גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אריאל שרון, ההבטחה והמכתב: היועצת המשפטית לשעבר של המינהל מדברת על פרשת יכין חק"ל

בשבוע שעבר הגיעה לסיומה פרשה שהחלה לפני 30 שנה, כשאריאל שרון הבטיח לסמי שמעון להפשיר קרקעות של יכין חקל • עו"ד רחל זכאי, אז היועצת המשפטית של מינהל מקרקעי ישראל, מספרת על הימים שבהם הבטחות ניתנו בעל-פה

עו"ד רחל זכאי. "מכתב בלי לוגו של רמ"י זה אבי אבות הטומאה" / צילום: כדיה לוי
עו"ד רחל זכאי. "מכתב בלי לוגו של רמ"י זה אבי אבות הטומאה" / צילום: כדיה לוי

על תקופת מפא"י העליזה ועל הפתקים של פנחס ספיר, רחל זכאי שמעה מסיפורים. לפתע, לפני כמעט 20 שנה, היא נחשפה למקרה שהזכיר בניחוח שלו את שנות ה-50. זה היה כשכיהנה כיועצת המשפטית של מינהל מקרקעי ישראל (כיום רשות מקרקעי ישראל) ונתקלה לראשונה בסיפור על הבטחה שלטונית שנתן אריאל שרון למיליארדר סמי שמעון. על פי הסיפור, שרון הבטיח לשמעון שאם ירכוש את חברת יכין חקל המפסידה, שרון יאפשר לו להפשיר את הקרקעות בניגוד לנוהלים. רק לפני כשבועיים הסתיים הסיפור, כשבית המשפט העליון קבע כי לא ברור אם ניתנה הבטחה, וגם אם ניתנה - היא ניתנה ללא סמכות.

תמצית העניין: יכין חקל, שמחזיקה בכ-13 אלף דונם, רובם באזור השרון, טענה כי ב-1991, זמן מה לפני ששמעון רכש את החברה, הוא קיבל התחייבות משר הבינוי ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל דאז, אריאל שרון, וממנהל מינהל מקרקעי ישראל דאז, גדעון ויתקון, לאחד את תקופות החכירה של כל החוזים שברשותה ולאפשר לה ליזום שינויי ייעוד בלי להשיב את הקרקע כנדרש בחוזי החכירה החדשים.

בתחילת שנות האלפיים עמדו חוזי החכירה של יכין חקל לפני פקיעה (משום שרובם נחתמו במחצית הראשונה של שנות החמישים), והגיע המועד לחתום על חוזים חדשים. אז פנו הנהלת יכין חקל ובאי כוחה להנהלת המינהל ודרשו ממנה לממש את ההבטחה השלטונית שנתן שרון לשמעון. וכך הובא העניין לשולחנה של זכאי.

המסמך לא נמצא

זכאי מספרת כי הסיפור הדהים את הנהלת המינהל דאז, שכן אף אחד לא הכיר את ההבטחה הזו, וגם לא נמצא כל מסמך שיאשר את קיומו. היא קיימה דיונים עם באי כוחה של יכין חקל, במיוחד עם עו"ד דב ויסגלס, שהיה גם מקורבו של שרון, ולא השתכנעה שיש כאן הבטחה שלטונית שיש חובה לממשה.

"נטען, שהייתה הבטחה של שרון לאחד את תקופות החכירה, דבר שנשמע הגיוני, אבל גם שבתקופה השנייה יחולו התנאים מתקופת החכירה הראשונה, כלומר עד 2058. על פי הטענה, יש כאן התחייבות ל-98 שנים, בלי קשר למה שקורה בעולם ובלי קשר לשינויים שיקרו עם המדיניות הקרקעית.

"אני לא אומרת שאסור לעשות דבר כזה, אבל אם עושים אותו, זה צריך להיות ברחל בתך הקטנה ועל ידי מי שהוסמך לכך", אומרת זכאי. "מעבר לפגישה שהם טענו שהתקיימה, הייתה גם התכתבות עם מי שהיה מנהל רמ"י ב-1991 גדעון ויתקון ועם מי שמונה למנהל רמ"י ב-1992, מיקי ורדי. משני המכתבים אי אפשר היה ללמוד על התחייבויות חד-משמעיות שניתנו.

"במכתב יותר מאוחר של ורדי מ-1993 נאמר שכל ההתחייבויות שסוכמו עם ויתקון ועם שרון יכובדו במלואן על ידי רמ"י אבל הובא מכתב שהודפס ללא הלוגו של רמ"י. המכתב מעולם לא נמצא ברמ"י ולא אותר בשום דרך במשרדי רמ"י". ורדי הסביר בזמנו כי המכתב נכתב, ככל הנראה, בתקופה של שביתה במינהל, וזו הסיבה לכך שלא הופיע על דף רשמי של המינהל ואף לא תויק.

"גם בית המשפט המחוזי וגם העליון בחנו את מסכת העובדות והגיעו למסקנה שלא קמה הבטחה שלטונית, כי עם כל הכבוד לאריק שרון, הוא היה יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, אבל מי שמוסמך היה לקבל החלטות כאלה הייתה המועצה ולא היו"ר. כלומר זה לא היה במסגרת סמכותו", אומרת זכאי.

"בחוות הדעת מ-2004 ציינתי כי איננו יכולים לפטור את עצמנו מלתהות על אופן התנהלות הדברים, שלפיהן מנהל המינהל לא שיתף את בכירי הנהלתו לגבי הסכמות שאליהן הגיע עם החברה. גם הבעתי תמיהות כיצד לא נמצאים מכתבים מהותיים בעניין במשרדי רמ"י. זה אבי אבות הטומאה. ולכן חשוב מה שכתבה דפנה ברק-ארז בפסק הדין בעליון".

ואכן השופטת סיכמה את פסק דינה במילים: "קשה לסיים את כתיבת פסק הדין בלי להביע חוסר נחת מכך שהדיון בהתחייבויות הנוגעות למקרקעי המדינה נדרש לפגישות, מכתבים וחילופי דברים שלא נעשו במתכונת הפורמלית שניתן היה לצפות לה. יש הרואים בעמידה על הליך קבלת החלטות מסודר ופורמלי משום ‘בירוקרטיה’ מכבידה. אולם, למעשה, המקרה שבפנינו מלמד כי ההקפדה הפורמלית בעניינים מסוג זה, הנוגעים לנכסי ציבור בהיקפים משמעותיים ביותר, היא תמיד לטובת העניין. היא ודאי חשובה מבחינת האינטרס הציבורי. היא חשובה לא פחות מבחינת משקיעים, אשר יכולים לדעת בדרך זו על מה ניתן לסמוך ועל מה כדאי שלא לסמוך".

בג"ץ הקשת המזרחית

איך סיפור מפא"יניקי כזה יכול היה להתקיים בשנות ה־90 והאלפיים?
"אלה היו שנים של בוננזה, שהסתיימו בסוף עם בג"ץ הקשת המזרחית. באותן שנים ניתן פיצוי נדיב מאוד לחקלאים, ולא הסתפקו במה שהתחייב מהחוזים על השבת קרקע חקלאית. התחילו עם זה ב-1994 בערך. אנחנו מדברים על קצת קודם, אבל האווירה כבר הייתה".

אווירה מיטיבה עם חקלאים ועם מחזיקי קרקעות חקלאיות?
"כן. הייתה אז העלייה מברית המועצות והצטרכו המון קרקע כדי להקים עבורם שיכונים. שרון חשב שאפשר לעשות WIN-WIN - באותן שנים הייתה קריסה של המשק המושבי והקיבוצי, היה ברור שלא ניתן לתת להם כסף מהמדינה כי לא היה גרוש, ואז מצאו פתרון נהדר - החקלאים ישיבו את הקרקע ומשום שהמדינה צריכה את הקרקעות, ניתן להם פיצויים מוגדלים שמביאים בחשבון את שינויי הייעוד, למרות שלפי החוזים החקלאיים צריך להשיב את הקרקע ולקבל פיצוי חקלאי. זו הייתה האווירה של אותן שנים".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?