גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יוסי בכר, לשעבר מנכ"ל האוצר ויו"ר דיסקונט, נפטר בגיל 65

זאת לאחר התמודדות בשנים האחרונות עם מחלת הסרטן ● בכר זכור בעיקר כמי שעמד בעשור שעבר בראשות ועדת בכר, שהמליצה על הפרדת קופות הגמל וקרנות הנאמנות מהבנקים, לצורך הפחתת הריכוזיות והגברת התחרות במערכת הבנקאית

יוסי בכר / צילום: תמר מצפי
יוסי בכר / צילום: תמר מצפי

יוסי בכר, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר ויו"ר דיסקונט, נפטר אתמול בגיל 65, לאחר התמודדות בשנים האחרונות עם מחלת הסרטן. בכר הותיר אישה, אורית, ארבעה ילדים ומספר נכדים.

בכר, רואה חשבון בהשכלתו, זכור בעיקר כמי שעמד בעשור שעבר בראשות ועדת בכר, שהמליצה על הפרדת קופות הגמל וקרנות הנאמנות מהבנקים, לצורך הפחתת הריכוזיות והגברת התחרות במערכת הבנקאית. בעקבות המלצות הוועדה, אושרה בכנסת רפורמת בכר בשנת 2005, ויושמה מאז.

בכר סיים לימודי תואר שני במינהל עסקים באוניברסיטת קליפורניה בברקלי ושימש שם כמרצה בבית הספר למינהל עסקים. עם שובו לישראל, שימש כמרצה בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת תל אביב. ב-1993 הצטרף לפירמת רואי החשבון ליובושיץ-קסירר מרשת ארתור אנדרסן העולמית, ושנתיים לאחר מכן אף הפך לשותף מנהל ועמד בראשה עד התפרקות הרשת העולמית בעקבות פרשת אנרון. בהמשך, הוביל את הפירמה לאיחוד עם משרד קוסט-פורר מרשת ארנסט אנד יאנג.

ב=2003 מונה בכר למנכ"ל משרד האוצר, תחת בנימין נתניהו כשר האוצר - תפקיד אותו מילא עד 2007. במקביל, שימש כממלא-מקום מנהל רשות המסים בחלק מהתקופה. עם פרישתו הקים חברה לייעוץ כלכלי, וב-2010 מונה ליו"ר דיסקונט, תפקיד שמילא עד לפני שנתיים. ביוני 2019 מונה בכר לשמש כיו"ר קבוצת חיפה (לשעבר חיפה כימיקלים).

בריאיון ל"כלכליסט" ביוני 2019, דיבר בכר בגלוי על הגידול שהתגלה בראשו ועל ההתמודדות עם מחלת הסרטן. 

שאול קוברינסקי, יו"ר דירקטוריון דיסקונט, מסר היום: "יוסי בכר היה דמות בולטת ומשמעותית בקהילה העסקית והכלכלית בארץ. הוא השאיר את חותמו בארגונים הרבים בהם פעל והוביל רפורמות חשובות ששינו את פני הכלכלה הישראלית.

"יוסי הוביל את דירקטוריון קבוצת דיסקונט במשך 9 שנים. במהלך תקופת כהונתו דיסקונט הפך לבנק ללא גרעין שליטה, והוא ליווה מהלך זה בהצלחה, תוך הקפדה על ניהול ממשל תאגידי ברמה הגבוהה ביותר. העשייה החברתית הייתה נר לרגליו, ובתקופת כהונתו הוביל בבנק מיזמים ייחודיים, וזאת תוך דבקות ומחויבות להשאת הערך לבעלי המניות.

"יוסי בכר, איש אציל נפש, ערכי, אוהב אדם. יוסי יחסר מאד לכל עובדי ומנהלי הבנק, לדירקטורים שליוו אותו בעבודתו בדיסקונט ולי באופן אישי. יהי זכרו ברוך".

אורי לוין, מנכ"ל קבוצת דיסקונט, מסר: "קבוצת דיסקונט מרכינה ראשה בעצב ובצער רב. יוסי הותיר חותם אדיר על קבוצת דיסקונט, ושנות כהונתו ייזכרו כשנים בהן דיסקונט שינה את פניו. יוסי הותיר חותם בלבבות העובדים, ובאופן אישי עיצב את דרכי המקצועית ויישאר עמוק בליבי. יהי זכרו ברוך". 

מקבוצת חיפה נמסר: "קבוצת חיפה, הבעלים, ההנהלה והעובדים כואבים על מותו של ד"ר יוסי בכר, יו"ר דירקטוריון קבוצת חיפה, ומשתתפים בצערה העמוק של המשפחה על מות יקירם".

מוטי לוין, מנכ"ל קבוצת חיפה, מסר: "יוסי הוביל את דירקטוריון חיפה בשנתיים האחרונות ותרם תרומה משמעותית לגיבוש תוכניותיה העתידיות ולשגשוגה של החברה. יוסי היה איש רב-פעלים, ערכי, אוהב אדם וחבר אישי. יוסי יחסר לנו מאוד. יהיה זכרו ברוך". 

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה יצאה למסע רכישות של מיליארד דולר בישראל. מה בכל זאת צריך להדאיג?

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב