גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניצני הבראה לתעשיית הפארמה המקומית: באי.בי.אי מעריכים שטבע תראה סימני צמיחה ראשונים ב-2021

סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד של אי.בי.אי, מעריך כי העולם ישתחרר מאחיזת הקורונה במהלך 2021, ו"ניתן יהיה לדבר על סיום המגפה לקראת החורף הבא" ● באשר למניות הפארמה הנסחרות בת"א: לטבע הוא חוזה המשך התייעלות וצמיחה ברווח, ואילו פריגו "מתאימה לעולם פוסט קורונה"

שנת 2021 צפויה להביא איתה הקלה הדרגתית ומשמעותית בהיקף התחלואה בקורונה, כך מעריכים בבית ההשקעות אי.בי.אי, על רקע אישורי החירום לחיסונים. סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד של אי.בי.אי, מעריך כי "בהינתן היענות גבוהה לחיסונים, ושלא יהיו שיבושים משמעותיים בעיקר בייצור ובהפצה ברחבי העולם, ניתן יהיה להתחיל לדבר על סיום המגפה לקראת חורף 2021".

להערכתו, עד סוף השנה יתקבלו אישורי החירום לחיסונים של פייזר ומודרנה בארה"ב, ולחיסון של אסטרהזנקה בבריטניה. ברבעון הראשון של 2021 תהיה הרחבה מסוימת של קבוצת המחוסנים, ובסופו תחל הפצת החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון, כאשר ברבעון השני תהיה הגדלה משמעותית של כושר הייצור של מגוון החיסונים שאושרו, ובמחצית השנייה של 2021 להערכתו יתאפשר חיסון המוני.

על אף האווירה האופטימית, טפר מציג מספר תרחישים שעלולים לשבש את לוחות הזמנים, בהם הופעת תופעות לוואי חריגות, יעילות נמוכה ממה שהוצג בתחילה, בעיות תפעוליות והופעת מוטציה שתשנה את הנגיף.

"טבע תהפוך לרזה ויעילה יותר"

ומה יקרה למניות הפארמה הנסחרות בבו רסה בתל אביב ב-2021? טפר סבור כי טבע צפויה להראות סימנים ראשונים של צמיחה, ופריגו תמשיך להציג צמיחה מתונה.

בהקשר של טבע, אומר טפר כי ב-3 השנים האחרונות ייצב המנכ"ל קאר שולץ את הפעילות העסקית, תוך רה-ארגון וקיצוץ חד בהוצאה והורדת היקף החוב. ב-2020 הפעילות התנהלה כמתוכנן וללא השפעות מהותיות מהתפרצות המגפה. עם זאת, הוא מזכיר את "עננת התביעות המשפטיות" שעדיין מרחפת מעל החברה ופוגעת בהתאוששות מחיר המניה.

"ב-2021 טבע צפויה להתחיל להראות סימנים ראשונים של צמיחה, שתגיע בעיקר מהמוצרים הייחודיים ומהשקות חדשות בתחום הגנרי, ובראשן מוצרי הביוסימילר ומוצרים גנריים מורכבים", מעריך טפר. "החברה צפויה להמשיך בתהליך ההתייעלות במערך הייצור במטרה לשפר את שולי הרווח, ולהוביל לצמיחה גם בשורות הרווח". טפר צופה שטבע תהפוך לרזה ויעילה יותר.

בפעילות הגנרית צפויה להערכתו צמיחה מתונה ב-2021, לאחר התמתנות קצב שחיקת המחירים בארה"ב. בתרופות הייחודיות, מנועי הצמיחה של טבע, טפר מעריך המשך צמיחה חזקה במכירות התרופה אוסטדו להפרעות תנועה, "עם ניצנים ראשוניים של מכירות גם בסין". התרופה תימכר להערכתו ב-850 מיליון דולר, לעומת כ-650 מיליון דולר ב-2020.

התרופה אג'ובי לטיפול במיגרנה תמשיך לצמוח, לאחר השקת המזרק האוטומטי והרחבת השיפוי הביטוחי באירופה. האנליסט מעריך כי היא תימכר ב-400 מיליון דולר, כלומר צמיחה של פי 2.

הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה ימשיך להישחק מול התחרות הגנרית, אם כי באופן מתון יותר. במקביל טפר מזכיר שטבע ממתינה להכרעת ה-FDA בנוגע לאישור התרופה פוסינומאב לטיפול בכאב כרוני.

עוד כותב טפר כי "המשברים המשפטיים ימשיכו לרחף מעל החברה ב-2021, אך להערכתנו קיים סיכוי טוב שבפרשת האופיואידים טבע תגיע לפשרה". לדבריו, ככל שיתרחב היקף המחוסנים לקורונה תחזור השגר ה, ואיתה גם שגרת בתי המשפט, דבר שיאיץ את הסדר הפשרה שכבר גובש. לעומת זאת, להערכתו תביעות תיאום המחירים יתגלגלו בבתי המשפט עוד שנים רבות.

טפר מעריך גם שמבנה ההון של טבע ימשיך להשתפר עם המשך הורדת החוב עד 21 מיליארד דולר בסוף 2021. לקראת 2023 החברה תידרש למחזור נוסף של חוב.

המלצתו על המניה היא "תשואת יתר" במחיר של 16 דולר להשקעה בטווח הארוך, וזאת לעומת מחיר נוכחי של 10.44 דולר. לדברי טפר, "בשלב זה, הסיכונים המשפטיים מקבלים תמחור יתר במחיר המניה הנוכחי. ההתבהרות לגבי פרשת האופיואידים לבדה יכולה לשחרר את הלחץ על מחיר המניה, שתיסחר בשווי המשקף בצורה טובה יותר את הפעילות העסקית".

"התמקדות נכונה במוצרי צריכה כמו תרופות"

על פריגו כותב טפר כי האסטרטגיה שלה "מתאימה לעולם פוסט קורונה". לדבריו, החברה עוברת שינוי אסטרטגי מהותי תוך מיקוד בתחום מוצרי הצריכה ומיצובה כחברת טיפול אישי (Self-care) - מוצרים לשמירה על הבריאות, איכות החיים ומניעת תחלואה. טפר מציין שהפוטנציאל בהם משמעותי ונמצא במגמת צמיחה, שצפויה להתחזק בשל העלייה במודעות הכללית לשמירת הבריאות.

ב-2021 האנליסט צופה המשך צמיחה מתונה בפריגו, על בסיס השקעות בתחום מוצרי הצריכה, האצה במעבר לצריכה של מותגים פרטיים והרחבת הרכישות המקוונות - מגמות שימשיכו גם בעידן הפוסט-קורונה.

לדברי טפר, פריגו מת אימה מאוד לתקופה הנוכחית של משבר כלכלי ובריאותי, בין היתר משום שהיא ממוקדת במוצרי צריכה בסיסיים כמו תרופות, מזון לתינוקות ומוצרים להיגיינת הפה; מוצריה במותג הפרטי זולים יותר ממותגים מקבילים; פעילותה באונליין צומחת ויש לה מגוון תרופות ללא מרשם לטיפול בצינון, שיעול, חום וכאבים.

המלצתו על מניית פריגו היא "תשואת יתר" במחיר יעד של 58 דולר, פרמיה משמעותית על המתחרות הגנריות הקלאסיות. טפר מציין שמחיר היעד מבטא מצד אחד את איכות החברה והמיקוד האסטרטגי שלה, ומצד שני את תוחלת הנזק העתידי משומות המס באירלנד ובארה"ב, והאי ודאות בנוגע להפרדת פעילות התרופות הגנריות במרשם. 

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בזכות תוצאות חזקות, אופטימיות לעתיד ומהלך תקדימי: זו המנצחת הגדולה עד כה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת ב-24.5% במסחר המוקדם

אינטל נופלת ב-7% במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"