ממקם את השתיים במקום השמיני בין חברות ה־IT הציבוריות בארה"ב, ובמקום השלישי באירופה"

דייוויד אליסון, מנכ''ל Paramount Skydance / צילום: ap, Evan Agostini/Invision

פרמאונט במהלך נגדי לנטפליקס: מציעה לרכוש את וורנר ברדרס תמורת יותר מ־108 מיליארד דולר

בעקבות הצעת הרכישה של נטפליקס לוורנר ברדרס, פרמאונט מגישה מהלך נגד ומציעה לרכוש את כל וורנר ברדרס דיסקברי לפי שווי של יותר מ־108 מיליארד דולר ● ההצעה התומכת באיחוד כל נכסי החברה, בניגוד לפיצול שמציעה נטפליקס

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026

רו''ח חן שרייבר, נשיא לשכת רואי החשבון / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

השינוי בתקנון לשכת רואי החשבון שמעורר סערה בקרב החברים

נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר, מבקש לבטל את ההגבלה הקיימת על מספר הקדנציות בהן מכהן נשיא לשכת רואי החשבון ● נכון להיום, על פי תקנון הלשכה, כהונת נשיא לשכת רואי החשבון מוגבלת לשתי קדנציות בלבד ● המתנגדים למהלך: "מה שנשיא לא עשה בשתי קדנציות הוא כבר לא יעשה. השלטון משחית"

פיוניר / צילום: Shutterstock, Primakov

חברת פיוניר מפטרת כ-4% מהעובדים בישראל

מספר העובדים בישראל עומד על כאלף איש, והפיטורים יכללו עשרות עובדים ● המהלך מתרחש במקביל לשינוי ארגוני רחב שמעביר את החברה לעבר מבנה עבודה "רזה" בסגנון סטארט-אפ

מהפכת ה-AI בפירמות עורכי דין / צילום: Shutterstock

תפקיד חדש נולד: פירמות עוה"ד כבר מרגישות את השפעות מהפכת ה־AI

למרות אזהרות של בתי המשפט משימוש לא מפוקח בבינה מלאכותית, פירמות עורכי הדין בישראל לא חוששות להטמיע כלי AI ● עוה"ד מסבירים כיצד משתמשים בכלים, מה הם מחפשים בעובדים בעידן החדש, ולמה עדיין מוקדם להספיד את התחום

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בעליות קלות; מדד הביטוח זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.2% ● השקל התחזק מול הדולר ● מנורה הופכת לבעלת עניין בקבוצת לוזון ● שתי מניות החלו להיסחר היום בבורסה: אוריון זינקה בכ-17% ביום המסחר הראשון שלה, סוגת עלתה בכ-2% ● מיטב: חוץ מישראל - כמעט בכל המדינות שהורידו ריבית, תשואות האג"ח זינקו ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין ● בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

הסטארט-אפים הביטחוניים גייסו מיליארד דולר / צילום: יח''צ החברות

שנת שיא לדיפנס טק הישראלי: מיליארד דולר זרמו לסטארט־אפים בתחום

הדיפנס טק הישראלי רושם שנת פריצה יוצאת דופן: גיוסי ענק, מיזוגים ורכישות בהיקף שעולה על זה שנרשם בכל השנים האחרונות גם יחד ● מעורבות מפא"ת במבחני שטח ובחיבור ללקוחות זרים תרמה להאצה, בזמן שביקושי הענק בעולם משכו עוד ועוד כסף זר לשוק המקומי ● האם המומנטום יימשך גם לאחר הפסקת האש?

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו