גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מלכת השמיים": מטוס הג'מבו של אל על סיים השבוע את חייו. כך זה נראה

המפלצת האווירית שזכתה לכינוי "מלכת השמיים" ושטסה בכל רחבי העולם הפכה השבוע לערמת גרוטאות ● "לא אשכח שכמה ימים אחרי הפיגוע ב-11 בספטמבר טסנו כדי להחזיר ישראלים משם, ועדיין היתמר עשן מעל ניו יורק"

הג'מבו 747-400 של אל על שנגרט השבוע / צילום: מוני שפיר
הג'מבו 747-400 של אל על שנגרט השבוע / צילום: מוני שפיר

מטוס בואינג 747-400 בשם 4X-ELA של אל על עבר השבוע תהליך גריטה וסיים את חייו. אלו תמונות שתמיד צורמות לעין - המפלצת האווירית שלקחה והחזירה נוסעים מכל מיני מקומות בעולם, עם החוויות שצברו ועם הזיכרונות, הופכת לערמת גרוטאות. המטוס הזה נכנס לשירות באל על ב-1994 ויצא משירות בסוף שנת 2019. שני אחיו, מטוסי ג'מבו נוספים, ממתינים לתורם בגריטה הבאה.

ה-747 המכונה גם ג'מבו זכה לכינוי "מלכת השמיים", וגם הטייסים מוקירים לו תודה. הקברניט צפריר נשר שהגיע לאל על ב-1994 - בשנה בה הגיע לאל על מטוס ה 747-400, צבר אלפי שעות טיסה בדגמי הג'מבו: 12 שנים הוא הטיס את מטוסי ה-747-200 מהדור הישן יותר, ועוד 11 שנים טס על ה-747-400, כולל זה שנפח את נשמתו השבוע. כיום משמש נשר כקברניט במטוסי הדרימליינר וה-777. נשר מזכיר שהתכנון של מטוסי הג'מבו התחיל ב-1966. שנתיים לאחר מכן הציגה בואינג את הדגם הראשון שלה בסדרה וטיסת המבחן הראשונה הייתה ב-1969.

צפריר נשר ב-747-400 / צילום: תמונה פרטית

בינואר 1970 חברת התעופה פאן אמריקן (ז"ל) הטיסה את הטיסה הראשונה וזמן קצר לאחר מכן, ב-26.5.1971 הגיע הג'מבו 747-200 לאל על. הטיסה האחרונה שלו נערכה ביוני 2011.

ברוב השנים, שימשו דגמי ה-747-200 להטסת נוסעים ובשנים האחרונות שימשו רק להטסות מטען כשדגמי ה-747-400 שימשו להטסות נוסעים (דגמי ה-747-300 שהיו ביניהם לא הגיעו לאל על). ה-747-400 טס לראשונה בפברואר 1989. אל על רכשה מבואינג ארבעה מטוסים כאלה, הראשון הגיע באפריל 1994 והאחרון ב-1999. בהמשך רכשה אל על עוד שני מטוסי נוסעים ומטוס מטען אחד מדגם 747-400 ממקורות שונים.

עד לאמצע שנות ה-2000 טסו במקביל דגמי ה-200 וה-400 בצי של אל על. אל על אף יזמה והזמינה מבואינג שלושה מטוסים יסיבים (ממטוס נוסעים למטון מטען) מדגם 747-200. בחורף, כשתנועת הנוסעים ירדה הוסרו מושבי הנוסעים במטוסים אלה והם שימשו להטסות מטען (תפוזים למשל), בקיץ החזירו את המושבים לטובת הטסת נוסעים.

מטוס בואינג 747-400 / צילום: קבוצת עמוס אלדאג

בתקופת הקורונה, כשהביקוש לטיסות נוסעים צנח, הסרת מושבים לטובת הטסות מטען הייתה פעולה שכיחה בקרב שורה של חברות. גם הטסות מטען על גבי מושבי הנוסעים היה מחזה שכיח, כולל במטוסי הדרימליינר של אל על.

קיבולת הנוסעים של מטוסי הג'מבו נעה בין 400 ליותר מ-500 נוסעים והיא תלויה במבנה שבוחרת כל חברה לתצורת מושביה ולחלוקה למחלקות התיירים, העסקים והראשונה. הביקוש למטוסי הענק הוא נמוך ביחס למטוסים צרי-גוף: מבין ציי המטוסים העולמיים, הרוב המכריע הוא של מטוסים צרי-גוף. כך למשל בדגמי בואינג 737 ואיירבוס 320, הנפוצים ביותר בקטגוריה של מטוסים צרי-גוף מונה הצי העולמי כ-10-12 אלף מטוסים מכל אחד מהדגמים, זאת לעומת כ-10% מכך שמונה צי המטוסים רחבי-הגוף לרבות הג'מבו.

את דגמי הג'מבו רכשה בשעתו אל על לטובת הקווים לארה"ב. לפני כן הטיסה מישראל לניו יורק כללה עצירה לתדלוק באירופה והמטוסים הגדולים אפשרו לבצע טיסה ישירה שאגב אורכת זמן דומה לטיסה במטוסים החדישים, כלומר כ-11-12 שעות לניו יורק. נשר מסביר שאמנם הג'מבו כבד יותר אולם הוא מתוכנן לטוס במהירויות גבוהות הודות לפונקציות אחרות שלא קשורות למשקל שהוא נושא. אגב, משקל ההמראה המירבי של המטוס מתקרב ל 400 טון.

בלי קשר למגפה, ההעדפה למטוסים צרי-גוף נובעת בין השאר מדרישות הנוסעים להגדלת תדירויות בקווים למשל כדי להציע שעות טיסת גמישות יותר - מבחינת החברות מדובר לפעמים בעלויות גבוהות יותר לאור הוספת טיסות בקווים אבל נוחות הנוסעים משפיעה על ההחלטות.

במטוסים רחבי-הגוף (דוגמת הדרימליינר) תצורת המושבים כוללת שני מעברים ואילו במטוסים הצרים, מעבר אחד. הג'מבו, בוודאי ביחס למטוסים החדישים, הוא זללן גדול של דלק, מה שזירז את הוצאתו מציי החברות. "ה747-400 יכול לטוס גם 40 שנה, הבעיה שלו שכלכלית הוא לא תואם לעולם של ימינו", אומר נשר. הצורך לחסוך ולהתייעל גבר בתקופת הקורונה שזירזה את הוצאת המטוסים רחבי-הגוף והמטוסים הישנים משירות, מה שבלט גם בדגמי האיירבוס 380 שעד לפני המגפה היו המילה האחרונה בענף. כעת - רוב החברות משביתות את הצי הזה מבלי אופק להחזירו. בסינגפור איירליינס הדגם אף שימש לפופ אפ מסעדה בה שף מישלן הגיש מטעמים לנוסעים, על הקרקע כמובן.

ומה ההבדל בין דגם ה-200 ל-400 מנקודת מבט הטייס? נשר מספר כי ב747-200 שלושה אנשי צוות ישבו בתא הטייס, קברניט, טייס משנה ומהנדס טייס שהיה נחוץ להפעלת המערכות ששויכו לעידן השעונים. ב-400 התחלף עידן השעונים במסכים ולא היה נחוץ עוד במהנדס טיסה, הקוקפיט החדש הזה, שגם המשיך לדגמי הדרמיליינר מכונה "גאלס קוק פיט".

קוקפיט / צילום: קבוצת עמוס אלדאג

דגמי הג'מבו מפורסמים גם לאור החלוקה לשתי קומות: בדגמי ה-200 של אל על מוקמה בקומה השנייה המחלקה הראשונה (שהולכת ונכחדת ברוב חברות התעופה, כולל באל על), שם גם ישבו ראשי הממשלה. בדגם החדיש יותר הוחלט שהמדרגות המטפסות לקומה השנייה מהוות נטל על נוסעים רבים במחלקה זו, שרבים מהם מבוגרים, ועל כן המחלקה הראשונה ירדה לקדמת המטוס בקומה הראשונה, ומחלקת העסקים הועתקה לקומה השנייה. גם איזור מנוחת צוות האוויר ממוקם בקומה השנייה.

"גודל האחריות שלי כטייס לא מושפע ממספר הנוסעים" אומר נשר ומספר שריבוי הנוסעים בטיסה עשוי לייצר בעיות לוגיסטיות למשל במשך העלייה והירידה של הנוסעים מהמטוס, "זה הליך שעשוי לקחת 40-45 דקות".

הג'מבו 747-400 של אל על שנגרט השבוע / צילום: מוני שפיר

המערכות של היום מאפשרות למטוסים לטוס אוטומטית, התפקיד שלכם השתנה
"זה כמו להגיד שוורד יכול לכתוב מסמך לבד, זה אמנם כלי נהדר אבל עדיין נדרש אדם מאחורי הכתיבה. כיום כל ההמראות הן ידניות. כל מטוסי אל על מסוגלים לנחות אוטומטית והם עושים את זה מצוין אבל אנחנו נעדיף לבצע נחיתה ידנית", אומר נשר.

למה גורטים מטוסים ולא מעבירים אותם לשימוש יצירתי אחר?
"לרוב החלקים שבמטוס אין ערך בשוק כי אלו דגמים שיצאו בכל העולם. את מה שאפשר לפרק מפרקים, יש חלקים שמועברים למיחזור וסוחרי מתכות יכולים ליהנות מזה גם, אבל אחסון של מטוס בנמל תעופה הוא דבר יקר וגם שינוע של מטוס למקום אחר הוא אופרציה יקרה ומסובכת. בסופו של דבר זהו התהליך הטבעי כיום ולמעשה בואינג שמחה שגורטים מטוסים שלה שמפנים מקום למטוסים חדשים והיא אפילו נותנת תמריצי גריטה".

נשר מספר על החוויה שלו בתא הטייס בדגמי הג'מבו: "טסנו בכל חלקו המערבי של כדור הארץ. הבאנו אלפי נוסעים לניו יורק, לוס אנג'לס לבנגקוק וליעדים באירופה כמו ברצלונה ואמסטרדם. בטיסות המטען הגענו גם ליעדים שאל על לא הפעילה או מפעילה אליהם טיסות נוסעים דוגמת שנחאי וסיאול. שינענו ציוד לעזרה אחרי רעידות האדמה בנפאל בהאיטי וביפן, אחרי הצונאמי הגדול ב-2004 טסנו להביא סיוע לקולומבו ולג'רקטה. אני לא אשכח שכמה ימים אחרי הפיגוע ב-11 בספטמבר טסנו כדי להחזיר ישראלים משם, ועדיין היתמר עשן מעל ניו יורק".

מטוס אל על שנגרט, בימים יפים יותר / צילום: דני שדה

הג'מבו של אל על גם רשום בספר השיאים של גינס: ב-1991 במסגרת מבצע שלמה להעלאת יהודים מאתיופיה נשבר שיא גינס במספר הנוסעים במטוס אחד: למטוס הריק ממושבים עלו 1,086 נוסעים - נחתו ממנו 1,088 נוסעים משום ששני תינוקות נולדו במהלך הטיסה לישראל.

ויש גם תאונה ברקורד: ב-4 באוקטובר 1992 התרסק מטוס מדגם 747-200 של אל על לתוך בניין מגורים בקרבת שדה התעופה של אמסטרדם. את המטוס הטיסו הקברניט יצחק פוקס, הקצין הראשון אוהד ארנון ומהנדס הטייס גדליה סופר. בהתרסקות נהרגו שלושת אנשי הצוות, נוסעת יחידה, ענת סולומון, רעייתו של אחד מקציני הביטחון של אל על באמסטרדם. כמו כן נספו שלושים ותשעה מהשוהים באותו בניין מגורים ובסביבתו. רבים אחרים נפצעו.

ועדת החקירה קבעה ששחיקה והתעייפות החומר הביאו לניתוקו של המנוע הימני הפנימי (מנוע 3) מכנף המטוס שבמעופו פגע במנוע החיצוני (מנוע 4) וניתק גם אותו. מדפי שפת ההתקפה של הכנף הימנית נפגעו גם הם. דו"ח החקירה של הוועדה ההולנדית - ישראלית האשים את בואינג בתגובה איטית ולא מספקת לתאונת מטוס מטען מאותו דגם של "צ'יינה אירליינס" שאירעה כמעט שנה מוקדם יותר בנסיבות כמעט זהות (גם טיסה זו הסתיימה באבדן המטוס וצוותו). מייד לאחר התאונה באמסטרדם הורתה בואינג על ביצוע שינוי במתלה המנוע של כל מטוסי 747-200 שמצוידים במנועים מהסוג המצוי באל על.

ועדת החקירה ההולנדית בדקה גם טענות של נפגעי התרסקות על בעיות רפואיות שחוו, שלטענתם נובעות ממטענים מסוכנים שהיו לכאורה על המטוס ולא דווחו בניירת המטוס. הוועדה לא מצאה ממש בטענות אלו.

תאונה זו נותרה אחת התקריות העצובות בתולדותיה של אל על.

בחברת בואינג מספרים שנכון לנובמבר 2020, קיימים בעולם עוד 443 מטוסים מסוג בואינג 747. מדגם המטוס הייחודי הזה נמכרו למעלה מ-1500 מטוסים. מיצרנית המטוסים מספקים עוד כמה פרטים נחמדים: ה-747 הוא מטוס נוסעים רחב-גוף דו-קומתי בעל ארבעה מנועים המסוגל לטוס כשליש מהיקף כדור-הארץ ללא עצירה. המטוס תוכנן על ידי ג'ו סהטר ונכנס לראשונה לשירות בשנת 1969.

הדגם היחיד שעדיין נבנה כיום הוא הבואינג 747-8 שהושק ב-2005, הדגם משמש כמטוס הפרטי של נשיא ארה"ב Air-Force1 ובתצורת המטען שלו משמש כמטוס תובלה למעבורת החלל ומטוס כיבוי האש - הסופר טנקר. ה-747-8 שמיוצר עד היום יכול לשאת עד 467 נוסעים בתצורה אופיינית של שלוש מחלקות. ב-2022 יסתיים לחלוטין ייצור הדגם. הג'מבו היה בשימוש של חברות תעופה שונות בהן קוריאן אייר, קטאר איירוויז, אטלס איר, אייר צ'יינה, לופטהנזה, UPS ואחרות.

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון