גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הממשלה אישרה: סגר לילי מיום רביעי. הקניונים יישארו פתוחים

לפי הצעתו של ראש המל"ל, הסגר הלילי יימשך לאורך כל ימי החג ● הקניונים יוסיפו להישאר פתוחים למעט בערים אדומות ● כ"ץ: "אם בוחרים בסגר לילי צריך להתחיל כמה שיותר מוקדם. אפשר להתחיל בו מיד"

עוד מסעדה סגורה בצל הסגר השני בישראל / צילום: כדיה לוי, גלובס
עוד מסעדה סגורה בצל הסגר השני בישראל / צילום: כדיה לוי, גלובס

החל מיום רביעי הקרוב תתחיל תוכנית שלושת השלבים על בסיס מדדים עדכניים שיובאו מחר (ג') לאישור הקבינט על ידי משרד הבריאות. המשמעות היא שהחל מיום ד' יחול סגר לילי, במסגרתו תיאסר פעילות מסחר ויטלו הגבלות תנועה בין אזורים. השעות של הסגר ייקבעו בממשלה.

הקניונים יוסיפו להישאר פתוחים למעט בערים אדומות. גם פעילות מוגבלת של מוזיאונים ותרבות תאושר בתיאום של משרד התרבות והבריאות.

מוקדם יותר, ראש המל"ל מאיר בן שבת הציג בפני שרי קבינט הקורונה וראש הממשלה בפתח ישיבת הקבינט הצעה להטיל סגר לילי בחג חנוכה, לכל ימי החג. בן שבת מציע לפעול במדרגות, כאשר המדרגה הראשונה תהיה סגר לילי החל מחנוכה, מדרגה שנייה מדיניות ריסון מהודק שהוצגה אתמול בקבינט על ידי משרד הבריאות הכוללת צמצום תחבורה, סגירת מערכת חינוך בערים כתומות ואדומות וסגירת המסחר, והמדרגה השלישית תהיה סגר כללי.

שר האוצר ישראל כ"ץ ושר הכלכלה עמיר פרץ תמכו בהטלת סגר לילי מיידי, כדי להימנע מפגיעה במסחר. לדברי כ"ץ: "אם בוחרים בסגר לילי צריך להתחיל כמה שיותר מוקדם. אפשר להתחיל בו מיד. צריך לבדוק 14 יום למדד הבא ולראות את האפקט כי אני לא רוצה שבקלות ראש נעבור לסגר מלא".

פרץ הוסיף: "עד היום משרד הבריאות לא הביא לנו נתונים על ההדבקה ברשתות השיווק. צריך להבין שאו שהכול פתוח או שהכול סגור. צריך להודיע מראש לציבור שבאמצע ינואר נגיע לסגר, אלא אם מקדם ההדבקה יירד לנתון שנקבע. שיידעו כולם: אם לא נגיע ליעדים - כולם ייכנסו לסגר".

השר עמיר פרץ הביע תמיכה בעמדתו של השר כ"ץ, ואמר כי "משמעות סגירת המסחר היא הגברת האבטלה. חובה לשמור על המסחר פתוח תוך כדי מגבלות חדשות. לא ייתכן שהגדרנו פיילוט, הוא עבד טוב, וכעת אומרים לקניונים שלמרות שהפיילוט עבר בהצלחה, למרות ששמרתם על הכללים ולמרות שהוכח כי אין קשר בין תחלואה לבין מסחר, תאלצו לסגור".

פרץ התייחס לאפשרות להטלת סגר נוסף ואמר "אם לא תהיה ברירה ויהיה צורך לעשות זאת, יש לקבוע מראש תאריך לסגר באמצע ינואר ועד אז לאפשר לציבור להיערך, ולבעלי העסקים להשתמש בסחורה שנמצאת במחסנים וכך תהיה חלוקה צודקת יותר של הנטל בין כל האזרחים ובין כל הענפים ויוצרת ודאות בהתנהלות של החיים בצל הקורונה".

השר שטייניץ אמר "אני משוכנע שסגר לילה הוא אמצעי אפקטיבי להורדת ה-R. אין לי ספק שחלק גדול מההדבקות הן בלילה, בחתונות, במסיבות ובאירועים חברתיים. אין לי ספק שסגר שמתחיל משבע או שמונה בערב יהיה אפקטיבי מאוד. יש לכך יתרונות, והעיקריים: שהוא לא פוגע בכלכלה ולא בחינוך. יש פה רווח בלי הפסד במה שמעניין אותנו. ההצעה שלי - להתחיל את הסגר בשבע בערב עד חמש בבוקר. אחרי חנוכה אפשר להקל ולהתחיל את הסגר הלילי בשעה מאוחרת יותר".

לדברי שטייניץ, "ההצלחה של הפיילוט בקניונים הייתה בהקפדה על תנאי הפיילוט ולא על ההדבקה. יכול להיות שההקפדה נשמרת אבל התחלואה עולה. לכן אנחנו צריכים לסגור את הקניונים. השאלה של חנויות רחוב ושווקים היא שאלה פתוחה. לדעתי, ריסון מהודק צריך לכלול את הכול".

"אנחנו בריסון מהודק כבר כמה חודשים", אמר השר יזהר שי. "התחלואה לא עלתה בגלל הקניונים, אז נסגור את מה שפתחנו ולא נפתח עוד? התחלואה תמשיך לעלות כי לא טיפלנו במוקדי התחלואה. הגיע הזמן לחוקק את העלאת הקנסות ולהתחיל לאכוף את ההפרות. בן אדם שמסכן אנשים חייב לדאוג שייכנס לבידוד. צריך להפסיק לפגוע במי שמציית להנחיות".

"צריכים להתחיל כמה שיותר מהר לבצע ריסון מהודק"

השר יובל שטייניץ שהביע תמיכה בסגר לילי גם בישיבה שנערכה אתמול, אמר הערב כי "הסגר הלילי חשוב. לא רק בחגים, זה יצמצם קיום חתונות, מפגשים חברתיים ומסיבות רחוב". אתמול טענו במשרד הבריאות כי הצעד של הטלת סגר לא יעיל, אך טרם הביעו עמדתם בדיון הערב.

פרויקטור הקורונה נחמן אש התנגד להצעה לסגר לילי, ואמר "הסגר הלילי הוא לא אפקטיבי. אם רוצים להוסיף אותו למגבלות שהמשרד מציע - תפאדל". הממונה על בריאות הציבור ד"ר שרון אלרואי אמרה כי "אם רוצים להימנע מסגר צריכים להתחיל כמה שיותר מהר לבצע ריסון מהודק".

שטייניץ הגיב ואמר: "אם נמתין עם הריסון המהודק נגיע לסגר מלא. אם נתחיל עכשיו עם הריסון המהודק, לא נגיע לקריטריונים של סגר מלא".

לדברי השר ישראל כ"ץ, "אם הולכים לסגר לילי צריכים להתחיל אותו מנקודה שהוא לא יפגע בכלכלה ולצאת ממנו רק במדדים שייקבעו מבעוד מועד ככאלה שבהם נעבור לשלב הבא". עוד הוסיף כ"ץ כי "אין הורדה של תחלואה בלי שאנשים מוגבלים ביציאה מהבתים. שום דבר אחר לא מוריד את התחלואה וגם לא מונע העלאה".

לדברי ערן יעקב, מנהל רשות המסים, "לא סיימנו את הסגר השני. יש דברים שחודשים רבים לא פתוחים. חשוב לזכור את זה כל הזמן. עלות המסחר היא 5.6 מיליארד שקל בחודש וזה מצטרף ל-100 אלף מובטלים. אנחנו מפצים את העסקים אבל צריך לזכור שלחלק מהם לא יהיה להם לאן לחזור".

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב