גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארגון העיתונאים דורש להוביל מהפכה במועצת העיתונות ולהחליף את המנכ"ל

יאיר טרצ’יצקי מארגון העיתונאים: המועצה פועלת ללא תוכנית עבודה וללא יעדים ● השבוע תיערך אסיפה שבה צפוי להגיע לשיא הוויכוח בין מבקשי השינוי לבין המתנגדים ● גם גלובס שותף ליוזמה ● נשיאת המועצה דליה דורנר: לא אגיב לפני שייערך הדיון

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי / צילום: שלומי יוסף
יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי / צילום: שלומי יוסף

ביום שני השבוע אמורה להתקיים אסיפה דרמטית של מועצת העיתונות, במהלכה יגיע לשיא ויכוח נוקב שמתנהל בשבועות האחרונים מתחת לרדאר בסוגיות שנוגעות להתנהלות המועצה ולאופן שבו הציבור מתייחס אליה.

הדיון מתקיים לאחר שבשנים האחרונות הפכה התקשורת מאוסף של גופי תוכן שמסקרים את החיים במדינה, לגורם שגם הוא מסוקר. מערכות הבחירות התדירות, אי היציבות השלטונית, כניסתם של אנשי תקשורת מזן חדש למערכות החדשות ובעיקר חשיפת תיקי ה-1000 וה-2000, גילו לציבור הרחב שגם כלב השמירה של הדמוקרטיה זקוק להשגחה בכל מה שנוגע לאתיקה מקצועית.

באופן פרדוקסלי, דווקא בתקופה כזאת, מועצת העיתונות - הגוף שאמור להיות אמון על התוויית קוד אתי של העיתונות - נתפס כגוף חסר שיניים. חברים בולטים במועצה בהם ארגון העיתונאים, תאגיד השידור הציבורי, גלובס ונציגי ציבור שונים כמו ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, פועלים כדי לבצע רפורמה משמעותית באופן פעילותה. בין היתר דורשים אותם גורמים למנות למועצה מנהל מקצועי בתשלום.

"מוקפת באנשים מיושנים ונפוחים"

הוויכוח על תפקיד המועצה והשינויים הדרושים מתחדד על רקע פרסונאלי: הדמות הדומיננטית והמזוהה ביותר עם מועצת העיתונאים היא השופטת בדימוס דליה דורנר, שמחזיקה בתפקיד הנשיאה. דורנר, כך נראה, איננה ששה להוביל שינויים, זאת למרות הביקורת שנשמעת מתוך המועצה על אופן ניהולה.

"הגברת דורנר מנהלת את מועצת העיתונות כמו חצר ביזנטית", אומר שלא לייחוס גורם בתעשייה. לדבריו, "היא קובעת הכול ומוליכה מהלכים בצורה ריכוזית ואלימה. היא לא מעודדת תהליכים של התמקצעות ומקצוענות. דורנר עקשנית ומוקפת באנשים מיושנים ונפוחים ש'השתלטו' על המועצה ולכן המועצה לא מנוהלת".

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, שלח באחרונה לחברי המועצה מכתב ביקורתי תחת הכותרת "מועצת העיתונות - הליקויים והתיקונים".

במכתב של טרצ'יצקי נכתב כי "בשבועות האחרונים התעורר דיון סוער במועצת העיתונות סביב הצורך להביא איש מקצוע שיוציא לפועל תהליך שינוי במועצה. הדיון נולד ביוזמת קבוצה גדולה של חברים בולטים מקרב המו"לים, נציגי הציבור והעיתונאים, שחושבים כי המועצה כמעט שאינה מתפקדת ורחוקה מאוד ממימוש הפוטנציאל שיש לה ותולים זאת בין היתר בהיעדר איש מקצוע מתאים בעל ניסיון בקידום תהליכי שינוי וניהול עמותות בעלות אופי פעולה דומה".

במכתב מאשים טרצ'יצקי כי המועצה מתנהלת מזה שנים ללא ניהול בסיסי אלמנטרי: ללא תוכנית עבודה וללא תקציב, ללא יעדים ומדדים, ללא כל תוכנית להגדלת ההכנסות וללא קריטריונים שקופים וברורים לתשלום דמי חבר.

לטענת טרצ'יצקי, הפעילות שנעשתה הייתה זניחה ושולית - בעיקר סדרת סיורים למועצות מקומיות. עוד נטען כי המועצה מבזבזת משאבים למשל על שכירת משרד יקר במרכז תל אביב, ואפילו נכשלת בהנגשת תקנון האתיקה לציבור העיתונאים. נציין כי בספטמבר אושר במליאת המועצה תקנון האתיקה החדש של המועצה, אבל על-פי הנטען לא נעשה דבר כדי להנגיש אותו לציבור הרחב, לציבור העיתונאים ולכלי התקשורת, והתקנון החדש לא זכה לשום תהודה או חשיפה.

לטענת טרצ'יצקי, קיימים ליקויים חמורים בהרכב מליאת המועצה: באופן מסורתי המועצה בנויה תוך שמירה על יחס חברים של 40% נציגי ציבור, 30% מו"לים ו-30% עיתונאים, כדי לייצר איזון בין בעלי העניין השונים במועצה. אבל מזה זמן מה שהאיזון הזה הופר וכיום היחס עומד על 40% למו"לים, 30% לנציגי הציבור ו-30% לעיתונאים.

טרצ'יצקי טוען כי מנכ"ל המועצה מנסה למסמס צירוף עיתונאים נוספים, באופן שמספרם יהיה שווה למספר המו"לים. לצד זה, לא ברור מה הקריטריונים לקבלת חברים למועצה ועל-פי מה מחושב מספר הנציגים שמגיע לכל חבר.

לשם המחשה הוא מציג את אתר "מגפון" שלטענתו לא ברור אם ניתן להגדירו כמערכת עיתונאית, אין לו עיתונאים בשכר ומספר הקוראים שלו כמעט זניח. ל"מגפון" יש שני נציגים במליאת המועצה בדיוק כמו לתאגיד השידור הציבורי, הארץ, גלובס וישראל היום, שגדולים ממנו פי מאה ויותר. גם במשבצת העיתונאים ישנם ליקויים, משום שלשני גופים שאינם מייצגים עיתונאים - האגודה לתקשורת קהילתית והאיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית - מוקצים שלושה מקומות במליאה.

טרצ'יצקי קובל בנוסף על היעדר נוכחות ציבורית של המועצה. לדבריו, למועצה יש צוות תגובות פעיל, אבל לתגובות אין הד תקשורתי ולמועצה אין נוכחות משמעותית ברשתות החברתיות.

לטענתו, "הליקויים האלה ואחרים משקפים כשל מנהיגותי של כלל החברים במועצה, שאפשרו למצב להגיע עד הלום, דווקא בתקופה שעולם העיתונות נמצא במשבר חריף וזקוק למועצה חיונית ומתפקדת".

גם אלונה בר און, מו"ל גלובס, שלחה מכתב לחברי המועצה

כאמור הגופים שמבקשים שינוי, בהם ארגון העיתונאים תאגיד השידור הציבורי וגלובס רואים בשכירת איש מקצוע בתשלום מפתח לביצוע השינוי, זאת לאחר שבעבר הועלו הצעות לצעדים שמרביתם לא יושמו.

"כך יקרה גם הפעם אם לא נשכור איש מקצוע שיש לו את הניסיון, את הידע ואת הכישורים כדי להוציא לפועל את התהליך הנדרש", כותב טרצ'יצקי. בעבר היה למועצת העיתונות מנכ"ל בתשלום, אך כיום היה היא מנוהלת על-ידי מוטי רוזנבלום שעושה את תפקידו בהתנדבות.

טרצ'יצקי וגורמים אחרים במועצה גיבשו המלצות לשינויים הדרושים, אלא שכאמור הם חוששים שדורנר מנסה למסמס את התהליך כדי לשמור על מעמדה.

המאבק בין מבקשי השינוי במועצה לבין דורנר ומצדדיה אמור להגיע לשיא באסיפה אותה כינסה דורנר, כדי לדון בין היתר במתווה השינויים שיש לקדם. כינוס האסיפה נעשה לאחר שקבוצת האופוזיציה איימה כי תכנס אסיפה בעצמה מתוקף חוק העמותות שמאפשר לכנס מליאה בהתאם לדרישה של 10% מהחברים, כדי לדון בשינוי האסטרטגי שעל המועצה לעבור.

מיעוט קולני שלא משקף את הרוב


בתגובה למכתבו של טרצ'יצקי, דורנר הפיצה בין חברי המועצה את טיוטת ההצעה לשינוי כפי שהועברה לה על-ידי טרצ'יצקי. היא טענה שהבקשה למנות איש מקצוע מהווה ניסיון להדיח את המנכ"ל הנוכחי וסוג של אי אמון בה עצמה. בהמשך הועברו ההצעות לוועדת האסטרטגיה של המועצה, שאימצה את רובן ורק אז קבעה דורנר מועד לאסיפה בה אמור הדיון להתמקד בהמלצות שגיבשה הוועדה.

במועצת העיתונאים מעדיפים בשלב הזה לא להגיב, וממתינים לתוצאות האסיפה - שם יועלו להצבעה גם הצעתה של השופטת דורנר כפי שגובשה על-ידי ועדת האתיקה וגם הצעתו של טרצ'יצקי שתכלול מינוי מנהל בתשלום.

שלא לייחוס טוענים מקורבים למועצה כי טרצ'יצקי וחבריו הם מיעוט קולני שאיננו משקף את רוב חברי המועצה, ומזכירים שהוא וחברים נוספים ליוזמה הצביעו בעד צירופם של כלי תקשורת קטנים למועצה - אותם כלי תקשורת שלשיטתם מקבלים כעת ייצוג יתר.
דליה דורנר, נשיאת מועצת העיתונות, מסרה שלא תגיב לדברים לפני הדיון.

מוטי רוזנבלום, מנכ"ל מועצת העיתונות, סירב להגיב לידיעה. 

*** גילוי מלא: ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר חיברה את הקוד האתי של גלובס

עוד כתבות

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

מודיעין: פרויקט תעסוקה חדש יוקם בהשקעה של יותר ממיליארד שקל

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"